sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Első utam a Pyhrnbahnon

Ausztria egy kevésbé ismert, az Alpokon átvezető vasútja a Pyhrnbahn.

A siófoki víztorony fotó

A siófoki víztorony

Az egész úgy kezdődött, hogy a MÁV csodálatos problémamegoldó képességének köszönhetően másfél óra késéssel érkeztem meg Siófokra, ahol többek között a New Orleans jazzfesztiválon való részvétel volt a program. A részleteket nem szeretném kiteregetni, maradjunk annyiban, hogy ez igazán nem volt kedves a vasúttól, a hosszú távú következményei beláthatatlanok. Viszont az úton elég sokat álltunk, így mobilnet volt bőven, így kitaláltam, hogy a jazzfesztivál és a diplomaosztó közötti egyedüli szabadidőmben, vagyis e héten keddtől csütörtökig elkezdem az ÖBB Sommerticket kihasználását, és megterveztem az utat az általam legjobban vágyott Pyhrnbahnra (ejtsd: Pürrnbán).

1116 084-3 Linz/Donau f! fotó

1116 084-3 Linz/Donau főpályaudvarán

(Westbahn)

Kedden hajnalban sikeresen átszálltam a Westbahnhofon a Daciáról a Zürich-i railjetre. Érdemes lenne meggondolni a Dacia továbbközlekedtetését Salzburgig vagy akár Zürichig, korábbi indulással, Ausztriában is éjszakai közlekedéssel, mivel jónéhányan átszálltunk rá, a railjet meg úgyis duplaszerelvénnyel közlekedik, ífy is tele. Nos, itt bőgött le az ÖBB: Linzben viszont a Selzthalba tartó REX elfelejtette megvárni a railjetemet, ami tíz percnél kevesebbet késett. Emiatt (is) megy majd a panaszlevél.

1116 084-3 Linz/Donau Haupt fotó

1116 084-3 Linz/Donau Hauptbahnhofon

(Westbahn)

Ez a vonat a Summerauerbahnon át Budweisba (Česke Budejovice, Csehország) közlekedő gyorsvonat. Errefelé egyébként átlakított cseh Laminátkák is járnak.

A DB 928 572 Linz/Donau Hau fotó

A DB 928 572 Linz/Donau Hauptbahnhofon

A 628 sorozatú motorvonat vezélőkocsiját az egyik peronvégi csonkavágányban fotóztam, ott tárolták visszaindulásáig, valószínűleg Braunauba megy majd. Én viszont elindultam egy Klaus a/d Pyhrnbahnig közlekedő személyvonattal, és még a szerb hangulat megteremtése érdekében még egy pár kiváló büreket is sikerült vásárolnom.

Neuhofen a. d. Krems állomá fotó

Neuhofen a. d. Krems állomása

(Pyhrnbahn)

A Neuhofen előtti Nettingsdorfig duplavágányos a pálya, de innen már félre kell állnunk a szemből jövő vonatok elől. Ezek vannak bőven, hiszen Selzthalból (vagy az annál jelentősebb Liezenből, ami az Enns völgyében fekszik) kétóránként van REX, betétjáratként pedig Klausból személyvonatok indulnak. Az épület stílusát érdemes megnézni: ez még a HÉV-időkből származik.

Felsővezetékszerel! fotó

Felsővezetékszerelő jármű Kematen an der Krems állomás raktára előtt

Álló sorompóval fogad a kor fotó

Álló sorompóval fogad a korábbi keresztezőállomás Rohr-Bad Hall

Az osztrákok annyira bíznak az Indusiban és a jól, célra fékező mozdonyvezetőben, hogy a peronnál megálló személyvonat előtt még nem csukódik le a sorompó, csak az utascsere végeztével, közvetlenül indulás előtt.

Apátság Kremsmünsterben fotó

Apátság Kremsmünsterben

(könyvjelző)

1881.-ben idáig indult meg a vonatforgalom az akkor még a mai vonalvezetésnél is kanyargósabb, a Krems lapos ártere helyett a dombokat szorosan követő helyi érdekű vasútvonal.

Templom Wartberg a. d. Krem fotó

Templom Wartberg a. d. Kremsben

A vonal pályasebessége 60 és 140 között ingadozik, a tavaly átadott új, kétvágányú szakasznak is köszönhetően Wartberg környékén van az egyik ilyen gyorsabb rész. A szép schlierbachi állomás helyett Zuglót idéző, faluszéli megállóhely létesült.

Klaus an der Pyhrnbahn állo fotó

Klaus an der Pyhrnbahn állomás

(Pyhrnbahn)

Ha nem késem le a REX-et, akkor nem ide jöttem volna fotózni, de úgy alakult, hogy itt ragadtam. Klausig épült meg a második sakaszban a HÉV, itt csatlakozott hozzá rövid ideig a Steyrtalbahn kisvasút is. Az épület azonban már a fővonali stílust képviseli: 1901. után, amikor elkezdték a továbbépítést a hágó felé, a falu aljába érkező HÉV-et megemelték, az addig a mellékfolyó éles fokban végződő torkolatát követő vasutat pedig az 522 méteres Hungerbichl-Tunnelen át lerövidítették.

8073 016-2 Klaus an der Pyh fotó

8073 016-2 Klaus an der Pyhrnbahn állomáson

(Pyhrnbahn)

A személyvonatok és a legtöbb REX ingavonat, általában 1142-essel, de egy szerelvény 1144-essel kiállítva. Sajnos minden vonatnak az északi, linzi végén van a gép. Változatosságot a műanyag Talentekből kiadott néhány REX nyújt.

1142 663-2 előfogatol  fotó

1142 663-2 előfogatol egy taurusos tehert Klaus an der Pyhrnbahn állomáson

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Itt kezdődik a pechsorozat, ugyanis az állomás mindkét végén alagút van (leszámítva a déli oldali alagút előtt egy két ívből álló, kb. 15 méteres, faluközepi viaduktot), így túl sok kreativitsára nincs lehetőség a fotózás terén. Ezért a vonatomat öt perccel követő tehervonatról ennyit sikerült alkotnom.

1144 281 előfogatolja  fotó

1144 281 előfogatolja a 1016 023-2-est Klaus an der Pyhrnbahn állomáson

(Pyhrnbahn)

Igazán jobb helyen is elkaphattam volna a Kyoto-express Taurust! Csak az vigasztal, hogy a télen már meglőttem a Schwarzatal-Viadukton tisztességesen.

1142 615-2 Klausból indul s fotó

1142 615-2 Klausból indul személyvonatával Linzbe

(Pyhrnbahn)

Hát ez ellenfényes, bocsi. Viszont 1142-es, amik a gyöngéim.

A Klauser See víztározó völ fotó

A Klauser See víztározó völgyzárógátja

A háttérben látható kastély alatt van a Schloss-Tunnel kijárata. Onnan nagyjából ilyen képeket lehet készíteni.

80-73 116-0 érkezik Klausba fotó

80-73 116-0 érkezik Klausba

(Pyhrnbahn)

A srácot görkorcsolyán kísérte ki a hölgytársasága az állomásra, érdekes volt, ahogy a köveken meg a ferde peronon tipegtek.

A Klauser See és a Pyhrnpas fotó

A Klauser See és a Pyhrnpass-Bundesstrasse

Sajnos a legtöbb helyen a vasút be van nőve, az útról vagy a túloldalról nem nagyon lehetne fényképezni.

Kétéltű kotrógép Hinte fotó

Kétéltű kotrógép Hinterstoder állomáson

(Pyhrnbahn)

A Pyhrn-hágóhoz hosszút út vezet viszonylag széles völgyekben, de a duzzasztógát, illetve a folyamatos szintemelkedés biztosítása érdekében a vasútnak a hegyoldalba vágva kellett helyet találni, éles rézsű tetején, de legtöbbször sziklabevágásban, falazott támfal tetején egyensúlyozik az egyvágányú pálya. Az alacsony pályasebesség ellenére folyamatos fönntartásra van szükség.

1142 625-1, 4024 065-7 és a fotó

1142 625-1, 4024 065-7 és a kétéltű kotrógép teljesen el is foglalják Hinterstoder vágányait

(Pyhrnbahn)

A hegyi szakaszon szabványos, két vonatfogadó- és egy rakodóvágánnyal rendelkező állomások épültek, gyakran különböző ívekbe szorítva. A vonalon nincs KÖFI, minden állomáson egy forgalmista dolgozik, aki az állomását egy elektrodinamikus biztosítóberendezéssel irányítja. Van viszont KÖFE, aminek modern, lapos monitorjai ott állnak minden irodában.

4024 065-7 Hinterstoderben fotó

4024 065-7 Hinterstoderben

A napfényben kővé vált fotó

A napfényben kővé vált a kerti medencében fürdőző troll

Az untere Teichlbrücke és a fotó

Az untere Teichlbrücke és a kétéltű kotrógép

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Egy kép a hídról az építés idejéből.
Bemásztam a Teichl folyó kavicsos medrébe (ami igencsak törte a lábam, mivel papucsom nem volt), és szerencsére a vágányzár csakhamar véget ért, vonat érkezett.

1142-es szerelvényvonattal  fotó

1142-es szerelvényvonattal az untere Teichlbrückén

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Egy kép a hídról az építés idejéből.
Bemásztam a Teichl folyó kavicsos medrébe (ami igencsak törte a lábam, mivel papucsom nem volt), és szerencsére a vágányzár csakhamar véget ért, vonat érkezett. Szerintem decens kis panorámakép lett, bőven kárpótolt a korábbi hibákért, ráadásul egy igen ritkán fotózott helyen készült.

1142 625-1 a bezárt St. Pan fotó

1142 625-1 a bezárt St. Pankraz megálló és Hinterstoder állomás között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

St. Pankraz a sínek mellett fekszik, de nem túl nagy hely, és mivel a gyorsvonatokat gyakorlatilag száműzték a vonalról, inkább húztak a REX-ek megállásaiból, hogy kijöjjön az ütem és a selzthali átszállás. Hinterstoder viszont fönt van a hegyen, de az állomásról minden vonathoz (mivel általában itt van a kereszt, ezért majdnem mindig minden irányba) kisbuszjárat indul.

1142 615-2 a bezárt St. Pan fotó

1142 615-2 a bezárt St. Pankraz megálló és Hinterstoder állomás között

(Pyhrnbahn)

Nekem a hegyek lábánál haladó, vicinális-hangulatú, de komoly, mozdonyos vonatokkal üzemelő vasút tetszett nagyon a Pyhrnben, de egyelőre elég bénán használtam ki.

1144-es ingavonattal St. Pa fotó

1144-es ingavonattal St. Pankraz és Hinterstoder között

(Pyhrnbahn)

1116-os tehervonattal fotó

1116-os tehervonattal

(Pyhrnbahn)

Előtte volt egy dupla 185-össel vontatott, 1144-essel tolt szerelvény, amit a füve miatt aggódó gazda miatt lekéstem. Pedig itt ezerszer kevesebb a fotós, mint St. Jodokban!

Hinterstoder 507,703 méter  fotó

Hinterstoder 507,703 méter magasan található

(Pyhrnbahn)

De a hágó ide még nagyon messze!

1142 615-2 Hinterstoderben fotó

1142 615-2 Hinterstoderben

(Pyhrnbahn)

A nagylámpás 1142 672-3 Win fotó

A nagylámpás 1142 672-3 Windischgarstenben

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Windischgarstenben volt az éjszakai szállásom. Bár ezután még próbálkoztam fotókkal, nem sok eredménye lett.

Windischgarsten környékének fotó

Windischgarsten környékének részletes térképe

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Vasútmodellek Windischgarst fotó

Vasútmodellek Windischgarstenben

(Pyhrnbahn)

Egy érdekes 1044-es modell fotó

Egy érdekes 1044-es modell

A windischgarsteni állomás  fotó

A windischgarsteni állomás előtti tér

Az épületben egy kínai étterem működik, ahol egy hamisan játszó kínai még zörejeket is kelt hangszerével esténként. Messze kerüld el!

1142 627-7 Windischgarsten  fotó

1142 627-7 Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(Pyhrnbahn)

A Schacherbauer-Tunnel-be halad be éppen.

Jól megérdemelt esti söröm fotó

Jól megérdemelt esti söröm

Utána pedig finom pacalpörköltet fogyasztottam.

1016 006-7 tehervonattal ál fotó

1016 006-7 tehervonattal áll félre Windischgarstenben

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Másnap reggel a vekkerem nem csörgött, ami annyiban kellemetlen volt, hogy lekéstem a vonatot, amivel a sikertelen fotózás után el akartam tűnni a Pyhrnről, másrészt jó volt, mivel pont egy tehervonatot értem tetten az állomáson, mire a kiadós, erdeigyümölcslekvárral súlyosbított reggeli után kimentem.

1144 233 Windischgarstenben fotó

1144 233 Windischgarstenben

(Pyhrnbahn)

Napi két pár IC maradt meg, azok se mennek messzebb Grácnál, mivel a szlovén vasút teljesen érdektelen a harántirányú összeköttetések iránt.

1016 006-7 Windischgarstenb fotó

1016 006-7 Windischgarstenben

(Pyhrnbahn)

A teher az IC bejárása után azonnal indul is.

Windischgarsten a főút fotó

Windischgarsten a főút mellől

Fölmentem a falu fölötti magaslatra, reménykedve, hogy azon túl esetleg használható fotóhelyeket találok. Ezt a képet pedig azért csináltam, mert úgy gondoltam, a csodálatos Kalkalpéval már nem fogok tudni vonatos képeket csinálni, hanem az eddig látott szegényes vásárfiával térek haza.

Ne bízz a GPS-ben, ez egy k fotó

Ne bízz a GPS-ben, ez egy kis, falusi út!

A 8073 224-2-es ÖBB CityShu fotó

A 8073 224-2-es ÖBB CityShuttle vezérlőkocsi Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(Pyhrnbahn)

Aztán megtetszett a Spitalig vezető része a vonalnak, és úgy döntöttem, itt maradok, és amíg csak lehet, itt fotózom. A bizonytalan bécsi csatlakozások miatt ez ugyan csak délután négyig volt lehetséges, de összességében jobb voltam, mint előző nap.

A régi festésű 1142 56 fotó

A régi festésű 1142 564-2 Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

A panorámakép szerintem még sokkal hangulatosabb lett a tanyával, a konzerv szénával és a gereblyéző bácsikával.

A régi festésű 1142 56 fotó

A régi festésű 1142 564-2 Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Remélem, még sok ilyen szépséget fogok tudni lencsevégre kapni az idén!

A régi festésű 1142 56 fotó

A régi festésű 1142 564-2 Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(Pyhrnbahn)

4024 051-7 Windischgarsten  fotó

4024 051-7 Windischgarsten és Spital am Pyhrn között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Nagy FLIRT-mániás vagyok, azok azért sokkal inkább vonatok, mint ez a kacat, de itt egy fotó erejéig még a Talentet is el tudtam viselni.

A Kalkalpe a főútról n fotó

A Kalkalpe a főútról nézve

(könyvjelző)

Talent Edlbachban, a Mitter fotó

Talent Edlbachban, a Mitterberggel a háttérben

(Pyhrnbahn)

A Ruhrtalbahn magánvasút ta fotó

A Ruhrtalbahn magánvasút tartályvonata Spital am Pyhrn előjelzője közelében

(könyvjelző)

A régi festésű 1142 56 fotó

A régi festésű 1142 564-2 Spital am Pyhrn és Windischgarsten között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Még itt is nagyon kényelmesnek tűnik a vasút, pedig igen közel már a Bosruck-tunnel. Nem is véletlen, hogy végül ilyen hosszú alagutat építettek: egy terv szerint egy 2 km hosszú is elég lett volna, ha a háttérben látható hegyek oldalában a vasút magasabbra tud kapaszkodni. Igazi vonalkifejtésnek azonban nem volt hely, így a hosszabb alagút építése mellett töntöttek, aminek köszönhetően viszont a vonal legnagyobb emelkedése csak 19 ezrelék. A legtöbb teher tológép nélkül is elboldogul erre.

A régi festésű 1142 56 fotó

A régi festésű 1142 564-2 Spital am Pyhrn és Windischgarsten között

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Még itt is nagyon kényelmesnek tűnik a vasút, pedig igen közel már a Bosruck-tunnel. Nem is véletlen, hogy végül ilyen hosszú alagutat építettek: egy terv szerint egy 2 km hosszú is elég lett volna, ha a háttérben látható hegyek oldalában a vasút magasabbra tud kapaszkodni. Igazi vonalkifejtésnek azonban nem volt hely, így a hosszabb alagút építése mellett töntöttek, aminek köszönhetően viszont a vonal legnagyobb emelkedése csak 19 ezrelék. A legtöbb teher tológép nélkül is elboldogul erre.

Egy Talent Spital am Pyhrn  fotó

Egy Talent Spital am Pyhrn és Windischgarsten között - a háttérben a nemzeti parki védettséget élvező Kalkalpe

(Pyhrnbahn)

Az LTE magánvasút-társaság  fotó

Az LTE magánvasút-társaság 185 529-5 pályaszámú Bombardier TRAXX mozdonya Spital am Pyhrn és Windischgarsten között idegesít az ellenfényben

Ismeretlen Talent-motorkocs fotó

Ismeretlen Talent-motorkocsi Spital am Pyhrnnél, a Kalkalpe kulisszája előtt

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú fotó

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Windischgarstenből Spital am Pyhrnbe érkezik, miután néhány rönkszállító kocsit ott is fölvett

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

A tolatást azonban először Spitalban intézte el.

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú fotó

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Spital am Pyhrnben

(Pyhrnbahn)

Elmentem sört venni, amikor láttam, hogy a tehervonat visszatol a nyílt vonalról. Lehet, hogy csak másik vágányra állt át, de szerintem egyszerűen visszacsúszott a V46-osnál jóval nagyobb teljesítményű, de valamivel könnyebb gép.

Hangulat Spital am Pyhrnben fotó

Hangulat Spital am Pyhrnben

(Pyhrnbahn)

Az ÖBB 1063 020-0 oldalnéze fotó

Az ÖBB 1063 020-0 oldalnézete

(Pyhrnbahn)

Legalább volt időm alaposan körbefényképezni.

Ingavonat érkezik Spital am fotó

Ingavonat érkezik Spital am Pyhrnbe

(Pyhrnbahn)

Mindig ki kell írni, hogy melyikbe, hiszen ezenkívül a semmeringi Spitalnak és a Millstatter-See partján álló Spitalnak is van vasútállomása. Utóbbi ráadásul látványában is hasonlít erre.

A 1116 228 pályaszámú  fotó

A 1116 228 pályaszámú railjet-Taurus Ardningban

(Pyhrnbahn)

A Bosruck-Tunnel túloldalán érdekes géppel kereszteztünk. Miután a Pyhrn-hágón nem sikerült átvezetni a vasutat, és ehelyett a Bosruck masszívuma alatt törtek át az Enns völgyébe, próbálták a Bosruckbahn elnevezést meghonosítani a századelőn, de teljesen kudarcot vallottak vele.

A 1116 228 pályaszámú  fotó

A 1116 228 pályaszámú railjet-Taurus Ardningban

(könyvjelző) (Pyhrnbahn)

A Bosruck-Tunnel túloldalán érdekes géppel kereszteztünk. Miután a Pyhrn-hágón nem sikerült átvezetni a vasutat, és ehelyett a Bosruck masszívuma alatt törtek át az Enns völgyébe, próbálták a Bosruckbahn elnevezést meghonosítani a századelőn, de teljesen kudarcot vallottak vele.

1044 054 és 1040 013-3 a se fotó

1044 054 és 1040 013-3 a selzthali fűtőházban

Ezen kívül sajnos teljes volt a hullaszag, egy Herkules és egy Hektor árválkodott még bent, és a villanyszín árnyékában egy 1142-es.

A 1044 054 a két DB/Railion fotó

A 1044 054 a két DB/Railion 185-ös által vontatott tehervonatra áll rá tológépnek Selzthalban

(Kronprinz-Rudolfsbahn)

1116 228 és 1063 020-0 behú fotó

1116 228 és 1063 020-0 behúzták a tolatós tehervonatot a Pyhrnbahnról Selzthal állomás teherpályaudvarára

(könyvjelző) (Kronprinz-Rudolfsbahn)

Állítólag az előfogat rendszeres, tehát a railjet Taurus nem segélyezni ment. Ha viszont így van, akkor minek próbálták meg nélküle az átjutást, vagy ha nem ezt tették, akkor mit csináltak?

Talpfaszegek tömege Selztha fotó

Talpfaszegek tömege Selzthalban

Rövid beszámolóm itt ér véget, mivel ezután Talenttel elindultam haza, Bruck/Mur-ban nem volt fotózni való téma, Meidlingen pedig nagyon béna fények voltak, pedig még egy 2070-es Hektor is jött tehervonattal, és még körbe is járt. A Pyhrnbahnra még lehet, visszatérek, de nem tudom mikor, hamarosan pedig a történetéről is születik majd egy rövid cikk a Vonatmagazinra. Köszönöm a figyelmet!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek