sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Végh József Skóciában

Végh József a First ScotRail és a Balmoral kastély régi vonatait, valamint a Royal Scotman luxusvonatot mutatja be az idei nyaralásáról készült rövid összeállításban.

Inverurie vasútállomás fotó

Inverurie vasútállomás

Elsőnek az Aberdeenshire-i kisváros, Inverurie vasútállomását tekintettük meg, ami az Aberdeen- Inverness, nem villamosított vasútvonalon fekszik. Skóciában az Edinburgh és Glasgow vonalától északra egyébként minden vasútvonal diesel üzemű.
Az állomás épülete, a helyi házakhoz hasonlóan kőből épült, teljesen a helyi építészeti stílusban.
A kis város (10000 lakos) állomása mindössze két vágányból és pár elhagyatott csonka vágányból áll, látszólag jó ideje nincs itt teheráru-feladás.

Itt az egyik váltó látható, fotó

Itt az egyik váltó látható, a mi szemünknek furcsa váltójelzővel.

Ami még kevésbé megszokott lehet, hogy itt is, az autóközlekedéshez hasonlóan, a jelzések baloldalon találhatók.

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra

A First ScotRail nevű vasúttársaság 170 452 pályaszámú motorvonata a „Turbostar”, egy Bombardier gyártotta diesel motorvonat, ami 160 km/ó sebességre is képes. A háromrészes motorvonat gyakran, mint itt a képen is egy 158-as sorozatú „Express Spinters” motorvonattal csatolva közlekedik. A képen további érdekesség a még alkalmazott karos jelző és a közúti közlekedésből jól ismert maximális megengedett sebességet jelölő tábla lehet.

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra

A két motorvonattípus ( 170-es és 158-as) egyébként jól láthatóan nagyon hasonló szerkezet, már ami az oldalnézetet illeti, de mint később láthatjuk a 158-as egy kis vezetőállás mellett átjárást biztosít egyik kocsiból a másikba. A mozdonyvezetők itt nagy urak, jelzi ezt a fehér ing és nyakkendő is :-)

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra (170 452)

A 170-es sorozatból a skót társaság csak három részeseket birtokol, más vasúttársaságoknál rövidebb, két részes egységek is láthatóak. Összesen 122 szerelvény található a szigeteken több társaság flottájában.

A vonat végén pedig láthatj fotó

A vonat végén pedig láthatjuk a 158.709 pályaszámú motorvonatot, ami szinkronban üzemel a 170-essel. A 158-as „Sprinter” a Derby Works gyártmánya, 140 km/ó sebességre képes. A skót társaság flottájában 48 ilyen vonat szolgál.

(könyvjelző)

The 158709 of First ScotRail at Inverurie

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat érkezik Inverurie állomásra (170 452)

Az állomásra beérkező vonatból pillanatok alatt kiszálltak az utasok, és a kalauz már menesztette is tovább a vonatot.

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat Inverurie állomáson (158709)

A Sprinter utolsó kocsija hátulnézetből, első osztállyal is rendelkezik.

Invernessből Aberdeenb fotó

Invernessből Aberdeenbe közlekedő vonat Inverurie állomáson (158709)

A szembe lévő peron egy felüljárón át érhető el, a peronmagasság természetesen megkönnyíti a beszállást a kerékpárosoknak, babakocsival közlekedőknek és az állomás bőségesen ellátott parkolóhelyekkel, de ugye ezt nyugat-Európában már többnyire nem is kell kihangsúlyozni, nagyjából mindenütt ez az elvárás.

A következő vonat Inve fotó

A következő vonat Invernessbe indult, de ezt mi már nem vártuk meg, elég volt ennyi gyors ismerkedésnek a Skót vasutakkal.

Inverurie állomás fotó

Inverurie állomás

(könyvjelző)

Egy gyors pillantás még a peronra, az első ránézésre rideg, barátságtalan állomást hamar megkedveltem, ugyanis nagyon praktikus, utasbarát elrendezésű, kis perontetővel, parkolókkal, elektronikus utastájékoztatókkal, de mégis ősöreg kőépülettel és karos jelzőkkel.

A 170 425-os Turbostar Inve fotó

A 170 425-os Turbostar Inverness állomáson egy másik 170-es motorvonattal összekapcsolva

(könyvjelző)

A Skót- felföld 40000 lakosú fővárosának egészen komoly fedett csarnokos pályaudvara van, ide érkeznek be a Perthből, Aberdeenből, Wick/Thursoból és a Kyle Of Lochalsh-ból érkező vonalak.

A peron végére kisétálva a  fotó

A peron végére kisétálva a fényjelzőkön kívül, egy erre ritkaságszámba menő mozdony vontatta vonatot is láthattunk. Hogy milyen vonat is volt ez, egyelőre nem tudtam, de én valami különvonatnak néztem.

A peron végére kisétálva a  fotó

A peron végére kisétálva a fényjelzőkön kívül, egy erre ritkaságszámba menő mozdony vontatta vonatot is láthattunk. Hogy milyen vonat is volt ez, egyelőre nem tudtam, de én valami különvonatnak néztem.

Hazaérve kis nyomozásba kezdtem és ki is derítettem, mit is láttam valójában: ez volt a The Royal Scotman, amivel egy hetes körutazás 7790 Euró, kb. két millió egyszázezer Forint!!!

A vonat élén egy hattengely fotó

A vonat élén egy hattengelyes dieselmozdony dohogott, majd nem sokkal később kihúzta barnásvöröses szerelvényét a fűtőházból.

A Class 47 786 a Roy Castle OBE nevet viseli és egy igazi ritkaság már napjainkban. Az 1962-68 között készült mozdonyt egy Sulzer 12LDA28-c motor hajtja, teljesítménye 2050 KW.

The Royal Scotman egyik koc fotó

The Royal Scotman egyik kocsija, szám szerint a 4.

Ez a szépség, pedig a Class fotó

Ez a szépség, pedig a Class 08 788, ami egy 1953-62 között született tolatómozdony család tagja

(könyvjelző)

A fekete kis szörnyeteg az Inverness-i fűtőház előtt áll, látszólag üzemképes állapotban. A kis 350 lóerős mozdony feladata talán a mozgásképtelen motorvonatok fűtőházba való betolása lehet.

Az Inverness-i pályaudvar a fotó

Az Inverness-i pályaudvar a peronok végéből. A dupla 170-es motorvonat nem fér be a csarnokba, jól láthatóan az épületet rövid vonatokra méretezték.

A 158 724 Wickből érke fotó

A 158 724 Wickből érkezik Inverness-be

A szépnek nem mondható vonatok alkotják a Skót felvidék vasúti közlekedésének gerincét.

58724 Invernessben fotó

58724 Invernessben

(könyvjelző)

A csendes és kényelmes motorvonatok minőségi szolgáltatást nyújtanak a skót mellékvonalakon

58724 Invernessben fotó

58724 Invernessben

A Wickből érkező motorvonat a csarnokba érkezik

A Royal Deeside Railway nyo fotó

A Royal Deeside Railway nyomában

Egy kicsit nosztalgiázzunk. A Royal Deeside Railway az 1960-as évek végéig üzemelt Aberdeen és Ballater között. A vonal jelentőségét az is emelte, hogy a királyi család a Skóciai rezidenciájára, a Balmoral kastélyba rendszerint vonattal utazott. A képen az Aboyne-i állomásépület látható, ami immár vasút nélkül maradt. A vasútvonal nyomvonalán jelenleg kerékpárút található.

A Royal Deeside Railway nyo fotó

A Royal Deeside Railway nyomában

Íme a régi nyomvonal és a helyén kialakított kerékpárút. Igazából nem érthető a vonal megszűnése, ugyanis a környék turisták által erősen látogatott és a vasút számos település közvetlen közelében, vagy éppen azon keresztül haladt.

A Royal Deeside Railway nyo fotó

A Royal Deeside Railway nyomában

Még a peron is megtalálható napjainkban.

Vasúti daru fotó

Vasúti daru

(könyvjelző)

Jelenleg Banchory határában található egy kis vasúti Szabadtéri Múzeum, sőt egy kis vonalszakaszt újra is építettek (kb 2 km), ami a tervek szerint Banchory-ig fog vezetni. A kis kiállításon rengeteg vasúti jármű található összezsúfolva, többségük nehezen fotózható helyen, de azért itt egy kis ízelítő az ott látható járművekből.

Régi személykocsik fotó

Régi személykocsik

Ezekre, egyelőre nincs szükség. A vonal nagyon kicsi és a félóránként járó kis dieselmozdony egy kis személykocsival elegendő még az utasok elszállítására. A képen látható kocsik egyikében egy kávézó üzemel jelenleg.

A D 2143-as mozdonyka volt  fotó

A D 2143-as mozdonyka volt aznap éppen a főszereplő félóránként tette meg tíz perces oda-vissza útját a rövid kis vasútvonalon.

A mozdonynak nincs lehet fotó

A mozdonynak nincs lehetősége körbejárásra, ezért oda húzza az egyszem kis kocsiját, vissza pedig a kalauz irányításával visszatol.

Mivel ő az egyetlen közlekedő vonat a kis szakaszon és alig megy gyorsabban, mint egy bicajos, a balesetveszély minimális.

Egy régi vezérlőkocsi  fotó

Egy régi vezérlőkocsi is áll kihasználatlanul az egyik vágányon. De szép is lenne, ha még meg lenne ez a szép vonalvezetésű vasút és utazhatnánk egy ilyenben.

A kávézó belseje. Bár kívül fotó

A kávézó belseje. Bár kívülről szakadt régi kocsinak néz ki, belül egészen jó benyomást kelt!

Egy érdekes síni gokart, va fotó

Egy érdekes síni gokart, vagy minek is nevezhetjük ezt a szerkezetet.

Szintén egy érdekes vasúti  fotó

Szintén egy érdekes vasúti jármű. Vajon mire használhatták?

Egy rudazatos váltó, megval fotó

Egy rudazatos váltó, megvallom ilyet, korábban még nem láttam sehol, bár ez nem jelenti azt, hogy ritkaság lenne egyes országokban.

Lassan indulásra kész a kis fotó

Lassan indulásra kész a kis sétavonat

De előtte még bekukkan fotó

De előtte még bekukkantunk a vezetőállásba!

Szerencsémre a mozdonyvezető, bár bátortalanul, de jól beszélt németül! A mozdony sajnos nem örvend jó állapotnak, főleg esztétikailag ráférne egy megújulás. A kis mozdony műszaki érdekessége a vákuum fékrendszer, amit már nagyon kis arányban használnak csak Európában.

És vessünk egy pillantást a fotó

És vessünk egy pillantást a pálya vonalára. Az ív után balra még 100 méter és a kiindulási ponton is vagyunk, ahol az előbb látott járművek is álltak.

Ez pedig a másik irányban,  fotó

Ez pedig a másik irányban, ahol látszik is a pálya vége. Mivel sok talpfára szerelt sínt láttam, remélhetőleg tovább épülhet a vasút és hamarosan a másik végpont a város parkjában lesz.

Egy alsó ürítéses tehervago fotó

Egy alsó ürítéses tehervagon szolgál ütközőbakként a vasút végpontján. A kocsi a kutyahal nevet kapta J

Erre fog talán továbbvezetn fotó

Erre fog talán továbbvezetni a vasút, reméljük mihamarabb!

A kis sétavonat a „nyílt vo fotó

A kis sétavonat a „nyílt vonalon”

A kis sétavonat a „nyílt vo fotó

A kis sétavonat a „nyílt vonalon”

(könyvjelző)

Egy tartalék szerelvény. Ta fotó

Egy tartalék szerelvény. Talán soha nem lesz rá valójában szükség. A kis kiállításon négy mozdonyt láttam, számos kocsival, egy vezérlőkocsival. Sajnos arra nem sok remény, hogy ezek mindegyikére valaha újra szükség legyen.

És nézzük meg hova is vezet fotó

És nézzük meg hova is vezetett ez a vonal eredetileg: Balmoral Castle a királyi család skót rezidenciája, kastélya.

És nézzük meg hova is vezet fotó

És nézzük meg hova is vezetett ez a vonal eredetileg: Balmoral Castle a királyi család skót rezidenciája, kastélya.

(könyvjelző)

Az Edinburghi reptéren várv fotó

Az Edinburghi reptéren várva is sikerült vonatot fotózni, a reptér épületeiből ugyanis rálátni az Edinburghból északra induló vasútvonalra. A repülő egyéként landolás után az a gép lett, amivel később mi repültünk Münchenbe.

Egy elöl-hátul mozdonnyal ( fotó

Egy elöl-hátul mozdonnyal (vagy vonófejjel?) közlekedő vonat, szintén a reptér ablakából.

(könyvjelző)

Végül egy szép híd (Findhor fotó

Végül egy szép híd (Findhorn viadukt) Tomatin falucska határában a Perth-Inverness vonalon. Sajnos itt nem volt időnk vonatra várni, pedig egy gőzösös személyvonat jöhetett volna igazánJ

(könyvjelző)

Köszönöm a figyelmet!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek