Sankt Moritz állomás
Mai úticélunk a Berninabahn, és annak sztandard megközelítési módja az Albulabahn felől a samedani átszállás az engadini vonatra Pontresina felé. Akkor akár korábbi vonattal is fölmehettünk volna, mint ahogy az album második részében szereplő 2011. nyári túrám során meg is tettem. Akkor ráadásul St. Moritzban volt a szállásom, de át kellett buszoznom Samedanba és onnan átvonatoznom Pontresinába, mivel az első berninás vonat csak Pontresinából indul Tiranóba. Látható, hogy az Aranyháromszög három üdülővárosa igencsak egyenrangú szerepet tölt be, St. Moritz nem dominálja a többi települést.
Mi viszont végig szerettük volna utazni a Berninabahnt, legalábis Poschiavóig, az olasz oldali völgyben fekvő telepállomásig, ahol fűtőházlátogatásra készültünk. A Pontresina és Samedan közötti összekötővonalat pedig hazafelé terveztük beutazni, így a delta
minden ága meg lett volna.
Akik a történeti áttekintést olvasták , azok tudhatják, hogy a Berninabahn külön vállalat volt, és eredetileg Samedanból indult volna ki, később került át a végállomása St. Moritzba, és ezért építette ki az RhB a Samedan-Pontresina összekötővonalat. Ha valakinek vannak vonatos könyvei, nézett útifilmeket a Travel Channelen vagy a Bahnoramán, esetleg letöltött egy jobb torrentet vagy ránézett a youtube-ra (ha nem, érdemes gyorsan pótolni!), föltűnhetett, hogy a Berninabahn más, mint a Rhätische Bahn többi vonala. Itt ugyanis motorkocsiüzem van, így az egész hangulata igencsak eltér a jobbára mozdonyos Stammnetztől . A nagyon vasútbuzik pedig fölnéznek a képre, és a két Áramszedőt le! jelzés között egy elég komoly szigetelő-párost látnak a felsővezetékben. A többi RhB vonal ugyanis (az Arosabahn csak 1997 óta) 11 kV 16 2/3 Hz váltakozóárammal villamosított, a Berninabahn viszont 1000 V egyenárammal (viszont szemben a Stammnetz-cel, eleve villamosítottra épült, ahogy a Stammnetzvillamosítás prototípusa, az Engadinerlinie is). Sankt Moritzban ezért külön szigetperonja van a berninás vonatoknak, körüljáróvágánnyal meg mindennel, az esetleges kocsiátadásokat pedig dízel tolatómozdonnyal végzik. Nade induljunk el, nézzünk körbe a Bernina-hágón!
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.