A Stern&Hafferl ET22 236 (ET22 136 vezérlője) Feldham és Vorchdorf Schule között
(Lokalbahn Lambach - Vorchdorf-Eggenberg)
Nem jó egyben elvezetni Magyarországról Svájcig, különösen, ahogy az első autós túrán csináltuk télen, hogy Olaszországig mentünk. Ezért beiktattunk az odaútba is pár érdekesebb fotótémát. Az első ilyen egy, a tájat leszámítva Svájcba illő bonyolultságú mellékvonal-hálózat Gmunden és Lambach térségében.
A Vorchdorferbahn
Mint az Atlasz Nyugat szekciójában Gmunden környékére lapozva látszik, nagyon komoly vasúthálózat épült ki a Traunsee partján fekvő kisvároshoz. Az európai kontinens második közforgalmú vasútvonala, az 1827 és 1836 között megnyitott Budweis-Linz-Gmunden lóvasút vonala is erre vezetett, helyén ma a Summerauerbahn és a Trauntalbahn egyes szakaszai vezetnek. A Westbahn kiépülése után koncesszióját elvesztő lóvasút nyomán elkezdenek kiépülni a hagyományos gőzvasutak. 1877-ben nyílt meg a Kronprinz-Rudolfbahn koncessziójában a Salzkammergutbahn Stainach-Irdning - Bad Ischl - Gmunden - Attnang-Puchheim - Schärding vonala, amely ma villamosított mellékvonalként működik (l. pár képpel lentebb!) 1856-ban álltak át Lambach és Gmunden között a gőzvontatásra, kezdetben még az eredeti, fa hosszaljas pályán, 1106 mm nyomtávolságon, csak 1903-ban lett a Trauntalbahn normál nyomközűvé átépítve.
1903-ban nyitott meg a harmadik Gmundenbe vezető vasútvonal első, normál nyomtávolságú szakasza Lambach és Vorchdorf-Eggenberg között. A vonal a Trauntalbahn Stadl-Paura (a hajdani lóvasútnál Lambach) állomásnál ágazott ki. A vonalra a koncessziót a Stern&Hafferl részvénytársaság nyerte, a vonalat azonban üzemeltetésre átadta a Császári és Királyi Engedélyezett Osztrák Államvasutaknak, ám azt 1931-ben visszavette és bevezette az egyenáramú, 750 V felsővezetékfeszültségű villamos vontatást. Ezután szerény, de nyereséges mellékvonali üzemet tudtak fenntartani. Az eredeti járművek helyett ma többnyire a Westwaggon gyártmányú, a Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn-ról beszerzett (gyakorlatilag városi villamosként használt) kocsik közlekednek, de előfordul a szintén Westwaggon gyártmányú egyrészes jármű is.
Aki az A1-es autópályán járt már, az keresztezte már a vasút pályáját Feldhamnál, de aligha vette észre. Az A1-es itt szinte alföldi tájon vezet, csak a távolban látszanak az Alpok csúcsai, ami felé a sínek vezetnek. Az 50 km/h legnagyobb sebességű mellékvonal hangulata azonban utánozhatatlan, hiszen fa oszlopok, billegő motorvonatok nem gyakoriak az osztrák villamosított vonalak között.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.