sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Napfényes Nógrád

Mennyi szín, virág, vadregényes táj és jármű járja Nógrád sínjeit! Új albumom az Aszód-Balassagyarmat vasút néhány részére kalauzol el.

Mozdonyparádé Balassagyarma fotó

Mozdonyparádé Balassagyarmaton - főszerepben M40 201

Az album első részében régi adósságot törlesztek - a nógrádi BCmot különvonat BCmot egyik jelentős eseménye, a balassagyarmati járműparádé során készült képeim következnek.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton

Balassagyarmat nem csak a csodák csodája, de a legkülönbözőbb járművek főhadiszállása is - igaz, a Ganz nosztalgia motorvonat csak vendégként érkezett ide ahol egyébként próbameneteken kívül sosem közlekedett, mivel nem vált be.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton (és M32 2040)

(könyvjelző)

Nekünk is voltak nehézségeink, mire fölkapaszkodtunk Drégelypalánkig, érthető, hogy a harmincas években a próbamenetek után inkább maradtak a gőzmozdonyos üzemnél. Látni fogjuk ebben az albumban is, hogy a nógrádi mellékvonalak igazi hegyivasutak.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton (továbbá M32 2040 és Bzmot 181)

(könyvjelző)

Ahogy az Indóházban olvastam, később tettek még egy kísérletet a BCmotokkal, de akkor már olyan versenytársaik voltak az öreg fekete koporsóknak, mint az M47-es dízelmozdonyok és 375-ös gőzösök által vontatott Bhv kocsik, illetve később a Bzmotok. A végső megoldás a Bzmotok idetelepítése volt, és Balassagyarmat az elsők között kapott a piros csehszlovák csodából.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton (továbbá M32 2040 és Bzmot 181)

Az kiderült tehát, hogy errefelé a Nagydácsiák őshonosak - a jobb oldalt a Bzx mellékkocsik előtt álló M32 viszont nem az. Őt csak a megmentői szándék miatt tartják itt, bár remélem, hogy néha azért megjáratják személyvonaton, hogy tényleg dolgozzon, és ne járjon úgy, mint a békéscsabai Púpos.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton (továbbá M32 2040 és Bzmot 181)

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

A békéscsabai Púposért annyira nem kár, mivel végre dolgozik. Az a dolga. Viszont meg kellene neki találni a megfelelő munkahelyet és nem a legkeményebb tolatószolgálatban tönkretenni.

BCmot vonatunk Balassagyarm fotó

BCmot vonatunk Balassagyarmaton (továbbá M40 201)

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

El tudnám M40 113-at képzelni Dombóváron, személyvonatokatz továbbítva. M41 2143-nak sincs semmi keresnivalója a sárbogárdi vagy a dudari tehervonaton, az ő helye a 29-es vonal, ahol a nyaralók előtt parádézhat. M32 2040 dolga pedig az lenne, hogy hétvégénként két közvetlen kocsit fölvigyen Drégelypalánkra, amit a zónázó hoz Budapestről. De ehhez sajnos nincs meg a szándék. Ahhoz, hogy egy szóló Bzmot még pörögjön egyet Romhány felé, végképp nincs.

M40 201 és M32 2040 Balassa fotó

M40 201 és M32 2040 Balassagyarmat fűtőházban

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

De térjünk vissza a járműparádé elejére, amikor a gyarmati fűtőház zöld büszkesége együtt pózolt a sok feladat miatt Hatvanból kihelyezett Púpossal! Sajnos tehervonatokat csak éjszaka továbbított.

M40 201 és M32 2040 Balassa fotó

M40 201 és M32 2040 Balassagyarmat fűtőházban

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

A Púpos mögött látható M43 1149 a két eredeti Kisdácsiát kiegészíteni volt itt a romhányi oldalban. Azóta a gyarmati géppark kicsit átrendeződött: a három M43-as lekerült Hatvanba, a helyükre két M47-es érkezett - szintén régi ismerősök Balassagyarmaton.

Balassagyarmati életkép fotó

Balassagyarmati életkép

Az M32-es éppen rájár az aszódi vonatra pózolni.

Balassagyarmati életkép fotó

Balassagyarmati életkép

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

És megérkezett!

Így olyan, mintha ő is el készülne menni. Ebben a különvonatban is az volt a legjobb, hogy senkit nem kell győzködni, nem volt semmi politika a dologban, azt érezhettük, hogy örömükre szolgál a vasutasoknak, hogy rendezhetnek nekünk egy ilyen bulit, és megmutathatják, mit tudnak!

M32 2040 és sokan mások Bal fotó

M32 2040 és sokan mások Balassagyarmaton

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Képesek például hat Bzmot, két BCmot motorkocsit, egy M32-es, egy M40-es és három M43-as mozdonyt egy képbe beleterelni.

Bzmot 181 and M32 2040 Bala fotó

Bzmot 181 and M32 2040 Balassagyarmaton

Egy minden autentikusságtól mentes fekete-fehér felvétel. :)

M32 2040 Balassagyarmaton fotó

M32 2040 Balassagyarmaton

Öreg vasak.

Bzmot 254 Balassagyarmaton fotó

Bzmot 254 Balassagyarmaton

A 78b örökös lokomotívja és mozdonyvezetője.

Bzmot 342 Püspökhatvanban fotó

Bzmot 342 Püspökhatvanban

Ereszkedjünk le a vonal alsó szakaszára, Püspökhatvan és Acsa-Erdőkürt közé!

Bzmot 333 Püspökhatvan köze fotó

Bzmot 333 Püspökhatvan közelében

Püspökhatvannál fut be a pálya egy szűk völgybe a dombok közé, és ezen át mászik föl elég magasra, hogy majd Mohora és Becske környékén már lefelé lehessen nézni a vonatból az alattunk elterülő falvakra.

Bzmot 297 Püspökhatvan fölö fotó

Bzmot 297 Püspökhatvan fölött

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

A táj nagyon gyorsan változik: mindössze kétszáz méterre az előző szántóföldtől (a jobbra levő bokrok ugyanazon a dombon nőnek) már olyan tájon suhan a kis Büzmot, hogy akár a Rambo 19 dzsungeljeleneteit is le lehetne itt forgatni.

Bzmot 297 Püspökhatvan fölö fotó

Bzmot 297 Püspökhatvan fölött

A vonat elment: itt képesek a szerelvények hosszát hozzáigazítani az igényekhez és a délelőtti, csak a kínálat és a későn kelők kedvéért közlekedő vonat szóló motorkocsival megy. Később majd fölvesz egy mellékkocsit, amit egy másik szerelvény visz le neki.

Bzmot 341 Acsa-Erdőkürt ala fotó

Bzmot 341 Acsa-Erdőkürt alatt

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

Ez a kanyar még látszik is onnét, ahonnan az előző fotót csináltam! Késő délután van esély a szemközti dombokról fotózni, de én délelőtt voltam itt.

Acsa-Erdőkürt fotó

Acsa-Erdőkürt

Az állomás a lehető legszebb helyen fekszik és körös-körül lakóházak vannak. Mielőtt azonban a vonat itt megállna, érinti az alvéget, egy bevágás után megjelenik a falu központjában (a vasúti átjárónál van pont a buszmegálló), de nem áll meg! Nem tudom, ki merészlete ezt így rendezni.

Acsa-Erdőkürt fotó

Acsa-Erdőkürt

Bz-vonat várakozik keresztr fotó

Bz-vonat várakozik keresztre Acsa-Erdőkürt állomáson

Erősen ráközelítve látszik a Szanda és néhány további hegy, amit majd balról kerül ki a vonat. Ha nem lenne a horizont, lehetnénk Porcsalma-Tyukodon is, de nem ott vagyunk.

Budapesti sebesvonat érkezi fotó

Budapesti sebesvonat érkezik Acsa-Erdőkürtre

Az egykocsis és háromkocsis vonat mellett a leggyakoribb a négykocsis egység, amivel a közvetlen budapesti sebesvonat jár. Lehetne mondjuk Usgyi, és akkor még színesebb lenne ez a térség!

Budapesti sebesvonat érkezi fotó

Budapesti sebesvonat érkezik Acsa-Erdőkürtre (Bzmot 342)

Érdekes, hogy a 341-es ma sima személyvonattal jár (talán épp a bal oldali szerelvény élén).

Iklad-Domony fotó

Iklad-Domony

Egy szintén érdekes része a vonalnak a villamosított Aszód-Galgamácsa szakasz. A Vác-Aszód vonatok villanymozdonnyal járnak - igaz, kicsit pazarlóan. 2200 kW két kocsira kicsit erős...

BDt 361 Iklad-Domony közelé fotó

BDt 361 Iklad-Domony közelében

Még elég reggel volt, küzdöttem a fényekkel meg a fotóhelyekkel - nem nagyon vannak.

BDt 361 Iklad-Domony közelé fotó

BDt 361 Iklad-Domony közelében

Végre napfényben távolodik tőlem a váci személyvonat. Sokszor fölvetették ennek a vonatnak a megszüntetését vagy szóló Bzmotra cserélését, de egylőre ez várat magára. Nem voltak magaslatok a kertek aljában, ahol a vonat megy.

Iklad-Domony felsőre érkezi fotó

Iklad-Domony felsőre érkezik a 344-es Bzmot

A vonat végigmegy a falu vonalán (mármint Ikladon: Domony egy kilométerre van), mindkét végén van megálló is. A 4-es vonalon Tátnál, Nyergesújfalunál pont az ilyen jól elrendezett megállókat hiányolom. Régen megelőzővágány is volt, legalábbis a vonóvezetéktartó oszlopokból és egyéb romokból arra következtettem.

Felszállók Iklad-Domony fel fotó

Felszállók Iklad-Domony felsőn

Iklad-Domony felső fotó

Iklad-Domony felső

Bzmot halad Iklad-Domony fe fotó

Bzmot halad Iklad-Domony felső közelében

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

Ja, igen, elfelejtettem mondani, hogy ide is a táj miatt érkeztem.

Bzmot halad Iklad-Domony fe fotó

Bzmot halad Iklad-Domony felső közelében

Kicsit kitakart a vonat, de talán itt nem is a vonat a legfontosabb.

Ingavonat halad Iklad-Domon fotó

Ingavonat halad Iklad-Domony felső közelében

(könyvjelző)

Tökéletesen olyan, mintha egy terepasztalon fényképeztem volna.

Ingavonat halad Iklad-Domon fotó

Ingavonat halad Iklad-Domony felső közelében

A háttérben a pici Vácegres falu.

Felsővezeték és alakjelző fotó

Felsővezeték és alakjelző

Galgamácsa kicsit fura állomás, de ilyen Vácrátót is. Régen Kaposvár felé is ilyenek voltak az állomások, sajnos fényjelzős mechanikákat kaptak.

Galgagutára érkeztem fotó

Galgagutára érkeztem

A BCmot túrán a falunap alatt itt készült egy remek állomásfotó, most viszont a kicsit fentebbi szakasz tája miatt jöttem ide.

Bzmot 342 Galgagután fotó

Bzmot 342 Galgagután

Bzmot 342 Galgagután fotó

Bzmot 342 Galgagután

Ez pedig a nagyon szép állapotú HÉV raktár.

Bzmot 333 Galgaguta felvégé fotó

Bzmot 333 Galgaguta felvégén

Az Acsa előtti szűk völgy után egy kicsit laposabb vidékre ér a vasút, de ez a háttéren nem látszik meg.

Bzmot 333 Galgaguta felvégé fotó

Bzmot 333 Galgaguta felvégén

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

A Bzmot orrán levő májfolt is tök autentikus, de a képen látható régi Ikarusz autóbusz is megért egy együtállós képet.

Bzmot 297 Galgaguta felvégé fotó

Bzmot 297 Galgaguta felvégén

Itt is lehetne még jobb fotóhelyeket találni, de még nem volt érkezésem keresni. Nyáron azért szerintem lesz majd!

Bzmot 245 Galgaguta felvégé fotó

Bzmot 245 Galgaguta felvégén

Ugyanott egy lefelé tartó vonat: sajnos még nem volt elég délután ahhoz, hogy napos legyen a felém eső oldala. Ezután viszont sajnos van egy lyuk a menetrendben, nekem pedig nem volt kedvem maradni - úgyis visszatérek még!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek