A Stern&Hafferl Bombardier Flexity 307 Weidach és Falkenohren között
(Traunseebahn)
A Traunseebahn
Vorchdorf és Gmunden között is vezet tovább a vasút, de immár 1000 mm-es keskeny vágányokon. Éppen vágányzár volt, így a villamos
tervezett üldözése elmaradt, csak két kép készült itt. Kicsit dombvidékibbé válik a táj, a vasút is kanyargósabb itt. Bár ez is Stern&Hafferl, már külön neve van:
A Traunseebahn
1912. március 21-én nyílt meg az Alpok lábánál húzódó tengerszemet Vorchdorffal összekötő kisvasúti pálya. A kezdettől fogva villamosított vonal kezdőpontja a Linz-Gmundeni Lóvasút pályájának helyén álló Traundorf állomás volt. Ezt követően becsatlakozott a Lambach - Gmunden Seebahnhof normál nyomközű vonal, a Trauntalbahn pályájába, és Engelhofig háromsínes rendszerben vezetett , ahonnan már saját nyomon jutott el Vorchdorf-Eggenbergig. Az ÖBB a nagyvasúton 1990-ben megszűntette a személyszállítást, ekkor Traundorfból a Seebahnhofra került át a kisvasút vége. A dátumokból látszik, hogy a kisvasút és a nagyvasút sose használta együtt a Seebahnhofot, a Traunseebahn+ÖBB 5081 együtállásos fotók már a nosztalgiaüzem alatt készültek. Régóta tervben van azonban, és egyre közelebbi a megvalósulása, hogy a kisvasutat összekössék a tópartról a Salzkammergutbahn állomásáig vezető villamossal, amely jelenleg a világ legrövidebb villamosvonala. Ennek érdekében 2014. június 18-án átadták az új Seebahnhof megállót, ami a korábbi állomási útátjáró vonalában épült, és ahol a kisvonatok a városba vezető útra ráfordulhatnak. Ottjártunkkor a Seebahnhof volt a végállomás, de már épült a Klosterplatzig vezető új, kétvágányú pálya; ma már ez a Traunseebahn végállomása. Ez már közvetlenül a régi városfalnál fekszik, egészen közel a központhoz, a Traun folyó hídjánál, nem sok kell, hogy a pálya a villamos Franz-Josef-Platz végállomásáig érjen. A hangulatos, 13000 lakosú kisváros így Szegednél hamarabb juthat majd egy RegioTram birtokába.
A gmundeni villamos
1894-ben még helyi érdekű vasútként nyílt meg a villamos pályája, de az Anschluss után 1938-ban engedélyokiratát közúti villamosra változtatták. A ma 2,315 km hosszúságú pálya a hegytetőn fekvő Főpályaudvart köti össze a tóparttal (Esplanade). Eredeti végállomása a Rathausplatz volt, ám a Franz-Josef-Platzról odáig vezető szakaszt 1975-ben fölszámolták, mivel ott a több száz éves házak közti szűk utcában egyre inkább akadályozta a Traun völgyi főútvonal autóforgalmát. A vágányt egyszerűen leaszfaltozták, így nyomai könnyen kivehetőek maradtak, és a felsővezetéket sem szerelték le. A városháza elé betérő derékszögű vágány már nem fog újjáépülni, de a főúton bizony hamarosan osztozniuk kell az autósoknak a Vossloh Tramlink villamosokkal, amelyek Vorchdorf-Eggenberg és Gmunden Hauptbahnhof között.
Ja igen, a fönt is látható Bombardier Flexity villamosok Innsbruckból voltak kölcsön, nem velük alacsonypadlósodnak véglegesen a Stern&Hafferl vonalai. Újra ki kell menni, amíg még a villamoson a Lohner közlekedeik legalább! A villamos Európa egyik legmeredekebb adhéziós vonala, egy rövid szakaszon az emelkedő eléri a 96 ezreléket is. Ennél is meredekebb ilyen vonal a linzi Pöstlingbergbahn, amely 116 ezrelékes, illetve Lisszabonban a Calçada de Sao Francisco, amely 145 ezrelékben vezet fölfelé.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.