sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Az RhB Albulabahn

Bemutatkozik a Graubünden központját az Engadinnal összekötő vasút. Az első, 2011. áprilisi túránk képei.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 650 Unesco-Welterbe Reichenau-Tamins állomáson

Itt az ideje tényleg fölmenni a hegyre, kétezer méter fölé, szinte megállás nélkül - ezt tudják a Chur és St. Moritz között közlekedő RegioExpress vonatok, ezek egyikére fog most Karika fölszállni. Első, tavaszi RhB túránk első napjának végén járunk, Karika a bergüni szállásunkat megy intézni, és rám marad a neheze: összeszedni a churi csomagmegőrzőből a nagytáskákat. Én majd az egy órával későbbi REX-szel megyek csak föl.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 702 Tiefencastel állomáson

Tiefencastelig tart a Schinschlucht, az Albula folyó nagy szurdoka. Thusis állomásról erős balkanyarral jár ki a vonat a rövid kétvágányú szakaszra, átkel a Hinterrheinen, és máris meredeken emelkedni kezd. A Sils melletti templomnál már magasan a Domleschg völgy fölött járunk, és hamarosan az Albula fölött járunk csaknem száz méterrel. A pálya itt főleg a sziklafalba vájt alagutakban vezet, alig néhány pillanatig bukkanunk elő belőlük, érdemes balra nézelődni. A közútról talán több látszik ilyenkor. Ezután átkelünk az Albula fölött a 89 méter magas Solis-viadukton. Ezután a víz már nem lesz olyan mélyen, mivel egy duzzasztógát csaknem Tiefencastelig tóvá alakítja a folyót. Itt megértjük, hogy miért kellett annyira kapaszkodnia a vonatnak, 25 ezrelékes emelkedőben fölfelé: Tiefencastel állomás már csak kb. húsz méterrel van a folyó fölött, igen kényelmes lépcsőzéssel elérhető az utcából (mondjuk a remek pékségből).

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 Bergün/Bravuogn és Stugl/Stuls között

A vonat völgy irányba hagyja el Bergün állomást. A falu kicsit alacsonyabban fekszik, mint a fotóból gondolnánk, de itt egyáltalán nem kell lépcsőzni, hogy följussunk az állomáshoz. Szemben viszont látszik, hogy az Albula-völgy nagyon gyorsan ereszkedik, egy komoly letörés miatt Filisurig igen meredek pályát kellett építani, ráadásul a nem alacsonyan fekvő állomás után egy hurokalagút is épült. A vonat végén (főszezonon kívül szokásos módon) egy pótjegy nélkül igénybevehető Bernina-Express panorámakocsi lifeg.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 COOP Bergün/Bravuogn állomáson

(könyvjelző)

Karcsi megoldotta a szállás-kérdést, én pedig ezzel a vonattal érkeztem Churból, nyakamban a csomagjainkkal. Elég sötét volt már, különösen a szurdokban, nem mondhatnám, hogy legszebb képét mutatta nekem az Albulabahn alsó szakasza, de a másnapi, engadini túránk a sok hósipkás heggyel igen ígéretesnek tűnt.

Karcsi Bergün/Bravuogn/Madr fotó

Karcsi Bergün/Bravuogn/Madruns állomáson

Bergün a német, Bravuogn a romans neve az Albula-hágó tövében álló városkának. Madruns azonban nem létezik: egy húsz éve Bergünben forgatott svájci szappanopera kitalált településneve volt (a svájci Végvár), ami rendkívül népszerűvé tette Bergünt, így a Madruns felirat elsősorban a turizmust szolgálta. Az állomás felújítása és az Albulabahnmuseum megnyitása után a táblát nem tették vissza.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 és a Tm 2/2 116, valamint egy aláverőgép Bergün/Bravuogn/Madruns állomáson

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 és a Tm 2/2 116, valamint egy aláverőgép Bergün/Bravuogn/Madruns állomáson

A Tm 2/2 16-os síntraktor S fotó

A Tm 2/2 16-os síntraktor Surava állomáson

Másnap tehát az Engadinba indultunk, de az majd egy külön történet (csak jussunk már át a hágón - de hol van az még?!), azután indultunk az Albulabahnt fotózni. Először viszont az első napi hibánkat mentünk pótolni Reichenau-Taminsba. Útközben fotóztam egy kicsit: Surava Filisur és Tiefencastel között van, bár a legtöbb vasúti térkép nem jelöli. Csak a hajnali iskolavonatok állnak meg itt, elég komoly teherforgalom van viszont. A zárt kocsik egy iparvágányról származnak (látszik a raktárház teteje a háttérben), de fát is szoktak itt rakodni, ami utána Olaszországba kerül. Az Albula-völgy itt Surava környékén a leglankásabb, itt lehet a legnagyobb nyílt fotóhelyeket is találni a domboldalban.

A Tm 2/2 26-os síntraktor S fotó

A Tm 2/2 26-os síntraktor Surava állomáson

Nem tudom, minek volt két traktor itt aznap, azóta se láttam itt ennyit, mindenesetre érdekes látvány volt.

Busz kerékpárszállító támok fotó

Busz kerékpárszállító támokkal Tiefencastelben

Svájcban ez a módi.

Az RhB Be 4/4 514-es Rhäzün fotó

Az RhB Be 4/4 514-es Rhäzünsbe tartó S-Bahn vonattal a Reichenau-Tamins melletti Hátsó-Rajna-hídon

Az RhB Be 4/4 514-es Rhäzün fotó

Az RhB Be 4/4 514-es Rhäzünsbe tartó S-Bahn vonattal a Reichenau-Tamins melletti Hátsó-Rajna-hídon

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 705 egy Disentis/Mustér - Landquart tehervonattal a Reichenau-Tamins melletti Hátsó-Rajna-hídon

(könyvjelző)

Nagyjából elkészült közben a vonalbemutató cikk is a jelentős teherforgalommal bíró Surselvaliniéről .

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 705 egy Disentis/Mustér - Landquart tehervonattal a Reichenau-Tamins melletti Hátsó-Rajna-hídon

(könyvjelző)

Nagyjából elkészült közben a vonalbemutató cikk is a jelentős teherforgalommal bíró Surselvaliniéről .

Egy Rhätische Bahn Ge 4/4 fotó

Egy Rhätische Bahn Ge 4/4II Reichenau-Taminsnál

Preda állomás kijárati jelz fotó

Preda állomás kijárati jelzői Bergün felé

A közelebbi vágányról át lehet járni a másikra, de visszafelé nem, ezután ugyanis völgymenetben egy rövid kétvágányú szakasz következik itt a fennsíkon. Az Albulabahn REX-vonatai minden keresztnél 2-3 percet állnak (Thusis, Filisur, Preda), így elméletben beleférne a normál állomási kereszt is. Azonban a vonatok sokszor nagyon hosszúak (lassan szabadul föl a vágányút), és 1-2 perc késés azért Svájcban is benne van a pakliban. A kétvágányú szakaszok (inkább állomásfej-elhúzások) tehát segítenek megtartani a menetrendszerűséget, de nem rájuk méretezik a kereszteket.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 642 RhB-Team reklámmozdony a Bergün és Preda közötti Albula-III viadukton

Predától lesétáltunk a kétvágányú szakasz végéig, itt keződik ugyanis az izgalom. Nem igazán vannak összefoglaló jellegű weboldalak az RhB-ról, úgyhogy ami képeket találtam, abból tudtam, hogy van olyan, hogy Albula-III viadukt (nyílván II meg I is), de mivel korábban csak olyan unalmas hegyi vasutakon jártam, mint a Tatár-hágó , ahol a vasút megy a folyóvölgyben, áthidal néhány oldalvölgyet, egyszer-kétszer a fővölgyet is, aztán alagúton átkel egy másik völgybe, és kész. Vagy ott a Tauernbahn, ami végig az egyik hegyoldalban halad, igen magasra följutva, hogy minél rövidebb lehessen az alagút. Vagy a Mariazellerbahn , ami számomra a legextrább volt azzal, hogy a völgy végén visszafordult ugyanannak a völgynek a másik oldalába, ott is végighaladt, majd a harmadik 180 fokos forduló után még a hegygerincen is újra végigment a völgyön, mielőtt elérte a kívánt magasságot az alagút előtt. Vagy leggyengébb példaként ott a Semmering , ahol egy csomó oldalvölgyet végigjár a vasút, de maga a nyomvonal nem túl izgalmas - a brilliáns műtárgyak és a táj hangulata persze mindenképp az. Az Albulabahn egyikre sem hasonlít..

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 642 RhB-Team reklámmozdony a Muot és Preda közötti Albula-IV viadukton

(könyvjelző)

A zömmel vörösfenyők borította völgyben nem egyszerűen, a folyót követve mászik magasabbra a vasút, nem is tudna - Bergün és az Albula-alagút bejárata között a távolság hat kilométer, a szintkülönbség azonban 407 méter. Hogy a 35 ezrelékes legnagyobb emelkedés tartható legyen, és így adhéziós üzemben használni lehessen a vasutat, a pálya hat helyett 12 km hosszan kanyarog a két állomás között. Preda előtt eközben négyszer is áttér az Albula völgyének egyik oldaláról a másikra. A képen a legfelső ilyen átkelés, az Albula-IV viadukt látható, mögötte az alagútkapunak látszó tárgy csak a 220 méter hosszú Maliera-galéria portálja.

[GIGAPAN] A Ge 4/4 fotó

[GIGAPAN] A Ge 4/4III 642 RhB-Team reklámmozdony a Muot és Preda közötti Albula-IV viadukton

(könyvjelző)

A vasutat, az UNESCO világörökség részeként nyílvántartott Albula- és Berninabahnt egy vasúti turistaút követi végig (Bahnwanderweg), kiépített kilátóhelyekkel a legfontosabb műtárgyaknál. A mozdony is különleges: a Rhätische Bahn dolgozóinak arcképei díszítik (érdekes, őket nem zavarja, ha fotózzák őket).

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 650 UNESCO az Albulabahnon Preda és Muot között

(könyvjelző)

Karcsi fotomontázsán egy St. Moritzból Churba tartó RegioExpress vonat láthat - kétszer. Először a Preda utáni első műtárgyból, a Zuondra-hurokalagútból kifelé jövet, nem sokkal az Albula-IV viadukt előtt, másodszor az Albula-III viadukton. A két hely között csak pár másodpercig halad a vonat egy U alakú visszafordító ívben, a viadukt után azonban ismét jelentős magasságot fog veszíteni a Toua-hurokalagútban, aminek másik kijárata pont a III-as viadukt pillérei között van.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 706 az Albula-III viadukton

(könyvjelző)

Az Albula-vonalon nagyon fontos tényező a teherforgalom. Mi jó időt fogtunk ki (nem csak a napsütés szempontjából), mivel hosszúak voltak a tehervonatok, mostanában látok 2-3 kocsis szerelvényeket is a webkamerán . A híd alatt látszik a hágóra fölvezető, keskeny műút is, amit ráadásul télen lezárnak és szánkópályává alakítanak. Pár éve még jártak Thusis és Samedan között autószállító vonatok is, a Vereina-alagút megnyitásával azonban feleslegessé váltak, mivel kerülővel ugyan, de a Splügenpass lezárása esetén is át lehet jutni az Engadinba.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 706 az Albula-III viadukton

(könyvjelző)

Az a pici izé ott lent az Albula. Jól látható, hogy nagyon nagy az esése.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 704 az Albula-III viadukton

Ez egy fölfelé menő tehervonat - sajnos a keresztezésekkel nem voltunk teljesen tisztában, mivel még nem tudtuk, hogy fönt vannak a neten a menetrendábrák. Ezért csak a fordákból dolgozhattunk, erről a vonatról pedig lemaradtunk. Pedig minden vonatot lehet valahol naposan fotózni, csak föl kell rá készülni. Azt, hogy ez a 704-es gép a már említett filisuri webkamera archívumából tudom.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 az Albula-II viadukton

(könyvjelző)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 az Albula-II viadukton

(könyvjelző)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 az Albula-I viadukton Muot és Preda között

(könyvjelző)

Ez a kisebb híd az utolsó, Preda és Bergün között, ahol az Albulát keresztezi a vasút. Ezen kívül még egy ilyen hely van, mégpedig a már említett Solis-viadukt.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 az Albula-I viadukton Muot és Preda között

(könyvjelző)

Nagyon jól látszik a mélység, ahonnan fölküzdötte magát a vonat idáig. A mászás felénél járhat Bergüntől kezdve.

REX az Albula-I viadukton M fotó

REX az Albula-I viadukton Muot és Preda között

Szemben a Surselvaliniével, ahol minden árut a tehervonatok továbbítanak (a feszes fordába bele sem férne a tolatás, ráadásul a vonatok mind túlmennek Churon és Landquarton is, egészen Scuol-Taraspba, az Engadinba), itt, az Albulabahnon bármely nem GEX/BEX-vonaton fityeghet hátul néhány teherkocsi. Ezek lehet, hogy nem fértek rá a tehervonatokra (de mivel a webkamera szerint most is vannak utánfutós vonatok, így nem csak ez lehet szempont), vagy későn érkeztek hozzájuk, de még föl akarták vinni az Engadinba időben. A kocsikat általában a samedani tartózkodás alatt kapcsolják le a vonatokról.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 a Rugnux-támviadukton Muot és Preda között

Rögtön a viadukt után a vonat beszaladt a Rugnux-hurokalagútba, és fölmászott a most látható helyére. A hófúvások miatt az alagutat automatikusan csukódó és nyíló ajtó zárja.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 642 A Rugnux-spirálalagút előtt és után

(könyvjelző)

A felső vonat a Rugnux-támviadukton halad át, az alsó az Albula-I viadukton. A montázs alapjául szolgáló két fotó között kb. 70 másodperc telt el.

[GIGAPAN] A Ge 4/4 fotó

[GIGAPAN] A Ge 4/4III 642 A Rugnux-spirálalagút előtt és után

(könyvjelző)

A felső vonat a Rugnux-támviadukton halad át, az alsó az Albula-I viadukton. A montázs alapjául szolgáló két fotó között kb. 70 másodperc telt el.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 az Albula-I viadukton

(könyvjelző)

A kora délutáni Pontresina - Thusis tehervonatot a kora reggeli GmP (vegyesvonat) gépe viszi, közben szezonon kívüli munkanapokon elviszi a Bernina-express végén érkezett normál gyorsvonati kocsicsoportot is St. Moritzba (a BEX kilátókocsik ilyenkor Samedanból egyenesen Pontresinán át a Bernina-vonalra közlekednek az Allegrával, szezonban és hétvégén pedig önálló vonatként).

A Rhätische Bahn tehervonat fotó

A Rhätische Bahn tehervonatába sorozva egy aláverőgép mászik fölfelé az Albula-hágóra - a vonógép a Ge 6/6II 705

(könyvjelző)

Látszik odalent Bergün falu? Nem látszik, mert annyival mélyebben fekszik az Albula-I viadukthoz képest. Közvetlenül a viadukt után a viszonylag lágyan csörgedező Albula-patak egy komolyabb vízesésen zubog alá.

Az előbb látott teherv fotó

Az előbb látott tehervonat a Ge 6/6II 705-tel a Rugnux-viadukton

Munkások másznak föl a viad fotó

Munkások másznak föl a viadukthoz

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour a Fuegna-alagútnál

Az alagút előtt található Muot állomás, amit ma már csak forgalmi kitérőnek használnak. Azon kívül az ottjártunkkor két térközjelző tette lehetővé a sűrűbb vonatforgalmat - elsősorban a szánkóvonatok miatt volt szükség rájuk. Idén ezen a szakaszon már működtek az új, sokkal sűrűbben telepített térközjelzők, és hamarosan az egész Albulabahn térközös lesz. Eddig csak a leghosszabb állomásközöket osztották meg térközjelzőkkel. Nevük is volt nekik: a Versasca Sils i.D. és Solis, a Nisellas Solis és Tiefencastel, a Cruschetta Filisur és Stugl/Stuls, a Sagliaz Bergün és Muot, valamint a Maliera Muot és Preda között áll. Ezeket kezdték most bővíteni, így megnyílt a Bergüner Stein Stugl/Stuls és Bergün/Bravuogn, a Bellavista GR Bergün/Bravuogn és Sagliaz, valamint a Val Rots Muot és Maliera között.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour az Albula-I viadukton

(könyvjelző)

Az alagút előtt található Muot állomás, amit ma már csak forgalmi kitérőnek használnak. Azon kívül az ottjártunkkor két térközjelző tette lehetővé a sűrűbb vonatforgalmat - elsősorban a szánkóvonatok miatt volt szükség rájuk. Idén ezen a szakaszon már működtek az új, sokkal sűrűbben telepített térközjelzők, és hamarosan az egész Albulabahn térközös lesz. Eddig csak a leghosszabb állomásközöket osztották meg térközjelzőkkel. Nevük is volt nekik: a Versasca Sils i.D. és Solis, a Nisellas Solis és Tiefencastel, a Cruschetta Filisur és Stugl/Stuls, a Sagliaz Bergün és Muot, valamint a Maliera Muot és Preda között áll. Ezeket kezdték most bővíteni, így megnyílt a Bergüner Stein Stugl/Stuls és Bergün/Bravuogn, a Bellavista GR Bergün/Bravuogn és Sagliaz, valamint a Val Rots Muot és Maliera között.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour az Albula-I viadukton

Komoly gyűrődés a fotó

Komoly gyűrődés a hegyoldalban az Albula mentén

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 650 UNESCO-Welterbe a Clix-viadukton

Ez a kis viadukt már bőven az Albula-viaduktok alatt található, a Bergün fölötti hármas vonalkifejtés első szintjén, közvetlenül az első fordulóalagút előtt, a falutól légvonalban csak pár száz méterre. A képen egy Chur felé tartó, rövidnek számító RegioExpress vonat látható. A kis állvány a vasutat keresztező sífelvonó utasait védi. A viadukt építéséről itt láthatóak képek .

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 650 UNESCO-Welterbe a Clix-viadukton

Nyomkarimakenő-készülé fotó

Nyomkarimakenő-készülék az RhB Albulabahnon

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 Coop egy Chur - St. Moritz RegioExpresszel Bergün/Bravuogn és Preda között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 egy Chur - St. Moritz RegioExpresszel Bergün/Bravuogn és Preda között

Ezen a képen is szépen látszik, hogy Bergün egy fennsík szélére épült, és ezután ismét erősen zubog lefelé az Albula-folyó.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour egy St. Moritz - Chur REX-szel Muot és Bergün között a vonalkifejtés második szintjén

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 651 Glacier on Tour egy St. Moritz - Chur REX-szel Muot és Bergün között a vonalkifejtés második szintjén

(könyvjelző)

Tavaszi héricsek és kökörcs fotó

Tavaszi héricsek és kökörcsinek a Bergün melletti dombon

(könyvjelző)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 658 RhB Team a Glacier-Express közvetlen kocsikat is továbbító RegioExpress vonattal Bergün/Bravuogn és Preda között

(könyvjelző)

A Zermattból indult GEX most csak fél szerelvényből áll, így az MGB vonalán sem kell megosztani, a Rhätische Bahn-on pedig nem önálló vonatként, hanem egy REX-hez csatolva közlekedik. Ilyenkor davosi vonat sincs, a másik szerelvény csak Zermatt és Chur között közlekedik. A vonat hamarosan az építés alatt álló Bellavista térközjelző előjelzőjéhez ér.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 658 RhB Team a Glacier-Express közvetlen kocsikat is továbbító RegioExpress vonattal Bergün/Bravuogn és Preda között

A Zermattból indult GEX most csak fél szerelvényből áll, így az MGB vonalán sem kell megosztani, a Rhätische Bahn-on pedig nem önálló vonatként, hanem egy REX-hez csatolva közlekedik. Ilyenkor davosi vonat sincs, a másik szerelvény csak Zermatt és Chur között közlekedik.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 658 RhB Team a Glacier-Express közvetlen kocsikat is továbbító RegioExpress vonattal Bergün/Bravuogn és Preda között

(könyvjelző)

A Zermattból indult GEX most csak fél szerelvényből áll, így az MGB vonalán sem kell megosztani, a Rhätische Bahn-on pedig nem önálló vonatként, hanem egy REX-hez csatolva közlekedik. Ilyenkor davosi vonat sincs, a másik szerelvény csak Zermatt és Chur között közlekedik.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 tehervonatával Bergün/Bravuogn és Preda között

(könyvjelző)

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 tehervonatával Bergün/Bravuogn és Preda között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 Bergün/Bravuogn állomásra érkezik Stugl/Stuls felől

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6I 407 Bergünben

Lementünk a városba vásárolni, eközben lefotóztuk a fogadó előtt kiállított Krokodilt is. Akkor azt hittük, hogy máskor és máshol esélyünk sem lesz Korkit fotózni, mivel nem fogunk tudni a ritka nosztalgiamenetek idején kijönni. Szerencsére azóta igencsak megszaporodtak az RhB Krokodiljairól készült fotóink . A gépet azóta az állomásra vitték, ahol a Bahnmuseum Albula kiállítási tárgya.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6I 407 és a Ge 4/4III 647 Bergünben

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 706 Bergün/Bravuogn állomáson

A bal oldali csonkavágányról szoktak telente indulni a szánkóvonatok, a bal oldai raktárból alakították ki a múzeumot.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 705 Preda és Bergün/Bravuogn között

(könyvjelző)

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 705 Preda és Bergün/Bravuogn között

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 705 Preda és Bergün/Bravuogn között

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 706 Bergün/Bravuogn és Preda között

(könyvjelző)

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 706 Bergün/Bravuogn és Preda között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 Preda és Bergün között

(könyvjelző)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 Preda és Bergün között

Jó helyen volt a szállásunk fotó

Jó helyen volt a szállásunk

RegioExpress a sötétben Ber fotó

RegioExpress a sötétben Bergünnél

RegioExpress a sötétben Ber fotó

RegioExpress a sötétben Bergünnél

(könyvjelző)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 egy hóvirágos mezőn Bever mellett

(könyvjelző)

Chur - Thusis - Filisur - Sankt Moritz

Albulabahn

Ge 4/4 III 643

Megnyitás:
  • 1896: Chur-Thusis
  • 1903: Thusis - Celerina
  • 1904: Celerina - St. Moritz
Hossz:103 km
Építtető:Rhätische Bahnen (RhB)
Villamosítás:11 kV 16,7 Hz~
Személyszállító vasút:Rhätische Bahnen (RhB)

A svájci vasúthálózat és általában véve a világ hegyi vasútvonalainak egyik legendája a Graubünden kantonon átvezető Albula-vasút. St. Moritzból ezen haladnak a Glacier-Express vonatok Zermatt felé és ezen át jár a Chur és Tirano közötti Bernina-Express is. A Rajnától az Inn völgyébe jelentős a hágókat így elkerülő teherforgalom.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

A Val Bever az egész Rhätische Bahn egyik legszebb része. Az utolsó napon a szállásunk Beverben volt, mivel előző este a Berninabahnról ide volt kényelmes visszautazni, másnap reggel pedig kényelmesen megreggelizhettünk az utolsó nap megpróbáltatásai és a Wiener Walzeren zötykölődés előtt. A napot még reggeli előtt egy napkeltés fotóval indítottuk. A képen az egyetlen reklámmatrica nélküli Ge 4/4III-as szalad St. Moritzból az Albula-alagút felé vezető rövid rámpán. A Bever az Inn egyik mellékfolyója, ebben a cikkben idáig mutatom be az Albulabahnt, az Inn-völgyi szakasz az Engadinerliniével együtt mutatkozik majd be. Beverből Samedanon és Celerinán át St. Moritzba már csaknem vízszintes pálya vezet a széles Oberengadin völgyben. Az se csúnya azért...

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 egy hóvirágos mezőn Bever mellett

(könyvjelző)

A Val Bever az egész Rhätische Bahn egyik legszebb része. Az utolsó napon a szállásunk Beverben volt, mivel előző este a Berninabahnról ide volt kényelmes visszautazni, másnap reggel pedig kényelmesen megreggelizhettünk az utolsó nap megpróbáltatásai és a Wiener Walzeren zötykölődés előtt. A napot még reggeli előtt egy napkeltés fotóval indítottuk. A képen az egyetlen reklámmatrica nélküli Ge 4/4III-as szalad St. Moritzból az Albula-alagút felé vezető rövid rámpán. A Bever az Inn egyik mellékfolyója, ebben a cikkben idáig mutatom be az Albulabahnt, az Inn-völgyi szakasz az Engadinerliniével együtt mutatkozik majd be. Beverből Samedanon és Celerinán át St. Moritzba már csaknem vízszintes pálya vezet a széles Oberengadin völgyben. Az se csúnya azért...

Spinas megállóhely az Albul fotó

Spinas megállóhely az Albula-alagút bejáratánál

Spinas - Predához hasonlóan - közvetlenül a hágóalagút bejáratánál fekszik. Csak nlhány vonat áll itt meg, amivel kirándulók érkeznek, akik a hágót készülnek meghódítani.

Spinas megállóhely az Albul fotó

Spinas megállóhely az Albula-alagút bejáratánál

Gyorsuló mellékhelyiség Spi fotó

Gyorsuló mellékhelyiség Spinasban

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 650 UNESCO-Welterbe Predában

Ingavonat Davos Wiesen állo fotó

Ingavonat Davos Wiesen állomáson

Levegőváltozás - az utolsó napra a már bemutatott stammstreckés és landquarti fotózáson kívül Filisurt terveztük. Ennek kapcsán pedig egy vonatpár erejéig kilátogattunk a davosi vonal első állomására, Wiesenbe. Itt többnyire Allegrák járnak, de néhány fordában vezérlőkocsis ingavonatokat írnak Ge 4/4III-assal.

Allegra a Wiesener-Viadukto fotó

Allegra a Wiesener-Viadukton

(könyvjelző)

A Davos-Filisur Komplementärlinie legnagyobb műtárgya a Landwasser fölött ível át. Wiesen állomás a jobb oldalon fekszik, és a másik oldalon is egy hosszabb alagút után átkel egy kisebb viadukttal a Zügenschlucht, a Landwasser szurdoka fölött. Davos Platznál ismát a jobb parton halad, majd balról kerüli meg a forrásnak tekinthető Davoser See-t. Az Albulabahn is metszi a Landwassert a folyóról elnvezett viadukttal Filisurnál. További képek a Wiesener-Viaduktról .

Allegra a Wiesener-Viadukto fotó

Allegra a Wiesener-Viadukton

Eredetileg acélhidat terveztek ide középső pillérrel, de a talaj állékonysága nem felelt meg, illetve idő közben a Gotthardbahn acél műtárgyai közül is többet kőhíddá kellett átépíteni, így inkább itt is boltozott viaduktot épített Richard Coray ács vezetésével az RhB.

Allegra a Wiesener-Viadukto fotó

Allegra a Wiesener-Viadukton

(könyvjelző)

A Davos-Filisur Komplementärlinie legnagyobb műtárgya a Landwasser fölött ível át. Wiesen állomás a jobb oldalon fekszik, és a másik oldalon is egy hosszabb alagút után átkel egy kisebb viadukttal a Zügenschlucht, a Landwasser szurdoka fölött. Davos Platznál ismát a jobb parton halad, majd balról kerüli meg a forrásnak tekinthető Davoser See-t. Az Albulabahn is metszi a Landwassert a folyóról elnvezett viadukttal Filisurnál. További képek a Wiesener-Viaduktról .

A Landwasser fotó

A Landwasser

A túloldali törmelékhalmok mutatják, hogy nem lehetett volna azon az oldalon vezetni a vasútvonalat, muszáj volt áthidalni a szurdokot.

A Wiesen Viadukt fotó

A Wiesen Viadukt

Davos Wiesen állomás fotó

Davos Wiesen állomás

A 3504-es Allegra Davos Wie fotó

A 3504-es Allegra Davos Wiesen állomáson

Ezzel a személyvonattal utaztunk vissza Filisurba azután, hogy megnéztük a váróteremben az archív képeket. Érdemes megnézni, hogy a végén is fehér fények világítanak.

Az ABe 8/12 3504-es Allegra fotó

Az ABe 8/12 3504-es Allegra Wiesenben

(könyvjelző)

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 642 Filisurban

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 642 Filisurban

Allegra érkezik Davosból Fi fotó

Allegra érkezik Davosból Filisurba

A vonat éppen kikanyarodik a Landwasser völgyéből az Albula völgyébe, hamarosan leereszkedik az állomásra.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 a Zalaint-alagútnál Alvaneu és Filisur között

(könyvjelző)

Ez itt már az Albulabahn, a Filisur állomásról a davosi vonal mentén megközelíthető kilátókból fotóztunk. A kilátókat a Landwasser-alagút fölötti turistaúton lehet elérni viszonylag kis szintkülönbséggel, de innen nehéz leereszkedni, hogy elérjük a képen látható, túloldali kilátót. A kilátóban is működik webkamera .

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 a Schmittentobel-Viadukton Alvaneu és Filisur között

(könyvjelző)

Ez itt már az Albulabahn, a Filisur állomásról a davosi vonal mentén megközelíthető kilátókból fotóztunk.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 a Landwasser-Viadukton Alvaneu és Filisur között

(könyvjelző)

Ez itt már az Albulabahn, a Filisur állomásról a davosi vonal mentén megközelíthető kilátókból fotóztunk.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 a Landwasser-Viadukton Alvaneu és Filisur között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 a Landwasser-Viadukton Alvaneu és Filisur között

(könyvjelző)

A Landwasserviadukt a Rhätische Bahn legismertebb, egyben legnagyobb tömegű műtárgya (a leghosszabb híd a Langwieser-Viadukt az Arosabahn vonalán, a legmagasabb pedig ugyancsak az Albulabahnon található Solis-Viadukt).

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 Filisurban

A régi KÖFI-pult Filisurban fotó

A régi KÖFI-pult Filisurban a restiben

Nagyon minimál a kezelőfelület - minden funkciónak van egy gombja az alsó sorban (szakasz forgalomból kizárása munkák idejére, bejárat kezelése Chur felől, az egyetlen távkezelt váltó állítása a Chur felőli oldalon, kijárat kezelése Chur felé, váltófűtés, valami időkapcsoló, sorompók és alagútkapuk nyitása és zárása, vonatkereszt beállítása, szolgálatátadás, vészmegállítás, két ismeretlen funkció, a feltételes megállás funkció aktiválása), valamint minden szolgálati helyhez egy vezérlő gomb - azzal együtt lenyomva egy funkciógombot történik is valami.

A régi KÖFI-pult Filisurban fotó

A régi KÖFI-pult Filisurban a restiben

(könyvjelző)

Nagyon minimál a kezelőfelület - minden funkciónak van egy gombja az alsó sorban (szakasz forgalomból kizárása munkák idejére, bejárat kezelése Chur felől, az egyetlen távkezelt váltó állítása a Chur felőli oldalon, kijárat kezelése Chur felé, váltófűtés, valami időkapcsoló, sorompók és alagútkapuk nyitása és zárása, vonatkereszt beállítása, szolgálatátadás, vészmegállítás, két ismeretlen funkció, a feltételes megállás funkció aktiválása), valamint minden szolgálati helyhez egy vezérlő gomb - azzal együtt lenyomva egy funkciógombot történik is valami.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 650 érkezik Solis felől Tiefencastelbe

(könyvjelző)

A háttérben a Lenzerheidén át Churba tartó főút.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 642 Tiefencastelben

(könyvjelző)

Ennyi lett volna a bemelegítés az Albulabahnra, természetesen a svájci túráinkról készült beszámolók folytatódni fognak. Köszönöm a figyelmed!

A Be 4/4 514 Reichenau-Tami fotó

A Be 4/4 514 Reichenau-Taminsnál

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 tehervonattal az Albula-I viadukton

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 Bergünnél

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6I 407 Bergünben

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 Filisurnál a Zalaint-alagútnál

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 641 Filisurnál a Landwasser-viadukton

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 644 Preda és Bergün között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 642 Tiefencastelben

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Ge 4/4 II 622Ge 4/4 III 644Ge 6/6 II 701Be 4/4 511MDmot

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ge 4/4 III Ge 4/4 II BDt Ge 6/6 II Tm 2/2 630 Ge 3/3 ABe 8/12 651 Ge 6/6 Tmf 2/2

 

Régi és új albumok:

Behavazott vonatok PestszentlőrincenVisó, majdnem a teljes<br /> vonalonLÁEV: 100 év, meg egy kicsiChabówka, gőzösmúzeumBluzsgyi

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek