Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Végh József Skóciában
Végh József a First ScotRail és a Balmoral kastély régi vonatait, valamint a Royal Scotman luxusvonatot mutatja be az idei nyaralásáról készült rövid összeállításban.
![]() | |
Inverurie vasútállomásFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:11:57 Skócia Skócia |
Elsőnek az Aberdeenshire-i kisváros, Inverurie vasútállomását tekintettük meg, ami az Aberdeen- Inverness, nem villamosított vasútvonalon fekszik. Skóciában az Edinburgh és Glasgow vonalától északra egyébként minden vasútvonal diesel üzemű.
Az állomás épülete, a helyi házakhoz hasonlóan kőből épült, teljesen a helyi építészeti stílusban.
A kis város (10000 lakos) állomása mindössze két vágányból és pár elhagyatott csonka vágányból áll, látszólag jó ideje nincs itt teheráru-feladás.
![]() | |
Itt az egyik váltó látható, a mi szemünknek furcsa váltójelzővel.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:15:27 Skócia Skócia |
Ami még kevésbé megszokott lehet, hogy itt is, az autóközlekedéshez hasonlóan, a jelzések baloldalon találhatók.
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásraFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:15:36 Skót vonatok Skócia |
A First ScotRail nevű vasúttársaság 170 452 pályaszámú motorvonata a „Turbostar”, egy Bombardier gyártotta diesel motorvonat, ami 160 km/ó sebességre is képes. A háromrészes motorvonat gyakran, mint itt a képen is egy 158-as sorozatú „Express Spinters” motorvonattal csatolva közlekedik. A képen további érdekesség a még alkalmazott karos jelző és a közúti közlekedésből jól ismert maximális megengedett sebességet jelölő tábla lehet.
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásraFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:15:49 Skót vonatok Skócia |
A két motorvonattípus ( 170-es és 158-as) egyébként jól láthatóan nagyon hasonló szerkezet, már ami az oldalnézetet illeti, de mint később láthatjuk a 158-as egy kis vezetőállás mellett átjárást biztosít egyik kocsiból a másikba. A mozdonyvezetők itt nagy urak, jelzi ezt a fehér ing és nyakkendő is
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra (170 452)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:15:52 Skót vonatok Skócia |
A 170-es sorozatból a skót társaság csak három részeseket birtokol, más vasúttársaságoknál rövidebb, két részes egységek is láthatóak. Összesen 122 szerelvény található a szigeteken több társaság flottájában.
![]() | |
A vonat végén pedig láthatjuk a 158.709 pályaszámú motorvonatot, ami szinkronban üzemel a 170-essel. A 158-as „Sprinter” a Derby Works gyártmánya, 140 km/ó sebességre képes. A skót társaság flottájában 48 ilyen vonat szolgál.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:16:06 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
The 158709 of First ScotRail at Inverurie
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra (170 452)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:16:37 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
Az állomásra beérkező vonatból pillanatok alatt kiszálltak az utasok, és a kalauz már menesztette is tovább a vonatot.
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat Inverurie állomáson (158709)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:16:54 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
A Sprinter utolsó kocsija hátulnézetből, első osztállyal is rendelkezik.
![]() | |
Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat Inverurie állomáson (158709)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:17:44 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
A szembe lévő peron egy felüljárón át érhető el, a peronmagasság természetesen megkönnyíti a beszállást a kerékpárosoknak, babakocsival közlekedőknek és az állomás bőségesen ellátott parkolóhelyekkel, de ugye ezt nyugat-Európában már többnyire nem is kell kihangsúlyozni, nagyjából mindenütt ez az elvárás.
![]() | |
A következő vonat Invernessbe indult, de ezt mi már nem vártuk meg, elég volt ennyi gyors ismerkedésnek a Skót vasutakkal.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:18:49 Skócia Skócia |
![]() | |
Inverurie állomásFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:03 18:19:31 Skócia Skócia |
Egy gyors pillantás még a peronra, az első ránézésre rideg, barátságtalan állomást hamar megkedveltem, ugyanis nagyon praktikus, utasbarát elrendezésű, kis perontetővel, parkolókkal, elektronikus utastájékoztatókkal, de mégis ősöreg kőépülettel és karos jelzőkkel.
![]() | |
A 170 425-os Turbostar Inverness állomáson egy másik 170-es motorvonattal összekapcsolvaFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:36:12 Skót vonatok Skócia |
A Skót- felföld 40000 lakosú fővárosának egészen komoly fedett csarnokos pályaudvara van, ide érkeznek be a Perthből, Aberdeenből, Wick/Thursoból és a Kyle Of Lochalsh-ból érkező vonalak.
![]() | |
A peron végére kisétálva a fényjelzőkön kívül, egy erre ritkaságszámba menő mozdony vontatta vonatot is láthattunk. Hogy milyen vonat is volt ez, egyelőre nem tudtam, de én valami különvonatnak néztem.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:48:15 Skócia Skócia |
![]() | |
A peron végére kisétálva a fényjelzőkön kívül, egy erre ritkaságszámba menő mozdony vontatta vonatot is láthattunk. Hogy milyen vonat is volt ez, egyelőre nem tudtam, de én valami különvonatnak néztem.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:48:51 Skócia Skócia |
Hazaérve kis nyomozásba kezdtem és ki is derítettem, mit is láttam valójában: ez volt a The Royal Scotman, amivel egy hetes körutazás 7790 Euró, kb. két millió egyszázezer Forint!!!
![]() | |
A vonat élén egy hattengelyes dieselmozdony dohogott, majd nem sokkal később kihúzta barnásvöröses szerelvényét a fűtőházból.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:49:28 Skócia Skócia |
A Class 47 786 a Roy Castle OBE nevet viseli és egy igazi ritkaság már napjainkban. Az 1962-68 között készült mozdonyt egy Sulzer 12LDA28-c motor hajtja, teljesítménye 2050 KW.
![]() | |
The Royal Scotman egyik kocsija, szám szerint a 4.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:49:53 Skócia Skócia |
![]() | |
Ez a szépség, pedig a Class 08 788, ami egy 1953-62 között született tolatómozdony család tagjaFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:52:00 Skócia Skócia |
A fekete kis szörnyeteg az Inverness-i fűtőház előtt áll, látszólag üzemképes állapotban. A kis 350 lóerős mozdony feladata talán a mozgásképtelen motorvonatok fűtőházba való betolása lehet.
![]() | |
Az Inverness-i pályaudvar a peronok végéből. A dupla 170-es motorvonat nem fér be a csarnokba, jól láthatóan az épületet rövid vonatokra méretezték.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 16:53:23 Skót vonatok Skócia |
![]() | |
A 158 724 Wickből érkezik Inverness-beFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 17:04:26 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
A szépnek nem mondható vonatok alkotják a Skót felvidék vasúti közlekedésének gerincét.
![]() | |
58724 InvernessbenFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 17:04:37 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
A csendes és kényelmes motorvonatok minőségi szolgáltatást nyújtanak a skót mellékvonalakon
![]() | |
58724 InvernessbenFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 17:04:56 Skót vonatok Skócia homlokátjáró |
A Wickből érkező motorvonat a csarnokba érkezik
![]() | |
A Royal Deeside Railway nyomábanFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:05 19:06:54 Skócia Skócia |
Egy kicsit nosztalgiázzunk. A Royal Deeside Railway az 1960-as évek végéig üzemelt Aberdeen és Ballater között. A vonal jelentőségét az is emelte, hogy a királyi család a Skóciai rezidenciájára, a Balmoral kastélyba rendszerint vonattal utazott. A képen az Aboyne-i állomásépület látható, ami immár vasút nélkül maradt. A vasútvonal nyomvonalán jelenleg kerékpárút található.
![]() | |
A Royal Deeside Railway nyomábanFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:05 19:07:11 Skócia Skócia |
Íme a régi nyomvonal és a helyén kialakított kerékpárút. Igazából nem érthető a vonal megszűnése, ugyanis a környék turisták által erősen látogatott és a vasút számos település közvetlen közelében, vagy éppen azon keresztül haladt.
![]() | |
A Royal Deeside Railway nyomábanFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:05 19:07:16 Skócia Skócia |
Még a peron is megtalálható napjainkban.
![]() | |
Vasúti daruFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 11:54:07 Skócia Skócia |
Jelenleg Banchory határában található egy kis vasúti Szabadtéri Múzeum, sőt egy kis vonalszakaszt újra is építettek (kb 2 km), ami a tervek szerint Banchory-ig fog vezetni. A kis kiállításon rengeteg vasúti jármű található összezsúfolva, többségük nehezen fotózható helyen, de azért itt egy kis ízelítő az ott látható járművekből.
![]() | |
Régi személykocsikFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 11:55:23 Skócia Skócia |
Ezekre, egyelőre nincs szükség. A vonal nagyon kicsi és a félóránként járó kis dieselmozdony egy kis személykocsival elegendő még az utasok elszállítására. A képen látható kocsik egyikében egy kávézó üzemel jelenleg.
![]() | |
A D 2143-as mozdonyka volt aznap éppen a főszereplő félóránként tette meg tíz perces oda-vissza útját a rövid kis vasútvonalon.Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:07:07 11:56:57 Skócia Skócia |
![]() | |
A mozdonynak nincs lehetősége körbejárásra, ezért oda húzza az egyszem kis kocsiját, vissza pedig a kalauz irányításával visszatol.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 11:56:24 Skócia Skócia |
Mivel ő az egyetlen közlekedő vonat a kis szakaszon és alig megy gyorsabban, mint egy bicajos, a balesetveszély minimális.
![]() | |
Egy régi vezérlőkocsi is áll kihasználatlanul az egyik vágányon. De szép is lenne, ha még meg lenne ez a szép vonalvezetésű vasút és utazhatnánk egy ilyenben.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:05:41 Skócia Skócia |
![]() | |
A kávézó belseje. Bár kívülről szakadt régi kocsinak néz ki, belül egészen jó benyomást kelt!Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:06:59 Skócia Skócia |
![]() | |
Egy érdekes síni gokart, vagy minek is nevezhetjük ezt a szerkezetet.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:19:04 Skócia Skócia |
![]() | |
Szintén egy érdekes vasúti jármű. Vajon mire használhatták?Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:19:11 Skócia Skócia |
![]() | |
Egy rudazatos váltó, megvallom ilyet, korábban még nem láttam sehol, bár ez nem jelenti azt, hogy ritkaság lenne egyes országokban.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:19:49 Skócia Skócia |
![]() | |
Lassan indulásra kész a kis sétavonatFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 11:57:38 Skócia Skócia |
![]() | |
De előtte még bekukkantunk a vezetőállásba!Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 11:59:05 Skócia Skócia |
Szerencsémre a mozdonyvezető, bár bátortalanul, de jól beszélt németül! A mozdony sajnos nem örvend jó állapotnak, főleg esztétikailag ráférne egy megújulás. A kis mozdony műszaki érdekessége a vákuum fékrendszer, amit már nagyon kis arányban használnak csak Európában.
![]() | |
És vessünk egy pillantást a pálya vonalára. Az ív után balra még 100 méter és a kiindulási ponton is vagyunk, ahol az előbb látott járművek is álltak.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:29:29 Skócia Skócia |
![]() | |
Ez pedig a másik irányban, ahol látszik is a pálya vége. Mivel sok talpfára szerelt sínt láttam, remélhetőleg tovább épülhet a vasút és hamarosan a másik végpont a város parkjában lesz.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:29:40 Skócia Skócia |
![]() | |
Egy alsó ürítéses tehervagon szolgál ütközőbakként a vasút végpontján. A kocsi a kutyahal nevet kapta JFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:40:09 Skócia Skócia |
![]() | |
Erre fog talán továbbvezetni a vasút, reméljük mihamarabb!Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 12:40:45 Skócia Skócia |
![]() | |
A kis sétavonat a „nyílt vonalon”Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 13:01:15 Skócia Skócia |
![]() | |
A kis sétavonat a „nyílt vonalon”Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 13:01:18 Skócia Skócia |
![]() | |
Egy tartalék szerelvény. Talán soha nem lesz rá valójában szükség. A kis kiállításon négy mozdonyt láttam, számos kocsival, egy vezérlőkocsival. Sajnos arra nem sok remény, hogy ezek mindegyikére valaha újra szükség legyen.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:07 13:02:14 Skócia Skócia |
![]() | |
És nézzük meg hova is vezetett ez a vonal eredetileg: Balmoral Castle a királyi család skót rezidenciája, kastélya.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:06 15:25:26 Skócia Skócia |
![]() | |
És nézzük meg hova is vezetett ez a vonal eredetileg: Balmoral Castle a királyi család skót rezidenciája, kastélya.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:06 15:19:36 Skócia Skócia |
![]() | |
Az Edinburghi reptéren várva is sikerült vonatot fotózni, a reptér épületeiből ugyanis rálátni az Edinburghból északra induló vasútvonalra. A repülő egyéként landolás után az a gép lett, amivel később mi repültünk Münchenbe.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:09 18:03:12 Skócia Skócia |
![]() | |
Egy elöl-hátul mozdonnyal (vagy vonófejjel?) közlekedő vonat, szintén a reptér ablakából.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:09 18:12:58 Skócia Skócia |
![]() | |
Végül egy szép híd (Findhorn viadukt) Tomatin falucska határában a Perth-Inverness vonalon. Sajnos itt nem volt időnk vonatra várni, pedig egy gőzösös személyvonat jöhetett volna igazánJFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:07:04 13:03:18 Skócia Skócia viadukt |
Köszönöm a figyelmet!
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!