Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Osztrák maradékok
Arlberg, Tauern, Mariazeller, Schneeberg, Semmering, Gleichenberger, Aspang, Wechsel, Rudolfsbahn... Pár kép mindenhonnan.
Az ÖBB 5022 033-2 Sinnersdorf és Schäffernsteg között a Pinka völgyébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 11:39:27 |
Ebben az albumban azokat az évek alatt fölhalmozott, Ausztriában készült képeket teszem közzé, amikhez önmagukban nem lehetne egy rendes történetet keríteni, viszont ahhoz túl sok ilyen van, hogy a Napi vonatfotók között szerepeltessem őket. Ezért született ez az album, és fog még ilyen születni több másik országhoz is, mivel máshogy már nem tudom ledolgozni a lemaradásaimat képfeltöltésben. A képek elég vegyes minőségűek: volt, amikor csak útba esett valami téma, és egy-két képet lőttem, amit sikerült, de vannak itt elég komoly túrák eredményei is, különösen a vége felé, érdemes hát legörgetni!
A kis hegyeshalmi kitérő után az első komolyabb epizód a Pinka völgye és az Aspangbahn, illetve annak második szakasza, a Wechsel-hegységet átszelő Wechselbahn. Ez a Desiro épp Felsőőrből (Oberwart, Ausztria) tart Friedbergbe, ahol átszállásos csatlakozást biztosít Aspang Markt felé. Mára ennek a vonalnak a forgalma megszűnt, csak a Steiermarkische Landesbahn tolatós tehervonatai járnak ide Fehring felől, a Fehringből vagy Hartbergből a Thermenbahnon át érkező Desirók pedig Aspangtól RegionalExpress-ként továbbközlekednek Bécsújhelyre vagy Bécsbe, ám csak négy óránként. A korábban Felsőőrig közlekedő mozdonyos REX ingákat visszavágták Friedbergig.
A Südburgenlandische Regionalbahn 242 01 Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 14:37:51 |
A MRCE Dispolok ES 64 F4 151 Hegyeshalom állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:26 11:55:54 |
Postbus NagyszentmihálybanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 14:26:48 |
Azért lehet itt forgalom, csak nem vasúti.
A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 és M31 2020 Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:24:11 |
A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2020 Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:24:32 |
A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:24:57 |
A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:25:20 |
A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:27:29 |
A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:27:34 |
A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 és M31 2020 Grosspetersdorf-enFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:28:09 |
A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 15:29:57 |
Az ÖBB egy 5022 sorozatú motorkocsija Ausschlag-Zöbern és Tauchen-Schaueregg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 17:36:20 |
Az ÖBB 5022 Tauchen-Schaueregg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:02:28 17:37:42 |
A felvételi épületek dizájnja megegyezik a Pyhrnbahn és a Tauernbahn épületeiével.
Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Burggraben-Viadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 15:48:06 |
Ezzel a helyszínnel volt problémám. Van ugyanis pár kilométerrel följebb egy kőviadukt, a Talbergbachviadukt, ami a Thalbergből induló Limbach és Lehenbach patakok fölött ível át, és sajnos egy vár mellett fekszik, így sokan keverik, többek között a jeles bahnbilder.warumdenn.net szerkesztői is. Az sem lenne rossz fotóhely , csak alapos takarítás kellene neki. Ehhez a viadukthoz meg egy rendes nézőpont kellene, ráadásul alaposan átalakult az átadása óta .
Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Lafnitz-ViaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 16:11:07 |
Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Lafnitz-Viadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 16:11:10 |
Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson(Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 15:48:16 |
Az ÖBB 2016 001 Friedberg állomáson(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 16:46:30 |
Az ÖBB 2016 001 Friedberg állomáson(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Pápay Ágnes Készítés ideje: 2010:03:01 15:52:01 |
Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson(Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 16:38:50 |
Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson(Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:01 16:42:41 |
Egy ÖBB 5022 Ausschlag-Zöbern és Aspang Markt között a MurtalviaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:02 15:24:52 |
Az ÖBB 2016 042 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között a Murtalviadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:02 16:26:18 |
A vonatba sorozva egy jellegzetes, szögletes tetejű Modularwagen látható - ezekből származtatható a railjet alapjául szolgáló Siemens Viaggio kocsicsalád.
Egy ÖBB 5022 csatolt egység Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 08:24:50 |
Egy ÖBB 5022 csatolt egység Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 08:24:52 |
Egy ÖBB 5022 Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 08:43:25 |
Egy ÖBB 5022 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között az Ungarbach I viaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 15:26:13 |
Az ÖBB 5022 043-1 Ausschlag-Zöbern és Aspang Markt közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 16:19:27 |
Egy ÖBB 2016 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között az Ungarbach I viadukton(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:03 16:28:16 |
A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala ReichenaubanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 14:54:15 |
A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala ReichenaubanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:03:32 |
A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala ReichenaubanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:04:05 |
Az ÖBB 4020 289-7 Küb és Payerbach-Reichenau közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:15:19 |
Az ÖBB 1144 031 Küb és Payerbach-Reichenau közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:18:03 |
Az ÖBB 1116 140-3 Payerbach-Reichenau és Küb között a Scwarzatal-Viadukton(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:19:23 |
Az ÖBB 2143 040-0 Küb és Payerbach-Reichenau közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:22:43 |
Az ÖBB 2143 040-0 Payerbach-Reichenau és Küb közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:23:02 |
Az ÖBB 6020 289-2 Payerbach-Reichenau és Küb közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 15:29:43 |
Két géppel tolt tehervonat a Schwarza-ViaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 16:11:41 |
Két géppel vont tehervonat a Schwarza-ViaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 16:22:18 |
Az ÖBB 4020 282-2 Payerbach-Reichenau állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 16:35:09 |
Az ÖBB 1044 023 Payerbach-Reichenau állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 16:48:14 |
Az ÖBB 1116 093-4 Payerbach-Reichenau állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:04 16:52:57 |
Az ÖBB 2143 037-6 Aspang Markt állomáson az Aspang-Bécsújhely tolatós teherrel(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 11:18:58 |
Egy ÖBB 4124 |
Erről a helyről van már dízeles képem , most sajnos villanyos lett hozzá.
Az ÖBB 1116 216 Pándorfalu község (Parndorf Ort, Ausztria) megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:41:19 |
Az ÖBB 1116 129-6 gépmenetben Pándorfalu és Pándorfalu község közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:43:37 |
Az ÖBB 1116 001-7 tehervonattal Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:53:49 |
Az ÖBB 1016 048-9 gépmenetben Pándorfalu és Pándorfalu község közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:02:41 |
A MÁV-START 5342 002-2 Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:07:20 |
Egy ÖBB 4124 Pándorfalu község megállóhelyen éppen Nezsider felé fordul az új, Bruck felőli bekötésenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:45:13 |
A MÁV-START 5342 010-5 Pándorfalu és Pándorfalu község közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:53:52 |
A ÖBB 1144 276-1 Pándorfalu és Pándorfalu község közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 14:59:55 |
A ÖBB 1144 031 Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:09:49 |
Előző nap még a Semmeringen találkoztam vele, amint a műhelyből tér vissza.
A ÖBB 1116 184-1 Pándorfalu község és Pándorfalu közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:13:03 |
A ÖBB 2016 006 Pándorfalu és Pándorfalu község közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:15:55 |
A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:18:11 |
A ÖBB 80-90.714 railjet vezérlőkocsi Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:18:27 |
A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:25:37 |
A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:25:43 |
A szakasz már csak vontatóvágányként funkcionál a Gsellmann Mischfutter cég iparvágányához és nem is éri el a nezsideri vonal vágányát, így deltaként nem használható.
A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:27:01 |
A szakasz már csak vontatóvágányként funkcionál a Gsellmann Mischfutter cég iparvágányához és nem is éri el a nezsideri vonal vágányát, így deltaként nem használható.
A ÖBB 1116 027-2 Pándorfalu község megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:03:05 15:33:41 |
A Montafonerbahn ET 10.110 Bludenz állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 05:54:29 |
A Montafonerbahn
A Montafonerbahn igen érdekes kis magánvasút. Vorarlberg tartomány egy kis völgyében, az Ill folyó mentén vezet, alig 13 km hosszan. 1905. december 18-án nyílt meg, és egy év alatt 82000 utast szállítottak a 800 V egyenfeszültséggel működő motorkocsik és mozdonyos kisvonatok. A közeli vízerőmű-beruházások miatt 1924-től jelentősen megnőtt a teherszállítás kapacitása is, Tschaggunstól egy 760 mm nyomközű anyagszállító kisvasút is épült.
1972. március 6-án álltak át az Államvasút szabványos 15 kV 16 2/3 Hz váltakozó feszültségére, ekkor a régi motorkocsikat selejtezték, az ET 10.101-est pedig (amelyik az alsószászországi Bad Eilsener Kelinbahntól érkezett, és a Bludenz állomásra való bejárás érdekében egy kiegészítő dízellaggregátot kapott) a Haager Lies vasútvonalnak adták át, amely szintén vegyes felsővezetékkel üzemelt: a fővonali csatlakozástól Haag am Hausrucking egyenárammal, onnan a fővonalon át Lambach állomásig viszont váltóáramú felsővezeték alatt, de dízelüzemmel járt be a motorkocsi. Később oda kétáramrendszerű kocsik kerültek egészen a vonal megszűntetéséig, amikor az ET 10.101-est selejtezték.
A vonal járműparkja egyébként is érdekes, hiszen például az ET 10.103 eredetileg német VT 63 sorozatú dízel-motorkocsi volt, abból építették át kétáramrendszerű villanymotorkocsivá, így Schrunstól egészen Bludenzig villamos üzemben közlekedhetett. A váltóáramra átállás után megépült a formára egyező ET 10.104 is, ami viszont csak a váltóáramú hálózatot kedvelte. De jártak itt Uerdingen sínbuszok (Sínóbusz) is, majd az ÖBB-től gründolt poggyászmotorkocsi, aztán egy 4030-as elővárosi motorvonat is magára öltötte a piros/arany színpárosítást. Ezután már a jelenlegi járműpark jött: négy, a svájci Neue Pendelzug (NPZ) szériából való, pótkocsi nélküli, M+V szerelvényük van, valamint a képen látható, Stadler gyártmányú kis, négytengelyes motorkocsiból kettő. Ezek érdekessége, hogy gyakran fölhasználják őket a kocsirakományú áruforgalomban is, például rönkszállító kocsikat visznek velük Schrunsba. A komolyabb irányvonatok TRAXX-okkal vagy az ÖBB-től beszerzett 1110 sorozatú villanygéppel közlekednek. Ilyen motorkák jól jönnének nem egy vonalunkra, az esetleges vegyesvonati közlekedés előnyeiről már nem is beszélnék.
Autószállító kocsi BludenzbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 05:56:58 |
Természetesen tárcsafékes forgóvázzal. A kocsik személykocsinak vannak vizsgáztatva és legfeljebb 160 km/h sebességgel haladhatnak. Ez éjszakai vonatoknál nem akadály, viszont a railjetek megjelenésével a nappali vonatok közül eltűntek az autószállító kocsikat is továbbítók. Feldkirchből Bécsbe, Grazba és Villachba lehet autót szállíttatni 78 eurós díjért hétközben és 98 euróért hétvégén.
A Montafonerbahn ES 10.221 Bludenz állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 06:22:25 |
Ez pedig az NPZ motorvonat, annak is a vezérlőkocsija.
Egy ÖBB 1116 railjet-szerelvénnyel Braz és Bludenz közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 08:25:50 |
Az Arlbergbahn
Szépen látható, ahogy a vonal a hegyoldalban egyensúlyozva kúszik fölfelé a hágó felé. Ilyen remekül egyetlen hegyi vasúton sem lehetett még követni a vasútvonalat, ahogy nyeri a száz métereket magasságban.
Az ÖBB railjet vezérlőkocsija Hintergasse és Dalaas között a RadonatobelbrückénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 09:43:58 |
Ausztria egyik legdurvább hegyi vasútjáról van szó, így nem volt kérdés, hogy nekem, mint hegyivasút-mániásnak az utolsó Sommerticket-fölhasználói évemben föl kell keresnem. Az is egyértelmű volt viszont, hogy itt az utazás lesz nagyobb élmény, nem a fotózás, mivel a vasút jórészt magasan a völgy fölött, egy sziklapárkányon egyensúlyozva, erősen benőve halad, meg nem is igen van honnan fotózni. Ami ismert fotó van az interneten, annak jórészét én is megcsináltam. Az egyik csúcs a Trisannabrücke volt, nyilván, a másik pedig a billenőszekrényes ICE-T itt, a Radonatobelbrückén.
Nade milyen utazni az Arlbergbahnon? A hangulatot a modern fekvőkocsiban éppúgy, mint a railjetben meghatározza az illesztéses pálya. Kicsit újabb a vonal a Semmeringnél, így hatvan helyett akár nyolcvan kilométeres sebességgel is haladhatnak a vonatok néhány kanyargós részen, a ritka nyomvonalkorrekcióknál akár a 140 km/h-t is elérjük - pár másodpercig. Szürreális a hangszigetelt kocsiban kanyargás, mivel menetszél és zajok híján úgy tűnik, mintha a vonat a Gyermekvasúton csattogna hússzal. Innsbruck és Landeck között a kezdetben széles Inn-völgy alján vezet a pálya, jórészt két vágánnyal, de Roppennél a völgy is összeszűkül, a második vágány is elfogy, a képet pedig egy hatalmas, függőleges sziklafal kezdi uralni. Itt az autópálya már eltűnik egy közel tíz kilométeres alagútban a hegyben. Aztán megérkezünk Landeckbe, megkapjuk a tológépet, és indul a kapaszkodás! Átvágunk Landeck belvárosán, majd Pians felé legelők alatt kanyargunk, egyre csak nyerve a magasságot immár a Trisanna völgye fölött (az Inn elkanyarodott Svájc, Scuol-Tarasp felé - volt is tervben az RhB vonalának emghosszabbítása Landeckig, ami sokat könnyített volna anno az életünkön). Ezután elzúgunk Wiesberg vára mellett, és máris átdübörgünk a monumentális Trisannabrückén. Bennem nem kelt biztonságérzetet a híd, dehát biztos tudják a mérnökök, hogy mit bír. Szerkezetileg ugyanolyan, mint mondjuk a jászdózsai Tarna-híd , de sokkal-sokkal nagyobb. Egy rövidebb InterCity simán ráfér az egyetlen ívre. Innen Strengenig alagútban kanyargunk, majd jön még egy kis szurdokos szakasz, aztán elérjük a fennsíkot, zajvédő alagútban siklunk, és bevágtatunk St. Anton am Arlberg állomására, ahonnan persze semmit nem látni a városból. Eztán jön a hágóalagút, 10650 méter nyugodt siklás a monolit vasbeton felépítményen, majd a megállás Langenben (mivel személyvonatok nem járnak az Arlbergbahnon, a hágó mindkét oldalán megállnak a railjetek, hogy át lehessen szállni a völgy falvait bejáró buszokra, amik Bludenz és Langen, valamint St. Anton és Landeck között járnak). A Westrampe sokkal izgalmasabb: Langen után már csak egy hosszú alagút van, ezután Wald am Arlbergnél kibukkanunk vagy száz méterrel a völgy fölött, és megkezdjük a lassú ereszkedést. Tradícionális viadukt csak egy van, Dalaasnál, de acélhidak vannak közben, meg rövidebb alagutak is. A keresztek Dalaasba esnek, így ott a railjet megáll, és mint Szatymazon, várja az ellenvonatot. Nincs ebben semmi extra. Braz előtt van az egyetlen nagy, nyitott ív a vonalon, úgyhogy a Transalpint például mindig ott fotózták, viszont ott látszik a legkevésbé a vonal hegyi jellege, illetve én nem a völgyet, hanem a hágót szerettem volna a kép hátterébe, ezért én azt az ívet kihagytam. Mint pár éve egy Magyarországról indult autószállító vonat is.
Az ÖBB 1116 170-0 Hintergasse és Dalaas közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 11:12:03 |
Egy DB ICE-T Dalaas és Hintergasse közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 11:23:32 |
Akkoriban az ÖBB is üzemeltetett három ilyen szerelvényt 4011 sorozatként, de azok azóta kiszorultak a belföldi forgalomból, Bregenzbe már csak railjet jár. Ami nem kár: ebben a szerelvényben összesen öt budi van (a railjetben kocsinként kettő), ráadásul amikor Bregenzből Landeckbe utaztam pont ezzel a szerelvénnyel, már Bregenzből ötből négy WC tele volt és öklendezte vissza a kulát. Állítólag ez megszokott jelenet volt ezeken a járatokon. Mi lehetett a bécsi érkezéskor? Pedig hat órát állt Bregenzben.
Egy ÖBB 4024 Talent Bregenz Hafen és Bregenz között(könyvjelző) (Westbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 15:13:21 |
Az ÖBB 1116 113-0 Bregenz Hafen és Bregenz között(könyvjelző) (Westbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 15:19:40 |
A németországi Lindau 1853-ban kapott vasúti kapcsolatot, természetesen München felől, 1857-ben pedig a Rajna svájci partján megnyílt a St. Gallenből Rheineckbe tartó vonal meghosszabbítása Churig (ez tehát megelőzte a ma fővonalnak számító Zürichsee-parti vonalat). Egészen 1872-ig kellett várni a Vorarlberg tartomány síkabb részeit föltáró, a német határ Lochautól Bludenzig tartó Vorarlbergbahn megnyitásáig. Ausztria többi része felé 1884-ig csak az Ällgaun keresztül volt kapcsolata, akkor nyitották meg ugyanis az Arlberg-hágón átvezető vasútvonalat. Ma Lindauig villamosított, ám az Ällgaubahn dízeles, így csak Ausztria felől járnak be villanymozdonyok - akár a svájci SBB Re 4/4-esei is, amik St. Margrethenen át Lindauig viszik az IC-vonatokat.
Az ÖBB 1063 050-7 Landeck-Zams állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 17:19:30 |
A Bodeni-tó partjáról átvonatoztam Landeckbe, ahol az Arlbergbahn keleti rámpáját szerettem volna végigfotózni. Itt a nyugati rámpánál jobb lehetőségeket vártam, és nem is kellett csalódnom. De a nyugati rámpát (Westrampe) sem hagytam volna ki: ez mégiscsak Ausztria legdurvább hegyi vasútja, nagyon élveztem azt a napot is.
Az ÖBB 1116 113-0 Landeck-Zams állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:15 17:20:14 |
Ettől a géptől nem tudtam szabadulni, pedig annyi másik Teknő kerülhetett volna a szemem elé.
Az Inn-viadukt LandeckbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 06:34:14 |
Sajnos a zajvédőfal sokat ront rajta, többet, mint a régi, acél Fachwerk-szerkezet lecserélése egy modernebbre
Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke és a Wiesberg kastélyFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 07:12:32 |
Azért mutatom meg ezt a napos, vonat nélküli képet, mert bár jópárszor jártam már arra, ilyet azóta sem sikerült készítenem.
Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke és a Wiesberg kastély(könyvjelző) (Arlbergbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 07:45:51 |
A képen egy duplagépes ÖBB-EC: a jelentős terhelésű vonalon szükség is van rá, az előfogat valószínűleg egészen Innsbruckig elkíséri a vonatot. A régi Wiener Walzer Landeck-Zams és Bludenz között közlekedett rendszeresen tológéppel, méghozzá többnyire 1144-es sorozatúval, ami igencsak nosztalgikusnak számít a szinte csak Taurusokkal kiszolgált Arlberg-vasúton.
A kastély ódonnak tűnik, pedig nem teljesen az. Mostanában föllángol a vita, hogy hagyjuk-e meg széthordott (hiszen nem ostromban semmisültek meg, hanem a XVIII.-XIX. században hordták szét építkezésekhez) a régi várainkat, így például a most gyönyörűen újjáépített Füzéri várat. Sokan azzal érvelnek, hogy hamis nosztalgia az újjáépítés, hiába nézünk irígykedve például a török dúlásokat megúszott osztrák várkastélyokra. Csakhogy valójában az olyan, szinte eredeti állapotú, berendezett, csodálatos középkori és reneszánsz kastélyok, mint Fraknó, Schallaburg vagy akár Wiesberg, modernkori építések, csak a Vasfüggöny miatt mi nem emlékszünk rá. Ezt többnyire a turizmus hívta életre, csak nem a XXI. században, mint nálunk, hanem már a XX.-ban. Ha valaki megnézi a Trisannabrückéről az építésekor, még a gőzös üzem idején készült fotót , láthatja, hogy a mai várnak csak néhány épülete állt, többek között a torony valamikor a villamosítás idejében épült vissza. Történeti emlékeink megérdemlik, hogy abban a pompában mutatkozhassanak be, amelyben lakóik élvezhették, nem kell néhány XIX. századi kőtolvaj keze munkáját tekinteni a műemlékvédelem feladatának. Azt pedig különösen otrombának érzem, amikor egy félig lerombolt épületet szándékosan vasbetonból építenek vissza, hogy egyértelműen látszódjon a különbség az eredeti és a hozzáépítés között
. Hát, látszik! Igazságot a restaurátoroknak!
Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke(könyvjelző) (Arlbergbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 08:58:15 |
Ideje végre kicsit az Arlberg-vasútról is beszélni! Súlyos hiány volt Ausztria vasúthálózatában, hogy a legtávolabbi tartományt, Vorarlberget csak Bajorországon át lehetett vasúton megközelíteni, így a Bodeni-tó környékének gazdag, iparosodott területe el volt vágva a Császárság maradékától kereskedelmileg. Számtalan ötlet, kérvény, sőt, előmunkálati engedély is született, de a tervek egy része elég agyament volt (a hágón az 1867-ben a francia-olasz határon épült Mont Cenis-vasúthoz hasonlóan Fell-rendszerű, harmadik sínes, a harmadik sínhez vízszintesen, sűrített levegővel hozzászorított hajtókerekekkel dolgozó mozdonyokkal küzdötte volna le, ami már akkor elavult volt, és persze egyáltalán nem kompatibilis semmi mással), más részéhez a pénz nem jött össze. A gyors lépést az 1870-ben kirobbant Német-Francia Háború csikarta ki: emiatt Vorarlberg tartományt már csak olyan területeken át lehetett elérni, amelyeket embargó súlytott, és így a kereskedelem csaknem lehetetlenné vált. 1871-72 telén meteorológiai és geológiai vizsgálatokat kezdtek a vasútépítés előkészítésének első lépéseként, és megkezdték a nyomvonal kiválasztását. Alapvetőn három útvonal adódott: a Karwendelbahnból kiágaztatva, délen, a Silvretta-masszívum mentén a Montafon-völgybe, illetve a végül sikeresnek bizonyult Arlberg-útvonal. A választáshoz hozzájárult, hogy itt a rámpák könnyebben megépíthetőek voltak, nagyobb sebességet és terhelést tehettek lehetővé, ugyanakkor komoly gondot okozott, hogy a hágóra teljesen fölvezetni a pályát, hogy egy rövidke alagúttal leküzdhető legyen, mint az első rendes hegyi vasúton, a Semmeringbahnon, nem lehetett. A megoldást az alagútfúrási technológia fejlődése hozta el, ugyanis a Gotthard-vasút építésekor már jóval hosszabb hágóalagutat építettek, és ez meggyőzte az illetékeseket, hogy egy Arlbergen átvezető vasútvonal kivielezhető. A tervezett hágóalagút 10270 méter hosszú volt.
Ceconi és Brüder Lapp vezetésével indult az alagútfúrás 1880. június 20-án Ferroux-rendszerű, sűrített levegős fúrókkal a keleti, Brandt-féle vízhajtású fúrókkal a keleti oldalon. Összesen napi kb. 10 métert tudtak haladni, bőven túlteljesítve az előzetesen várt 6,6 métert, ami egy egész évvel lerövidítette az építkezést. 1881.-ben maga I. Ferencz József Őkirályi és Császári Fenség személyes szemlét végzett az építkezésen, és a kaputól nagyjából egy kilométerre tartó fúrást is ellenőrizte, hogy képet kaphasson a Monarchia legnagyobb építkezésének állásáról. 1883. november 19-én ért össze a két furat 5500 méterre a keleti portáltól. Az alagút építési költsége 38 millió korona volt, a keleti Szent Antontól 2 ezrelékben emelkedik az 1311 méter magas tetőpontig, majd 15 ezrelékben esik a Langen am Arlbergi kijáratig.
A rámpák építéséhez 37 kilométernyi hozzájáró utat, siklókat és egyéb műtárgyakat építettek. A vasútvonal műtárgyai közül a hágóalagút mellett kiemelkedett a Klösterle megálló melletti Wäldlitobelbrücke 41 méteres fesztávolságával, valamint a 120 méteres fesztávolságú, a Trisanna völgye fölött 86 méter magasan átvezető viadukt Pians és Strengen között. Előbbit Langen és Wald am Arlberg között egy új alagúttal váltották ki, így Klösterle megálló is megszűnt, utóbbi filigrán szerkezetét a vonal villamosításakor egy halhasú tartóval jelentősen megerősítették, hogy a nagyobb folyómétersúlyú villanymozdonyokat is elbírja, majd 1964-ben egy új, jóval erősebb acél felszerkezetre cserélték a régi kő hídfők megtartásával. A vonalat a legnagyobb méltóságok és a Császár jelenlétében 1884. szeptember 20-án adták át a forgalomnak, másnap megindult a menetrend szerinti forgalom.
Az ÖBB 1116 257-3 Strengen és Pians között(könyvjelző) (Arlbergbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 11:50:49 |
Minden hegyivasút-építő álma egy olyan völgy, amelyik egyenletesen emelkedik a hágóig. Nos, itt Strengen környékén laza, porózus a kőzet, amit a víz könnyen elmosott, így egy mély kanyon alakult ki, ami viszont a következő állomás, Flirsch előtt igen hirtelen véget ér, mivel keményebb kőzetek következnek. A vasútnak viszont el kell érnie a küszöb szintjét, ezért már jóval hamarabb emelkednie kell, ezért van szükség többek között a Trisannabrückére is. A másik probléma, amit ez a laza kőzet okoz, a völgyfal folyamatos omlása. A fotó egy alagútkapuról készült, de korábban a vasút támviaduktokon, nyitottan haladt, csak a pálya leomlásakor építettek egy jóval a hegy belsejében vezető alagutat. A sok alagút miatt gőzössel itt nem volt élmény közlekedni, így viszonylag gyorsan nekifogtak a vonal villamosításának. A próba a Mittenwaldbahn volt 1913-ban, ezt néhány Közép-Ausztriai vonal követte, de 1923. és 1925. között elkészült az Arlbergbahn villamosítása is. Jellegzetes mozdonyok voltak a 1670-esek , a 1189-esek , majd később az 1020-as Krokodilok . A vonalon számos nyomvonalkorrekciót végeztek, hogy egy kicsit növeljék a pályasebességet és a megbízhatóságot, de így is a Westbahn legkritikusabb szakasza. Itt bázisalagút építésére nincs mód, olyan hosszan elnyújtottak a rámpák és olyan csekély a forgalom mondjuk a Gotthard-vasúthoz képest, hiszen igaziból csak osztrák belföldi teherszállítási és osztrák-svájci relációban van jelentősége, tranzitban sokkal kényelmesebb folyosók állnak rendelkezésre tőle északra és délre is. Épült Landeck előtt egy kétvágányú alagút, így Zams megállóhely megszűnt. Schnann és St. Anton között új nyomvonalon, jelentős részben zajvédő alagútban új, kétvágányú pálya épült. Eközben a síparadicsom hangulatos, régi állomása helyett megépült az univerzum legrondább vasútállomása (egyértelmű pontozással veri egész Romániát), amit én lefotózni sem voltam hajlandó. Gyakorlatilag egy háztömb magas, betonszürke zajvédő falról van szó, aminek az alján nyílik egy apró aluljáró-bejárat. Az egész nem szól másról, mint hogy megmutassa, hogy a vasút és az építész mindenki fölött álló, hatalmas, elnyomó erő, ami egy egész város látképét megbánás nélkül szétrombolhatja, diktálhatja az ízlést ahelyett, hogy az ízlésességet követné és eközben megsemmisíthet jó dolgokat. Eközben persze elvárják, hogy még tapsoljanak is érte és méltassák a teljesítményt. Én kijelölnék mindenhol kortársépítésze-mentes övezeteket, amelyeket mindig annyira meg kell nagyobbítani, hogy az ingatlanok átlagárai a kortársat megengedő negyedekénél ne legyen nagyobb, aztán mindenki hadd dönthesse el, hogy enged-e az ízlésterrornak! Itt ugyanis egyértelműen arról van szó, hogy akinek van pénze, az ráerőltetheti másokra az ízlését, hiszen egy utcára néző épületet nem csak a tulajdonosa használ. Márpedig egy szép, régi épület lebontása és kortársra cserélése egy világörökségi területen, mondjuk Budapest belvárosában, szerintem főben járó bűn. Mások szerint fejlődés.
Taurusok a Trisannabrückén(könyvjelző) (Arlbergbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 13:51:00 |
Railjet Pians és Strengen között a Burgfriedbrücke és a Wolfsgruberbachbrücke viaduktokonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 13:59:19 |
ÖBB Railjet Pians és Strengen között a TrisannabrückénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 13:59:44 |
Az ÖBB 1016 004-2 St. Anton am Arlberg állomáson egy tehervonattalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 17:50:20 |
Az ÖBB 1016 010-9 St. Anton am Arlberg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 17:52:32 |
Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 19:38:52 |
Visszavonatoztam Feldkirchbe, mivel az éjszakát a Zürichsee Euronighton kívántam tölteni, vagy legalábbis egy részét: este tíz után indultam Feldkirchből és hajnali ötkor szálltam le Karintiában, Spittal-Milstättersee állomáson. Mondjuk még mindig jobb, mintha nem aludtam volna. A képen a tartalék éppen a villachi és gráci autószállító kocsikat tette a vonat végére. A vonat igen érdekesen közlekedett, mivel Schwarzach-St. Veit állomáson kettéakasztották, az eleje továbbment Grazba, a vége pedig megvárta a Münchenből érkező éjszakai vonatot, amiről átvett kocsikat, majd Villach és a Karawankenbahnon keresztül közlekedett Jesenicébe és Zágrábba.
Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:16 19:40:02 |
Éjszakai vonattal utazva már az ellenívek sorrendjéből, az alagutak hosszából, a hidak dübörgésének jellegéből ki tudom találni a teljesen elsötétített kusettban is, hogy hol járunk. Jó ez az Ausztria, élveztem a fotózást az Arlbergbahnon, de a legszebb osztrák vonalak inkább középtájt, Selzthal környékén vannak, meg persze a Mariazellerbahn. Amit viszont igazán szeretek, az Feldkirchen túl fekszik, a Rajna túloldalán ...
Az ÖBB 1144 40 Spittal-Millstättersee állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 04:56:15 |
Az ÖBB 1144 285 Oberfalkenstein megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 05:50:43 |
Egy ÖBB 1144-esekkel vonat tehervonat Penk és Oberfalkenstein között a FalkensteinbrückénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 06:14:30 |
Egy ÖBB 1116-os Ro-La vonattal Penk és Oberfalkenstein között a Falkensteinbrückén(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 06:30:22 |
A Tauernbahn
Ezt a látványt talán minden vasútbarát fölismeri, az is, aki nem különösebben érdeklődik az osztrák vonatok iránt. Pedig ez nem egy jellemző osztrák táj: az osztrák vasutak látványvilága általában sokkal emberléptékűbb, és építésekor a Tauernbahn is sokkal nagyobb tisztelettel fordult a hegyekhez. Mégis jó, hogy így épült át: ez egyike Európa azon kevés, modernizált vasútvonalának, amelynél nem a bázisalagút építése volt a megoldás. Svájcban csak az ugrásszerű forgalombővülésnek köszönhető, hogy van még élet a Lötschbergbahn hegyi szakaszán, a Gotthard-bázisalagút kapacitása sem lesz elegendő, így járnak majd teherek bőven a hágón át, inkább a Pendolinók hiánya lesz fájó. Ausztriában ez a folyamat csak most kezdődik, rögtön három bázisalagúttal: épül a Brenner-, a Semmering- és a Koralm-Tunnel is, utóbbi a Neumarkter Sattelen átvezető Rudolfsbahn vonatait fogja másfelé terelni. Ezek a viaduktok (mert hogy nem egy lett itt belőlük a Tauernbahn Südrampén) viszont jól néznek ki.
Egy ÖBB 1144-es InterCity vonattal Penk és Oberfalkenstein között a Falkensteinbrückén(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 07:04:59 |
Volt már szó itt az oldalon az Alpok-Adria vasutak építéséről a Pyhrnbahn kapcsán, ezek egyik legfontosabb láncszeme volt a Salzburg és Klagenfurt környékét összekötő vasútvonal építése, hiszen ez adott közvetlen adriai kapcsolatot Bohémiának. Több nyomvonalváltozat szerepelt itt is, de Bad Gastein polgármesterének sikeres lobbizása, illetve a kedvező, rövid vonalhossz miatt a Giselbahn Schwarzach-St. Veit állomásából kiágazó, a Gasteiner Ache mentén emelkedő, majd a Tauernalagúton át a Mölltalba érkező vonal lett a nyertes. A völgyeket magától értetődően hosszú hágóalagúttal kötötték össze, a Tauerntunnel 8550 méteres hosszával Ausztria egyik leghosszabb vasúti alagútja volt. A vasútvonal terveit a minisztérium vasútépítési igazgatója, Carl Wurmb készítette, az építkezés 1901. június 24-én indult. 1905-ben, igaz, csak helyi forgalomra, megindult a közlekedés Bad Gasteinig, az egész vonalon erre 1909. július 5-ig várni kellett, amikor I. Ferencz József ünnepélyesen átadta az egyvágányú, 25 ezrelék legnagyobb emelkedőjű, 60 km/h legnagyobb sebességre engedélyezett vasútvonalat. A Tauern-Tunnel kezdettől kétvágányúként üzemelt, de így is különleges szellőztetésre volt szükség a gőzmozdonyok sűrű füstje ellen.
A régi Tauernbahn Leutschacher-Tunnel alagútja Oberfalkenstein közelében, azon túl a Gratschacher-ViaduktFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 07:08:10 |
Ha valaki a napi egyetlen, Oberfalkensteinben megálló személyvonattal érkezik, akkor a kis tanya felé fölmászva könnyen megtalálhatja ennek az alagútnak a bejáratát. Ezután már csak át kell préselnie magát az itt tárolt traktorok mellett, átmászni az alagút végét lezáró szögesdróton és nem lezuhanni a viadukt korlátjánál, és máris remek fotókat készíthet a Falkensteinbrücke, az új vonal leghosszabb viaduktjának egyik feléről.
De milyen a régi vonal? Kanyargós. Az építési filozófia nagyon szépen megfigyelhető az Északi rámpán, ahol jórészt még az eredeti nyomvonal van forgalomban, de a déli rámpa teljesen megújult pályáján utazva is lehet sejteni ezt-azt, hiszen a régi nyomvonal alagútjai és viaduktjai a mai napig állnak, és a vonatból többnyire nagyon jól láthatóak. A Möll Möllbrückénél torkollik a Drávába, ezután a Tauernbahn lassan hozzásimul a hegyoldalhoz, majd nem csak követi a völgy emelkedését, de Kolbnitztól kezdve már meredekebben emelkedik, egyre eltávolodva a folyótól. Végig tartja a mértékadó 28 ezrelékes emelkedőt, majd Penknél eléri a 900 méteres magasságot. A Mölltal oldalvölgyei elég rövidek, mivel keletre igen közel esik a Reisseck-masszívum, emiatt pedig meredeken esnek, a folyótól egy kilométerre már jópár száz méterrel afölött csordogálnak a hegyi patakok. Emiatt az oldalvölgyek torkolatainál a pálya még igen magasan vezet, amit a huszadik század elején nem tartottak rentábilisnak áthidalni, ehelyett a pályát bevezették patkó-alakban az oldalvölgyekbe, mintha vonalkifejtést építenének. Itt azonban erre nincs szükség: a mai, állandó emelkedésű, de jóval egyenesebb pálya is hegyivasúti mércével mérve lapos. Az ívek előnye az volt, hogy a völgy végétől kissé bentebb az V-alakúra összeszűkül, aljzata pedig igen magasra kerül, így egy rövid és alacsony műtárggyal áthidalható. Az első ilyen a déli Zwenberg hegyet az északi Pfaffenbergtől elválasztó Zwenberger Bach patak völgye volt. E völgyek azonban olyan hirtelen szűkültek, hogy nem volt lehetséges a hegyoldal követve befordítani a vasutat az oldalvölgybe, mint például Garamberzence fölött a Zólyom-Ruttka vonalnál, hanem a hegy orrszerű nyúlványát alagúttal kellett levágni mindkét oldalon. A két alagút között épült meg a régi Pfaffenberg-Zwenberg-Brücke, amely két közbülső kőpilléren nyugvó három, fölsőpályás acél hídszerkezetből állt, és a vonal egyetlen régi hídja, amelyet elbontottak.
A régi Pfaffenberg-Zwenberg-viadukt
A kiváltásakor épült meg az új, egy ívből álló vasbeton viadukt, amely a legnagyobb támaszközű és a legmagasabb vasúti híd Ausztriában.
Hasonló volt a helyzet Oberfalkenstein megállóhely előtt is, ez látható a fönti képen, itt a Gratschacher-Tunnel van szemben velem, utána a Gratschacher-Viadukt, végül a Leutschacher-Tunnel következett, ebben állok. Ezt a völgyet hidalja át a nevezetes Falkenstein-Brücke is - meg egy másodikat, ezért lett két íve ennek a hídnak. A második völgyet a régi vasút nem hidalta át - ott olyan gyorsan emelkedett a völgy alja, hogy a vasúti sínek a Leutschacher-alagútból kiérve sima töltésen keresztezik a völgyet és csak a tanyához vezető útnak épült egy kicsi aluljáró. Ugyanezt még eljátszották a Lindischgrabennél is, ami a három nagy ívhíd közül a,legkisebb, de így sem csekély méretű. Részletesen látszik mindez az alábbi ábrán:
Amit viszont a Lindischgraben-Brücke és Mallnitz-Obervellach állomás közötti pályával műveltek, az sajnos vasútfotós szempontból a barbárság kategóriába esik, de persze a kétvágányúsítás szükséges volt, és szükséges lesz az északi rámpán is, amit így lehetett legjobban megoldani. Kaponig állomást, a Kaponigbach völgyét követve a hegyet teljesen megkerülő vonalvezetést és az ezen található hét, gyönyörű, falazott viaduktot ugyanis úgy, ahogy volt, föladták, és egy öt kilométeres alagúttal helyettesítették. A vonalszakasznak ilyen volt a jellemző látképe:
A Hasslacher- és a Kuchelwald-Viaduktok Kaponig állomásnál
Forrás: bahnnews-austria.at, további remek képek a régi Tauernbahnról a link mögött
Kaponignál (ami korábban az Obervellach nevet viselte) a vasút már 1052 méter magasan haladt, míg a település csak 670 méteren fekszik, így az állomás és a falu között egy kabinos fölvonó biztosította a kapcsolatot! Ma dízelbuszok szerpentineznek föl Mallnitz-Obervellach állomásra a helyi utasokkal.
Tehervonat 1144-es előfogattal és a 1116 141-es |
Egy ÖBB 1144 261 tehervonattal Mallnitz-Obervellach és Oberfalkenstein közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 08:49:13 |
Egy ÖBB 1016 034-3 railjet-próbafestésű mozdony egy pályamérőkocsival Oberfalkenstein és Mallnitz-Obervellach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 09:04:22 |
Három leehtőséget próbáltak ki mozdonyon, a másik, még kevésbé jó, amelyik szintén nem győzött, az szürke alapon vörös csíkos volt , de igaziból teljesen disszonáns volt. Ez meg színtelen. A három lehetőség közül a győztes, az ÖBB régi, umbraszürke vonataira emlékeztető kivitel nem is lett olyan rossz.
Az ÖBB 1044 026 Mallnitz-Obervellach és Oberfalkenstein közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 09:08:15 |
Az ÖBB 1044 054 Oberfalkenstein és Penk közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 09:19:13 |
Az ÖBB 1216 129 Mallnitz-Obervellach állomáson a Tauernschleuse alagútpótló autószállító ingavonattal(Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 12:28:59 |
Alagútellenőrző CargoSprinter Mallnitz-ObervellachonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 12:37:16 |
Felsővezeték-karbantartó tornyoskocsi Mallnitz-ObervellachonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 12:39:58 |
Az ÖBB 1044 110 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi AngerschluchtbrückénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 14:40:38 |
Az ÖBB 1116 158-5 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között a régi Angerschluchtbrückén(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 14:47:51 |
A Gasteinertalban vezető szakasz teljesen másmilyen. Bad Gastein elég közel van a völgyfőhöz, mikor Böckstein felől odaér a vonat, nagyjából a küszöbnél keresztezzük a völgyet, így hosszában gyönyörű kilátás nyílik annak mélyebb részei, Bad Gastein belvárosa felé. A város olyannyira függőleges, hogy a vasútállomástól a pár száz méterre levő vízesésig több, mint negyed óra lesétálni a lépcsőkön és szerpentineken. Ezután érthető, hogy miért találja a vasút ismét magasan a patak fölött magát, és miért van szükség az oldalvölgyek olyan merész áthidalására, mint itt, az Angerschlucht esetében. A jellegzetes acélhíd kiváltására már megépült az új, kétvágányú, vasbeton szerkezet, de közel évtizede vár a környezetvédelmi hatóság fennmaradási engedélyére (ilyesmi sors várhat majd a Semmeringbasistunnelre is). Addig ez egyike lesz a Tauernbahn egyvágányú szakaszainak. A kétvágányúsítás a hetvenes évek óta tart, legutóbb a kétezres évek elején léptek nagyot, amikor elkészült a Kolbnitz-Pusarnitz szakasz, illetve amikor az északi rámpán befejeződött a Schwarzach-St. Veit és a Klamm, vagyis Loifarn elágazás közötti szakasz kétvágányúsítása.
Az ÖBB 1116 170-0 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi Angerschluchtbrückén(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 15:09:37 |
A kép az új Angerschluchtbrückéről készült.
Az ÖBB jellegzetesen fakó 1044 080 pályaszámú Alpesi Porszívója Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi Angerschluchtbrückén(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 15:25:22 |
A háttérben a 3252 m magas Ankogel látszik.
Az ÖBB 5022 029-0 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:17 15:31:26 |
Varsó mondjuk pont a másik irányba van, de nyílván ez a próbamenet résztvevőit nem érdekelte.
A Schlossalmbahn siklóvasút kocsija a Pyrkerviadukt alatt Bad HofgasteinbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 08:20:31 |
Egy ÖBB 1044 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között a Pyrkershöhe-Viadukton(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 08:30:53 |
Sajnos a jövő szezonra a siklóvasutat elbontják és a helyére egy közönséges kiskabinos felvonó kerül.
Egy ÖBB alagútkarbantartó vonat (CargoSprinterből átalakítva) Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 08:34:43 |
Egy DB InterCity Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 09:32:00 |
A DB 101 103-0 Bad Hofgastein Haltestelle megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 09:32:32 |
IC és a Schlossalmbahn(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 10:41:59 |
Az ÖBB 1116 222-9 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a Pyrker-Viadukton(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:18 11:27:24 |
Még egy utolsó képet lőttem itt, kényelmesen elücsörögve a szálloda teraszán, mivel nagyon mozogni a sok aszfalton sétálástól meg a hegyoldalakban csúszkálástól ekkor már nem tudtam, majd hazaindultam. Ez nem olyan egyszerű történet, hiszen a száz méterre levő megállóban nem áll meg egy vonat sem, mióta megszűntek a személyvonatok (ismerős ez valahonnan?), így az IC-k állnak meg az állomáson. Az viszont a főtérről tíz perc busszal egy Rétság méretű városban.
Az ÖBB 4024 110-1 Schwarzach-St. Veit állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:02 14:36:34 |
Az ÖBB 1116 132-0 Schwarzach-St. Veit állomáson(könyvjelző) (Tauernbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:02 14:48:14 |
Egy korábbi túrámon készült ez a néhány kép. A felüljáró után, a hátam mögött a Tauernbahn meredeken emelkedni kezd a Salzach völgyében, végig párhuzamosan haladva a Giselabahnnal, de egyre magasabbra emelkedve fölé. Loifarn után vesz egy éles fordulatot a vasút, és egy hosszú alagúton át elkezdi átvágását a Gasteinertalba. A Gasteiner Ache azonban egy szűk kanyonon vágja keresztül magát a Salzachig, ezt nem tudja a vasút követni, ezért kell az alagút, méghozzá kettő is: félúton ugyanis, mindössze talán 30 m hosszan a sínek napfényre kerülnek, ahol a vasút átvág a szurdok egyik oldaláról a másikra egy rövid kőviadukttal , majd ismét eltűnik egy alagútban. Egy igen kedves témája ez a Tauernbahnnak. Ebből magasan a Gasteiner Ache fölött bukkan ki a vasút a régi Klammstein megállónál, majd Dorfgasteintől már a patakot szorosan követi a kétvágányúvá váló pálya a széles völgy alján. Röviden elmondva ilyen egy utazás a Tauernbahnon, amit minden évszakban érdemes kipróbálni, mert gyönyörű, és a kirándulójegyeknek hála nem is megfizethetetlen!
Az ÖBB 2016 062 és 2068 031 Arnoldstein állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 06:26:14 |
Az ÖBB 4023 008-8 Arnoldstein állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 06:46:53 |
Ez kellemes meglepetés, nem is tudtam, hogy rövid Talentről is van fényképem!
Szlovén 541 sorozatú mozdonnyal húzott tehervonat Möllbrücke-Sachsenburg és Markt Sachsenburg között a DrautalbahnonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 09:17:35 |
Néhány szlovén négyáramnemű Taurus közös fordában van az ÖBB 1216-osaival, így vetődött el ez a gép is egy Villachból az olaszországi Innichenen (San Candidón) át Bolzanóba tartó tehervonat élére. Fény mondjuk nem volt, meg fotóhely sem, eső annál több, így ez az arnoldsteini nem lett a kedvenc túrám.
Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sachsenburg megállóhelyen(könyvjelző) (Südbahn - Drautalbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 09:20:45 |
Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sachsenburg megállóhelyen(könyvjelző) (Südbahn - Drautalbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 09:23:40 |
A zuhogó eső ellen a kabátom már mit sem ért, így ezt a túrát szégyen szemre föl kellett adnom.
Az ÖBB 1144 257 Markt Sachsenburg megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 11:14:53 |
Az ÖBB 1144 257 Spittal-Millstättersee állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 11:31:28 |
Az ÖBB 1116 228 Spittal-Millstättersee állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 11:31:45 |
Az ÖBB 1116 228 Klagenfurt állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 12:32:13 |
Ekkoriban már elkészült pár railjet-Teknő, de szerelvény még nem volt hozzájuk, így tesztelés képpen országjáró fordákat kaptak.
Az ÖBB 1014 014-3 St. Veit an der Glan állomáson(Rudolfsbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:03 12:49:57 |
A két Sisiből és egy mérőkocsiból álló vonattal az új eltolható oldalfalú kocsit tesztelik.
A MÁV-TR V63 138 és a GYSEV 1047 503-6 Szárliget állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:08:04 14:30:19 |
Egy ÖBB Rh 2016 Herkules előfogatol egy GYSEV 447-es ikermotorkocsit Ágfalva és Sopron-Ipartelep közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 08:14:31 |
Tehervonat a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 09:00:19 |
Tehervonat a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 09:09:14 |
ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 09:19:19 |
ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 09:19:37 |
ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn)) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 10:25:03 |
Az ÖBB 4124 037-5 Vulkapordány és Darufalva közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 11:21:07 |
Az ÖBB 4124 013-6 Darufalva és Vulkapordány közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 11:30:00 |
Az ÖBB 4124 026-8 Szárazvám és Lajtaújfalu közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 15:04:32 |
Az ÖBB 4124 005-2 Lajtaújfalu és Szárazvám között(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn)) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 15:17:07 |
Az ÖBB 1116 160-1 Szárazvám és Lajtaújfalu közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 15:24:55 |
ÖBB Taurus tehervonattal Szárazvám és Lajtaújfalu közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 15:54:31 |
Az ÖBB 1116 087 Szárazvám és Lajtaújfalu közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 16:25:30 |
Egy ÖBB 4124 Vulkapordány és Szárazvám között(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn)) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 17:01:50 |
Egy ÖBB 4124 sorozatú motorvonat Vulkapordány és Szárazvám között(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn)) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 17:27:02 |
Egy GYSEV 1116 ingavonattal Vulkapordány és Szárazvám közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 17:36:01 |
Az ÖBB 4124 022-7 Vulkapordány és Szárazvám között(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn)) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 18:02:27 |
Az ÖBB 4124 004-5 Vulkapordány és Szárazvám közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:18 18:59:34 |
Egy ismeretlen ÖBB 5022 Desiro Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között az AspangbahnonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 08:06:10 |
Az ÖBB 2143 056-6 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 08:31:29 |
Az Aspangbahn
És a Wechselbahn és a Thermenbahn és a...
Most, ahogy kutakodtam az Aspangbahn története iránt, derült ki számomra, hogy Magyarországhoz igencsak közel van egy olyan hajózható csatorna, amelyik korábban csak Nagy-Britanniában látott megoldásokat, jelesül akvaduktuszokat vonultat föl. Ez a csatorna Ausztria egyetlen valamirevaló hajózó csatornája, a Bécs-Bécsújhely csatorna (Wiener Neustädter Kanal). Az ilyen csatornáknál persze a zsilipelés egy gyakori megoldás, zsilipek vannak például a Ferencz József-csatornán is (ez a Dunát és a Tiszát köti össze a Vajdaságban), itt azonban olyan hidakról van szó, amelyeken a csatorna maga kel át egy alacsonyabban fekvő vízfolyás fölött. A csatornán három ilyen is van, egy Bécsújhely belterületén, egy Sollenaunál, egy pedig Badenben, amely amúgy is el van látva akvaduktuszokkal, hiszen egy kiváló állapotban megmaradt és igen magas római vízvezeték is keresztezi a Schwechat-folyót. Jó, ez az én privát lelkesedésem, de mi köze ennek az Aspangbahnhoz?
Nos, a csatorna 1803-ban készült el, és eredetileg Triesztig tervezték meghosszabbítani (Ausztria-Magyarország laza kétszáz évvel kullogott a világ mögött), de erre már nem került sor. Olyannyira nem, hogy a csatornát üzemeltető társaság 1869-ben előmunkálati engedélyt kapott egy 1000 mm nyomtávolságú vasűt építésére nagyjából a csatorna mentén, egészen Wöllersdorfig meghosszabbítva a minisztérium kérésére. Erre 1872-ben koncessziót is nyertek. A Habsburgok Balkán iránti érdeklődése következtében a tervek gyorsan változtak, a Szaloniki és (Kosovská) Mitrovica közötti vonal megnyitása után tervezni kezdték egy Bécs - Radkersburg - Zágráb - Mitrovica vonal építését, amelyik kikerülte volna a szerbeket és a magyarokat (nagy volt a bizalom a Kiegyezés után osztrák hadügyi részről, na). A finanszírozáshoz egy belga tulajdonú társaságot gründöltek, de gyorsan kiderült, ennyi lóvé nincs, így a vonal visszarövidült Aspang Markt-ig. Néhány szelvénykő azért a Wien-Saloniki-Bahn jelölését viseli a vonal mentén.
1881-re nyílt meg az új vasútvonal, amely 4 km hosszan péage-forgalomban a Südbahnt használta Bécsújhely térségében. Bécsben új állomás létesült, az eredeti, nemzetközi tervenek megfelelően hatalmas étteremmel, a csatorna korábbi kikötőmedencéjének a helyén. A vonalat Bécsből a csatorna nyomvonalán vezették ki, még a Liesingbach fölött akvaduktuszt is fölhasználták (ezt a műtárgyat 1980-ban váltották ki). A vasútvonal Bécsújhelyig síkvidéki jellegű, onnan Aspangig lágy völgyekben halad dombvidéki jelleggel. Teherforgalma csekély, a személyvonatok napi egy-két herkuleses ingát leszámítva csak Aspang és Bécsújhely között közlekednek. Néhány Desiro egészen Hartbergig vagy Fehringig közlekedik (négyórás ütemben nagyjából), munkanapokon pedig Friedberg és Bécs között vannak ingavonatok.
Az ÖBB 2016 088 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 08:40:50 |
Pont egy ilyen remek inga érkezett következőnek - persze Desiróra készültem.
Az ÖBB 5022 042-3 Edlitz-Grimmenstein és Petersbaumgarten közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 08:46:52 |
Az ÖBB 5022 043-1 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 09:06:24 |
Ami persze meg is jött a következő menetvonalon.
Egy ismeretlen ÖBB 5022 Edlitz-Grimmenstein és Petersbaumgarten közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 09:06:32 |
Az ÖBB 5022 044-9 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 09:23:46 |
Az ÖBB 5022 043-1 Sautern-Schiltern és Pitten közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 09:57:32 |
Az ÖBB 5022 055-5 Sautern-Schiltern és Pitten közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 11:39:59 |
Az ÖBB 2143 056-6 Sautern-Schiltern és Pitten között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 12:05:15 |
Az ÖBB 5022 054-8 Seebenstein és Gleissenfeld közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 12:17:13 |
Az ÖBB 80-90 733 pályaszámú railjet-vezérlőkocsi Klamm-Schottwien és Breitenstein között a Weinzettlwand-TunnelnélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 15:08:27 |
A Wiener Lokalbahnen ES 64 U2 021 Klamm-Schottwien és Breitenstein közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 15:18:14 |
Az ÖBB 5022 041-5 Puchberg am Schneeberg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:19 16:36:44 |
A 492 pályaszámú Bengáli a Zsinagógánál a Károly körútonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2012:07:22 17:23:12 |
A GYSEV 448 312 pályaszámú Bobo tolat Szentgotthárd állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 05:52:43 |
A GYSEV 430 334 és a 415 506 Szentgotthárd állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 05:54:10 |
Az ÖBB 2016 087-6 Szentgotthárd állomáson(könyvjelző) (Steirische Ostbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 06:22:02 |
Az ÖBB 2016 096 Nagyfalva (Mogersdorf, Ausztria) és Szentgotthárd között a Rába IC-vel(könyvjelző) (Steirische Ostbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 07:40:56 |
Magyar nyelvű biztonsági tájékoztató a stájer DesiróbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 08:41:17 |
Az ÖBB 5022 035-7 Feldbach állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 08:48:37 |
Szépen megfigyelhető az egyenáramú felsővezeték.
A StLB ET 1 Feldbach és Feldbach Landesbahn között(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 09:17:55 |
A vasútvonalat Landesbahn FeldbachBad Gleichenberg vagy Gleichenberger Bahn néven ismerik. Első szakasza 1916-ban épült meg egy feldbachi hadiüzem iparvágányaként, a Bad Gleichenbergig vezető pályát pedig 1931. június 20-án adták át 1500 V egyenárammal villamosítva. A legkisebb ívsugár 140 m, a legnagyobb emelkedő 42 ezrelék volt, a pályasebesség 40 km/h. A vonalat tervezték Bad Radkersburgig meghosszabbítani, de az StLB 1947-ben beindított autópályás autóbuszaival a terv lekerült a napirendről. A '60-as években Bécsből közvetlen kocsi közlekedett Grácon át Bad Gleichenbergbe.
1975-ben a gnasi széntüzelésű erőművet leállították és szilícium egyenirányítós alállomást építettek. Ekkor emelték meg a felsővezeték feszültségét 1800 V-ra. A vonallal egyidős vontatójárművek közül az ET1 motorkocsit 1980-ban, az ET2-t 1991-ben acélvázasították. 2002-ben átépült az E41 pályaszámú villanymozdony is amit fölszereltek rádiótávirányíthatósággal (föltehetőleg a világ legöregebb, rádiótávirányítható tolatómozdonya, bőven előzve a GYSEV Bobóját). A vasútvonal fő bevételi forrása a feldbachi kisállomásról induló iparvágányon kiszolgált bazaltványa teherforgalma. Forrás: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Feldbach%E2%80%93Bad_Gleichenberg .
A vasútvonalról további, remek nyíltvonali képek lesznek még az album végén. Kellemes középhegységi tájban vezet, nem véletlenül Bad Gleichenberg.
A StLB ET 1 Feldbach állomáson(Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 10:47:32 |
Az ÖBB 5022 038-1 Lassnitzhöhe állomáson(könyvjelző) (Steirische Ostbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 11:37:17 |
Lassnitzhöhe tényleg magasan van, egy kellemes, a 2-es vonalihoz hasonló völgyek közti desirózással lehet idáig fölmászni, 40-70 km/h közti sebességekkel. Emiatt a stájer S-Bahnnak ez a vonala nem túl sebes, van is terv a hegy kiváltására: egy bázisalagút Graz és Gleisdorf között, amely két vágánnyal és 160 km/h tervezési sebességgel sokat gyorsítana a REX-vonatokon. Grác és Lassnitzhöhe között a szintkülönbség alig száz méter...
Az ÖBB 5022 002-7 Lassnitzhöhe és Lassnitzthal között(könyvjelző) (Steirische Ostbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 12:38:00 |
Az ÖBB 1216 226 Graz Hauptbahnhof állomáson(Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 13:53:58 |
Az ÖBB 4024 044-2 Graz Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 14:54:56 |
Az ÖBB railjet a 1116 247-tel Stübing megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 16:20:39 |
Az ÖBB 1144 249 tehervonattal Stübing megállóhelyen(könyvjelző) (Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 16:34:41 |
Az ÖBB 1216 250 Stübing megállóhelyen egy cseh railjettel(Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 16:35:05 |
Az ÖBB 2068 056-7 Gratwein-Gratkorn állomáson(könyvjelző) (Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:08 16:44:11 |
Az ÖBB 4024 005-3 Stübing és Peggau-Deutschfeistritz között(könyvjelző) (Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:09 09:19:44 |
Az ÖBB 1215 234 Peggau-Deutschfeistritz és Stübing között a ČD Najbrt színeibe öltöztetve, de ÖBB railjet szerelvényt húzva(könyvjelző) (Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:09 09:26:50 |
Az ÖBB Graz-Klagenfurt IC Bus Graz Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:09 10:19:47 |
Tulajdonképpen vonatpótlóról van szó, hiszen hamarosan elkészül a Koralmbahn, ami pont ezt az összeköttetést teszi majd nagyon gyorssá. Hogy megéri-e bázisalagutat építeni egy busznyi utasnak? Ez egy jó kérdés.
Az ÖBB 5022 044-9 és a GYSEV 415 502 Szentgotthárd állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:09 15:52:02 |
A GYSEV 415 502 és a 2446 514 Szombathely állomáson (a másik végének a pályaszáma 1446 514)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:09 17:23:34 |
A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomásának kis remíze és vonatfordítójaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 15:31:01 |
A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomásának kis remíze és vonatfordítójaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 15:34:50 |
A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomásaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 15:35:40 |
A V sorozatú, 3855 pályaszámú metró az U2 vonalon SeestadtbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 15:37:29 |
A V sorozatú, 3893 pályaszámú metró az U1 vonalon PratersternbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 16:01:32 |
Az ÖBB 2016 037 Wien Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 16:18:10 |
Természetesen gond nélkül tolja a Dunakeszi IC-kocsikból és CityShuttle vezérlőkocsiból álló vonatát.
Az ÖBB 1116 206 Wien Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 16:18:53 |
Jól látható a Hauptbahnhof csarnokának legnagyobb hibája: oldalt csak egy alacsony parapetfal van, nem zárt, így a szél átfúj rajta.
Az ÖBB 1116 250 "Polizei" Wien Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 16:23:05 |
A Wiener Linien 4303 pályaszámú E2-es villamosa a ReumannplatzonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 18:37:49 |
A Wiener Linien 735 pályaszámú ULF-es villamosa a ReumannplatzonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:05 18:38:53 |
Amiben különbözik Bécs és Budapest: nálunk közel sincs ennyi graffiti és más mocsokFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 09:46:05 |
A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 10:46:04 |
A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 10:46:07 |
A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 10:58:30 |
A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 11:59:41 |
Az X92 pályaszámú motoros drezina a Praterben, a háttérben a remízFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 12:57:14 |
A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 12:58:56 |
A Praterben található Lilliputbahn Da1 pályaszámú gőzmozdonyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 12:59:52 |
A Badeni HÉV 416-os motorkocsija az OpernringnélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 16:08:02 |
A Badeni HÉV 412-es motorkocsija az OpernringnélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:06 16:12:27 |
E1 4783 a RingnélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:09:07 09:53:35 |
Néha jó még az öreg a háznál.
Az ÖBB 5022 043-1 Übersbach és Fürstenfeld között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 10:47:23 |
Egy ismeretlen ÖBB 5022 Söchau és Hatzendorf közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 11:25:45 |
Egy ismeretlen ÖBB 5022 Söchau és Hatzendorf között(könyvjelző) (Aspangbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 11:27:07 |
Az ÖBB 2016 054 tehervonattal Gniebling és Rohr között(könyvjelző) (Steirische Ostbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 12:15:35 |
A StLB ET 1 Oedt és Prädiberg között(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 14:31:28 |
A StLB ET 1 Bad Gleichenberg állomáson(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 14:55:41 |
A StLB ET 1 Bad Gleichenberg állomáson(Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 14:56:07 |
A StLB ET 1 Katzendorf és Gnas között(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 15:14:14 |
A StLB ET 1 Prädiberg és Oedt között(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 15:30:04 |
A StLB ET 1 Prädiberg és Oedt között(könyvjelző) (Gleichenbergerbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:12:07 15:30:26 |
Az ÖBB 5022 058-9 Puchberg am Schneeberg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2013:08:19 16:26:42 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Steinschal-Tradigist és Steinklamm közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 07:03:25 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Rabenstein és Steinklamm között a felújított PielachbrückénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 07:11:39 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Steinklamm és Rabenstein közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 07:31:23 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 3 Ober Grafendorf és Klangen közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 08:00:58 |
Tárolt alapítványi/Club 760 nosztalgiakocsik Ober GrafendorfbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 08:23:19 |
Tárolt alapítványi/Club 760 nosztalgiakocsik Ober GrafendorfbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 08:25:14 |
Az ÖBB 2092 004-7 Ober Grafendorf állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 08:29:31 |
Sokáig szolgált az Alpenbahnhofon tartalékként.
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Klangen és Ober Grafendorf közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 08:55:10 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Ober Grafendorf és Klangen között a panorámakocsis vonattalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 09:00:33 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Hofstetten-Grünau és Mainburg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 09:11:24 |
A NÖVOG E 10 Kammerhof és Hofstetten-Grünau közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 09:38:56 |
A NÖVOG E 10 Rabenstein és Steinklamm között a Pielach-hídonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 09:53:31 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 10:13:37 |
A NÖVOG E 10 Schwarzenbach an der Pielach és Frankenfels között a Natters völgyébe tért átFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 10:18:40 |
A NÖVOG E 10 Annaberg és Wienerbruck-Josefsberg között a víztározó partjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 11:35:27 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 6 Mariazell állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 12:12:37 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 1 Winterbach és Unter Buchberg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 14:48:41 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Unter Buchberg és Winterbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 15:13:20 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Frankenfels és Boding közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 15:51:07 |
Egy ismeretlen NÖVOG E 10 Boding és Frankenfels közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 16:04:28 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Winterbach és Unter Buchberg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 16:32:50 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 17:17:12 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Schwerbach és Kirchberg an der Pielach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 17:26:58 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Klangen és Ober Grafendorf közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 17:51:57 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Hofstetten-Grünau és Mainburg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:11 19:12:29 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 3 Weinburg és Kammerhof közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 08:05:43 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 6+ET9 Mainburg és Hofstetten-Grünau közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 08:44:48 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Rabenstein és Steinklamm közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 09:12:15 |
A NÖVOG Mh 6 Schwarzenbach an der Pielach és Frankenfels közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 10:12:38 |
A NÖVOG Mh 6 Erlaufklause és Mitterbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 11:43:38 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Wienerbruck-Josefsberg és Erlaufklause között a Zinken szurdokban a RaingrabenviaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 12:49:15 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Gösing és Annaberg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 14:38:49 |
A NÖVOG Mh 6 Annaberg és Gösing között a SaugrabenviaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 15:16:40 |
A NÖVOG Himmelstreppe ET 7 Annaberg és Gösing között a GösingviaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 16:33:59 |
Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Loich és Schwarzenbach an der Pielach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:07:12 17:48:38 |
Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!
Hasonló képek:
Helyszínek:
Mozdonysorozatok:
1116 2016 1099 E2 1016 80-90 M31 1216 ULF 1142 5342 V63
Régi és új albumok:
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!