Az utrechti gyorsvillamos ideiglenes végállomása, a háttérben a Centraal Station modern szárnyával
Ideiglenes abban az értelemben, hogy előtte már jópár évtizedig az állomás alatti alagúton át érték el a főpályaudvar előtti végállomásukat a villamosok, de az, mióta Hollandiába járok, fölújítás alatt van. A Sneltram [sneltram] meg is lesz hosszabbítva, így már egész komoly hálózata lesz. Egy ideig bécsi U6-os vonalról származó kocsik is közlekedtek itt.
Utrechtbe tavaly a skóciai osztálykirándulás alatt jöttem először, most a LEMUN-ra érkezett diákoknak is megmutattam, mert nekem nagyon tetszett. Viszont itt van a helye, hogy egy kicsit dohogjak a holland vasúton, mert az NS teljesítménye eddigi tapasztalataim 100%-a alapján meg sem tudja közelíteni akár a MÁV szolgáltatási színvonalát is. Persze, ők a japán vasúthoz hasonlóan nyereségesek, de ennek, szó szerint, ára van.
Az első hanyattesésem még 2013-ban volt, amikoris este tízkor, Amsterdam Amstel állomásán a Eurolines buszáról leszállva próbáltam jegyet venni (netes jegy nincs). Pénztár sem volt, csak automata, amivel gyorsan boldogultam (13 jegy Leidenbe, nem ügy), fizetni viszont nem tudtam: az egyenként 14 eurós jegyeket vagy érmével vagy szigorúan VISA bankkártyával lehetett kifizetni. Aktuálisan senkinek nem volt olyanja. Vettünk helyette metrójegyet, mert az az automata megette a Mastercardot is (erre ott volt), majd Amsterdam Centraal állomáson sikerült emberes pénztárat és rendes POS terminált találni. Mivel embertől vettem a jegyet, 2 euróval több volt (azóta ez megszűnt, helyette minden jegy másfél euróval többe kerül, mivel érintésmentes chip van a papírba ragasztva, tehát továbbra is utasbarát a cég, akár egy megállóra is majdnem egy ezrest kell kifizetni, ha jeggyel kívánod megtenni).
Az Eindhoven-Utrecht út nagyjából eseménytelenül telt ezúttal, itt a jegyvásárlásban csak az okozott gondot, hogy bár egy jeggyel bárhányszor meg lehet szakítani az utazást, a jegy nem váltható meg tetszőleges útvonalra, mindig csak a legrövidebbre - ezért az Eindhoven - Gouda - Leiden úthoz két jegy kellett, kétszer másfél euró többletért. Mi a megoldás helyette? Az OV-Chipkaart, a 7,5 euróért megváltható plasztikkártya, aminek van fényképes és anonim változata, 5 évig érvényes, és ezzel bármilyen holland tömegközlekedési eszközön lehet az előre fölöltött egyenleg terhére utazni. 5 évig érvényes, az anonim nyilván át is ruházható, de igaziból egy rövid nyaraláson is behozza az árát. Az arcképes csak online vásárolható, csak holland bankszámlával lehet kifizetni, és csak holland címre postázható, cserébe a kedvezményes bérletek, napijegyek, hétvégijegyek (weekend vrij 39 euró egy hónapra, munkanapokon 40% kedvezményt ad), bérletjegyek (dal vrij, egy hónapra 129 euróért korlátlan számú utazás csúcsidőn kívül, ez egy egy hetes vonatozásnál is már simán megéri), stb. csak azzal használhatók.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.