sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Retró hétvége a Balatonon

Nohab, Szergej, Púpos és vékonycsíkos Y-kocsik az északi parti vasútvonalon fényképen és videón.

A MÁV M61 001 Kelenföld és  fotó

A MÁV M61 001 Kelenföld és Budafok-Belváros között

(könyvjelző)

Többen úgy döntöttünk, hogy a második Retró-hétvége programja az izgalmasabb, így inkább arra nevezünk be teljes erővel, az elsőn csak a 224-es Púpost lőttük meg az alagútnál . Ezúttal is a pénteki Székesfehérvár-Tapolca gyorsvonat lefényképezésével kezdtük, amiért a retró jegyében ismét vonattal indultunk, így sikerült az ablakból lekapni ezt a pályaépítő szerelvényt az egyes Nohabbal. Bár a fotón MTON szerepelt, az időjárás egyáltalán nem volt mosolygós, hát még turcsiorrú.

A MÁV M40 114-es Púpos Csop fotó

A MÁV M40 114-es Púpos Csopak és Balatonarács között

(könyvjelző)

A MÁV-START 628 089 Aszóf&# fotó

A MÁV-START 628 089 Aszófő és Balatonfüred között

A MÁV M40 114 Badacsonyörs  fotó

A MÁV M40 114 Badacsonyörs és Ábrahámhegy között

(könyvjelző)

Szombaton már autóval indultunk útnak, és első utunk természetesen szintén a 114-es Púpos megörökítését célozta.

A MÁV M61 019 pályaszámú No fotó

A MÁV M61 019 pályaszámú Nohabja Szepezdfürdő és Révfülöp között

(könyvjelző)

Börgönd-Tapolca

Balaton Északi-parti Vasút

M61 001

Megnyitás:1909.07.01.
Hossz:117 km
Építtető:Magyar Királyi Államvasutak
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:MÁV-START ZRt.

A Balaton-környéki vasútvonalak nem egyidejűleg és nem egységes rendszerben épültek ki; a Déli Vasút Buda-Nagykanizsa vonala az osztrák birodalmi érdekeket szolgálta. Helyi érdekű vonalként épült ki a Balatonszentgyörgy-Keszthely, a Boba-Sümeg, majd a Sümeg-Tapolca-Keszthely vonal is. Az Északi parton vezető vonalat a Balatoni Szövetség támogatásával és közadakozásával alapozták meg, még ha az összegyűlt pénz töredékét fedezte is csak az építési költségeknek. Az Adony-Szabolcs - Börgönd - Székesfehérvár MÁV vonalból Börgönd állomáson kiágazó (a Déli Vasutat Szabadbattyán állomáson, a Győr-Vezsprém-Dombóvári HÉV vonalát Csajágnál külön szintben keresztező) vasútvonalat a MÁV másodrendű vonalként építette meg, tehát a meglévő HÉV-eknél nagyobb fontosságot tulajdonított neki. Egyetlen mellékvonala a Veszprém - Alsóörs vonal volt.
A 2010-es években a MÁV-START a valaha volt leghatékonyabb menetrendi struktúrát vezette be a Balaton északi partján télen igazodva a csekély forgalomhoz, nyáron sűrű közlekedést kínálva és megértve a forgalom sokszínűségét. A balatoni nyári menetrend alapját a Kék Hullám zónázó jellegű vonatok, a Katica betétjáratú személyvonatok és a legfontosabb helyeken megálló, a kerékpárosforgalom számára kellő férőhelyet kínáló Tekergő gyorsvonatok alkotják. Ez a menetrendi struktúra, a pálya állapota és a jelenlegi eljutási idők is veszélybe kerülnek a VEKE és a Balaton Fejlesztési Tanács közös agyszüleményének, a vasútvonal félig villamosításának köszönhetően, ami hosszú időre ellehetetleníti majd a pályarekonstrukció és a korszerűbb járműpark kialakítását is.

AtlaszFényképek

A Balaton északi partján vezető vasútvonal kultikusnak számít a vasútbarátok között, és véleményem szerint két okból: egyrészt, mivel csaknem minden mai vasútbarátnak kapcsolódnak gyermekkori emlékei hozzá egy balatoni nyaralás, vagy akár úttörőtábor képében, másrészt pedig, mivel a képen is látható mozdonyok rajongói számára a Nohab és az Északi Part egyet jelent. Ilyenkor persze elfeledkeznek róla, hogy a svéd dízelek csak a szegedi és nagykanizsai vonalak villamosításai után kerültek Tapolcára, életük története nem csak a 29-esen játszódik. Az is igaz ugyanakkor, hogy a hajdani fő közlekedési helyeik közül ma csak a 29-es nincs villamosítva (egyelőre), így itt lehet autentikus nosztalgiavonatokat járatni velük, illetve itt rendelkezésre áll kellő számú fotóhely is ahhoz, hogy a fotósvonatokat vagy az ilyen menetrendi parádékat a vasútbarátok kiélvezhessék.

Korábban több különvonatot is szerveztünk ide Nohabbal, ezért rengeteg képem van róluk a Székesfehérvár-Tapolca vonalról, de azért ez a Retró Hétvége jelentősen hozzátett mind a képek mennyiségéhez, mind a változatosságához. Szerencsére a retró mozdonyok (és immár kocsik) szereplése nem okozott értékelhető fennakadást a forgalomban, ezért remélem, hogy a hagyomány folytatódik jövőre is!

A kép kapcsán eszembe jutott, hogy a vasútbarátok újabban kicsit kettős mércével mérik magukat, illetve másokat; míg mostanában többen megszólták a nosztalgiamozdonyt, vagy épp a kilátást az ablakban élvezőket (elrontják a képet felkiáltással), addig abban senki nem talált kivetnivalót, hogy az elfoglalt fotóhelyünkre tekintet nélkül beálljanak elénk és blokkolják a kilátást. Szándékosan nem tűntettem el teljesen a nyomaikat - egynémely fotós olyan helyen állt, hogy nem is értem, mit szándékozott kihozni a képből. Aki esetleg nem találja őket, az útibeszámoló végén található videóban megnézheti, milyen volt a látványunk a retusálás előtt.

A MÁV M61 019 Tapolca és Ne fotó

A MÁV M61 019 Tapolca és Nemesgulács-Kisapáti között

(könyvjelző)

A Tapolca híres Y-házait és a Haláp vulkáni kúpjának maradványait is magábafoglaló fotóhoz egy kicsit kirándulni kellett a Szent György-hegyen, de megérte!

A MÁV M61 019 Tapolca és Ne fotó

A MÁV M61 019 Tapolca és Nemesgulács-Kisapáti között

A MÁV M61 019-es Nohab hato fotó

A MÁV M61 019-es Nohab hatol át a pályából kigőzölgő párafüggönyön Zánkafürdő és Balatonakali-Dörgicse között

(könyvjelző)

A MÁV-START 628 089 Balaton fotó

A MÁV-START 628 089 Balatonakali-Dörgicse és Zánkafürdő között

(könyvjelző)

A MÁV bajuszos retró-festés fotó

A MÁV bajuszos retró-festésú Szergeje, az M62 194 Aszófő és Örvényes között a szegedi retró Y személykocsikkal és a kék retró nagypaklival

(könyvjelző)

A MÁV M62 194 Nemesgulács-K fotó

A MÁV M62 194 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között

A MÁV M62 194 Nemesgulács-K fotó

A MÁV M62 194 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között, a háttérben a Csobánc

(könyvjelző)

Busz fotó

Busz

A MÁV-START 628 089 Tapolca fotó

A MÁV-START 628 089 Tapolca és Nemesgulács-Kisapáti között Rezsóval

A mozdony mögött látható VF villamos fűtőkocsi látja el központi energiával a Bmx-kocsikat és az InterCity kocsi légjavítóját.

A MÁV-START M62 194 pályasz fotó

A MÁV-START M62 194 pályaszámú, bajuszos retró Szergeje Nemesgulács-Kisapáti és Badacsonytördemic-Szigliget között

(könyvjelző)

A MÁV-START M41 2143 Nemesg fotó

A MÁV-START M41 2143 Nemesgulács-Kisapáti és Badacsonytördemic-Szigliget között

A MÁV-START 418 312 Nemesgu fotó

A MÁV-START 418 312 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között

A napnyugta és a felhők miatt csak halványan megvilágított tájban a Gulács előtt gurul egy esti Kék Hullám sebesvonat.

A MÁV M40 114 Nemesgulács-K fotó

A MÁV M40 114 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között

(könyvjelző)

A szombati nap utolsó képén a tanúhegyek között nézek farkasszemet a nosztalgia Púpos sakktábla-mintás szoknyalemezével.

A MÁV M61 019 Balatonkenese fotó

A MÁV M61 019 Balatonkenese és Csittényhegy között

(könyvjelző)

Vasárnap már kénytelen voltam aludni is egy kicsit, ezért kicsit későn indultam otthonról, de annál erősebben fogtam bele szerintem a fotózásba. Mivel a Berliner TT Bahnent is megihlető narancs Nohabról már volt fényképem távolról, volt fényképem magaslatról, teleobjektívvel, ezért egy hagyományos közelképpel szerettem volna folytatni. Később a Púposról is igyekeztem olyan képet lőni, amilyen még ebben a sorozatban nem volt.

A MÁV-START 418 332 Csittén fotó

A MÁV-START 418 332 Csittényhegy és Balatonkenese között

A MÁV-START 628 315 Csittén fotó

A MÁV-START 628 315 Csittényhegy és Balatonkenese között az Erzsébet-táborozók aznapi második különvonatával

A MÁV-START 426 018 Balaton fotó

A MÁV-START 426 018 Balatonkenese állomáson

A MÁV M40 114 és M40 209 Ba fotó

A MÁV M40 114 és M40 209 Balatonfüred állomáson

A MÁV-START 418 312 Balaton fotó

A MÁV-START 418 312 Balatonfüred állomáson

A MÁV M62 194 Örvényes és A fotó

A MÁV M62 194 Örvényes és Aszófő között, a háttérben a Kőröshegyi völgyhíd

(könyvjelző)

A MÁV M40 114 és M40 209 As fotó

A MÁV M40 114 és M40 209 Aszófő és Örvényes között, a háttérben a Tihanyi-félsziget és a Sajkodi-öböl

(könyvjelző)

Mivel előző este kisebb késést okozott, hogy a zöld M41,114 regulátora rosszalkodott, ezért a biztonság jegyében a MÁV Nosztalgia kft. elküldte a harmadik, a hétvégén munka nélkül maradt Púposát is, hogy együttes erővel győzzék tovább a fordát. Így a Púposok egy újabb színterve is bemutatkozhatott a Retró Hétvégéken, nem utolsó sorban fölvillantott egy olyan kort, amikor a régi, még egyedi színtervű mozdonyok között már megjelentek a mai, úgynevezett egységes színterv elérése felé a szárnypróbálgatások. Számomra a MÁV legkedvesebb, mozdonyokon alkalmazott fényezési sémája az úgynevezett átmeneti színezés volt, amit eredetileg csak az M61 019, M62 011 és M62 013 pályaszámú mozdonyok kaptak meg. A vasúti bulvár szerint csak ezek, de más mozdonyokról is találni fényképet at átmeneti színezésben, így például az M62 009-ről is.

A színezés jellemzői voltak a narancssárga mozdonyszekrény, a világosszürke főkeret és tető, valamint a gép oldallemezein a fehér színű, nagyméretű MÁV logó. A szoknya felső része halványsárga. A Ganz-MÁVAG nagymozdonya, az M63-as Gyík több példánya is az átmeneti színezést hordta, néhány azonban teljesen sárga homlokfallal, de ezekről sem hiányzott a MÁV-logó. A későbbiekben a Szergejek közül több is ilyen fényezést kapott, de már logó nélkül, míg a Nohaboknak végig ez maradt az egységes színterve, de logó nélkül, és végül már piros színben, a tetőt is színre fújva.

A MÁV M40,114 és M40,209 As fotó

A MÁV M40,114 és M40,209 Aszófő és Örvényes között

(könyvjelző)

Szépen látszik a 100-as és 200-as Púposok közötti különbség a rövid orrnál, illetve az üzemanyag-tartálynál.

A PSŽ 710 776 Székesfe fotó

A PSŽ 710 776 Székesfehérvár állomáson

Székesfehérvár fotó

Székesfehérvár

[VIDEÓ] Retró-hétvégék a Balaton északi partján

(könyvjelző)

A 2019-es retrózás nekem az fotó

A 2019-es retrózás nekem az előbbi videóval teljes, de a végére még idekívánkozik egy hazafelé, véletlenül sikerült kép a 611-es nosztalgiavillamosról

(könyvjelző)

Akit érdekelnek további képek a 29-esről, itt találhat:

Köszönöm a figyelmed!

A MÁV-START M41 2143 Balato fotó

A MÁV-START M41 2143 Balatonarács és Csopak között

A MÁV-START 426 010 Balaton fotó

A MÁV-START 426 010 Balatonarács és Csopak között

A MÁV M40 114 Badacsonyörs  fotó

A MÁV M40 114 Badacsonyörs és Ábrahámhegy között

A MÁV-START 418 331 Badacso fotó

A MÁV-START 418 331 Badacsony és Badacsonytomaj között

A MÁV-START 418 118 Badacso fotó

A MÁV-START 418 118 Badacsonytomaj és Badacsony között

A MÁV M61 019 Szepezdfürd&# fotó

A MÁV M61 019 Szepezdfürdő és Balatonakali-Dörgicse között

A MÁV M40 114 Nemesgulács-K fotó

A MÁV M40 114 Nemesgulács-Kisapáti és Tapolca között

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

M61 001M61 019418 327M41 2314426 001

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

M61 M40 M62 418 628 M41 426

 

Régi és új albumok:

Chabówka, gőzösmúzeumSemmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokMocanita MoldovitaBayern, MünchenUngvári Gyermekvasút

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek