A Matterhorn-Gotthardbahn Deh 4/4I 21 Dieni és Rueras között
(Matterhorn-Gotthardbahn)
Fényképezte: Takács Bence 1052 megtekintés
|
Az, hogy a Brig-Furka-Disentis vasút nem vált profittermelővé, a részvényeseket és hiteleseket nyÃlvánvalóan zavarta, ahogy a lakosságot is, hogy ott egy majdnem kész vasút, de ők mégis csak szekérrel közlekedhetnek. Még többet áldozni az egyre nagyobb buktának kinéző vasútra senki nem akart, ráadásul 1925-ben beindult az első Postbus járat is a Furka és Oberalp hágókon keresztül. Ennek köszönhetően végül 1923-ban a teljes, leromlott állapotú vasutat és a gördülőállományt fölajánlották megvételre, amit az Auguste Margureat mérnök vezette szindikátus vásárolt meg. Margureat az akkor már sikerrel üzemelő Visp-Zermatt-Bahn igazgatója volt, a szindikátus pedig 1,75 millió frankért vette meg a vasutat. 1925-ben az érintett településekkel és kantonokkal létrehozott egy új részvénytársaságot Furka-Oberalp-Bahn (FO) néven és Erminio Bernasconi főmérnök vezetésével megkezdték a 3,12 millió frankos újjáépÃtési és befejezési munkálatokat a vasút felhagyott szakaszain is. A Gletsch-Realp-Andermatt szakaszt a Visp-Zermatt-Bahn (VZ), az Andermatt-Oberalppass-Disentist az RhB vezetésével fejezték be. A munkák része volt a hágóalagút nagyjavÃtása és a lavina által megsemmisÃtett Steffenbach-Viadukt kiváltása is. Ezt a Theodor Bell&Cie. egy zseniális, összecsukható hÃddal oldotta meg, amit Ãgy a téli időszakra el lehetett távolÃtani a hógörgeteg útjából. 1925. október 18-án közlekedett az első vonat végig Brigből Andermatton át Disentisbe, a tél miatt a menetrend szerinti forgalom megint elcsúszott, és csak 1926. július 3.án indult meg. Az üzemeltető a VZ lett.
A megnyitás évében napi négy pár személyvonat közlekedett végig a vonalon, a teljes menetidő négy és fél óra volt. Már azon a télen is közlekedtek a sÃelőket és szánkózókat szállÃtó vonatok Andermatt és Nätschen között, ahol tulajdonképpen a sÃfelvonót helyettesÃtette a fogas. A FO helyzetének további erősÃtésére a VZ épÃtett a Simplonbahnnal párhuzamosan egy összekötőszakaszt, Ãgy 1930-ra a VZ addigra már villamos felsővezetékről üzemelő vonatai Brigből indulhattak, és közvetlenül csatlakozhattak a FO vonataihoz (és nem utolsó sorban a BLS-hez is, ami nyÃlván a VZ-nak sem jött rosszul).
A villamosÃtás
A FO villamosÃtása 1941-1942 között történt meg, elsősorban a háború alatti szénhiány miatt. A gőzmozdonyokat 1947-ben kezdték értékesÃteni, a HG 3/4 1, 2, 8 és 9 IndokÃnába került, a 6-os és 7-es gépeknek a MOB-on és a BAM-on volt rövid vendégszereplésük, ahonnan a franciaországi Voies Ferrées Daphiné-hez kerültek. A többi mozdony tartalék lett, amiket 1968-ban, a két HGm 4/4 sorozatú dÃzel-elektromos fogaskerekű mozdony megvásárlásával állÃthattak félre.
BVZ Krokodilok várakoznak Vispben
A villamosÃtás szakaszosan történt, először az Andermatt és Oberalppass közti szakasz készült el, itt a Schöllenenbahnról átkapcsolt egyenfeszültséggel próbamenetet is végeztek. A SchB kis HGe 2/2 1. pályaszámú mozdonya egy 50 tonnás vonatot 12 km/h sebességgel húzott föl a 110 ezrelékes rámpán. 1940. szeptember 3-án került váltóáram alá a drót, ekkor még az RhB adta az energiát a thusisi alállomásról. A munkavonatok továbbÃtására a Furka-hágón gőzössel áthúztak két BVZ-Krokodilt.
Ekkor épÃtették át az Oberalppasson átvezető pályát az egész éves üzemre is, ehhez egyrészt jópár galéria épült a hágón, másrészt lavinafogó akadályokat kellett telepÃteni a hegyoldalakba. Az átalakÃtásokat a svájci hadsereg kérte a határmenti csapatmozgások elősegÃtésére. A galériák elkészülte után 1941. május 29-én indult meg a villamos vontatás Disentis és Andermatt között. A felsővezetéket könnyen cserélhető faoszlopok tartották, amelyek masszÃv acél bölcsőbe voltak ágyazva, Ãgy a lavinák utáni helyreállÃtás nagyon gyors lehetett. Novemberre készült el a Brig-Oberwald villamosÃtás, és 1942 július 1-jén került feszültség alá a Furka-hágón átvezető pálya. Eddigre a FO villanymozdonyai is megérkeztek, és a végighaladó gyorsvonatok menetideje 285 percről 200 percre csökkent. A Furka-hágón továbbra is csak nyáron volt üzem, télire a felsővezetéket leszerelték és a pályát magára hagyták.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.