Az STLB Murtalbahn VT35/VS43 motorvonata St. Lorenzen ob Murau Ostnál
Megnyitás: | 27.08.1893. - 7.10.1894. | |||
---|---|---|---|---|
Hossz: | 76 km | |||
Építtető: | Stern&Hafferl | |||
Villamosítás: | - | |||
Személyszállító vasút: | Steiermarkische Landesbahnen (StLB) | |||
Az Unzmarkt állomáson a Kronprinz Rudolfsbahnhoz csatlakozó kisvasút költséghatékonysági okokból épült a boszniai 760 mm nyomközzel. Tamsweg és Mauterndorf között 1973. március 31-én szűnt meg a személy-, 1981. szeptember 1-jén a teherforgalom, mivel ott a vonalvezetés szélsőségesen távol esett a településektől. 1983 óta a szakasz a Taurachnbahn múzeumvasúti egyesület (club 760) üzemeltetése alá esik, de a teljes vonalon előfordulnak gőzvontatású nosztalgiavonataik. Elsőként kezdték alkalmazni a Stahlbau Knotz által kifejlesztett (később a Bombardier által szállított, ÖBB 5090 sorozathoz hasonló) dízel-elektromos motorkocsikat, egészen pontosan 1980. óta. 2019. novemberében a szélsőséges időjárás hatására a felépítmény több kilométer hosszon fölborult, a pálya járhatatlanná vált, ami több tízmillió eurós helyreállítási költséggel fog járni. | ||||
|
Az eredetileg 25 km/h sebességre engedélyezett, keskeny nyomközű pályát az StLB fővonali minőségűvé fejlesztette, de eközben a menetrendi bővítések elmaradtak. A Kronprinz Rudolfsbahn csatlakozóállomás, Unzmarkt, és Murau között néha csak napi 3 vonat járt, Murau és Tamsweg között általában kétórás ütem működik. Egy évben végig megvolt a kétórás ütem és Murau-Kreischberg Talstation között még extra sívonatok is jártak, de a menetrend gyorsan visszatért a fapados/alibi változatba. Ami teljesen érthetetlen, mert nem a településeket elkerülő hegyi vasútról, hanem a képen is látható módon a folyóvölgy aljához kötött vonalról van szó, ami szükségszerűen áthalad a legtöbb településen és jelen állapotban is gyorsabb a busznál (egy perccel csak mondjuk). A táj nem gagyi, rengeteg a szolgáltatás és a kiránduló (síző/biciklis) is, tehát igazi, svájci szintű kisvasutat lehetne itt működtetni, de nem sikerül.
A földcsuszamlás miatt több járatot vonatpótló autóbuszok pótolnak, de a kínálat így is csapnivaló.
A Tamsweg és Mauterndorf közötti Taurachbahn múzeumvasút Tamsweg állomást nem használja, St. Andra-Wöltingtől indulnak a nosztalgiavonatok. Az üzemeltető Club 760-nak van egy múzeuma könnyűszerkeeztes fűtőházzal Frojachban, de a Taurachbahn beindulása óta egyre csökken a jelentősége.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.