A Steyrtalbahn vegyesvonata 498.04 pályaszámú gőzmozdonnyal Waldneukirchen és Sommerhubermühle között
Fényképezte: Takács Bence 916 megtekintés
|
A Steyrtalbahn vonalát Garstenből kezdték épÃteni. Garsten a Kronprinz Rudolfsbahnon feküdt az Enns völgyében, a vonal teljes útvonala az Amstetten - Selzthal - Schoberpass - Unzmarkt - Klagenfurt - Tarvis szakasz volt, szárnyvonalakkal St. Valentinbe és Bruck an der Mur-ba. A Rudolfsbahn 1868-ban kapcsolta be Steyrt, 1887-ben készült el a Kremstalbahn (a későbbi Pyhrnbahn) Klausig, és 1888-ban nyert Josef Ritter von Wenusch koncessziót a keskeny nyomközű mozdonyvasút megépÃtésére Grünburgig. Garsten már akkor egybeépült Steyr városával, de onnan volt lehetőség a városon át a Steyr völgyébe jutni. 1889. augusztus 19-én már meg is nyÃlt a Grünburgig vezető vasút, amit 1890. november 18-án Agonitz-ig hosszabbÃtottak. 1891. december 1-jén indult meg a közlekedés a Pergern - Bad Hall közötti szárnyvonalon, amely a Kremstalbahn Rohr-Bad Hall és Bad Hall közötti, az apátságot kiszolgáló, normál nyomtávolságú szárnyvonalához csatlakozott.
A vonal befejezésére a Kremstalbahn államosÃtása után került sor, 1908 és 1909. között, ekkor érte el a kisvasút hálózata a legnagyobb kiterjedését, 55 km-t. Az ekkor még sikeres kisvasút azonban 1930 és 1982 között fokozatosan megszüntette mind a személy-, mind a teherforgalmat, és az 1985-ben indult múzeumvasúton kÃvül minden vágányt fölszedtek. A Steyr-áttörésben ma látványos kerékpárút vezet a sÃnek helyén és a viaduktokon.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.