VIRM motorvonat egy elforgatható hídon a Rijn-Schiekanaal fölött
Az eredetileg DubbeldeksInterregiomaterieel (DD-IRM) vonatokat meghosszabbították, a háromrészesekből négyrészes, a négyrészesekből hatrészes lett, így lettek VIRM, vagyis Verlengd InterRegio Materieel. Ők a leggyakoribb járművek a holland vasúthálózaton, a Nederlandse Spoorwegen IC és Sprinter járatain is ők közlekednek a nagyforgalmú vonalakon (vagyis kb. mindenhol). Ez itt pont egy kisforgalmú vonal, hétvégén csak órás ütem van, sőt, tervben volt az egész Gouda - Alphen a/d Rijn - Leiden vonal gyorsvillamossá átépítése is (volt is tesztüzem pár évig ), ahol a vonal a belváros biciklisták által legjobban használt szupersztrádáján haladt volna, a haszna is kérdéses volt, ezért inkább sűrítettek a vonatokon, és tervezik új megállók építését is. A hétvégi órás ütem azért holland mércével elég halovány, pláne fotózás szempontjából. A 25 kV-ra is előkészített motorvonatok egyébként annyira elővárosiak, hogy a csomagtartójukba egy laptoptáskán kívül más aligha fér el. Érdemes a felsővezetéket is figyelni, azt a kép közepén nem a Photoshop nyelte el! Ezért kötelező a holland pályákra engedélyezett mozdonyokon áramszedőemelkedés-korlátozó: így a vonat csak átvitorlázik a drótmentes szakaszon , majd akadálytalanul csatlakozik a drótra a híd után.
Ez a felsővezeték egyébként egy érdekes dolog Hollandiában. Franciaországhoz hasonlóan ők is 1500 V egyenárammal kezdték a villamosítást, csak szemben a Franciákkal, akik gyorsan rájöttek, hogy a Kandó-rendszer a jövő, vagy Csehországgal, ahol először emeltek 3000 V-ra, végül áttértek a Kandóra, vagy Ausztriával, ahol néhány mellékvonali egyenáramú villamosítás után a szintén sok hátránnyal rendelkező, de még mindig gazdaságosabb csökkentett periódusú váltóáramot választották (a POHÉV-et a városközi szakaszon eleve így építették ki, így tehát két gépcsere kellett a teljes útvonalon, mégis megérte), itt földrajzi okokból is megmaradtak az 1500 V=-nél. Ez pedig a mai, négyvágányú fővonalak, párperces ütemek korában már nagyon kevés. Részben ezért, részben az ATC vonatbefolyásoló korlátai miatt nincs is 130 km/h-nál gyorsabb vonal, csak az Amszterdam - Hága - Breda nagysebességű pálya az (azon is csak a Hollandiában fénysebességnek számító 160 km/h-val közlekednek az NS vonatai, egyedül a Thalys megy annál gyorsabban). A szerelvények jórészt elő vannak készítve a 25 kV-ra való áttérésre, azonban ahhoz teljes újravillamosítás lenne szükséges, így könnyen lehet, hogy inkább csak szigetelőcserékkel a 3000 V egyenáram felé tesznek lépéseket (csöbörből vödörbe). Sajnos a Randstad régiót átszövő, millió ponton átfedésben levő, fonódó hálózat nem igazán teszi lehetővé a fokozatos átállást, addig pedig, amíg a vasút áramfogyasztásának jórésze elpárolog a felsővezetékben, addig üres duma, hogy vonatainak 50% szélerőművekkel termelt zöld árammal fut.
A fotó Leiden Lammenschans (Lájden Lammenszkansz) és Alphen a/d Rijn között készült.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.