sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Románia északi mellékvonalai

A trains.hu fotóbusza egy Malaxa sínbusz nyomába ered Moldovitában, elvisz minket az áradás súlytotta felsővisói kisvasúthoz és versenyre kel a Bikszádfürdőről Szatmárnémetibe tartó ex-NDK Malactaxival!

A Ciumarna-hágó tetőpontja fotó

A Ciumarna-hágó tetőpontja

...és az oda fölvezető jó minőségű aszfaltcsík. A Sucevita és Moldovita közötti út csak másodrendű főútvonal, a hágó 1414 méteres tetőpontjából következtethetünk az ottani tél keménységére is.
Nekem sokáig gondot okozott a hágó, mint földrajzi fogalom elképzelése - ez egy gyönyörű, tiszta és látványos példája annak, hogy hogy is néz ki a legalacsonyabb pont, ahol át lehet kelni egy hegygerincen.

A Ciumarna-hágó nyugati lej fotó

A Ciumarna-hágó nyugati lejtői

Ezen a szerpentinen fogunk leereszkedni Moldovitába, ahol vasúti kalandjaink folytatódnak. Előbb azonban egy kicsit barangoltunk ezen a helyen.

A Ciumarna-hágó nyugati lej fotó

A Ciumarna-hágó nyugati lejtői

(könyvjelző)

Ez a panoráma-kép mutatja, hogy a Kárpátok egyik legszélesebb részénél járunk, nyugat felé is ezer méteres csúcsok erdeje nő a földből.

Csoportkép Ciumarna-hágón fotó

Csoportkép Ciumarna-hágón

(könyvjelző)

Az előző kép szélén már előbukkant a csapat néhány tagja, ez pedig az első csoportkép, amelyiken mindannyian szereplünk. A kommunista stílusú emlékmű (elvileg az útépítök emlékére) persze nevetségesen nagy, de itt legalább nincs belőlük olyan sok, mint Ukrajnában, ahol pár kilométerenként találkoztunk az út mellett néhány betonkatonával, vagy forradalmi mozaikkal burkolt, bunkernek is beillő vasbeton buszmegállóval.

Szuvenírpad a hágón fotó

Szuvenírpad a hágón

Nagyon kellemes volt ezzel a családias szuvenírbolttal találkozni, sokkal hangulatosabb így, mintha omladozó palabodegák sorakoznának az út mellett. Endre pénzéből vettem egy kis lekvárt a szüleimnek és egy csupor málnát helyben fogyasztandó.

A 905-ös pályaszámú 77-es M fotó

A 905-ös pályaszámú 77-es MALAXA motorkocsi Moldovitában

Figyelembe véve, hogy Ukrajnában jóval kevesebbet költöttünk, mint amennyi Hrivnyát váltottunk, Romániában már elővigyázatosabbak voltunk. Arról nem is beszélve, hogy sem pénzváltóval, sem útdíjmatrica árusító hellyel nem találkoztunk az országban eltöltött 329 kilométeren.

Kisteherautó Vatra Moldovit fotó

Kisteherautó Vatra Moldovitei-ben

Szerintem célszerű térképen követni az eseményeket - erre ideális a már több föltérképezetlen területen zajló túra után használt Wikimapia, amibe fölvettem a Vatra Moldovitei vasútállomás helyét is. Az állomás déli végén levő útátjáróban állunk éppen.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa sínbusz Vatra Moldovitei utcáján

(könyvjelző)

A többiek a kicsit dzsumbulyos vasútállomási területen fényképeztek, én inkább a kertek alatt az utcán robogó vonatot szerettem volna lefényképezni. Végül kétszáz méternyi sprintre a buszunktól találtam ezt a pár margarétát, amikkel érdekes perspektívájú képet lőhettem a vonatról, miközben látszik az út is, és egy városias lakóház is a háttérben.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa sínbusz Vatra Moldovitei külterületén

Pityu dinamikus vezetési stílusa ellenére is csak nehezen sikerül még a hosszú Vatra Moldovitei-n belül megelőznünk a motorkocsit. Itt ismét a házak között kapjuk el a sínbuszt, ami valójában sokkal nagyobb, mint amekkorának látszik. Magas is, és főleg hosszú, nem egy Bzmot kategória. Ez a távírópóznák közé komponálásánál lényeges lesz.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa sínbusz Vatra Moldovitei külterületén

Román szokás szerint homlokfények nélkül közlekednek. Ez csak a mai vasútbarátnak furcsa, pár éve még a magyar vasúton sem volt kötelező napközben a vonat kivilágítása.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa sínbusz Vatra Moldovitei és Dragosa között

(könyvjelző)

Egészen pontosan ebben a kanyarban készült a fotó. Dragosáig többnyire városias környezetben fut a vasút, csak itt előtte van egy kis természetközelibb szakasz. Ez a mellékvonal a Moldovita völgyében megy, nem különösen hegyvidéki területen, tehát nem a völgyhidak és más műtárgyak miatt szeretjük, hanem a nagyszerű falusi hangulatért, a harmóniájáért, a fakerítéses-rönkházas portákért, az alig érintett erdőkért és persze a vén de megbízható motorkocsiért.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa motorkocsi Frumosuban

Gayer Márk fotóját tudom ajánlani a dragosai állomásról. Ugyanez a frumosui ív is látható az ő fotóján, csak a másik irányból fényképezve.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa motorkocsi Frumosuban

A vonat tényleg gyors, így több hangulatos fotóhely mellett is inkább elhajtunk, hogy biztosra mehessünk. Akár méterenként meg lehetne állni apró részletekért, például a két kiskert közül kibukkanó vonatért, de inkább szélesebb, tisztább, egyértelműbb helyeket választunk, ahová kényelmesen odaférünk mind a 18-an.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa motorkocsi Frumosuban a Moldovita háromtámaszközös hídján

(könyvjelző)

A közízlés számára leglátványosabb rész kétségkívül ez a vasúti híd volt. Sajnos a vonat már a nyakunkon, a híd járópallói pedig közel sem voltak biztonságosnak nevezhetők, így csak ketten futottunk át rajta. Innen Endrének már nem volt helyismerete, így nem tudhatta, hogy a túlpartról kényelmesen megközelíthető a híd napos oldala.

A 905-ös pályaszámú Malaxa  fotó

A 905-ös pályaszámú Malaxa motorkocsi Frumosuban a Moldovita háromtámaszközös hídján

Ezen a fotón jól látszik, hogy milyen nagy is a kis Malaxa. Ezután a fotó után már nem értük utol még egyszer a Moldovita völgyében, ezért csak Vámfalu után tudtuk elérni a Moldova völgyében futó fővonalon.

Ismeretlen pályaszámú ex-fr fotó

Ismeretlen pályaszámú ex-francia motorvonat Vámfalu és Kimpolung között

A kétvágányú, villamosított fővonal itt éppen csak dombvidéki, de Kimpolung után komolyan emelkedni kezd, ahogy átkel a Borgói-hegységen. Mi viszont nem erre a vonalra jöttünk fotózni, ez a személyvonat is csak közbevetőleg lett megörökítve. Azért nem bánom!

Ismeretlen pályaszámú ex-fr fotó

Ismeretlen pályaszámú ex-francia motorvonat Vámfalu és Kimpolung között

(könyvjelző)

Ez a fővonal a Bukarest-Ploiesti-Suceava vonal folytatása, de Suceavától csak szakaszosan duplavágányos, és egészen Bethlenig vezet, ahol csatlkozik a Dés-Szeretfalva-Déda-Gyergyószentmiklós-Brassó vonalhoz, és együtt haladnak tovább Kolozsváron át Nagyváradig. Kolozsvárnál persze tovább lehet menni dél felé, Gyulafehérváron át Piskibe és sok más irányba is.

A 905-ös Malaxa Vámfalu és  fotó

A 905-ös Malaxa Vámfalu és Kimpolung között

Köszönhetően a Magyarországból kihasított területeknek a mai Romániának nem központosított a vasúthálózata, hanem körökből áll, amik különböző helyeken hatolnak át a Kárpátokon, egyesek délről megkerülve, mások keresztülhaladva az Erdélyi Medencén. Ez a vonal északról kerüli meg Erdélyt.

A 905-ös Malaxa Vámfalu és  fotó

A 905-ös Malaxa Vámfalu és Kimpolung között

A fővonalakat tehát alapvetően a domborzat határozza meg, hiszen a lehető legtöbbet alacsonyan, folyóvölgyekben vezetnek. A román vasúti térképet nem is lehet másképp értelmezni, csak a domborzat egyidejű tanulmányozásával. Sajnos néhány fontos város a kettészakított magyar hálózat miatt a CFR vonataival csak nehezen érhető el. Ilyen például Szatmárnémeti.

A 905-ös Malaxa Kimpolungba fotó

A 905-ös Malaxa Kimpolungban

Érdemes megnézni például ezt az egyesített vasúti és domborzati térképet.

A vonalkifejtés kezdete Vat fotó

A vonalkifejtés kezdete Vatra Dornei előtt

Itt a többiek több vonatot is elkaptak, miközben mi próbáltuk megtudni, hogy lesz-e vonat. Ez együtt jár a szervezőséggel sajnos, de mivel többen voltunk, a vonatok nem vesztek kárba, le lettek fényképezve.

Valahol Bukovina és Máramar fotó

Valahol Bukovina és Máramaros között

Megálltunk sört venni, mert Vodka-készleteink fogyóban voltak, arról nem beszélve, hogy a Vodkát nem is szeretjük (annyira. Bár a sört se.)

Valahol Bukovina és Máramar fotó

Valahol Bukovina és Máramaros között

Nem azokon a lepusztult, elcigányosodott részein jártunk az országnak...

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Az Aranyos-Beszterce völgyéből fölmásztunk a Borsai-hágóra (Pasul Prislop), ami 1413 méter magasan vezet. Nem véletlenül: a környezö csúcsok egyike a Keleti-Kárpátok legmagasabb pontja, a 2305 méteres Nagy-Piterosz.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Kis csapatunk még szét van széledve, de Viktorral és Bálinttal mi már nagyon csapatjuk... Bálinttal például a mérlegállást mutatjuk be Endrének, amit valahogy nem tud egyikünk sem túl sokáig kitartani.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Persze lehet, hogy az a Nagy-Piterosz.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Tiszta alpesi a hangulat, csak a traktor nem a legújabb Steyr modell.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

(könyvjelző)

Újabb csoportkép.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Ezen az oldalon ereszkedünk le a Visó völgyébe. Itt kezdődik, a tulsó végén pedig Visóvölgy állomás található a Tisza-parton, a Tatár-hágó vasútvonal elejénél. Itt is minden mindennel összefügg.

A Borsai-hágón fotó

A Borsai-hágón

Felsővisó kisvasúti állomás fotó

Felsővisó kisvasúti állomás egy fonódott váltója

Este a szállás elfoglalása előtt megtekintettük a kisvasút fűtőházát és állomását. Ez a borsára vezető, egyébként az esetenkénti tehervonatokat leszámítva használaton kívüli vasútvonaltól kicsit távolabb fekszik, erdei vasútról lévén szó kézenfekvő módon egy fatelepen.

Svájcból érkezett, hamarosa fotó

Svájcból érkezett, hamarosan üzembeálló személykocsi Felsővisón

A normál síneken néhány teherkocsit és egy kopott Kisdácsia ipari mozdonyt találtunk csak. A hágóról lefelé jövet elmentünk Borsa mellett, ahol szintén van egy kisvasút.

Romos járművek Felsővisón fotó

Romos járművek Felsővisón

Évente egyszer a felsővisói vasutat üzemeltető svájci alapítvány elvisz egy gőzöst és pár kocsit Borsára, de ott ez az összes forgalom.

764-313 romja Felsővisón fotó

764-313 romja Felsővisón

A délután meglátogatott mellékvonal végén, Moldovitán szintén van egy fatelep, ahonnan kiterjedt erdei vasúti hálózat indul. Épp csak láttunk egy sínt és egy andráskeresztet, több élet nincs is ott. Annak a vonalnak a föltámasztásával is kísérletezett Schneeberger úr, de a legújabb hírek szerint a CFF Moldovita erdei vasutat nyugodtan leírhatjuk. Nem sikerült.

87 0033-8 Felsővisón fotó

87 0033-8 Felsővisón

A moldovitai kisvasútról ezen a weblapon olvashattok többet.

Mariuta Felsővisón fotó

Mariuta Felsővisón

A felsővisói erdei vasút igazi érdekessége, hogy még mindig kis részben, de gőzmozdonyok is szolgálnak a vonalon rendes tehervonatokként.

Gőzmozdony Felsővisón a fűt fotó

Gőzmozdony Felsővisón a fűtőházban

Az erdészet ma egy magántársaság, a gőzösök nagy visszatérése akkor volt, amikor a magánvasút mellett a CFF is beszállt a teherszállításba saját vonatokkal.

Felsővisó fotó

Felsővisó

A képeken nem látszik, de az éjszaka - lévén az utolsónk volt együtt - igen vidáman telt. Főleg, mivel a szállodában zajló esemény két díszvendégének ez az első éjszakája volt hivatalosan együtt. Az esküvői forgatagból több vasútbarát is kivette a részét, ami nem akadályozott meg minket abban, hogy hajnalban már taxizzunk is vissza a kisvasúthoz, hogy emgnézzük a pusztítást...

Felsővisó fotó

Felsővisó

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

A tavasz végi áradás, ami miatt ukrajnában is több helyen dolgoztak a pályán, fölborítva a menetrendet is, itt még komolyabb károkat okozott.

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

A sínek itt még érintetlenek, de egyszerűen nem volt értelme kérnünk egy mozdonyt fotózkodni, mert a fűtőháztól kétszáz métert lehetett csak haladni az első alámosásig.

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Itt az első alámosás. Fönt, az összeszűkült völgyben még rosszabb a helyzet, hidakat és több kilométernyi vasutat kell visszaépíteni, ráadásul föl kell készülni arra, hogy később is lesznek ekkora árvizek, ami a pálya maradékának megerősítését és védművek építését teszi szükségessé.

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Ezért nem a globális fölmelegedés a felelős, hanem az erdőírtás: sok korábbi fotón látható volt, hogy a hegycsúcsokat nem erdők, hanem kopár mezők borítják, így csak néhány csenevész facsoport állja útját az olvadó víznek, ami így akadálytalanul rohanhat le a völgyek aljára.

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

A diósgyőri sín és a magyar súlykörték is a régi időkre emlékeztetnek. A dátum azért érdekes.

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Pusztítás a Felsővisói Erde fotó

Pusztítás a Felsővisói Erdei Vasúton

Tyúkok Felsővisón fotó

Tyúkok Felsővisón

Motorkocsi Felsővisón fotó

Motorkocsi Felsővisón

Ilyen motorkocsikkal teherszállítást is végzett a CFF.

Blokktorony Felsővisón fotó

Blokktorony Felsővisón

Drezina Felsővisón fotó

Drezina Felsővisón

(könyvjelző)

Néhány truckot is tud vontatni.

Drezina Felsővisón fotó

Drezina Felsővisón

Nincsenek híján romantikus járműveknek.

Drezina Felsővisón fotó

Drezina Felsővisón

Nem tudom, mi a terv a motorkocsival, de ha nekik nem kell, valamelyik magyar kisvasúton szerintem jól jönne. Fotósként imádnám, az biztos.

Kapj el, ha tudsz! fotó

Kapj el, ha tudsz!

Trevithick mozdonyát népszerűsíti a román-kínai hátizsákmaffia. A képen látható kocsik mindenesetre hendikeppel indulnak a versenyben.

A felsővisói motorkocsi köz fotó

A felsővisói motorkocsi közelről

(könyvjelző)

Kilátás az Mk45-vázból fotó

Kilátás az Mk45-vázból

(könyvjelző)

Zöldnek kell belül lennie, ez igaz. Meg szép is, de azért lehetne máshogy szép...

Gőzösműhely fotó

Gőzösműhely

Fűtőház fotó

Fűtőház

Jekatyerina Felsővisón fotó

Jekatyerina Felsővisón

Az áradás olyan gyorsan támadt, hogy egy szerelvény egy gőzmozdonnyal föntragadt a vonalon. Később egy ilyen sárga dízelt is fölvittek, így ott megndult a vasúti szállítás, a lehozott fákat pedig traktorokkal és teherautókkal vitték ki a völgyből a hegygerincen át.

Jekatyerina Felsővisón fotó

Jekatyerina Felsővisón

87 0033-8 Felsővisón fotó

87 0033-8 Felsővisón

A MÁVAG 490-es Felsővisón fotó

A MÁVAG 490-es Felsővisón

(könyvjelző)

Kirchner Attila információi:

Gyártotta MÁVAG 1922-ben 4680-as gyári számon a Keletmagyarországi Erdokitermelési Rt. részére. 1922.03.07.-tol állt üzeme a cég Sudric-Petroszi Iparvasútján, V jelzéssel. A II.vh-t követoen 1948-ban a román erdészethez lett államosítva CFF 764.313 pályaszámmal. 1993-ban még üzemelt Felsovisón. 2000-ben már le volt állítva és azóta folyamatosan romlik az állaga, de a tervek között szerepel újbóli üzemképessé tétele.

Krisztina 490-es Felsővisón fotó

Krisztina 490-es Felsővisón

(könyvjelző)

87 0033-8 Felsővisón fotó

87 0033-8 Felsővisón

(könyvjelző)

A háttérben a kisvasút völgye.

Cozia-1 Felsővisón fotó

Cozia-1 Felsővisón

(könyvjelző)

Ő a legtöbbet használt gőzös a vonalon.

Felsővisó CFF állomás fotó

Felsővisó CFF állomás

PFT kiskocsi Alsóvisó és Vi fotó

PFT kiskocsi Alsóvisó és Visóvölgy között

Ez a vonal Dés felől köti be Máramarosszigetet és Hosszúmezőt a vasúthálózatba. Az áradások miatt szintén járhatatlan volt, Rahó felé tartva láttunk is Visóvölgyben egy ottragadt gyorsvonati szerelvényt.

Szélesnyomközű gőzmozdony M fotó

Szélesnyomközű gőzmozdony Máramarosszigeten kiállítva

CFR pályaszáma 150,012.

60 1165-4 Máramarossziget f fotó

60 1165-4 Máramarossziget fűtőházában (Sighetu Marmatiei)

(könyvjelző)

A Sulzerek persze normál nyomközűek, széles vonattal itt csak az ukránok járnak. 2008-ban éppen külön rendeletre jártak, vagyis soha, de előtte piacnapokon bejárt a D1-es Rahó felől erre a fonódott szakaszra. Idén ismét járnak, de állítólag csak egy szekcióny Szergejjel, kocsi nélkül, így valami fotózható Európa közepénél.

62 1130-4 Máramarossziget f fotó

62 1130-4 Máramarossziget fűtőházában (Sighetu Marmatiei)

Ez egy föl nem újított személyvonati gép - Szigeten csak a Calatori lakja a fütöházat.

Az ex-DR 79 0105-1 Vámfalub fotó

Az ex-DR 79 0105-1 Vámfaluban

(könyvjelző)

Utolsó vonatüldözésünkhöz érkeztünk, a Malactaxit Vámfalunál kapjuk el. Ez a Vámfalu már nem az a Vámfalu, 150 kilométerrel közelebb vagyunk a mai határhoz. Ez a négykocsis vonat Szatmárnémetibe közlekedik.

Az ex-DR 79 0105-1 Vámfalub fotó

Az ex-DR 79 0105-1 Vámfaluban

Érdekes a vasút elhelyzkedése itt is, egészen olyan, mint a 87-esen Királd: végigdübörög a falu főutcáján megállás nélkül, majd megérkezik az utolsó lakóházzal egyvonalban fekvő állomására. Zseniális. Persze, ez a kisvasútból nagyvasúttá alakításkor rendezödött így.

Az ex-DR 79 0105-1 Avasújvá fotó

Az ex-DR 79 0105-1 Avasújváros és Sárköz között

(könyvjelző)

A légkondi alapfölszereltség :)

Az ex-DR 79 0105-1 Avasújvá fotó

Az ex-DR 79 0105-1 Avasújváros és Sárköz között

Ez már csak egy nagy puszta, egészen pontosan a Nagy Magyar Alföld! Képzeljünk egy BCmot-ot a képre!

Az ex-DR 79 0120-0 Sárközúj fotó

Az ex-DR 79 0120-0 Sárközújlak állomáson

Az ex-DR 79 0120-0 Sárközúj fotó

Az ex-DR 79 0120-0 Sárközújlak állomáson

Az ex-DR 79 0120-0 és 79 01 fotó

Az ex-DR 79 0120-0 és 79 0131-7 Sárközújlak állomáson

Ezt a forgalmat sok magyar mellékvonalon megirigyelnék.

Az ex-DR 79 0120-0 és 79 01 fotó

Az ex-DR 79 0120-0 és 79 0131-7 Sárközújlak állomáson

79 0131-7 Sárközújlak állom fotó

79 0131-7 Sárközújlak állomáson

Beláthatunk a kocsik belsejébe és megfigyelhetjük a teltházat még a napos oldalon is!

79 0131-7 Sárközújlak állom fotó

79 0131-7 Sárközújlak állomáson

Park and Bike. Nálunk ez nem terjed, persze a forgalmista jelenléte itt akadályozza a tolvajlást.

62 0653-6 a szatmárnémeti f fotó

62 0653-6 a szatmárnémeti fűtőházban

Leges-legutolsó fotózásához érkezett a trains.hu 2008. évi ukrán-román fotóbuszozása. Már az ötödik részét írom a történetnek, de még mindig nem tudtam megunni. Fantasztikus fényképek készültek, igazán remek társaság jött össze. Egy olyan élmény volt ez, amit igazán kár lett volna kihagyni.

60 1197-7 a szatmárnémeti f fotó

60 1197-7 a szatmárnémeti fűtőházban (Satu Mare)

Eddig Endre minden szervezése nagyszerű volt, de ez a hatnapos, sűrített élmény semmihez sem fogható. Köszönet érte!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek