A HŽ 7 121 012 Đurmanec állomáson
Túránk fő célpontja a Csáktornya-Zágrábi HÉV vonalainak földerítése és végigfényképezése volt. A társaság fővonalát a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahngesselschaft, Südbahn) magyarországi fővonalának, a Budapest - Nagykanizsa - Murakeresztúr - Ormož - Pragersko vonalának Csáktornya (Čakovec, Horvátország) állomásából ágaztatta ki, ahonnét Varasd megyeszékhelyen keresztül (Varaždin, Horvátország) a Dráva vízgyűjtő területéről a Száva vízgyűjtő területére jutott, és a Krapina folyó völgyében a Déli Vasút Zidani Most - Zágráb - Sziszek (Sisak Caprag, Horvátország) vonalához csatlakozott Zaprešicnél. Innen Zágráb Déli Vasúti pályaudvaráig (Zagreb zapadní kolodvor) passage forgalomban közlekedett. A 98,65 km hosszú vonalat két részletben, 1886. szeptember 4-én Zaprešic és Varasd, ugyanazon év december 13-án Varasd és Csáktornya között nyitották meg. Ma a HŽ másodrangú (regionális jelentőségű) vonalként üzemelteti.
Mielőtt belemerülnénk a fővonalba, nézzünk fényképünk tárgyát, ami ugyanolyan izgalmas: Đurmanec állomás a HÉV Zabok-Krapina mellékvonalának folytatásában fekszik, amit a Jugoszláv Királyság 1930-ban adott át a forgalomnak. Korábban már létezett a zágrábi előváros Savski Marof állomásából kiágazó vonal Imenón és Stranjén át Celjébe (egészen pontosan Grobelno állomáson csatlakozott a Südbahn, azazhogy Duna-Száva-Adria Vasút Bécs - Graz - Marburg (Maribor) - Steinbrück (Zidani Most) - Laibach (Ljubljana) - Trieszt vonalába, amit 1924-re átvett a Jugoszláv Királyság Vasútja). Ennek Stranje állomásából ágaztatták ki a Rogatecen és Đurmanecen át Krapináig vezető vonalat, amely 200 m sugarú íveivel nem az elsőrangú magisztrálisok tipikus példája. Jelenleg a HŽ Zabok és Đurmanec között, a SŽ Rogatec és Celje között közlekedteti vonatait (illetve a másik ágon Imeno és Celje között). Menetrendváltástól a horvát vonatok a következő, Hromec megállóhelyig járnak majd a hajnali, közvetlen Đurmanec-Zágráb vonat kivételével, aminek Gredelj motorvonata nem fér be az újonnan épült peron mellé.
Hromec és Rogatec között, hasonlóan a közismert Unská Prugához, a határ sokszor metszi a vonalat, Szlovénia Schengen-tagságával itt sem könnyű a helyzet, így bár a helyreállított vonalon 2014-ben végigment az első szlovén motorvonat, és puskalövések közepette hivatalosan is megnyitották , a menetrend szerinti személyforgalomra még várni kell. A tervezőasztalon pedig már szerepel a Graz - Maribor - Krapina - Zágráb nagysebességű vasút terve, a háttérben látható autópálya-műtárgy alapján elgondolható, milyen, valószínűleg sosem megvalósuló elmehibbant megoldásokkal (Krapina térségében 4, több kilométeres alagúttal például). A tervezési sebesség 250 km/h. Jelenleg Krapina és Hromec között 16,5 tonnás tengelyterhelés és 20 km/h engedélyezett sebesség a jellemző, ez a tervek kevesebb, mint 10%-a.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.