sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Azok a nyolcvanasok...

80, 81, 85 - egy rövidke beszámoló az észak-keleti fővonalról és két csatlakozó vonaláról, sok Szilivel, Gigantokkal, FLIRT-ekkel, Taurusokkal és egy csipetnyi erdei vasúttal!

6341 036-9 Mátraszőlős-Hasz fotó

6341 036-9 Mátraszőlős-Hasznos megállóhelyen

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Egy hétfő reggel arra ébredtem, hogy kivételesen semmi tennivalóm nincs aznap, így megpróbálhattam elkapni az akkortájt minden hétfőn közlekedő Kisterenye-Mátramindszent tolatós tehervonatot.

6341 034-4 Mátraszőlős-Hasz fotó

6341 034-4 Mátraszőlős-Hasznos megállóhelynél

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A napkelte és a hó is különlegessé teszik a képet, de még különlegesebb lehetne, ha a megállóhelyen fűtött váróteremben várhatta volna meg a következő témát. Ehelyett inkább betúráztam Pásztóra, hogy egy órán át ne fagyjak meg...

6341 004-7 Kisterenyén fotó

6341 004-7 Kisterenyén

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Egyszerűen nincs annyi pálinka, ami egy ilyen fagyos reggelen elég lenne. Pedig egyébként nagyon szeretem a hideget, de ami sok, az sok.

Egy MÁV Uzsgyi a megszűnt V fotó

Egy MÁV Uzsgyi a megszűnt Vizslás és Kisterenye-Bányatelep megálló között

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Nekem általában nincs szerencsém a 81-es vonallal.A kisdácsiás tolatós persze nem közlekedett, nem jöttek meg az üres kocsik, de ettől még lehetett volna jó a fotózás, hiszen a táj mesés, az idő jó. Csak a menetrend nem: hiába a sok keresztezési lehetőség, mégis gyakran beborul, ezúttal két vonat is lement Kisterenyére, míg föl egyről sem volt még híradás sem. Így itt tovább várni nem volt érdemes.

M62 108 Vizslás és Kisteren fotó

M62 108 Vizslás és Kisterenye-Bányatelep között

(könyvjelző)

Hétfő ellenére még tehervonat sem volt, sőt tolatnivaló sem, így a salgótarjáni tartalék is hazatért egy gépmenetben.

M62 108 Vizslás és Kisteren fotó

M62 108 Vizslás és Kisterenye-Bányatelep között

(könyvjelző)

Kubinszky professzor úr egy zseniális 424-es fotója igen komoly hatással volt rám. Míg az oldalnézeti képeket egyébként is szerettem, ezek fekete-fehér, kontrasztos (tehát nem túlságosan sok szürkeárnyalattal dolgozó) variációit szívesen kutatom is. A hó és a vágányéval egyező magasság meghatározta a feladatomat.

M62 108 Vizslás és Kisteren fotó

M62 108 Vizslás és Kisterenye-Bányatelep között

A gépmenetet szántszándékkal fotóztam a földről: sajnos Vizslás felé a víztározó gátjáról nem jó a kilátás, ráadásul a dombok sem érvényesülnének annyira, amint ezen az oldalnézeti képen. Persze egy komplett vegyes tehervonat esetén másképp gondolnék a lehetőségekre.

A Mátra tömbje Kisterenyérő fotó

A Mátra tömbje Kisterenyéről szemlélve

Hazánk legmagasabb hegysége vulkaniuks eredetű - innen nézve nem nehéz a csonkok fölé odaképzelni a többezer méter magas vulkáni kúpot, amit az erózió már egységesen ezer méter magasra gyalult.

A vizslási víztározó fotó

A vizslási víztározó

A vasút mentén több víztározó is van a Zagyván, ebből a vizslási van csak folyamatosan elárasztva. A vonatból jobban látható mátraverebélyi szükségtározót csak komoly áradásoknál töltenék föl.

6341 034-4 Kisterenye-Bánya fotó

6341 034-4 Kisterenye-Bányatelepen

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Úgyhogy inkább lejöttem a következő személlyel Hatvanig, mivel ezután elvileg elfogytak odafönt a szerelvények...

V43 1366 3G IC-kocsikkal Tu fotó

V43 1366 3G IC-kocsikkal Tura állomáson

Tura állomásra mentem a fővonalra, arra számítva, hogy azért itt biztos akad majd téma. Hatvan és Tura között több szántóföld és sekély bevágás is van. Sajnos a jobbak távol vannak Turától, a Tura előtti magas, ívben fekvő töltést pedig csak nyári estéken lehet fényképezni.

Bydbtee 007 Turán fotó

Bydbtee 007 Turán

A Spirit of Mezőkeresztes-Mezőnyárád elsőre fapadosnak tűnik, valójában bőven veri az osztrák vetélytársát. A színezése pedig az ÖBB 4020-as motorvonatra ujablak emlékeztet.

V43 1106 Turán fotó

V43 1106 Turán

(könyvjelző)

Hát ezt a kis külső íves helyet néztem ki magamnak, hogy napnyugtáig még csináljak valamit. Emlékeztetőül: napkeltekor lőttem az első Uzsgyit, lassan pedig az utolsó Szili következik. Nem egy komoly nap...

V43 1017 Turán fotó

V43 1017 Turán

Sokat helyezkedni nem lehet, az IC után nem sokkal jön is a gyors, a másik hely pedig ugyanilyen, csak nem jó a napállás.

5341 048-7 tart Hatvanba fotó

5341 048-7 tart Hatvanba

A Vultront kezelni biztos nem ér. Vagy szokás szerint mínuszötperces fordulás volt megint az Állatorvosi Lóban.

5341 033-9 Turán fotó

5341 033-9 Turán

Ez megy Budapestre.

BDt 103 Turánál fotó

BDt 103 Turánál

(könyvjelző)

A budapesti üzemi pályaudvarok leépítésének köszönhetően nem csak a Desiróknak nem találnak végleges és megbízható helyet, de a 142-es vonal szerelvényei egészen Hatvanig eljárnak karbantartásra. Itt részben személyvonatokként, részben üresen, szerelvényként közlekednek. Hatékony.

M41 2203 Turánál fotó

M41 2203 Turánál

V43 1101 a TVK InterCityvel fotó

V43 1101 a TVK InterCityvel Vámosgyörkön

(könyvjelző)

Egy szombat reggel Vámosgyörkre célzottan villanymozdonyokat fényképezni indultunk Ádámmal és Csabival. Az első áldozat a hajnali derengésben szikrákat hasító Szili volt, de lesz még érdekesebb is.

V43 1101 a TVK InterCityvel fotó

V43 1101 a TVK InterCityvel Vámosgyörkön

Tőlem-tőlünk szokatlan, hogy csápos gépek után menjünk, néha azonban ilyet is kell, ráadásul december óta hihetetlen témaszegénység állt elő, különösen a rövid nappalokba is beleférő, olcsó túrák témájában. A kiváló fényeket és a tél remek időjárását viszont nem szabad kihasználatlanul hagyni.

A ZSSK 350 004-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 350 004-8 pályaszámú, Hugo nevű Gorillája a Rákóczi IC-vel Vámosgyörkön

(könyvjelző)

A nemzetközi vonatot a historikus színeket öltött, új szlovák sztár vontatja. Mivel a Gorillák egyre rosszabb bőrben vannak és a 80-as vonalról valószínűleg hamarosan eltűnnek, egyébként is tervben volt a Gorillák lefényképezése. Hogy pont a frissen fényezett nosztalgiamozdony jöjjön, az kellemes meglepetés volt.

A felkelő Nap Vámosgyörkön fotó

A felkelő Nap Vámosgyörkön

A nap témája ugyanakkor a gyöngyösi vonalon jár kis ingavonat. Ilyen V43+Bhv+BDt összeállítású szerelvény már csak néhány helyen közlekedik, és bár nem gazdaságos, mindenképp érdekes. Régen ilyen járt Aszód és Vác között, ilyen, vagy a rövid változata, a V43+BDt Hegyeshalom és Rajka között. Szeged-Kiskunfélegyháza között a szinte üres személyvonat V43+Bhv összeállításban szalad.

A felkelő Nap Vámosgyörkön fotó

A felkelő Nap Vámosgyörkön

(könyvjelző)

A gyöngyösi ingán kívül rövid szilis inga az egyik tiszaújvárosi vonat és néha a Celldömölk-Székesfehérvár is.

FLIRT a napkeltében Vámosgy fotó

FLIRT a napkeltében Vámosgyörkön

V63 016 tehervonattal a nap fotó

V63 016 tehervonattal a napkeltében Vámosgyörkön

(könyvjelző)

Manapság erősen élő tehervonatok iránti vonzalmamat is főleg a villanyos vonalakon lehet kielégíteni, a dízeleseken nagyon nehezen tervezhető bármi. Ahol rendszeres is a tehervonat, ott is jobb lenne kocsival menni.

V43 1364 érkezik Vámosgyörk fotó

V43 1364 érkezik Vámosgyörkre

Végre megmutatja magát a gyöngyösi inga is, még ha kicsit rejtélyesen is.

5341 048-7 Vámosgyörkön fotó

5341 048-7 Vámosgyörkön

BDt 323 Vámosgyörkön fotó

BDt 323 Vámosgyörkön

(könyvjelző)

Érkezés után pár perccel már fordul is. Csatlakozása Füzesabony felé van, Budapest felé jelen struktúrában nem lenne érdemes versenyezni a busszal. Egy hétvégi közvetlen vonatpárra viszont lenne igény.

V43 1364 Vámosgyörkön fotó

V43 1364 Vámosgyörkön

Jó darabon egymás mellett mennek a fővonali vágányok és a gyöngyösi vonal, a Szili lassan elkanyarodik északnak.

V43 1016 Vámosgyörkön a 657 fotó

V43 1016 Vámosgyörkön a 657-es Dália IC-vel

(könyvjelző)

Már nagyon gyorsan fölemelkedett a Nap a horizont fölé, a Kassáról jövő Gorillát már nem lehet sziluettként fotózni.

Gorilla Vámosgyörkön a Hern fotó

Gorilla Vámosgyörkön a Hernád IC-vel

(könyvjelző)

Gorilla Vámosgyörkön a Hern fotó

Gorilla Vámosgyörkön a Hernád IC-vel

Jól látszik az ütközésekkor mindig leszakadó főlégtartály a szoknya mögött.

V43-as InterCityvel oldalné fotó

V43-as InterCityvel oldalnézetben Vámosgyörknél

(könyvjelző)

A 80-as vonal legjobb fotóhelyei a pályától északra helyezkednek el, de ez engem nem akadályozhat meg!

V43 1364 a gyöngyösi ingavo fotó

V43 1364 a gyöngyösi ingavonattal Vámosgyörknél

(könyvjelző)

Nálam ez az egyszerű, szilis vonatfotó lett a túra képe.

V43 1364 a gyöngyösi ingavo fotó

V43 1364 a gyöngyösi ingavonattal Vámosgyörknél

(könyvjelző)

A zúzmarás szántóföld segít kiemelni a sok kék közül a vonatot.

V43 1364 a gyöngyösi ingavo fotó

V43 1364 a gyöngyösi ingavonattal Vámosgyörknél

Szilis gyorsvonat Vámosgyör fotó

Szilis gyorsvonat Vámosgyörknél

Még egy a gyöngyösi ingáról fotó

Még egy a gyöngyösi ingáról

Ezután Adács felé továbbgyalogoltunk a fővonalon, és úgy gondoltuk, a villamosított vicinálisból ennyi is jut aznapra.

V43 1154 Adács és Vámosgyör fotó

V43 1154 Adács és Vámosgyörk között

Fotó ez? Nem lenne korrekt ilyet állítani. Viszont régi lámpás Szili és erről a pályaszámú gépről még nem volt föltöltve képem. Persze ez hülye indok, a Szilik esetében a gyűjtőszenvedélynek tulajdonképpen esélye sincs, annyian vannak.

5341 052-9 Adács és Vámosgy fotó

5341 052-9 Adács és Vámosgyörk között

A háttérben Adács házai. Eredetileg nem a FLIRT-et vártuk, hanem a Samut, de a menetrendet olvasó kolléga az időoszlop előtti hullámvonalat figyelmen kívül hagyta. Ugyanakkor a forgalomirányítás sajnos nem.

5341 029-6 Adácson fotó

5341 029-6 Adácson

Két, különböző korokban épült épülete is van Adácsnak, de egyik sem fűtött. Igaz, a szomszédos Karácsondnak még egy állomásnév-tábla sem jutott, nem, hogy esőbeálló.

Karácsond fotó

Karácsond

Láthatóan helyi erők mégis megpróbáltak valamit tenni a minimális tájékoztatás érdekében.

5341 029-6 Ludason fotó

5341 029-6 Ludason

A vonal legszebb felvételi épülete. Talán Mezőkövesd kelhet versenyre vele, de a győzelme közel sem garantált.

V43 1039 Ludason fotó

V43 1039 Ludason

A 81-es vonali túrám során egy sátoraljaújhelyi gyorsvonattal utaztam Hatvanig, mégpedig ezzel a szerelvénnyel ni. Hát, sajnos visszajött. A hat kocsiból pedig egyben van fűtés, de abban világítás nincs, ami az - egyébként végre sikeres - kvantummechanika vizsgára tanulás közben nem hasznos.

V43 1037 Karácsond és Ludas fotó

V43 1037 Karácsond és Ludas között

(könyvjelző)

A jó napállással érkező gépről persze egyébként is volt fényképem, mégpedig egy egész jó éjszakai kép a Déliben.

1047 006-0 Ludas és Karácso fotó

1047 006-0 Ludas és Karácsond között a cseh kocsikból álló Holló IC-vel

(könyvjelző)

A szerelvény azért tesz egy belföldi kanyart, hogy hasznosan töltse az idejét, a Teknőnek meg tényleg nincs jobb dolga. Az egyes vonalon - mint azt az új képeimet előzetesen bemutató flickr oldalamon láthatod ujablak - pedig alig akad dolguk a sok idegen jármű között. Hiszen ugye a MÁVC még MÁVC, a GySEV mégis magyar, a railjet pedig MÁV-START vonat.

5341 048-7 Ludas és Karácso fotó

5341 048-7 Ludas és Karácsond között

(könyvjelző)

MÁV-Cargo 1116 009-0 Ludas  fotó

MÁV-Cargo 1116 009-0 Ludas és Karácsond között

A főbb vonalakon a gyorstehervonatok élén egyre gyakoribb a Taurus, a gödöllői emelkedőn fölmenniük viszont csak ügyes vezérrel sikerül. Emlékeimben él még a pár éve abbahagyott aszódi tológépezés, de sajnos fényképet sose csináltam róla, hiszen sose gondoltam volna, hogy később nem lesz rá lehetőségem. A szentgáló előfogatot ezért bőszen fotózom.

MÁV-Cargo 1116 009-0 Ludas  fotó

MÁV-Cargo 1116 009-0 Ludas és Karácsond között

(könyvjelző)

A főbb vonalakon a gyorstehervonatok élén egyre gyakoribb a Taurus, a gödöllői emelkedőn fölmenniük viszont csak ügyes vezérrel sikerül. Emlékeimben él még a pár éve abbahagyott aszódi tológépezés, de sajnos fényképet sose csináltam róla, hiszen sose gondoltam volna, hogy később nem lesz rá lehetőségem. A szentgáló előfogatot ezért bőszen fotózom.

V63 021 egy hidegen továbbí fotó

V63 021 egy hidegen továbbított Szilivel egy üres ércvonattal Karácsondnál

(könyvjelző)

V63 021 egy hidegen továbbí fotó

V63 021 egy hidegen továbbított Szilivel egy üres ércvonattal Karácsondnál

(könyvjelző)

Enyhe bemozdítással és követéssel. Az idő annyira rosszra fordult hirtelen, hogy új úticélt kellett keresnünk, mert a fővonal fotózhatatlanná vált. Egy ilyen erőgépnek persze még jól áll a rossz idő...

Mk48 409 Gyöngyösön, az erd fotó

Mk48 409 Gyöngyösön, az erdei vasút állomásán

Nekünk viszont jobban állt egy jó hot dog, a fényképezőgépünknek pedig a hangulatos erdő.

Mk48 409 Gyöngyösön, az erd fotó

Mk48 409 Gyöngyösön, az erdei vasút állomásán

A Gyöngyösi ÁEV persze inkább városias, legalábbis a télen is járó mátrafüredi vonal, égse gondoltuk, hogy ne lenne mit csinálnunk.

Mk48 409 Gyöngyösön, az erd fotó

Mk48 409 Gyöngyösön, az erdei vasút állomásán

A Gyöngyösi ÁEV persze inkább városias, legalábbis a télen is járó mátrafüredi vonal, mégse gondoltuk, hogy ne lenne mit csinálnunk.

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

(könyvjelző)

Párszáz méterre a végállomástól ezt a hangulatos erdőt találtuk.

Mk48 409 Mátrafüreden fotó

Mk48 409 Mátrafüreden

(könyvjelző)

Párszáz méterre a végállomástól ezt a hangulatos erdőt találtuk.

BDt 323 Gyöngyösön fotó

BDt 323 Gyöngyösön

És ennyi volt a napunk, valamint itt a benbe.hu-n egy darabig ennyi volt a fővonali fényképészkedés. Remélem, nem volt túl unalmas! Következőleg reményeim szerint ismét nógrádi mellékvonali vizekre evezem, de természetesen a januári fővonali túrák és a külföldi beszámolók is jönnek majd.

V43 1364 Gyöngyösön fotó

V43 1364 Gyöngyösön

És ennyi volt a napunk, valamint itt a benbe.hu-n egy darabig ennyi volt a fővonali fényképészkedés. Remélem, nem volt túl unalmas! Következőleg reményeim szerint ismét nógrádi mellékvonali vizekre evezem, de természetesen a januári fővonali túrák és a külföldi beszámolók is jönnek majd. Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek