A BDŽ 75 004-2 Tsepina és Marko Nikolov között
A Henschel-mozdonyok
Már hazafelé tartottunk a harmadik napon, de azért még terveztünk pár fotót menet közben, így visszatértünk a Csepina-szurdokba is. A gyönyörű őszi tájban egy 75 sorozatú, Henschel&Sohn gyártmányú, Kasselben készült dízel-hidraulikus mozdony húzza négykocsis, sajnos budiablakos
vonatát. A 809 kW teljesítményű mozdonyok paramétereit az 1965-ös beszerzéskor a BDŽ határozta meg, előtte egy ÖBB 2095-ös (ezekhez a kardános gépekhez képest elavult, forgóvázas, de rudazathajtású) dízelmozdonnyal végeztek próbameneteket.
A Henschel a DB V160 (BR 216) sorozatú mozdonyának technológiáját használta a tervezéshez (a megegyező technikai paraméterű, a Brohltalbahnnak szállított D5 pályaszámú mozdony a lámák közötti csíknak és a mintgrün fényezésnek köszönhetően úgy is néz ki, mint egy 216-os), 12 hengeres, négyütemű, Maybach dízelmotor hajtja őket. Az erőátvitelért a Voith L306r típusú, három nyomatékmódosítóból álló hajtómű felel, aminek hidraulikus féküzeme is van a lejtmenetek számára. A fűtőkazán kapacitása 1300 l, a mozdonyok szolgálati tömege 48 t. A német dízelekből tíz darab állt szolgálatba, leváltva a személyvonatok élén a motorkocsikat és a tehervonatokon a gőzmozdonyokat. A nagyobb vonóerőnek köszönhetően a teljes menetidő is egy órával csökkent. Bár további mozdonyokra itt is és Cserven Brjágban is volt igény, politikai okokból nyugatról a továbbiakban arra nem volt lehetőség.
A FAUR 76 és 77 sorozatú mozdonyai
1976-77 között szerezte be a BDŽ a valamivel nehezebb, kisebb végsebességű és jóval gyatrább üzemkészségű, 76 sorozatú mozdonyokat a romániai Augusztus 23 gyárból. A Henschel-gépek licensze alapján gyártott 15 gép közül ma már egy sincs meg Bulgáriában, négyet Argentín bányavasutakra értékesítettek, a többit szétvágták. Valamivel sikeresebb volt az 1988-ban gyártott 77 sorozat 10 példánya, ezeken több fejlesztést végrehajtottak a románok, például megnövelték a hűtőfelületeket. A 75-ösök 90 km/h és a 76-osok 70 km/h végsebességéhez képest ezek már csak 60 km/h-val haladhatnak, így velük az egyenesebb szakaszokon sem lehetne nagyobb sebességgel közlekedni. 5 darab 77-es is Argentínába hajózott, egyet 2004-ben helyben vágtak szét, a többi hivatalosan üzemképes, és mások útibeszámolói alapján azért bőven előfordulnak azok is forgalomban, inkább kivétel volt, hogy mi csak egy fordulóban láttuk, ráadásul pont olyan vonattal, amit nem is üldöztünk, és így csak két képünk lett róla.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.