Romhány, végállomás
Mozdonyok: Bzmot, M43
|
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen Triglav - Gőzmozdony COVID-vegyes Gőzmozdonnyal a Garam völgyében |
Mozdonyok: Bzmot, M43
Címkék: 75, 76, napos, vicinális, Diósjenő, motorkocsi, Bézé, nemmozdony, dízelmozdony, tolatómozdony, Dácsia, Szokolya, állomás, felvételi épület, Romhány...
2006.07.12.
Kóka János Gazdasági Miniszter Úr döntése nyomán 28 mellékvonalon megszűnik a személyforgalom a december 12.-i menetrendváltástól kezdődően. Ezek között a vonalak között vannak kedvesebbek és unalmasak, kihasználtak és feleslegesek, jobb állapotúak és lerobbantak, szükségesek és szükségtelenek, pótolhatóak és pótolhatatlanok.
Az egyik ilyen vonal a Diósjenőt Romhánnyal összekötő húsz kilóméteres szárnyvonal, a Nógrádi Regionális Vasút négy vonala közül az egyik. Nógrádban négyből két vasút megszűnik, jelezve a hely rossz helyzetét, egyben tovább is mélyítve azt. Az itteni vonalbezárások valamiképpen hátrányosan fognak hatni a jövőbeni fejlődésre.
Egy vállakozó, ha komoly üzemet épít, mindenképp vasutat is kell, hogy keressen a környéken. Ilyen vállalkozók - mert a vidék gondjait a kisvállalkozások nem oldhatják meg - most már kevésbé fognak idejönni.
Annál is inkább átgondolatlan ezeknek a vonalaknak a bezárása, mert a Regionális Vasutat, mint szervezetet pontosan a célból hozták létre, hogy ezeknek a vonalaknak a problémáját kezelje, gazdaságosabbá tegye, és lehetőségeihez mérten indukálja rajta a forgalmat. A koncepció kiötlője szerint a regionális vasutak kísérlete elbukott. A helyzetet ismerők azonban azt is tudhatják: a regionális vasutak tízéves történelme nem a regionális autonómiáról, az ígért megemelt költsgvetésből, a kísérletet pártfogoló politikusokról szólt, így a sikerről sem szólhatott. Az első áttörés 2005-ben következett be, amikor a regionális vasutak megkapták a jogot, hogy a levelezésüket ne MÁV, hanem regionális vasúti levépapíron bonyolítsák. Ilyen tempóban hajtódnak és hajtódtak végre a reformok. A regionális vasúti kísérlet csak egy eszköz volt, hogy újabb bizonyítékot találjanak a bezárásra, hiszen a "mindenki által elkötelezetten támogatott" reformok ellenére sem javult a helyzet.
Nem tudom, hogy lehetett volna-e másképp, hogy állhatna-e most autógyár Rétságon, ehetne-e ma minden portugál Romhányban készült porcelán étkészletből vagy csilloghatna-e még az Erdőkémia iparvágánya. Mindenesetre most már nem lesz.
davidbosi topiktárssal indultunk el a Diósjenő-Romhány vonalról néhány emléket gyűjteni. Az egész napos program ellenére is nagyon kevés lehetőség van a nem túl sűrű menetrend miatt, így természetesen a közös komponálás után különböző képeket készítettünk. A kirándulás képeinek fele így az ő galériájában van, azokkal együtt érdemes ezt átböngészni!
Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!