Trains.hu különvonat Romhány felé
Mozdonyok: M32, M43, BDVmot, Bzmot, C50, V43
|
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen Triglav - Gőzmozdony COVID-vegyes Gőzmozdonnyal a Garam völgyében |
Mozdonyok: M32, M43, BDVmot, Bzmot, C50, V43
Címkék: 76, dízelmozdony, napos, tolatómozdony, Bhv, vicinális, fotósvonat, megszunt vasútvonal, különleges festés, nosztalgia vonat, különleges téma, Diósjenő, nyílt vonal, Tolmács, 75...
2006.09.30.
Még nincsen nagy hagyománya Magyarországon annak, hogy vasútbarátok különvonattal utazzák be kedvenc vasútvonalukat, a kiváló fényképek elkészültét saját maguk biztosítsák azzal, hogy beállítják a fotót és hogy közösen (mondhatni, nagy tömegben) szórakozzanak együtt, beszélgessnek, egyenek, akár sörözzenek.
Vonatfotókat persze beállítanak néha nálunk is, alkalmasint horribilis költségeken, de az nem a vasútbarátoknak készül, hanem a szakszervezetnek, az "utasoknak", igen, idézőjelben, mert hát a utasoknek juttatott fényképek és ahozzájuk tartozó újságírói teljesítmény, egyáltalán a MÁV kommunikációja csak drága, de fennhéjazó és dezinformativitásában felesleges.
A MÁV szívesen szervez különvonatokat, vagy legalábbis eltűri őket, ha bőven áron felül fizető külföldiek vonatáról van szó. Ezekről ritkán hallunk előre, zártkörűek lévén résztvennünk esélyünk sincs. A Nosztalgia kft. feladata lenne a vasútbarátok és a vonatot csak kedvelő kirándulók, családok szórakoztatása, ehelyett sznobok méltatlan úrizálását szolgálják ki. Persze, a vasútbarátnak komoly szolgáltatás, szervezés, akarat, lelemény, kreativitás szükséges. Akkor hajlandó fizetni.
A felismerés, hogy a vasútbarátok piaca piac, még várat magára. Akiknek megvan a tőkéjük egy vasútbarát fotósvonat, egy családi kirándulóvonat vagy egy népszerű túrahelyre közlekedő különvonat beállítására, hogy a meghirdetés után az érdeklődők jelentkezhessenek rá. Akárhogy nézzük, egy különvonat költségei többszázezres tételek. Gyakori kérdés, hogy mi a biztosíték?
Nos, ha egy vasútbarát csak befektetne egy ilyen különvonatba, az első, ami biztosítva lenne, az az, hogy a lehetséges szolgáltatók akkora kedvvel fogadnák, és úgy játszadoznának vele, ahogy semmilyen komisz késdobálós kocsmában nem tennék. A lehetséges szolgáltatókról viszont feltételezhetjük, hogy magukkal csak nem szúrnak ki (bár ki tudja?)
Ezért eddig magyar résztvevőkkel csak olyan különvonat indult, aminek a szervezői eléggé nagy tekintéllyel rendelkeztek a vasútbarátok között, és elég komoly "médiájuk" volt. Megtehették, hogy hitelbe beszedték a részvételi díjat, elég biztosak lehettek abban, hogy a szolgáltató nem másítja meg az előre lealkudott összeget, és tudhatták, hogy elegen össze fognak jönni ahhoz, hogy befizethessék a szolgáltatónak a menet árát. Ez a berendezkedés, mondhatnánk, mindenkinek jó, de azért mindig magában rejt egy kis keserűséget, hogy laza talajon kell küzdenünk - szerencsére nem a jogainkért, de - a szórakozásunkért.
Öröm - és nem is kis öröm - az ürömben, hogy Barta Endre, a www.trains.hu szerkesztője, a legtöbb fénykép szerzője és a magyar vasútbarátok egyik igen jeles alakja (nyugi Endre, mindjárt abbahagyom!) megszervezte nekünk a maga kis fotóvonatát, amit Nógrádba, az én kedvenc vidékemre vontatott a ritkán látott M32 2040 psz. mozdony. Vörivel komoly munkával feltérképezték a lehetséges fotóhelyeket, gondoskodtak az élelmezésünkről pizza és a vonaton működő "büfészakasz" formájában. A legkomolyabb hálánk pedig a lehetséges szolgáltatók legjobbikát, a mindig odaadó Nógrádi Térségi Vasutat illeti.
(Azóta az M32 2040 kényszerüen elhagyta Balassagyarmatot és most a Füstiben tengödik a többi odagyüjtött, de igen ritkán használt mozdonnyal együtt.)
Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!