sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



RhB: 100 Jahre Chur-Disentis

A 100 éves Surselvalinie tiszteletére rendezett ünnepségekről és nosztalgiavonatozásokról készült fényképeim.

Felújított NPZ, alias  fotó

Felújított NPZ, alias Domino motorvonat Sargansban

(könyvjelző)

Ugyanez korábban így nézett ki , szerencsére a felújítás hatására nem lett csúnyább a vonat. A két végkocsin is bütyköltek sokmindent, lesüllyesztették az ajtók környékét, légkondi, FLIRT beltér jerült bele, a középkocsi viszont teljesen új, jellegzetesen Stadlernek tűnő, valójában azonban Bombardier gyártmány.
Utunk a szokásos módon kezdődött, ismét Churig utaztunk a Regióval.

Havas kilátások Waltensburg fotó

Havas kilátások Waltensburgnál

Az út kicsit másképp kezdődött, mint eddig, mivel ezúttal minden jegyet on-line megvettünk: a GraubündenPass-t egyet fizet, kettőt kap akcióban kihozta a DHL (miután szóltam az SBB-nek, hogy a pénzt ugyan levonták, csak postázni felejtették el), a Sargans-Bad Ragaz csatlakozójegyet pedig kinyomtattam otthon. Emiatt elértük az eggyel korábbi Regiót, mint szoktuk, és meglepetésre egy perces csatlakozásunk volt a fotóhely felé az RhB egy korábbi, a Vorderrhein mentén menő vonatához. Erre nem számítottunk, így nagy rohanás lett belőle kis hátizsákkal, nagy hátizsákkal meg sörhűtőtáskával keresztül a churi alljárón. A tavaly áprilisi (!) képekkel összevetve idén júniusban több volt a hó a hegyeken!

Karika tervezi a fotót Walt fotó

Karika tervezi a fotót Waltensburgnál

Erre az útra is Karcsival indultam, menet közben pedig több fotózásra is csatlakozott Nohabpeti is hozzánk. Az ő képeikből később szeretnék majd egy albumot készíteni - amint elkészülnek velük, csakhogy nekik nem áll rendelkezésükre a nyári szünet, így ez időbe telhet. Addig azonban - tudván, hogy sokan unják már az Elő-Rajna völgyét - jön még az Albulabahnt bemutató cikk és album is. Mi ugyanakkor nem untuk még meg a Surselvalinie fotóhelyeit, sőt, még mindig találunk újabbakat és jobbakat, mint a korábbi túrán.

Letáboroztunk Waltensburgná fotó

Letáboroztunk Waltensburgnál

A szállásunkat csak este foglaljuk el, így még teljes menetfölszereléssel vagyunk, amit ezúttal kihoztunk a fotóhelyig - a többi állomáson azonban egyszerűen lerakjuk majd őket. A hétvége fotóhelyei meglehetősen kényszerszülték: a szokásos témák (REX-ek és GEX-ek) mellett az Ilanz-Disentis/Mustér vasútvonal 100. születésnapjára nosztalgiavonatok közlekednek, és ezeket szeretnénk lefényképezni. A dolgot erősen nehezíti, hogy délelőtt Churból nyugatra, délután keletre indulnak majd a vonatok, de hegyi környezetben néha egy félárnyékos szerelvényről készült kép is jól mutathat. Ennek ellenére szorgosan nyomogattuk a delete gombot, sok vonat mellett csak elsétáltunk, mivel egyszerűen nem találtunk helyet nekik.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 616 Waltensburg/Vuorz és Rueun állomások között

(RhB Surselvalinie)

Minden völgynek, és így az RhB minden vasútvonalának kicsit más a hangulata. Az Elő-Rajna egy széles, békés folyó, hosszan elnyúló völggyel, amiben alig van emelkedés (legalábbis amíg az RhB megy mellette - az Oberalppass közelében az MGB vonala már megküzd vele). A völgyben sok a feltöltés, vannak viszont sziklás szakaszok. Egyfelől a Ruinaulta szurdokvölgye, másfelől például itt Waltensburgnál. Persze ezt a helyet sem ennek a Werbelok által húzott sima RegioExpress vonatnak néztük ki, hanem az órákkal később érkező Alpine Classic Pullman Express-nek.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 630 Trun a 100 Jahre Chur-Disentis matricával és a Ge 4/4II 631 Untervaz kettős húz egy Scuol-Tarasp -> Disentis/Mustér REX-et Rueun és Waltensburg/Vuorz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az előfogatolt vonat igen ritka az RhB-n, most sem a vonóerő miatt volt rá szükség, hanem hogy följusson Disentisbe az ünnepre földíszített mozdony, hogy majd onnan az ünnepi gördülő színpad vontatójárművéül szolgáljon. A gép már pár napja elkészült és közlekedett is, a webkamera tanulsága szerint megfordult az Albulabahnon is.

Waltensburg (romansul Vuorz fotó

Waltensburg (romansul Vuorz) állomás

Bementem megnézni, hogy van-e itt bolt, illetve, hogy kikísérjem a fotóhelyre Petit, eközben fotóztam a kisállomáson is. Hát bolt nem volt, de a Petit megtaláltam.

Waltensburg (romansul Vuorz fotó

Waltensburg (romansul Vuorz) állomás

(RhB Surselvalinie)

A vonal állomásait kifestették, az esetleges hiányokat pótolták. Mindenhova új, vörösréz eresz került.

Meghosszabbították a megel& fotó

Meghosszabbították a megelőzővágányt Waltensburgban

(RhB Surselvalinie)

Korábban szinte semmi nem fért be ide, hát még egy komoly teher vagy egy dupla GEX.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 625 Küblis Tavanasa-Breil/Brigels és Waltensburg/Vuorz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Ezzel a vonattal érkezik Peti. Ez mondjuk a háttérben legelésző teheneket csöppet sem zavarta.

Waltensburg állomása a fotó fotó

Waltensburg állomása a fotóhelyre vezető ösvényről

(RhB Surselvalinie)

És egyesek azt mondják, nem reális az, amikor egy terepasztalon rgtön sziklafalat tesznek egy állomás mögé, meg, hogy giccsparádé. Giccses, de van ilyen!

Katonai raktár Waltensburgn fotó

Katonai raktár Waltensburgnál

Sok ilyen van szerte az országban, tulajdonképpen egy visszafogott katonai diktatúra működik. Sargansban egy tizedmásodpercig megijedtem, amikor a kinyíló vonatajtón keresztül egy gépkarabély csövét dugták a pofámba - aztán rájöttem, hogy ez Svájc, és itt ez teljesen normális, tárat pedig úgysem kapott hozzá a kiskatona.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 611 Login a rueuni Előrajna-híd és Waltensburg/Vuorz között

(RhB Surselvalinie)

A vonatban a szokásos melle fotó

A vonatban a szokásos mellett érdekesebb kocsik is közlekedtek

Balról haladva a vonat egy klasszikus RhB EWI-gyel kezdődik, egy középfeljárós kocsi eredeti kialakításában, keresztülésekkel, egy MGB (BVZ eredetű) EWII, ami az RhB-s kocsikhoz hasonlóan az FFA (Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein) gyártmánya, egy RhB EWII, és egy szintén MGB (ex-FO), SIG (Schweizerische Industrie-Gesellschaft) gyártmányú EWII. Utóbbiakat elsősorban a Furka-Oberalpbahn és a Montreux-Oberland bernois részére gyártották, az alaptípus EWI-et viszont (ami az ajtókon túli utolsó ablakaival igencsak hasonlít a GYSEV Schlieren-kocsijaira) még az SBB Brünigbahn részére fejlesztették ki.

Az RhB ABe 8/12 3515 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3515 pályaszámú Allegra motorvonata Rueun és Waltensburg/Vuorz között

(RhB Surselvalinie)

Trunban fogják mutogatni a bámész népeknek. Ez az RhB elmávosodásának egyik jele egyébként, hiszen ilyen gönc még évtizedekig nem fog erre járni. Érdemes egy pillantást vetni a hídra a háttérben: az visz Waltensburgba, de szerencsére busz jár rajta.

Az RhB ABe 8/12 3515 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3515 pályaszámú Allegra motorvonata Rueun és Waltensburg/Vuorz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Trunban fogják mutogatni a bámész népeknek. Ez az RhB elmávosodásának egyik jele egyébként, hiszen ilyen gönc még évtizedekig nem fog erre járni.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 631 Untervaz Waltensburg/Vuorz és Rueun között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 618 Bergün/Bravuogn Rueun és Waltensburg/Vuorz között

(RhB Surselvalinie)

Ezen vonalon a Glacier-Express minden évszakban külön vonatként közlekedik. Akkor mégis mi ez? Nos, mivel a napijegy a GEX-re nem volt érvényes, hogy a helyiek kipróbálhassák a GEX nyújtotta élményt, egy személyvonati szerelvénybe GEX-kocsikat soroztak. Érdekes lett volna fotózni őket Scuol-Taraspnál, de sajnos az nem fért bele az időnkbe. A vonatban látható egy lengő-tolóajtós EW IV kocsi is, amelyik ráadásul a hosszú változatú B 2391-2393 csoportba tartozó 2392-es. A kocsik SIG Typ 90 forgóvázzal készültek a Stadler jogelődjénél és többségük piros ajtókkal közlekedik. Ablakaik lehúzhatóak. A rövid verziójú kocsikat 1992-1993-ban szerezték be a Bernina-Express számára és egyedi, umbraszürke sávos BEX-fényezéssel álltak forgalomba.

Az RhB Ge 4/6 353 pályaszám fotó

Az RhB Ge 4/6 353 pályaszámú hattengelyes, rudazathajtású nosztalgia-villanymozdonya Rueun és Waltensburg/Vuorz között az Alpine Classic Pullman Express-szel

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A szerelvény első négy szalonkocsiját a MOB részére gyártották Art Deco belsővel, ám a gazdasági válság kitörése miatt mindössze három hónap után a CIWL-tulajdonú kocsikat leállították. Ezután kerültek az RhB-hez, ahol az akkori zöld-bézsre fényezve Chur és St. Moritz között közlekedtek. Charterként különkocsiként és különvonatként is előfordulnak, Tiranótól Zermetton át akár a Gornergrat tetejére is fölmehetnek, de menetrend szerint évi pár alkalommal az Alpine Classic Pullman Express St. Moritz - Zermatt között is közlekedik. Ilyenkor az RhB és a BVZ krokodilja, a FO HGe 4/4I-ese és a DFB gőzmozdonyai szolgáltatják a vonóerőt. A DFB-t persze csak kevés ilyen vonat érinti, július elsejétől október végéig járható a Furka-hágó.

A 3515-ös Allegra kiállítva fotó

A 3515-ös Allegra kiállítva Trunban

(RhB Surselvalinie)

A háttérben a mozgó színpad.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 630 100 Jahre Chur-Disentis a mozgó színpaddal Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az RhB zenekara játszik, kényelmükről egy szellőzés nélküli, bukóablakos, buszvázas kocsi gondoskodik.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 630 100 Jahre Chur-Disentis a mozgó színpaddal Trunban, őt előzi a normál REX-en a Ge 4/4II 618

(RhB Surselvalinie)

Az RhB zenekara fotó

Az RhB zenekara

A truni Tm 2/2 20-as síntra fotó

A truni Tm 2/2 20-as síntraktor

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 630 Trunban

(RhB Surselvalinie)

A gép egyébként civilben szintén a Trun nevet viseli.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 627 Rabius-Surrein és Trun között egy REX-szel

(RhB Surselvalinie)

A vonaton erősítésként két középbejárat kocsi. A kép rögtön Trun falu szélén készült, itt a vasút a folyó partjáról a hegyoldal felé tér el és az addigi szórványos, legfeljebb 16 ezrelékes emelkedő helyett csaknem állandó, 27 ezrelékes emelkedőben vezet. Miközben Trun csak 852 méteren fekszik, Disentis/Mustér állomás már 1130 méteren, köztük pedig mindössze 12 kilométer a távolság a síneken. A vonat a 8 m hosszú Gravas-alagút bevágásából jön ki, ez tulajdonképpen egy traktorút alatti aluljáró, de kőboltozattal megépítve.

Az RhB Ge 4/6 353 az Alpine fotó

Az RhB Ge 4/6 353 az Alpine Classic Pullman Express-szel Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A 8 gépből álló sorozat járműszerkezetét a Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) gyártotta több változatban, az elektromos részeket az Oerlikon, a BBC és az AEG gyártotta két teljesítményben. Az AEG gép (Ge 4/6 391) Münchenben tekinthető meg, ez a példány pedig egy SLM/MFO mozdony a magasabb, 588 kW teljesítményű szériából. Lakóhelye a samedani depó.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 651 Glacier on Tour a Glacier-Express panorámavonattal Trunban

(RhB Surselvalinie)

Elvileg ezt a GEX-et egy órával követve kellett volna érkeznie a következő nosztalgia-vonatnak. Vicces, hogy a GraubündenPassunkhoz kaptunk egy kis tokot, amire az volt írva, hogy Can you imagine a country where all trains are on time?, vagyis El tud képzelni egy országot, ahol minden vonat rendes? No, hát itt röhögtünk egy nagyot, mert ezután egy másfél órás hiatus jött a vonatok között, avagy ekkorára duzzadt minden késés...

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 651 Glacier on Tour a Glacier-Express panorámavonattal Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Elvileg ezt a GEX-et egy órával követve kellett volna érkeznie a következő nosztalgia-vonatnak. Vicces, hogy a GraubündenPassunkhoz kaptunk egy kis tokot, amire az volt írva, hogy Can you imagine a country where all trains are on time?, vagyis El tud képzelni egy országot, ahol minden vonat rendes? No, hát itt röhögtünk egy nagyot, mert ezután egy másfél órás hiatus jött a vonatok között, avagy ekkorára duzzadt minden késés...

A Glacier-Express kiszolgál fotó

A Glacier-Express kiszolgálókocsija és a 3614 méter magas Tödi

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 647 Graubündner Cantonalbank a Gleccser-expresszel Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Szépen látszik a háttérben a lapos, hosszan elnyúló folyóvölgy.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 647 Graubündner Cantonalbank a Gleccser-expresszel Trunban

(RhB Surselvalinie)

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 647 Graubündner Cantonalbank a Gleccser-expresszel Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Nyáron mindegyik Glacier-Express dupla, de nincs annyi szervízkocsi, így néhány nosztalgia Gourmino-étkezőkocsi is belekerül a vonatokba. A képeslapszerű fotón a Tödi csúcsa alatt a St. Maria Licht kápolna látható, a vonat pedig egy szalmaszárító mögött halad majd el.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 628 S-chanf személyvonattal Trunban

(RhB Surselvalinie)

Meg kellett várnunk a rendes REX-vonatokat, a Kroki sajnos csak azután jöhetett.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6I 414-es Krokodil mozdonya nosztalgiavonattal Trunban

(RhB Surselvalinie)

Mindössze kicsit több, mint 50 perces késéssel a nap sztrája is megérkezik - bár én nagyon örülök, hogy a viszonylag gyakran fotózható Kroki mellett a Ge 4/6-os is szerepet kapott a hétvégén.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6I 414-es Krokodil mozdonya nosztalgiavonattal Trunban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Mindössze kicsit több, mint 50 perces késéssel a nap sztrája is megérkezik - bár én nagyon örülök, hogy a viszonylag gyakran fotózható Kroki mellett a Ge 4/6-os is szerepet kapott a hétvégén.

Trun állomás Integra Domino fotó

Trun állomás Integra Domino biztosító berendezése

(RhB Surselvalinie)

Sikerült a késés miatti változásokról információt szerezni az állomáson, és ha már ott voltam, lefotóztam a biztosító berendezést is. Plexi ugyan nincs rajta, de nem is kell: az állomás csak az ünnepség miatt nyitott ki, egyébként minden Landquartból távkezelt.

Trun állomás Integra Domino fotó

Trun állomás Integra Domino biztosító berendezése

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Sikerült a késés miatti változásokról információt szerezni az állomáson, és ha már ott voltam, lefotóztam a biztosító berendezést is. Plexi ugyan nincs rajta, de nem is kell: az állomás csak az ünnepség miatt nyitott ki, egyébként minden Landquartból távkezelt.

Az ABe 8/12 3515 és a Ge 4/ fotó

Az ABe 8/12 3515 és a Ge 4/4II 616 Trunban

(RhB Surselvalinie)

Karcsi a Glacier-Express pa fotó

Karcsi a Glacier-Express panorámakocsijában

Aznap még fölmentünk Nätschenbe a Matterhorn-Gotthardbahn fogaskerekű pályájára fotózni, de azokat a képeket majd egy következő albumba teszem bele. Most nézzük az esti vonatunkat, amiben GEX-panorámakocsik is voltak! Sajnos a régi, FO és BVZ-eredetű, Pininfarina kocsik, amik már teljesen le vannak lakva, kilóg a gumi szigetelés, recseg-ropog, mindene kopott, teljesen híján van annak a luxusnak, amit a kívülről nézve makulátlan vonatnak nyújtania kellene. Elég komolyan megrendült néhány illúzióm ennek a rövid utazásnak a hatására.

Sör-virsli és játékok Rabiu fotó

Sör-virsli és játékok Rabius-Surreinben

A kilátás a szállásunktól V fotó

A kilátás a szállásunktól Valendasban

(könyvjelző)

A vonatról Valendas-Sagogn-ban, a Rajna-szurdokban szálltunk le, ahonnan föl kellett kaptatnunk egy szerpentinen a kőomlás tetején található faluig (busz csak este hatig van). Ez nem volt olyan kellemetlen, a szállás pedig remek volt: egy átalakított istállóban, kellemesen mozgó levegő mellett tudtunk aludni, a társaságot pedig a svájci hadsereg lövészversenyére érkező, igen részeg banda adta - ha ők nyerték a versenyt, akkor jó nagy humbug ez az ország...

Valendas-Sagogn állomás haj fotó

Valendas-Sagogn állomás hajnalban

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 Valendas-Sagognban

(RhB Surselvalinie)

Húga, a 632-es 2007-ben igen csúnyán lebontotta a háttérben látható galériát. Azóta helyreállították.

A Lenzerheidéba tervezett k fotó

A Lenzerheidéba tervezett kerti vasút tervei

(RhB Surselvalinie)

A Chur és Tiefencastel közötti rövidebb úton fekvő településben mini-RhB-t építenek (ha összejön a pénz), kár, hogy csak busszal érhető el a település.

A Lenzerheidei Parkvasút jö fotó

A Lenzerheidei Parkvasút jövendő gőzmozdonya

(RhB Surselvalinie)

Kis Krokodil és nagy Ge 2/4 fotó

Kis Krokodil és nagy Ge 2/4-es

(RhB Surselvalinie)

A Ge 2/4 222 Ilanzban fotó

A Ge 2/4 222 Ilanzban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az RhB váltóáramú fővonalaira gyártott első mozdonytípus megmaradt képviselője (itt tolatómozdonnyá átépített változatban) egy Berninabahn nosztalgia-szerelvénnyel mutatkozott be. Azért ezekkel a kocsikkal, mert a sok nosztalgiavonat miatt (járt az Erlebniszug Albula is) más nem maradt.

A Ge 2/4 222 Ilanzban fotó

A Ge 2/4 222 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Ge 2/4 222 Ilanzban fotó

A Ge 2/4 222 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

Berninabahn nosztalgia-szem fotó

Berninabahn nosztalgia-személykocsi Ilanzban

Berninabahn nosztalgia-szem fotó

Berninabahn nosztalgia-személykocsi Ilanzban

Az RhB K fotó

Az RhB KI 5615 fedett teherkocsi Ilanzban

RhB postakocsi Ilanzban fotó

RhB postakocsi Ilanzban

A Tm 2/2 114 egy meglepetés fotó

A Tm 2/2 114 egy meglepetésvendéget húz ki az ilanzi fűtőházból

(RhB Surselvalinie)

A Tm 2/2 114 egy meglepetés fotó

A Tm 2/2 114 egy meglepetésvendéget húz ki az ilanzi fűtőházból

(RhB Surselvalinie)

Az RhB G 3/4 11  fotó

Az RhB G 3/4 11 Heidi Ilanzban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az RhB G 3/4 11  fotó

Az RhB G 3/4 11 Heidi Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

Az RhB Ge 2/4 222 Ilanzban fotó

Az RhB Ge 2/4 222 Ilanzban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az RhB G 3/4 11  fotó

Az RhB G 3/4 11 Heidi Ilanzban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Összekapcsolás fotó

Összekapcsolás

(könyvjelző)

Az RhB Ge 2/4 222 Ilanzban fotó

Az RhB Ge 2/4 222 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

Ilanz forgalmi irodája fotó

Ilanz forgalmi irodája

Tornyok fotó

Tornyok

(könyvjelző)

Régi és új tornyok Castrischban.

Mintha egy mávos kocsiban v fotó

Mintha egy mávos kocsiban volnánk (RhB EW II)

Karcsi nézelődik Trinn fotó

Karcsi nézelődik Trinnél

Előtérben a svájci sörhűtőtáskám, amit a peronra hozott utánam a pénztásornő Samedanban, hogy a sörhöz az is jár, csak nem vártam meg...

Vízerőmű Trinnél fotó

Vízerőmű Trinnél

Vízerőmű Trinnél fotó

Vízerőmű Trinnél

Vízerőmű Trinnél fotó

Vízerőmű Trinnél

3kV/60 kV és 60 kV/11 kV-os transzformátorok. Ha épp nincs víz, akkor az országos hálózatból táplálják az alállomást (persze a csökkentett frekvenciájú hálózatból).

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 616 Siemens Trin mellett

(RhB Surselvalinie)

A vízerőműnek volt iparvágánya (másképp föl sem lehetett volna építeni), de nemrég a váltót kiszedték a fővonalból. A víz egy alagúton érkezik a turbinákhoz a Flims melletti fennsíkon található, földuzzasztott Pintrun tóból kapják.

A Ge 4/6 353 az Alpine Clas fotó

A Ge 4/6 353 az Alpine Classic Pullman Express-szel Trin és Versam-Safien között

(RhB Surselvalinie)

Kötelező biztosítást j fotó

Kötelező biztosítást jelző matricák egy kerékpáron

Gumikacsa-fölhúzó verseny T fotó

Gumikacsa-fölhúzó verseny Trin mellett az Elő-Rajna gyaloghídján

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 631 Versam-Safien és Trin között a Rajna-szurdokban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az eddigi fotóhelyek csak pár percnyire voltak Trin állomástól - most viszont egy ötven perces hegymászás következik, egészen a szurdok tetejéig. Ennek jórészét egyébként meg lehet spórolni, ha valaki az Albulabahn Bonaduz állomásáról indul, de nekünk a fotók sorrendje és a távolságok miatt szükséges volt a kétszáz méteres szintet is beleterveznünk az utunkba.

A Zault kilátó a Rajna-szur fotó

A Zault kilátó a Rajna-szurdokban

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 611 Versam-Safien és Trin között a Rajna-szurdokban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Kétszáz méter magasból ez a fantasztikus látvány tárul a szemünk elé. Szemben már egy Isla Bella, egy szélesebb, hordalékkal részben föltöltött szakasz látszik, mi viszont a szurdok egy szűkebb szakaszánál vagyunk. A vonat a fák mögött a Ransun-alagútban készül eltűnni.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 643 Ems Chemie Trin és Versam-Safien között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Ebben a szurdokban vezet az a folyó, aminek a vizével az előbb látott erőművet hajtják.

A Glacier-Express Trin és V fotó

A Glacier-Express Trin és Versam-Safien között

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6I 414-es Baby-Krokodil Trin és Versam-Safien között a Rajna-szurdokban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

[GIGAPAN] Az RhB Ge 6/6 fotó

[GIGAPAN] Az RhB Ge 6/6I 414-es Baby-Krokodil Trin és Versam-Safien között a Rajna-szurdokban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 625 Trin és Versam-Safien között a Rajna-szurdokban

(RhB Surselvalinie)

Vasárnap az Allegra beállt  fotó

Vasárnap az Allegra beállt a Railrider-fordába

(RhB Surselvalinie)

A nyitott kilátókocsis élményvonat ritkán jár a Ruinaultában.

Wackenau várának romjai fotó

Wackenau várának romjai

Ez is remek fotóhely mindkét irányba, de nekünk most pont nem úgy jött ki a lépés, hogy innen fényképezzünk.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 625-ös a Dabi-alagútnál Trin és Reichenau-Tamins között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Elég sokat kavarogtunk a fennsíkon, mire a Trin és Versam közötti Zault kilátóból elértünk a Trin és Reichenau közötti Wackenauig. Ez a fotóhely kb. tíz perccel a wackenaui vár előtt van, tehát Trinhez közelebb. Innen haladtunk tovább Bonaduz felé, újabb és újabb vonatokat fényképezve. Ezen a térképen követhetőek a környék turistaútjai - mi Trinből a Hängebrückén keltünk át a folyón, ez a kép pedig a Wackenautól nyugatra, a 656.4 feliratnál készült.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 643-as a Dabi-alagútnál Trin és Reichenau-Tamins között a Glacier-Expresszel

(RhB Surselvalinie)

Ismeretlen Ge 4/4 fotó

Ismeretlen Ge 4/4II-es a Wackenau-kanyarnál

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A háttérben egy vízesés zubog alá, amit a 3247 méter magas Ringelspitz gleccserei táplálnak. Magát a hegycsúcsot a hegy lábai még ebből a magasságból is kitakarják. A 876 méteren fekvő Trin faluból (az állomás itt csak 260 méterrel fekszik mélyebben) indul egy turistaút a 2100 méteren fekvő Alp Morába. Könnyebben megközelíthetőek ugyanakkor a Flims fölötti hegyek, ahová sífelvonók közlekednek, például a 2675 méter magas Cassonsra. Flims Churból autóbusszal közelíthető meg, amire a GraubündenPass természetesen érvényes.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 630, a Chur-Disentis összeköttetés 100. évrodulójára készült matricás reklámmozdony Reichenau-Tamins és Trin között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A kép ötven méterre készült az előző fotóhelytől. Némi nehezítést jelentett, hogy csekély késések vasárnap is voltak, így nem tudtuk pontosan, hogy melyik vonatok és melyik irányból várhatóak hamarabb. Ezt a szép, hosszú vonatot azért sikerült elkapnom a szurdok bejáratánál.

[GIGAPAN] A Ge 4/6 353 Trin fotó

[GIGAPAN] A Ge 4/6 353 Trin és Reichenau-Tamins között a Hochwasserkurvénál az Alpine Classic Pullman Express-szel

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az előző nap tapasztalataiból arra számítottam, hogy a kicsit késő nosztalgiavonat miatt először a Glacier-Expresst küldik el, de úgy tűnik, a panorámavonatnak csak az MGB felé kell prioritást biztosítani. Ez logikus is, az Albulabahn nincs túlterhelve, könnyebben befér a két plusz vonat, mint az Oberalppass lassabb, nagyobb állomástávolságú vonalára a négy - amiknek ráadásul gondosan kiszámolt menetrend szerint a másik négy GEX-szel is keresztezniük kell, miközben az RhB-n a nyugatra tartó vonatok már rég leközlekedtek.

Az Albulabahnra tart a Ge 4 fotó

Az Albulabahnra tart a Ge 4/4III 650-es, az Albula-Bernina vonalak UNESCO Világörökség tagságát hirdető mozdony

(RhB Stammstrecke)

A kép Reichenau-Tamins és Bonaduz között készült, ahol a vasút az Elő-Rajna völgyében fölküzdi magát a Bonaduz melletti fennsíkra, és ebben a visszafordító kanyarban indul meg a Hátsó-Rajna felé. Ezen a meredek részen a gőzösüzemben tológépek segítették a vonatok haladását.

Az RhB Be 4/4 513-as S-Bahn fotó

Az RhB Be 4/4 513-as S-Bahn motorvonat 1713-as vezérlőkocsija Reichenau-Tamins és Bonaduz között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Ge 4/6 353 a Farschbrücké fotó

A Ge 4/6 353 a Farschbrückén Reichenau-Tamins és Trin között

(RhB Surselvalinie)

Közben az ACPX tesz még egy kört Chur és Ilanz között. Ennek is lehetett volna fotóhelyet találni, de mi a pár perccel később érkező Bébi-Krokodilra lestünk.

A Be 4/4 515-ös S-Bahn moto fotó

A Be 4/4 515-ös S-Bahn motorvonat Bonaduz és Reichenau-Tamins között

(RhB Stammstrecke)

A pálya mellékét nemrég takarították ki, új vonalkábelt fektettek (csőbe, nem nyitott betonvályúba), és fokozatosan, a pálya átépítésével együtt a meglévő 5 vonatjelentő őrhely mellé térközösítik az Albulabahnt. Minden állomásközt 3-5 részre bontanak a magyarhoz hasonló, meglepően sűrű, bár külön előjelzőket használó rendszerrel. Német területeken általában a térközös vonalakon is csak 1-2 térközjelző van két állomás között. Itt viszont a tervezett félórás REX-ütemhez és a mostani menetrend megbízhatóbbá tételéhez szükség van a több térközre. Az RhB menetrendszerűsége ugyanis zuhanórepülésben van.

A Be 4/4 515-ös S-Bahn moto fotó

A Be 4/4 515-ös S-Bahn motorvonat Bonaduz és Reichenau-Tamins között

(RhB Stammstrecke)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 643-as Ems Chemie az önállóan közlekedő Zermatt-St. Moritz GEX-szel Reichenau-Tamins és Bonaduz között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Bal oldalt a Surselvalinie vágánya látható, amint fölkanyarodik az első hídra az Elő-Rajna fölött.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6I 414-es Bébi-Krokodil favázas nosztalgiavonatával Trin és Reichenau-Tamins között az Elő-Rajna hídján

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A többi vasúti Rajna-híddal szemben ezen gyalogosok is könnyen átkelhetnek. Ezzel a képpel voltaképp a küldetésünk lezárult. Végigfotóztuk a Rajna-szurdokot, készültek közeli és távlati képeink mindhárom nosztalgia-villanymozdony sorozatról, és útba ejtettük Trunt, az egyik legizgalmasabb, eddig kimaradt fotóhelyét a Surselvaliniének. Minden, amit ezen kívül lőttünk, az már csak ráadás. Ezen a túrán szombat este, mint már írtam, a Matterhorn-Gotthardbahnon voltunk - itt még el fogunk tölteni egy napot. Az MGB-s képek külön albumban érkeznek majd. Az Albulabahnon a Davos-Chur GEX-et továbbító Ge 4/4I-est fotóztuk sok egyéb mellett Surava környékén, jártunk a Val Beverben és a Berninabahnon, ezek mind az adott vasútvonalat bemutató albumokba kerülnek majd - legelőször a méltán várt Albulabahn következik majd. A vasárnap esténket pedig Chur mellett töltöttük a Stammstreckén - ezek a fotók most következnek.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 611 Log in Farsch elágazásnál

(RhB Surselvalinie)

A háttérben az Albulabahn töltése.

Az RhB Be 4/4 511 motorvona fotó

Az RhB Be 4/4 511 motorvonat Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Az RhB Be 4/4 511 motorvona fotó

Az RhB Be 4/4 511 motorvonat Domat/Ems állomáson

(RhB Stammstrecke)

Hamarosan indult vissza Ilanzból az ott kiállított szerelvény, ezt szerettük volna valahol a kétvágányú szakaszon lefényképezni. Domat (romansul Ems) városa nem jött be, a következő S-Bahnnal továbbálltunk. A hajdan háromvágányos állomás rakodóvágányát fölbontották, de a fonódott iparvágány kiágazása még megvan, a tolatás, illetve a várakozó tehervonat kikerülése miatt azonban a két vágány között átkötések vannak.

A kilátás Felsberg aluljáró fotó

A kilátás Felsberg aluljárójából

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Ez a Chur előtti utolsó állomás, az előtte levő mezőről szerettünk volna fényképezni. Nagyon siettünk, így megpróbáltunk a vonat mögött átkelni a síneken - vesztünkre. Az S-Bahn sokat kürtölt, a mozdonyvezető ordítozott, és addig nem indult el, amíg el nem tűntünk az aluljáróban. A svájciak szabálykövetése néha idegesítő.

A Kuoni Transporte dizájnos fotó

A Kuoni Transporte dizájnos logisztikai központja durván hozzátoldott rakodótetővel

Egyik vágányán normál-, a másikon keskennyomközű kocsikat raknak.

A Kuoni Transporte rakodója fotó

A Kuoni Transporte rakodója Felsbergnél

A kuoni szó egyébként annyit tesz, mint bátor, vagány.

Az Erlebniszug Albula élén  fotó

Az Erlebniszug Albula élén a Ge 6/6I 415-össel Domat/Ems és Felsberg között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Ezért siettünk annyira: blokkra érkezik az Albulabahn hétvégenként közlekedő nosztalgiavonata. Reméltük, hogy oldalról, a mezőből tudjuk fotózni, de sajnos túl magas volt már a repce hozzá. A nyitott kocsikkal megerősített vonatba sorolták az összes maradék noszikocsit, ezért tudtak már csak berninás vagonokat kiállítani Ilanzban. A vonat nyári hétvégéken közlekedik Chur és St. Moritz között, érintve a nemrég Bergünben megnyílt Albula vasúti múzeumot is.

A Be 4/4 512 Felsberg és Do fotó

A Be 4/4 512 Felsberg és Domat/Ems között

(RhB Stammstrecke)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 616 Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Vártuk, hogy majd csak megjön a Ge 2/4-es is, aztán kaptunk egy SMS-t Petitől, hogy a Ge 4/6-os áll az ilanzi kiállított járműveken. Viszont csak nem akart megérkezni.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Vártuk, hogy majd csak megjön a Ge 2/4-es is, aztán kaptunk egy SMS-t Petitől, hogy a Ge 4/6-os áll az ilanzi kiállított járműveken. Viszont csak nem akart megérkezni.

A Be 4/4 514 Domat/Ems és F fotó

A Be 4/4 514 Domat/Ems és Felsberg között

(RhB Stammstrecke)

A Be 4/4 513 Felsberg és Do fotó

A Be 4/4 513 Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Aztán rájöttünk a hibánkra, miért nem jön: a Ge 4/6-os samedani gép, a berninás kocsik is odavalók - a szerelvény már rég úton volt föl az Albulabahnra.

Az RhB ABe 8/12 3508  fotó

Az RhB ABe 8/12 3508 Richard Coray a Bernina-Express panorámavonattal Domat/Ems és Felsberg között

(RhB Stammstrecke)

Az RhB műtárgyait építő ácsmesterről elnevezett motorkocsi kétáramrendszerű kivitelének köszönhetően gépcsere nélkül továbbíthatja Chur és Tirano között a csupa-Stadler buborékvonatot.

Az RhB ABe 8/12 3515  fotó

Az RhB ABe 8/12 3515 Alois Carigiet Disentis-Chur railriderrel Domat/Ems és Felsberg között

(RhB Stammstrecke)

Ezt a motorkocsit pedig Trun híres szülöttéről, a festőművész és gyermekillusztrátor Alois Carigiet-ről nevezték el. Nem véletlenül ez továbbította a vonatot az Oberlanderlinién.

A Be 4/4-es S-Bahn Felsberg fotó

A Be 4/4-es S-Bahn Felsberg és Domat/Ems között

(RhB Stammstrecke)

A Chur környéki hegyek sem csúnyák, de a mélyen fekvő völgy nagyon eltér az RhB többi vonalának környékétől. 593 méterével mégsem Chur a legalacsonyabban fekvő pontja az RhB-nak: ez a dicsőség Tiranóé, ami 441 méteren található.

A Be 4/4 514-es S-Bahn Fels fotó

A Be 4/4 514-es S-Bahn Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Chur környéki hegyek sem csúnyák, de a mélyen fekvő völgy nagyon eltér az RhB többi vonalának környékétől. 593 méterével mégsem Chur a legalacsonyabban fekvő pontja az RhB-nak: ez a dicsőség Tiranóé, ami 441 méteren található.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 Domat/Ems és Felsberg között

(RhB Stammstrecke)

Jól látható, hogy azért a fonódott vágány komolyabb ágyazatot kapott.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 646 Domat/Ems és Felsberg között

(RhB Stammstrecke)

Ezen a normál St. Moritz - Chur REX-en is van Gourmino étkezőkocsi.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 625 Felsberg és Domat/Ems között

(RhB Stammstrecke)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Be 4/4 512 Domat/Ems és F fotó

A Be 4/4 512 Domat/Ems és Felsberg között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Be 4/4 511 Felsberg és Do fotó

A Be 4/4 511 Felsberg és Domat/Ems között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Felsberg D55-öse fotó

Felsberg D55-öse

(RhB Stammstrecke)

Ilyen egy svájci D55 - nem nagy a különbség!

Az RhB Ge 2/4 222-es noszta fotó

Az RhB Ge 2/4 222-es nosztalgia-villanymozdonya Felsbergben

(RhB Stammstrecke)

Jeleztünk a nyomógombbal a következő vonatnak, hogy bemenjünk Churba, vegyünk sört, fotózzunk egy kicsit a peronon - ám meglepetésünkre nem az S-Bahn jött, hanem az APCX, ami föl is vett minket. A fedélzeten pedig nohabpetivel találkoztunk, akivel így megbeszélhettük a másnap programját és az eddigi termést.

Az Alpine Classic Pullman E fotó

Az Alpine Classic Pullman Express As 1161-es szalonkocsijának beltere

(könyvjelző)

Korábbi pályaszáma: A4üSalon 61 (III).

Az SBB Re 4/4 11109  fotó

Az SBB Re 4/4 11109 Swiss Express festésű mozdonya egy igen vegyes szerelvénnyel Churban

(könyvjelző)

Az SBB Re 4/4 11223 Churban fotó

Az SBB Re 4/4 11223 Churban

Jól látható az állomás fölötti buszpályaudvar és az ott álló buszok hátulján az öt kerékpárszállító tám.

A Be 4/4 512-es motorvonat  fotó

A Be 4/4 512-es motorvonat Churban

(RhB Stammstrecke)

A tolatómozdonyból pedig egy vidám RhB-s mozdonyvezető fotóz.

A Be 4/4 511-es motorvonat  fotó

A Be 4/4 511-es motorvonat Churban

(RhB Stammstrecke)

A Ge 2/4 222 Churban fotó

A Ge 2/4 222 Churban

(RhB Stammstrecke)

A Ge 3/3 215 Churban fotó

A Ge 3/3 215 Churban

(RhB Stammstrecke)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 648 Lanxess Churban

(RhB Stammstrecke)

Ez a gép elég régóta viseli ezt a reklámfóliát. A régi fóliák elég otrombák voltak (ahogy pl. a DB 101-esein lévők még mindig azok), de manapság elég szépen megtervezett reklámmozdonyai vannak már az RhB-nak.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 705 tolat Churban

(RhB Stammstrecke)

Vasárnap este egy REX-et visz St. Moritzba, hogy másnap reggel egy Samedan-Landquart ehervonat gépe lehessen.

Két Be 4/4-es S-Bahn motorv fotó

Két Be 4/4-es S-Bahn motorvonat arcéle Churban

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Az RhB új, ABe 4/16 3101 pá fotó

Az RhB új, ABe 4/16 3101 pályaszámú S-Bahn motorvonata tesztelés alatt Landquartban

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Ezt a képet ugyan nem vasárnap készítettük, hanem már kedden, hazaindulás előtt, mégis itt teszem közzé - talán többeket érdekel, hogy így néz ki az RhB új, elővárosi motorvonata. Nem csak a plusz egy betétkocsiban tér el a háromrészes Allegra motorvonatoktól : csak az egyik végkocsi hajtott, az egyes kocsiszekrények hosszabbak, csak a fővonalak váltóáramával tud üzemelni, és a végkocsikon lévő ajtók is kétszárnyúak. Kapacitását és utasáramlási sebességét tekintve így is visszalépésnek tűnnek a Be 4/4-es szettekhez képest.
Ez az album csak ennyi lett volna - következőnek egy kis magyar téma, aztán lassan érkezik az Albulabahn galériája is!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek