Egy ismeretlen Matterhorn-Gotthardbahn HGe 4/4II Oberalppasshöhe-Calmot állomáson
(Matterhorn-Gotthardbahn)
A villamosításnak köszönhetően tudott az RhB étkezőkocsija is végig közlekedni a Glacier-Express-szel, hiszen csak így lett elég vonóerőtartalék egy plusz kocsi besorozásához. Az első HGe 4/4I-esek a 31-32-33 pályaszámúek voltak és 1941. márciusában érkeztek meg Göschenenbe, ahol az addigra váltóáramra átkapcsolt Schöllenenbahon azonnal üzembe is helyezték őket. A 31-es azonnal szolgálatba is állt az Andermatt-Nätschen közötti télisport-vonatokon és a hóeltakarításban. A 46 tonnás mozdonyok teljesítmény 890 kW, 110 ezrelékes, fogasléces pályán 100 t, adhéziósan 160 t terhelésű vonatot továbbíthatnak 30, illetve 55 km/h legnagyobb sebességgel. Az Altbaulok-korszak mára véget ért, de a Matterhorn-Gotthardbahn még mindig igazi noszalgiavasút a járműállományát tekintve, különösen a Furka-Oberalp szakasz.
1941-42-ben szerezte be a FO és a SchB a BCFhe 2/4 41-45 pályaszámú, forgóvázas fogaskerekű motorkocsikat, amelyek 1978-tól egy vezérlőkocsival kiegészítve ingavonatként is közlekedhettek. A SchB 41 pályaszámú kocsija a FO-pal való 1962-es fuzióig kék-krém színben közlekedett, a többi kocsi sötétvörös volt, sárga Furka-Oberalp felirattal. Mára a HGe 4/4I sorozatból csak a 32, 33 és 36 pályaszámúak maradtak üzemképesek. A 35-ös balesetben sérült meg, a 31, 34-est a HGe 4/4II-esek forgalomba állításakor vágták szét, a 37-est pedig 2007-ben. A megegyező kivitelű BVZ HGe 4/4 16-ost jelképes áron átadták a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke nosztalgiavasútnak (kb. a svájci Kemence), akik Gletsch állomáson tárolják. A BVZ Krokodiljai közül is csak a 15-ös van meg, a többit elbontották. A motorkocsik közül egyedül a hajdani SchB 41-es kocsi van még meg, Realpban a DFB vágányán áll félretéve.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.