sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Őszelő északon

Megismerkedem Tobyval, a királyréti motorvonattal, és 810-eseket, 812-eseket és Búvárokat fotózok Közép-Szlovákia hegyvidéki részein.

A KEV (Királyréti Erdei Vas fotó

A KEV (Királyréti Erdei Vasút) M 06-401 pályaszámú motorkocsija Paphegy állomás és Királyrét alsó megállóhely között

(könyvjelző)

Munkanapokon és szezonon kívül közlekedik a legújabb, magyar gyártású vasúti jármű, Toby, vagy magyarosan Tóbi, a KEV zöld, négy tengelyes motorkocsija. Az idén nyárra elkészült, korszerű jármű a kisvasút új ruháját öltötte magára. Mivel az Utolsó Színpompás Vonat, vagyis a régi ruha emlékére szervezett fotókülönvonatozás során még csak épülgetett a Thomas tégla-forműjú szereplőjéről elnevezett kocsi, így nem volt képem róla. Autós fotótúrám első állomása így a Börzsöny legismertebb erdei vasútja lett.

A KEV (Királyréti Erdei Vas fotó

A KEV (Királyréti Erdei Vasút) M 06-401 pályaszámú motorkocsija Paphegy állomás és Királyrét alsó megállóhely között

A lovak legelni indulnak fotó

A lovak legelni indulnak

(könyvjelző)

Természetesen keresztül a síneken, de, hogy ne kódorogjanak el, kötelek közé szorítva. Az egész nem tart egy percig sem.

Fakerítés a vasút mentén fotó

Fakerítés a vasút mentén

(könyvjelző)

A koraőszi színeket és a reggeli napfény érdekes hangulatát terveztem kihasználni, ezért a hagyományos, magaslati tájképeket Királyréten mellőztem.

M 06-401 Királyrét alsó meg fotó

M 06-401 Királyrét alsó megállóhelyen

Szeptember eleje óta dolgozom, így a munkanapokra illik rápihenni. Csütörtök viszont általában szabadnap, és duplán kihasználtam: egyrészt elmentem fotózni, másrészt Királyrétre, az első, délelőtti vonathoz elég későn ráértem elindulni.

M 06-401 Szokolya alatt fotó

M 06-401 Szokolya alatt

(könyvjelző)

Az első vonat Királyrétről indul, ahova pár perccel (vagy a kávézási kedvtől függően valamivel korábban) megy föl a motorkocsi, majd onnan általában szintén üresen ereszkedik le Kismarosra, a nagyvasúthoz. A legszebb fotókat pont erről a vonatról lehet készíteni - a sikerhez persze nem árt egy szép gesztenyefa és a Börzsöny-hegység jelenléte sem.

M 06-401 Szokolya alatt fotó

M 06-401 Szokolya alatt

(könyvjelző)

Egy jó kis negyvenöt fokos kép a faltól-falig stílus kedvelőinek.

M 06-401 Hártókúton fotó

M 06-401 Hártókúton

(könyvjelző)

Hártókút látképét véglegesen megváltoztatta a hegyre épített, a horizonton túl nyúló villa. Az igényes anyagokból, rusnya kerítés nélkül álló ház szerintem emel a képek érdekességén, ennek ellenére a korrupció gyanúja fölmerül, én biztos nem építhetnék lakást magamnak sehol a Nemzeti Parkban.

M 06-401 Morgónál fotó

M 06-401 Morgónál

(könyvjelző)

A kis motorkocsi karaktere nagyon különbözik az általam annyira kedvelt lillafüredi motorkocsikétól. Egyfelől nagyon modernnek és környezetbarátnak hat, másrészt tökéletesen beleillik az erdőbe, jól látszik rajta, hogy ez egy kisvasút, nem egy fővonal. Szebb, még a Bézénél is, de alkalmas a hivatásforgalom ellátásra is, ha arra kerülne a sor. Még az osztrák 5099-es motorkocsiknál is jobban sikerült, remélem, például Nyíregyházán is megjelenik!

M 06-401 Kismaroson fotó

M 06-401 Kismaroson

Ugyan sose ettem még ebben az étkezdében (én a Királyrét alatti, kiváló Aranykapu Étterem kerthelyiségét preferálom), egyszer jó lenne kipróbálni. Csinálni mondjuk egy képet a bejáró vonatról, előtérben egy korsó, gyöngyöző söröcskével...

M 06-401 Kismaros állomáson fotó

M 06-401 Kismaros állomáson

Az új gép távműködtetésű ráncajtókat kapott, igaz, csak egyik oldalt. Ez egyébként egyedül Hártókúton okoz problémát, illetve majd nagy sárban vagy hóban Királyréten, de utóbbin könnyebb segíteni, mivel szintben van a talaj.

M 06-401 Kismaros állomáson fotó

M 06-401 Kismaros állomáson

M 06-401 Kismaros állomáson fotó

M 06-401 Kismaros állomáson

M 06-401 Kismaros állomáson fotó

M 06-401 Kismaros állomáson

Átalakult a felvételi épület is, frissebb dizájnt, kellemes váróhelyiséget kapott. Szép lett a vizesblokk is, viszont nem maradt hely a vonatszemélyzet számára tartózkodónak, ami a negyven perces pihenőidőket figyelembevéve nem túl kedves húzás. Szerencsére azonban az állomás még mindig állomásnak néz ki, nem lett úgy átszabva Rosenberger-játszótérré, mint Kemence.

Utasok Kismaroson fotó

Utasok Kismaroson

Egy általános iskolás és egy óvodás csoport is érkezett a vonathoz, a motorkocsi mögé még éppen nem kellett egy pótkocsit bekötni. Lenne honnét: ahogy a Gyermekvasúton Széchenyi-hegyen, úgy immár Kismaroson is lehet tartalék személykocsikat tárolni.

Utasok Kismaroson fotó

Utasok Kismaroson

(könyvjelző)

Egy általános iskolás és egy óvodás csoport is érkezett a vonathoz, a motorkocsi mögé még éppen nem kellett egy pótkocsit bekötni. Lenne honnét: ahogy a Gyermekvasúton Széchenyi-hegyen, úgy immár Kismaroson is lehet tartalék személykocsikat tárolni.

M 06-401 Kismaros és Morgó  fotó

M 06-401 Kismaros és Morgó vasútállomások között

(könyvjelző)

Egy ritka hangulatos része a vasútnak ennek a villának a kerítése.

M 06-401 Kismaros és Morgó  fotó

M 06-401 Kismaros és Morgó vasútállomások között

M 06-401 Kismaros és Morgó  fotó

M 06-401 Kismaros és Morgó vasútállomások között

Itt is vegyesen van jelen a nyári, zöld fű és az őszbe csavarodó fák a háttérben.

M 06-401 Szokolya-Mányoki m fotó

M 06-401 Szokolya-Mányoki megállóhelyen

M 06-401 Szokolya-Mányoki m fotó

M 06-401 Szokolya-Mányoki megállóhelyen

A következő átjáró a Bricskó vendégházé: ott szoktuk társasjátékos hétvégéinket tölteni. Jónéhány fotót csináltam már a vasúton ezen alkalmakkor: az Utolsó Színpompás Vonat, illetve a tavalyi nógrádi tél eseményeit bemutató albumokban fognak szerepelni. A régi festés kedvelői tehát jónéhány fotón élvezhetik még azt majd a benbe.hu-n.

Az új kocsiszín Kismaroson fotó

Az új kocsiszín Kismaroson

Nézzük viszont meg gyorsan az új színeket: balra egy zöld kocsi látható, jobbra pedig az immár ugyan olyan zöld, lambériázott, zárt végű Bax. Emögött egy zárt és a nyitott zöld kocsi áll, a bal vágányon egy zárt, de nyitott peronos Bax és a vadionatúj szalonkocsi.

Az F 06-419 pályaszámú  fotó

Az F 06-419 pályaszámú Gördülő Tanösvény-kocsi az új kismarosi kocsiszínben

A Királyréti Erdei Vasút sz fotó

A Királyréti Erdei Vasút szalonkocsijának belső tere

Bőr ülések, trópusi keményfa, nád burkolat, és...

A Királyréti Erdei Vasút sz fotó

A Királyréti Erdei Vasút szalonkocsijának oldala

(könyvjelző)

És belül MDmot-ra hajazó kerek ablakos ajtajai vannak!

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú fotó

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú motorkocsija a Csata-Ipolyság vasútvonalon Ipolybél megállóhely és Ipolypásztó állomások között

(könyvjelző)

Utunkat a Szobi GV hétköznap pihenő vonala mentén az Ipoly-völgyi HÉV szlovák szakasza felé folytattuk, a szalkai hídon átkelve. Perceken belül el is helyezkedtünk a fotóhelyen Gulyás Attilával, és menetred szerint, öt percre rá már fotózhattuk is az utasok hiányától nem szenvedő szóló motorkocsit.

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú fotó

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú motorkocsija a Csata-Ipolyság vasútvonalon Ipolybél megállóhely és Ipolypásztó állomások között

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú fotó

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú motorkocsija a Csata-Ipolyság vasútvonalon Ipolybél megállóhely és Ipolypásztó állomások között

A mi Bézénkkel rokon, korszerűsítetlen motorkocsi hetven-nyolcvannal száguldott el előttünk, mégis, ez a vonal hol bezár, hol újranyit, Párkánnyal pedig többnyire csak átszállásos kapcsolata van.

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú fotó

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú motorkocsija a Csata-Ipolyság vasútvonalon Ipolybél megállóhely és Ipolypásztó állomások között

(könyvjelző)

A mi Bézénkkel rokon, korszerűsítetlen motorkocsi hetven-nyolcvannal száguldott el előttünk, mégis, ez a vonal hol bezár, hol újranyit, Párkánnyal pedig többnyire csak átszállásos kapcsolata van.

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú fotó

A ZSSK 810 492-9 pályaszámú motorkocsija a Csata-Ipolyság vasútvonalon Ipolybél megállóhely és Ipolypásztó állomások között

A vonat eltűnik a távolban, mi pedig elindulunk a másodrangú vonal felé, amibe becsatlakozik. Csatára ugyan Párkány érintése nélkül is el lehet jutni, én mégis inkább megnézném, hogy mi történik a fővonalon.

A 913 043-6 pályaszámú Iker fotó

A 913 043-6 pályaszámú Ikerbézé Párkánynána állomásán

Igen, a ZSSK már jóval előrébb tart a Bézék újjáépítésével. Én azt gondolom, hogy két nagy pénzkidobás van: az, hogy a START kemény pénzért ugyanarra a komfortra főjavíttatja a Bézéit még mindig, a másik pedig az lenne, ha most, ennyi évvel a csehek és szlovákok után kezdenénk Bézé-rekonstrukcióba. Ami akkor jó ötlet lett volna, most már pótcselekvés.

A 810 517-3 pályaszámú moto fotó

A 810 517-3 pályaszámú motorkocsival az élén érkező Anakonda Párkánynána és Kőhídgyarmat között

A szerelvény végén a 812 04 fotó

A szerelvény végén a 812 045-3

(könyvjelző)

A kép Párkánynána és Kőhídgyarmat között készült.

A 754 036-2 pályaszámú, Blo fotó

A 754 036-2 pályaszámú, Blonski-festésű Búvár Végles (Víglas) állomáson

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Lévát elkerültük, a zólyomi vár alá pedig a dugó miatt nem mentünk be, a véglesi várrom alatti állomás azonban ideálisnak tűnt a kérdezősködésre. A nagyon kedves és csinos forgalmista hölgytől megtudtuk, hogy a menetrendi vonatokon kívül másra nem számíthatunk. Ezt sejtettem is, hiszen Zólyomban haladt el mellettünk egy 746-os Remot-Kocurral tolt teher, kevés volt az esélye, hogy még jöjjön.

A 754 036-2 pályaszámú, Blo fotó

A 754 036-2 pályaszámú, Blonski-festésű Búvár Végles (Víglas) állomáson

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A MÁV első vasútvonalának Szlovákiához került szakaszán szerencsére ma is vannak bőven nagymozdonyos vonatok, a középszlovák rész vasútbarát szempontból legvonzóbb tulajdonságaként. A ma a második számú Pozsony-Kassa vonal részeként működő, eredetileg Pest-Ruttka, tehát észak-déli kapcsolatot adó szakasza jórészt egyvágányú, csak a vízválasztón, illetve Zólyom előtt lesz duplavágányos.

Ismeretlen 812-es motorkocs fotó

Ismeretlen 812-es motorkocsi egy 811-eshez való mellékkel Végles állomás előtt (Víglas, Szlovákia)

A háttérben az Osztrovszki-hegység legészakibb nyúlványai látszódnak.

Ismeretlen 812-es motorkocs fotó

Ismeretlen 812-es motorkocsi egy 811-eshez való mellékkel Végles állomás előtt (Víglas, Szlovákia)

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A pálya itt egyvágányú, bár a töltés meg van mindkettőnek, és a kép jobb szélénél egy Szlatina kitérőnek nevezett helyen el is kezdődik a Zólyomig tartó duplavágányos szakasz. Az állomásig szükséges tovbbi egy kilométert valószínűleg az állomás átépítésének drágasága miatt nem építették meg.

A töltés és a véglesi bejár fotó

A töltés és a véglesi bejárati jelző, amikor süt a nap

...de nem jön a vonat.

Ismeretlen 736 sorozatú  fotó

Ismeretlen 736 sorozatú Szamár érkezik Véglesre

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Félfényben érkezik egy vonatnak látszó tárgy.

Ismeretlen 736 sorozatú  fotó

Ismeretlen 736 sorozatú Szamár érkezik Véglesre

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Persze, azt nem tudhattam, hogy csak gépmenet lesz, viszont az ilyen gépementes oldalnézeti képek nagy kedvenceim, nekem ez lett a túra csúcspontja (pedig, úgy vélem, lett egy-két jó kép).

Ismeretlen 736 sorozatú  fotó

Ismeretlen 736 sorozatú Szamár érkezik Véglesre

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

750 272-7 vegyesfölvágott s fotó

750 272-7 vegyesfölvágott személyvonattal Végles és Szlatina-kitérő között

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

750 272-7 vegyesfölvágott s fotó

750 272-7 vegyesfölvágott személyvonattal Végles és Szlatina-kitérő között

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A 750 181-0 személyvonatáva fotó

A 750 181-0 személyvonatával Szlatina kitérőnél

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A Gemeran gyorsvonat Dívény fotó

A Gemeran gyorsvonat Dívényoroszi megállónál

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Ez itt a vízválasztó szakasza Krívány (Kriváň) és Fűrész (Píla) között. Ugyan fény nem sok volt, a Gemeran és ez a hely nem olyasmi, amit érdemes kihagyni!

A Gemeran gyorsvonat Dívény fotó

A Gemeran gyorsvonat Dívényoroszi megállónál

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Ez itt a vízválasztó szakasza Krívány (Kriváň) és Fűrész (Píla) között. Ugyan fény nem sok volt, a Gemeran és ez a hely nem olyasmi, amit érdemes kihagyni!

A Gemeran gyorsvonat Dívény fotó

A Gemeran gyorsvonat Dívényoroszi megállónál

(könyvjelző)

A vonat átdübörög a hatalmas bevágáson, majd továbbhalad Zólyom felé. Sok lejtőre arrafelé sem számíthat.
Én köszönöm a figyelmedet! Mint bizonyára észrevetted, új kinézetet tesztelek a honlaphoz, remélhetőleg egyszerűbb, áttekinthetőbb és gyorsabb lesz. Kérlek, véleményed ne rejtsd véka alá, hanem írd meg nekem, hogy az új honlap a lehető legjobb lehessen!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek