sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Bevezetés a Semmeringbahnba

Ezúttal Ausztria keleti felével ismerkedve következzen a Déli Vasút két klasszikus fotóhelye, Eichberg és Spital am Semmering - de nem csak ennyi ez az album!

RegionalExpress vonat Bécsú fotó

RegionalExpress vonat Bécsújhelyen

(Südbahn)

Tipikus példája az elrontott vonatfotónak ez az első kép, ami a Semmeringtől távol, a tartományi székhely Bécsújhelyen készült. Jól mutatja azonban az osztrák vasút technikai fölényét: a csak idáig közlekedő emeletes vonat a peron közepénél álló szakaszolójelző előtt állt meg, így csak fél vágányt foglalva. Eközben a másik felén állhat induló vonat, vagy éppen ennek megállása után bejárhat Gloggnitz vagy Aspang felől egy másik, ugyanezelőtt a vörös előtt megállva. Ehhez persze fejlett, 1934.-es évjáratú vonatbefolyásolásra van szükség.

5047 055-8 Bécsújhelyen fotó

5047 055-8 Bécsújhelyen

(Südbahn)

Komoly kábeldzsumbuly és egy 160-as pályasebességjelző is látható ezen a képen, ugyanakkor a vágányok felezésének oka is. A főpályaudvar majdnem a városközpontba van, széltében nehéz bővíteni. Vonatok ugyanakkor sokfelé indulnak - délen az Aspangbahn, a Südbahn és két mellékvonal, északon a komoly elővárosi forgalmat is lebonyolító Südbahn, az Ebenfurthon át a klederingi rendezőpályaudvarra a tehervonatoknak, illetve a Pottendorferbahn egyvágányú vonalon az S-Bahnoknak a Südbahn elkerülésére lehetőséget adó vonal csatlakozik. Ugyanakkor a mellékvonalakon vagy az S-Bahnon rövid szerelvények járnak, így a pókban egyszerre induló vonatoknak kevesebb vágány kell, a hosszú vágányokat csak a teherek és InterCityk foglalják le.

1044 021 Schlöglmühl után fotó

1044 021 Schlöglmühl után

(Südbahn - Semmeringbahn)

Ez most különösen hasznos, hogy az új bécsi főpályaudvar ujablak építési munkálatai miatt néhány északról érkező EC és a cseh Pendolino is Bécsújhelyen fordul vissza. A képek azonban 2009.-ben készültek, akkor még rendes üzem volt. Nem minden IC hosszú ugyanakkor.

1044 021 Payerbach-Reichena fotó

1044 021 Payerbach-Reichenau és Küb között

(Südbahn - Semmeringbahn)

Egy gyors objektívcsere után fölpillanthatunka Schwarza-folyó völgyének déli oldalába is. Miután elbaktatott mellettem az IC, közvetlenül az állomás után egy hosszú, a falu fölött pár méterrel vezető viadukton átkel a folyó fölött, és Eichbergig ott halad tovább. Ez a leghagyományosabb szakasz, a viszonylag lankás domboldalban kanyargó pályával.

1116 075-1 (Switzerlandlok) fotó

1116 075-1 (Switzerlandlok) egy 1142-vel előfogatolva Payerbach-Reichenau és Küb között

(Südbahn - Semmeringbahn)

Egy Taurus terhelése a Semmeringen mindössze 600 tonna, az annál nehezebb vonatokat megosztják, vagy segítőgépekkel látják el. Az előfogat többnyire nem Taurus, inkább egy régebbi gép, amelyik jobban bírja a csúszós síneket. A tológéppel együtt álltalában Gloggnitzban kapcsolódnak a vonatra, de most pályafelújítás miatt az első állomásközben csak egy vágány volt használható, így a papírformát néha fölülírták. A svájci EM-lok Payerbach-Reichenauban kapott vonatára előfogatot, így annak pályaszámát sem tudom.

1142 704-4 Payerbach-Reiche fotó

1142 704-4 Payerbach-Reichenau és Schlöglmühl között

(Südbahn - Semmeringbahn)

A Semmering rákfenéje, ami persze építése története alapján nyílvánvaló, a kanyargósság, mindenhol szorosan a domborzathoz tapad a pálya. Ez persze a kéttengelyes kocsiknak és az Engerth-mozdonyoknak nem okozott gondot 10-20 km/h tempónál, a manapság hatvan-nyolcvannal menő, 26,5-méteres Z1 és Z2-kocsikkal már igen.

1142 704-4 Payerbach-Reiche fotó

1142 704-4 Payerbach-Reichenau és Schlöglmühl között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Wien Hauptbahnhof - Semmering - Graz - Maribor - Celje - Zidani Most

Südbahn / Semmeringbahn

Megnyitás:
  • 1839: Bécs - Bécsújhely
  • 1842: Bécsújhely - Gloggnitz
  • 1844: Graz - Mürzzuschlag
  • 1845: Graz - Maribor
  • 1846: Maribor - Celje
  • 1847: Celje - Zidani Most (- Ljubljana)
  • 1854: Gloggnitz - Semmering - Mürzzuschlag
Hossz:369 km
Építtető:Wien-Raaber-Bahn / Wien-Gloggnitzer-Bahn / k.k. südliche Staatsbahn / k.k. priv. Südbahn-Gesellschaft
Villamosítás:15 kV 16,7 Hz ~ / 3 kV =
Személyszállító vasút:ÖBB / SŽ

Ausztria második legfontosabb fővonala pompás hegyvidéki környezetben. A világ első hegyi vasútjaként épült Semmering abszolút kultikus, de a Südbahn Graz-környéki vagy szlovéniai szakaszait is érdemes megismerni!

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Az akkori technológia mellett persze igyekeztek minél kevesebb földmunkát végezni, ezért itt is a falból is faragtak egy kicsit meg töltést és támfalat is emeltek egy kicsit, de mindezt komoly gépek nélkül. Hogy itt modern technikával mit műveltek volna, arra jó példa a 87-es vagy a 43-as vonal Magyarországon: töltés-bevágás-töltés-bevágás váltakozik. Csak itt lettek volna benne viaduktok is.

Ez a fotósorozat egy nagyon korai albumban jelent meg, azóta jópár további fotózást tettem a Semmeringen és a Südbahn más részein, illetve részletesen írtam a vasútvonal építésének történetéről és az azóta történt fejlesztésekről, például az építés alatt álló Semmering-bázisalagútról és a Koralmbahnról. Ezeket a jobb oldalt látható névjegyen át lehet a legkönnyebben megtekinteni.

1142 704-4 Payerbach-Reiche fotó

1142 704-4 Payerbach-Reichenau és Schlöglmühl között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Nem csak a Semmering, de a egész Südbahn sebessége miatt tulajdonképp jók ide a régi 1142-es gépek is, a Taurusok inkább teherrel meg az ingával járnak.

1116 059-5 Payerbach-Reiche fotó

1116 059-5 Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Régen a zöld-sárga gépek gyakoriak voltak a Südbahnon kilométerkiegyenlítésen. Viktor szerint azonban forda szerint akkor nem jártak erre, így igen meglepődtünk érkeztén.

1116 058-7 Payerbach-Reiche fotó

1116 058-7 Payerbach-Reichenau állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Aztán mennyire meglepődtünk a keresztezni érkező vonat lokomotívján!

1044 204-4 Küb és Eichberg  fotó

1044 204-4 Küb és Eichberg között

(Südbahn - Semmeringbahn)

Most fölmentünk a Schwarza-folyó fölé, és egyben kb. 5 kilométerrel keletebbre, mint ahol a svájci taurust lefotóztam. A leghosszabb szabad rálátású szakasz látható a Semmering északi rámpáján.

1044 204-4 Küb és Eichberg  fotó

1044 204-4 Küb és Eichberg között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Nem hosszú az egyenes, rögtön utána újabb ívbe feszül be az órás ütemben járó InterCity.

1044 289-4 Küb és Eichberg  fotó

1044 289-4 Küb és Eichberg között

(Südbahn - Semmeringbahn)

A fák mögött az Abfaltersbachgrabenviaduct bújik meg, rögtön utána pedig a kettős jobbos ívben fekvő Eichberg állomása. A pálya lejtése itt a legmeredekebb, eléri a 28 ezreléket, miközben az ívek itt sem tágabbak kétszáz méternél. Ez a meredekség azt jelenti, hogy egy méter szintkülönbséget negyven méter hosszon küzd le a vonat.

1044 289-4 Küb és Eichberg  fotó

1044 289-4 Küb és Eichberg között

(Südbahn - Semmeringbahn)

A vezető és az utasok megkönnyebbülhetnek, nem csak a csúcson vannak túl, de hamarosan a sűrű kanyargásnak és a lassú poroszkálásnak is végeszakad, ismét 140-nel száguldhatnak Bécs felé.

1044 289-4 Küb és Eichberg  fotó

1044 289-4 Küb és Eichberg között

(Südbahn - Semmeringbahn)

Komoly arányok! Még mindig 478 méterrel jár a vonat az Adria fölött, de sokkal több van mögötte, hiszen Semmering állomás a honfoglalási 896 méteren fekszik.

4020 305-1 Eichberg és Küb  fotó

4020 305-1 Eichberg és Küb között

(Südbahn - Semmeringbahn)

Talent vagy emeletes inga - más-más okból - nem járhat a Semmeringen, ezért a kétóránként járó helyi személy előző generációs, ellenállásos fékes motorvonat. Már gyártásakor tervezték IC-változat építését is (mint nálunk a Hernyókkal, kb. egy idősek is), de ez nem valósult meg. A korábbi S-Bahn vonatoknál nagyobb darabszámuk miatt nem csak S-Bahnként járnak, hanem sokfelé személyvonatként is, és nagy hatással voltak arra, hogy a kilencvenes évek elején komolyal megkezdjék a mozdonyvontatású vonatokat is ingavonatokká alakítani.

Ismeretlen 1116-os Taurus e fotó

Ismeretlen 1116-os Taurus ereszkedik tehervonatával a Semmeringről

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A vasút nem csak a lankák közé illeszkedik, a Rax-hegység sziklafalaiban haladó szakaszt is szinte természetesen építették még, mint az a távolabbi felvételeken jól látszik. Egyelőre csak közelképeim vannak a vonalról, de egyszer föl szeretnék menni valamelyik távolabbi kilátópontra is.

Ismeretlen 1142-es előfogat fotó

Ismeretlen 1142-es előfogatol egy szintén ismeretlen Taurust Eichbergnél a Semmeringbahnon

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Az előbb látott Taurus Schl fotó

Az előbb látott Taurus Schlöglmühlnél

(Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 4020 305-1 Eichberg  fotó

Az ÖBB 4020 305-1 Eichberg és Küb között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Ezen a felén a 6020 305-4 pályaszámú vezérlőkocsi van. Szerencsére az osztrákoknál nem divat a szerelvények kutyulása legalábbis nem olyan mértékben, mint a BDVmot-oknál.

Új ÖBB-logós 1044-es Eichbe fotó

Új ÖBB-logós 1044-es Eichberg és Küb között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Ez a hely a klasszikus Eichbergitől úgy hatszáz méterre völgyiránt található, itt többet is fotóztunk mint a klasszikuson. Aztán persze innen is volt hova továbbmenni.
Itt CS kocsival csak erősítik az IC-t, Tirolban volt teljesen klíma nélküli IC és Talent is ÖBB-EC-ként, amin a railjetek érkezése kicsit enyhít, de mindent az sem old meg.

1044 092-5 sakktábla-mintás fotó

1044 092-5 sakktábla-mintás fényezésben a Steinbauer tunnel-nél

1116 074-4 tehervonattal a  fotó

1116 074-4 tehervonattal a Steinbauer tunnel-nél

(Südbahn - Semmeringbahn)

A háttérben egy név nélküli, kisebb kőívhíd látható, ilyenből akad közel száz kisebb-nagyobb a pályában.

1044 009 a Steinbauer tunne fotó

1044 009 a Steinbauer tunnel-nél

(Südbahn - Semmeringbahn)

Eredetileg hattengelyes, 1010 sorozatú villanymozdonyokat szereztek be a hegyi pályákra, aztán villámgyorsan el is felejtették őket, és inkább a 1042 sorozatú négytengelyeseket favorizálták. Aztán a 1044-eseken keresztül eljutottunk a Taurus univerzális mozdonyig.

1116 108-0, vagy a horvát s fotó

1116 108-0, vagy a horvát színekben pompázó Croatien-lok a Steinbauer-tunnelnél, Eichberg alatt

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

1116 108-0, vagy a horvát s fotó

1116 108-0, vagy a horvát színekben pompázó Croatien-lok Schlöglmühlnél

(Südbahn - Semmeringbahn)

1116 108-0, vagy a horvát s fotó

1116 108-0, vagy a horvát színekben pompázó Croatien-lok Schlöglmühlnél

(Südbahn - Semmeringbahn)

A déli rámpa lankásabb és kevésbé is kell lesüllyednie Mürzzuschlagig, hiszen Bruck an der Mur környékén is izgalmas a pálya. Onnan egész komoly vonattal is fölkapaszkodhatott a Taurus.

A régi lámpás 1142 704-4 Ei fotó

A régi lámpás 1142 704-4 Eichbergnél

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

1044 021-4 Eichbergnél fotó

1044 021-4 Eichbergnél

(Südbahn - Semmeringbahn)

Éppen az Abfaltersbachgraben-Viadukton kel át IC-vonatával.

6020 305-6 Eichberg állomás fotó

6020 305-6 Eichberg állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Eichberg a nagyobb állomások közé tartozik, különösen, hogy rakodóvágányai is vannak. Klamm-Schottwienben csak két átkötésre futotta, ezért előzéshez vagy kereszthez inkább Eichberget vagy Breitensteint használják az északi rámpán.

1116 276-5 Eichberg állomás fotó

1116 276-5 Eichberg állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

1116 006-6 a Mariborba tart fotó

1116 006-6 a Mariborba tartó IC-vel Spital am Semmering állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Áthelyeztük székhelyünket a déli lejtőre, hiszen ott még volt napsütés. Spital állomás alatt van egy szép nagy legelő, az pont meg is felelt nekünk egy kis heverésre.

4020 305 Spital am Semmerin fotó

4020 305 Spital am Semmeringen

(Südbahn - Semmeringbahn)

4020 305 Spital am Semmerin fotó

4020 305 Spital am Semmeringen

(Südbahn - Semmeringbahn)

Azért a déli rámpa sem épp a Szolnok-Debrecen vonal.

ÖBB 1044-es IC-vel Spital a fotó

ÖBB 1044-es IC-vel Spital am Semmeringben

(Südbahn - Semmeringbahn)

ÖBB 1044-es IC-vel Spital a fotó

ÖBB 1044-es IC-vel Spital am Semmeringben

(Südbahn - Semmeringbahn)

ÖBB 1044-es IC-vel Spital a fotó

ÖBB 1044-es IC-vel Spital am Semmeringben

(Südbahn - Semmeringbahn)

Spital am Semmering fotó

Spital am Semmering

Hangulatos városka, a bal oldali fogadó ráadásul magyar. Mondjuk idén sem jutottunk el a nagy, egy hetes síelésnek kívül csúszni, pedig Spital nagyon bejött volna.

1142 704-4 Spital am Semmer fotó

1142 704-4 Spital am Semmering állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Állványról, gondosan kigondolt expozícióval és a fekete-fehérhez illő kompozícióval ez az árnyékos vonat még lőhető volt. Színesben esélytelen...

5144 001-4 Semmering állomá fotó

5144 001-4 Semmering állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

A villamosítás előtt a különböző méretű Blauer Blitzek domináltak erre, később az IC-forgalomban pedig a 4010-es motorvonatok. Sajnos olyanról nincs képem, lemaradtam róluk...

2016 002-4 Bécsújhelyen fotó

2016 002-4 Bécsújhelyen

(Südbahn)

Persze ideje hazamenni, hiszen valahol aludni is kell, erre pedig Sopron a legmegfelelőbb.

5022 047-2 Sopron-Déli pály fotó

5022 047-2 Sopron-Déli pályaudvaron

(Mattersburgerbahn)

M42 001 és M40 402 Sopronba fotó

M42 001 és M40 402 Sopronban

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

V43 326 Sopronban fotó

V43 326 Sopronban

Dokumentumértékű képek, de legyen már valami GySEV is, ha már annyit járok arrafelé! Remélem, nem bánjátok! Az album végén még lesznek azért érdekességek.

V43 326 Sopronban fotó

V43 326 Sopronban

RailCargoAustria 1014 011-9 fotó

RailCargoAustria 1014 011-9 Fertőszentmiklóson

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

6312 001-8 Csornán fotó

6312 001-8 Csornán

TENT E443-08 Budapest-Feren fotó

TENT E443-08 Budapest-Ferencvárosban

(könyvjelző)

A vonatból megláttuk, majd Viktor utasítására a Nap utolsó sugarainál még elkaptam a gépet, amelyik főjavítás után meglepő módon Ruttkáról tartott honába, a Szerbiában működő iparvasútra. Ez meglepő, hiszen többnyire Zólyom újítja föl a villamos mozdonyokat.

TENT E443-08 és M62 334 Bud fotó

TENT E443-08 és M62 334 Budapest-Ferencvárosban

BDVmot 012 Budapest-Ferencv fotó

BDVmot 012 Budapest-Ferencvárosban

Végezetül következzen egy Kunszentmiklós-Tassra közlekedő személyvonat, ami immáron gyakran nem kétkocsis szilis szerelvény, hanem Hernyó.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek