sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Csorba

A fogas és a nagyvasút a Magas-Tátra lábánál.

Napkelte Máriabesnyőn fotó

Napkelte Máriabesnyőn

Egy hideg novemberi reggelen indultam a Magas-Tátra felé. Az az egyetlen olyan magashegység, amit egynapos túrával el lehet érni, és még néhány vonatot is lehet fotózni közben. Sajnos novemberben nem sokat, a Nap korán lenyugszik, de mégis megéri elindulni!

Az ÖBB 1116 049-6 pályaszám fotó

Az ÖBB 1116 049-6 pályaszámú Taurus Hidasnémetiben

(könyvjelző)

Korán kel viszont, amire semmi szükség nincsen. Engem nem érdekel, hogy sötétben kell elindulnom kirándulni vagy munkába, délután, hazafelé viszont örülnék, ha még világosban érnék a villamoshoz, világosban találkozhatnánk egy programra öt órakor. A téli időszámítás egy butaság.

V43 1020 Hidasnémetiben fotó

V43 1020 Hidasnémetiben

(MÁV Budapest-Kassa fővonal)

Egy Budapest-Kassa távolságban közlekedő gyorsvonatnak igazán nem kellene gépet cserélnie (ez Budapest-Kiiv távon válik először indokolttá), mégis húsz perccel húzzák az utasok idejét a Rákóczi-expressznél. Tavaly legalább a Hernád még Gorillával járt, amíg még napi három gyorsvonat volt Kassára, volt, hogy mind a három, de idén már alig van vonat, Gorilla pedig egyikre sem jut (ahogy a Rákóczira büfékocsi sem).

A ŽSSK 363 146-2, a MÁ fotó

A ŽSSK 363 146-2, a MÁV-TR V43 1020 és a Floyd 450 003-3 Hidasnémetiben

(MÁV Budapest-Kassa fővonal)

A 90-es vasútvonal is gyönyörű helyeken fut, alacsony hegyek között, de Forró-Encs és Hidasnémeti között alaposan benőtte a pálya mentét a növényzet. A szlovák oldal kicsit jobban fotózható, bár oda legfeljebb kigyalogolni lehet, mert személyvonat sem a határon át, sem szlovák belföldi forgalomban nincs. Ez is szépen visszafejlődött.

A ŽSSK 363 146-2 Hidas fotó

A ŽSSK 363 146-2 Hidasnémetiben

(MÁV Budapest-Kassa fővonal)

A tehervonat mögött valami másik szlovák gép áramszedője látszik.

A ŽSCS 110 023-9 pálya fotó

A ŽSCS 110 023-9 pályaszámú Vasaló tolatómozdony Kassa állomáson

Szlovákiában élesen különválasztották a személy- és a tehervasút gépeit, de sok helyen látni ŽSCS gépeket tolatni személypályaudvarokon: ez logikus, minek Privigyére két tartalék, vagy minek fönntartani alkatrészbázist a 4-5 egyenáramú Vasalónak a személyszállítás fűtőházában?

A ŽSCS 183 004-1 pálya fotó

A ŽSCS 183 004-1 pályaszámú Šestikolak Poprád-Felka állomáson (Poprad-Tatry, Szlovákia)

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A tolatós tehervonat gépe mögött egy 721-es: neki majd az iparvágányok és mellékvonalak kiszolgálásakor lesz szerepe. Felka látképét mindig a Magas-Tátra legközelebbi csúcsai uralják, de a hegyláncnak nem csak ez az egy gerince van, ezen sor mögött a hegység egy fennsíkkal és további csúcsokkal folytatódik.

A ŽSCS 731 034-5 és a  fotó

A ŽSCS 731 034-5 és a 731 051-9 várakozik feladatára a poprádi fűtőháznál

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A Liptov gyorsvonat kanyaro fotó

A Liptov gyorsvonat kanyarog Csorba megálló környékén (Štrba zastávka, Szlovákia)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A monumentális vonatra még tológépet is kellett akasztani, és persze kerékpárszállító és étkezőkocsi is van benne. A másik érdekesség a képen a térközjelző: régi, kerek jelzőlapos mindkét irányé, de a helytelen irányba láthatóan alacsonyabb képességű a biztber, mint a helyesbe. Még mindig jobb, mint Franciaországban, ahol fizikailag nincs térközbiztosítás helytelen irányba.

A Coca-Cola 362 015-0 a Lip fotó

A Coca-Cola 362 015-0 a Liptov gyorsvonattal Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Valójában persze ŽSSK gép ez is, csak kapott egy izgalmas reklámfestést. A bordás oldalfalon azért elég erősen mutat.

A Liptov tológépe, az egyen fotó

A Liptov tológépe, az egyenáramú 162 007-9, Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A háttérben a Csorba-Csorbató fogaskerekű vasút pályája.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 905 952-8 pályaszámú vezérlőkocsija kezd fölfelé kapaszkodni Csorba állomásról (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A szintkülönbség egy részének legyőzését az utasokra bízzák, mivel a fogas az igen ronda (naná, csehszlovákok tervezték) felvételi épület első emeletéről indul (cserébe a csarnoka sokkal kulturáltabb, mint a rossz időben latyakos, havas, keskeny peronok a nagyvasúti részen). Egy rövid és egy hosszú vágány van, a hosszúra két szerelvény is befér, a bal oldali, harmadik vágányt tárolásra használják, az utascsarnoktól üvegfal választja el. Mikor havas időben jártam itt , azon a vágányon állt az egyik motorkocsi a hómaróval. Az előtérben a műhely.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 405 952-3 pályaszámú motorkocsija kezd fölfelé kapaszkodni Csorba állomásról (Štrba, Szlovákia)

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A jellegzetesen svájci vonatok a szlovák vasutak üde színfoltjai. Az SLM gyártmányú motorvonatok 1970 óta szállítanak utasokat a Millennium éve és 1932 között üzemelt gőzfogasétól csak kicsit eltérő pályán.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 405 952-3 pályaszámú motorkocsija kezd fölfelé kapaszkodni Csorba állomásról (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A fogas igen gyorsan kiemelkedik a nagyvasút patkó alakú bevágásából, ahol az magasságot nyer az Alacsony- és a Magas-Tátra közötti nyeregben való továbbkapaszkodáshoz. Ezután a fogasnak át kell kelnie a közút fölött, és csak utána tud lassan emelkedni kezdeni a 455 méterrel magasabban fekvő Csorbató felé.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 905 953-6 pályaszámú vezérlőocsija Csorbán (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Az egyik műhelyvágányon áll a hármas szerelvény. Jól látszik a von Roll (Lamella) fogasrendszer - tulajdonképpen Strub fogasléceket használnak és Strub kitérőket, de a kocsik a Riggenbach-rendszerű vágányokon is tudnak közlekedni (Schynige Platte, Appenzellerbahn). A kocsiknak nincs adhéziós meghajtása, így a műhelybe is fogasléces vágányok vezetnek be (hasonlóan például a Gornergratbahn depójához). A megbízható szerelvényeket állítólag 40 éven keresztül még újrafesteni sem kellett - most viszont már új fényezésben csillognak, ami egyébként csaknem olyan jó minőségűnek tűnik, mint az előzőz. A fura alakú dobozok a váltók alkatrészeit védik a nagy hóban.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 405 953-1 pályaszámú motorocsija Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A nagyjavításokat Poprádon végzik. Az előtérben egy törpe kijárati jelző.

A Csorba-Csorbató Fogaskere fotó

A Csorba-Csorbató Fogaskerekű Vasút (OŽ) 905 951-0 pályaszámú vezérlőocsija Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Íme a harmadik szerelvény. Ebből a sorozatból nem nehéz mindegyik skalpot megszerezni.

Kivilágítható Áramszedő fotó

Kivilágítható Áramszedőt le! jelző kiállítva Csorbán

A Kassa-Oderbergi Vasút és  fotó

A Kassa-Oderbergi Vasút és a régi gőzfogas emléktáblája Csorbán

Igen pici táblák jelzik mer fotó

Igen pici táblák jelzik merre kell menni a fogaskerekű vasutakhoz

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Csorba zseniálisan gusztust fotó

Csorba zseniálisan gusztustalan felvételi épülete

A ŽSSK 163 102-7 érkez fotó

A ŽSSK 163 102-7 érkezik tipikus személyvonattal Csorbára

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A 362 007-7 Kassára közleke fotó

A 362 007-7 Kassára közlekedő gyorsvonattal Csorbán

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A gép mögött egy bordás, szovjet stílusú hálokocsi, amilyet sehszlovákiában belföldi forgalomban is szívesen használtak.

A ŽSCS 131 022-6 pálya fotó

A ŽSCS 131 022-6 pályaszámú kétszekciós, egyenáramú, tehervonati villanymozdony egy tehervonattal halad ki Csorbáról Poprád felé

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A ŽSCS 131 022-6 pálya fotó

A ŽSCS 131 022-6 pályaszámú kétszekciós, egyenáramú, tehervonati villanymozdony egy tehervonattal halad ki Csorbáról Poprád felé

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A ŽSSK 163 110-0 szemé fotó

A ŽSSK 163 110-0 személyvonattal Csorba és Csorba megálló között

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A háttérben Csorbató a síugrósánccal.

A ŽSCS 183 038-9 teher fotó

A ŽSCS 183 038-9 tehervonattal Csorba és Csorba megálló között a Magas-Tátrában

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A mozdony fölött Tátracsorba településrész látható (Tatránska Štrba).

A ŽSCS 131 077-0 teher fotó

A ŽSCS 131 077-0 tehervonattal Csorba és Csorba megálló között a Magas-Tátrában

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A ŽSR MVTV 02-32 fels& fotó

A ŽSR MVTV 02-32 felsővezeték-karbantartó motorkocsi Csorba állomáson

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A ŽSCS 131 019-2 tol f fotó

A ŽSCS 131 019-2 tol föl egy tehervonatot Csorba állomásra

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Dvojickákat ritkán használnak tológépként.

A ŽSSK 362 008-5 Vágfa fotó

A ŽSSK 362 008-5 Vágfalva (Važec) és Csorba (Štrba) között húz egy gyorsvonatot

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Gyorsvonat Csorba és Vágfal fotó

Gyorsvonat Csorba és Vágfalva között

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

Egy ŽSSK 163-as Vágfal fotó

Egy ŽSSK 163-as Vágfalva (Važec) és Csorba (Štrba) között

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Önarckép Tátrával fotó

Önarckép Tátrával

A ŽSSK 163 054-0 szemé fotó

A ŽSSK 163 054-0 személyvonattal Csorba és Vágfalva között

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A tátrai fogaskerekű v fotó

A tátrai fogaskerekű vonata Csorba és Mogyorós között

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Csorbató település látképe fotó

Csorbató település látképe

Gyorsvonat Csorbánál fotó

Gyorsvonat Csorbánál

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Személyvonat Csorbánál, a v fotó

Személyvonat Csorbánál, a vonat élén a ŽSSK 163 116-7

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Tehervonatot tol ki egy 183 fotó

Tehervonatot tol ki egy 183-as Csorbáról

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A 405 952-3 pályaszámú foga fotó

A 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi ereszkedik Csorba állomás felé a közút fölötti felüljárónál

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A 405 952-3 pályaszámú foga fotó

A 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi ereszkedik Csorba állomás felé a közút fölötti felüljárónál

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A 905 952-8 pályaszámú foga fotó

A 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi ereszkedik Csorba állomás felé a közút fölötti felüljárónál

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A 183 005-8 egy tehervonatt fotó

A 183 005-8 egy tehervonattal és a 163 125-8 egy személyvonattal Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Napnyugta Csorbán (Štr fotó

Napnyugta Csorbán (Štrba, Szlovákia)

Érthetetlen okból volt vagy fél órás késés a vonalon, de minden további nélkül sikerült megbeszélnem a forgalmistával, hogy értesítsék Kassát, ne engedje el a Rákóczit nélkülem, hiszen másnap reggelig kellett volna várnom.

A GYSEV 1047 503-6 pályaszá fotó

A GYSEV 1047 503-6 pályaszámú Liszt-mozdony a Keleti pályaudvaron

A kép másnap reggel készült egy teljesen más túrán, de akkor több vonatos kép nem készült, így talán jó helyen lesz ebben az albumban is. Ezzel a tátrai album véget ért, de aki szeretné, még megnézhet pár gyengébb képet, amit a tényleg minden csavar iránt érdeklődőknek tettem be az album végére. A többiek még kattintsanak a következő képre, hogy megnézhessék a Taurus másik oldalát is, és ha van kedvetek, tovább böngészhetitek a benbe.hu-t az ajánlatok segítségével. Köszönöm a látogatást!

A GYSEV 1047 503-6 pályaszá fotó

A GYSEV 1047 503-6 pályaszámú Liszt-mozdony a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

A kép másnap reggel készült egy teljesen más túrán, de akkor több vonatos kép nem készült, így talán jó helyen lesz ebben az albumban is. Ezzel a tátrai album véget ért, de aki szeretné, még megnézhet pár gyengébb képet, amit a tényleg minden csavar iránt érdeklődőknek tettem be az album végére. A többiek még kattintsanak a következő képre, hogy megnézhessék a Taurus másik oldalát is, és ha van kedvetek, tovább böngészhetitek a benbe.hu-t az ajánlatok segítségével. Köszönöm a látogatást!

Valami zöld Y-kocsi lakókoc fotó

Valami zöld Y-kocsi lakókocsivá alakítva egy tehervonatban Poprad-Tatry állomáson

A ŽSSK 905 952-8 pálya fotó

A ŽSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsija Csorba állomáson

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Kivilágítható Áramszedő fotó

Kivilágítható Áramszedőt le! jelző és egy vízdaru kiállítva Csorbán

ŽSR PFT-kocsik Csorbán fotó

ŽSR PFT-kocsik Csorbán

ŽSR PFT-kocsik Csorbán fotó

ŽSR PFT-kocsik Csorbán

ŽSR PFT-kocsik Csorbán fotó

ŽSR PFT-kocsik Csorbán

Egy alaposan elszúrt kép a  fotó

Egy alaposan elszúrt kép a 363 145-4-ről és gyorsvonatáról Csorba és Csorba megálló között

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Az MVTV 02-32 és a ŽSC fotó

Az MVTV 02-32 és a ŽSCS 131 011-9 Csorbán

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Ge 4/4 III 644Ge 6/6 II 701Ge 4/4 I 605ABe 4/4 II 49ABe 8/12

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ge 4/4 III Ge 4/4 II BDt Ge 6/6 II Tm 2/2 630 Ge 3/3 ABe 8/12 651 Ge 6/6 Tmf 2/2

 

Régi és új albumok:

EMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai VillamosMocanita MoldovitaTerelésNyári nosztalgiák a FelvidékenHó a Dinári-hegységben

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek