A 7513 pályaszámú NS NID (DD-AR-ből átalakított, rövid InterCity motorvonat) Eindhoven állomáson
A NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) a Holland Vasutak legújabb üdvöskéje, a koros, DD-AR motorvonatokból alakították át kényelmes, InterCity forgalomra. Eközben az át nem alakított vezérlő- és betétkocsik is föltámadtak, mivel motorkocsi helyett 1700-as sorozatú mozdonnyal is üzemképesek (a legtöbb szerelvény egyébként is úgy üzemelt, csak az utolsó néhány, rövidebb vonathoz rendeltek motorkocsikat), így ezek beálltak s'Hertogenbosch környékén elővárosi vonatozni. Fölhívnám a figyelmet a mélyre szerelt központi vonókészülékre - így a NID-ek, a DD-AR kocsik és az 1700-as sorozatú mozdonyok automatikusan tudnak egymáshoz kapcsolódni, bármi máshoz pedig hagyományos sarokütközővel és csavarkapoccsal. Persze, ennek a megoldásnak csak óceáni (vagyis hómentes) éghajlaton van létjogosultsága. A hollandoknak annyira nincs meg ez a hideg meg hó történet, hogy első utamon a vonatok 90%-át lemondták a fagy miatt (-2°C volt a legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet). A párás időben ugyanis összefagytak a motorvonatok központi vonókészülékei. Még párszor fogok érvelni amellett, hogy a Nederlendse Spoorwegen a legfosabb vasút a világon, a nyomába sem érhet a fejlett technológiát alkalmazó és ügyfélközpontú vasutaknak (gondolok itt például a MÁV-ra), rögtön például a MÁV Scharfenberg-vonókészülékeiben van (működő!) fűtőberendezés. A hollandok viszont a lakásaikat sem fűtik - sok helyütt nincs is, de ahol van, ott sem használják. Környezettudatosak, vagy mi. A diákjaim meg három pulcsiban alszanak. Egyébként lazulás van, idén már volt olyan befogadó család, ahol a vendég tiszteletére fűtögettek egy kicsit.
A másik dolog, amit magyarként furcsának találhatunk, és hiába keresünk Hollandiában, az a függöny: ilyet nem használnak. Ez mondjuk a földszinti szobámban mindig izgalmassá teszi a fölöltözést. A hivatalos magyarázat az, hogy így nyíltan tesznek mindent a holland családok, hiszen bárki bármikor benézhetne, de persze holland sose leskelődik. A valóságban pedig dehogyisnem, házmesternemzet ez is!
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.