sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



100 év kis- és nagyvasúton

Tudom, unjátok, de a 87-es vonali Mdmot-os fotókat ezttal megtoldom kisvasúti képekkel, Mk48, D04 dízelektről és Szilviről, a kis 394-es gőzmozdonyról.

394,057, vagyis Szilvi, egy fotó

394,057, vagyis Szilvi, egy ifjú korát tekintve már archív felvételen

(könyvjelző)

2002. május 18-án készült ez a fotó, vagyis négy évvel a Nagycenken kiállított 394,057 föltámasztása és Szilvi névre keresztelése után.

Mk48-404 Szalajka-Fatelep á fotó

Mk48-404 Szalajka-Fatelep állomáson

Ezek még régi, filmes géppel készült képek, abból az időszakból, amikor nem foglalkoztam a vasúttal, csak mintegy véletlenül jöttünk el a családdal vonatozni, ha már egyszer Egerben üdültünk. Így meglepetésként ért, hogy a SZÁEV-nek van egy gőzmozdonya, hiszen már hat éve nem jártam ott.

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvíz fotó

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

(könyvjelző)

A vonatok már akkor se mentek ki Lovaspálya végállomásig, de akkor még megvolt a körüljáróvágány, és egy pár méterrel hosszabb is volt a pálya. Sem Fatelepen, sem a vízesésnél nem volt akkor még kerítés, így kicsit jobban lehetett fényképezni.

Mk48-404 körüljár Szalajka- fotó

Mk48-404 körüljár Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

A kerítésekre mindazonáltal szükség van, hiszen a szilvásváradi a legnagyobb utasszámú hazai kisvasút, és ennyi embert a kocsikhoz irányítani és jegyüket is ellenőrizni biztonságosabb így.

Mk48-403 Szalajka-Halastóná fotó

Mk48-403 Szalajka-Halastónál

Ez a kép még a fölfelé úton készült, a középállomáson, a lenti tónál találkozunk az ellenvonattal. Már 2002-ben is menetrend nélkül, maximális tempóval pörgött két szerelvény folyamatosan. A fönti végállomásnál szintén van egy völgyzáró gáttal kialakított mesterséges tó.

Szalajka-Halastó állomás fotó

Szalajka-Halastó állomás

A magas utasszám nem meglepő, a csak a legtisztább vizekben megélő pisztrángot a Szalajkában lehet a legjobban tenyészteni. A pisztrángtenyésztés jellegzetes építményeihez társul a természeti környezet szépsége, ami miatt igen sokan kívánnak fölutazni a Nemzeti Parkba.

Szalajka-Halastó állomás fotó

Szalajka-Halastó állomás

Kényelmes, egy órás sétával vissza lehet érni a vízeséstől a faluba, így sokan csak egy útra vesznek jegyet.

Mk48-404-gyel úton a Halast fotó

Mk48-404-gyel úton a Halastó előtt

Ez a kép már egy fotóvonatos felderítőúton készült. A tizenöt perces rohanásban nem sok minden látni, a vonal végig fák között megy egyébként is. Inkább közlekedési eszköz ez, mint látványosság. Jó részek persze vannak: a vad kanyarok néha bevágások, sziklaátvágások felé viszik a 3-4 kocsis szerelvényeket.

Mk48-404-gyel úton a Halast fotó

Mk48-404-gyel úton a Halastó előtt

A Fatelep után pár, túl nehéz, így használaton kívüli Bax-kocsi mellett vágtatunk el (legalábbis négyet abból egy Mk nem bírna el), majd az erdészeti út fasora mellett haladunk. A fűtőházi kis vonalrész kiágazása után a vasút kicsit elfordul az úttól, és elkezd mászni a völgy oldalában.

Mk48-404-gyel úton a Halast fotó

Mk48-404-gyel úton a Halastó után

Ahogy a völgy szűkül, a vasút egyre magasabban vágtat, majd egy balkanyarral földübörög a halastó fölé egy töltésre, és a völgy bal oldalán folytatja útját. Sajnos a tóról a vonat elég kevéssé látszik, széles föld és sok fa választják el tőle. A vonatból azért láthatjuk a lenti tavat, amíg az árbócszerű fenyők alá nem érünk, ahol már egy sokmedencés, régies pisztrángtelep fölött kanyargunk.

Kézifékes vonat - Szilvásvá fotó

Kézifékes vonat - Szilvásvárad

(könyvjelző)

A két sziklabevágás után már nagyon kapaszkodik a vonat, magasan járunk, a közút csak nehezen követ minket. A vonatszemélyzet már készülődik, hiszen egy ekkora vonatnál minden kocsit be kell fékezni a megálláshoz, még ha a kicsit hűvös reggelen mi is voltunk az első utasok.

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvíz fotó

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

Itt fönt a legérdekesebb kétség kívül a vízesés, de a közelben rövid sétával megnézhető a szabadtéri erdészeti kiállítás is.

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvíz fotó

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

Lefelé a pisztrángnézés mellett sokféle állattal találkozhatunk kifutókban, ketrecekben, de szabadon is előfordulhat egy pár nyúl, vagy egy szarvascsapat, bár utóbbiak inkább éjjel merészkednek az útra.

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvíz fotó

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

A mozdony még körbejárás után letette a büfékocsit egy erre a célra szolgáló csonkavágányon.

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvíz fotó

Mk48-404 Szalajka-Fátyolvízesés és Halastó között

A nappali fotózás láthatóan nehéz, de napos időben bővelkedhet különleges fényekben (és idegesítő színreflexekben is). Éjszaka persze teljesen más kihívásaink lesznek.

Szalajka-Halastó fotó

Szalajka-Halastó

(könyvjelző)

Ha a halastavi állomáson az útátjárónál elnézünk lefelé a völgybe, balra megy a jelenlegi vasút. A völgy jobb oldalában azonban, az állomás vágányaiból kiindulva láthatunk egy meredeken fölfelé vezető töltést is: az az egyik régi vonal maradványa, amelyik fölvezetett a Bükk-fennsíkra. De talán ez a kidöntött fa még érdekesebb!

Ellentmondó erdészeti intéz fotó

Ellentmondó erdészeti intézkedések

Szabad kerékpározni, vagy sem?

C-04-403 Stimecz-ház végáll fotó

C-04-403 Stimecz-ház végállomáson

(könyvjelző)

Néhány további szkennelt kép érdekében lendüljünk át a Bükk egy másik, sajnos erősen megcsonkított kisvasútjára, a Felsőtárkányi Erdei Vasútra!

C-04-403 Stimecz-ház végáll fotó

C-04-403 Stimecz-ház végállomáson

Egy jóval kisebb, ám szintén hangulatos kisvasút ez, remek kirándulóhelyekkel. Akár a Szalajka-völgybe is át lehet gyalogolni, majd ott ismét vonatra szállni!

C-04-403 Stimecz-ház végáll fotó

C-04-403 Stimecz-ház végállomáson

A vonat bejön az árnyékba hűsölni - de nem csak azért, hanem mert itt tud körbejárni, a csonkavágány alatt egy picivel.

C-04-403 Stimecz-ház végáll fotó

C-04-403 Stimecz-ház végállomáson

Itt még a körüljárás előtt vagyunk. Sokan ismerkednek a piros kismozdonnyal.

C-04-403 Stimecz-ház végáll fotó

C-04-403 Stimecz-ház végállomáson

Körüljárás után visszatol az ütközőbakhoz. Mi itt is a lesétálást választottuk, de a vonali fotó a fény hiánya miatt nem sikerült erről az igazán patent állapotú C50-esről.

C-04-403 Felsőtárkány- fotó

C-04-403 Felsőtárkány-Fűtőház végállomáson

Mivel a régi, nagy fűtőházhoz vezető szakaszt fölszámolták, csak ilyen nem túl komoly tárolóhely van a faluszéli végállomáson.

Kiállítás régi járművekből  fotó

Kiállítás régi járművekből Felsőtárkányban

Bzmot 215 Szilvásvárad megá fotó

Bzmot 215 Szilvásvárad megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

És most a folytatás... az utolsó felkészülési túráról. A kisvasutat akkor végignéztük éjszaka is, majd a majdnem teliholdat kihasználandó Bz-ről is lőttünk éjszakai képeket Gulyás Attilával.

Bzmot 215 Szilvásvárad megá fotó

Bzmot 215 Szilvásvárad megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

És most a folytatás... az utolsó felkészülési túráról. A kisvasutat akkor végignéztük éjszaka is, majd a majdnem teliholdat kihasználandó Bz-ről is lőttünk éjszakai képeket Gulyás Attilával.

Mk48 2004 romjai a szilvásv fotó

Mk48 2004 romjai a szilvásváradi fűtőháznál

A kecskeméti hálózatról idekerült torzó évről évre fogyott, de nem csak ennyi maradt belőle. A másik oldalt pár forgóváz is pihen még.

Mk48-411 Szilvásváradon fotó

Mk48-411 Szilvásváradon

(könyvjelző)

Ő nem az eredeti garnitúra része, Gyöngyösről érkezett kisegíteni. Egy évig a gyöngyösi színekben járkált, a tapasztalt HáBé kolléga is most látja majd először.

394,057 fényezésének felújí fotó

394,057 fényezésének felújítása után Szilvásváradon

Egy ideig a gyöngyösi vonalakon járt az archív kép óta eltelt időben, de azóta oda megérkezett Gyöngyi, így az aranyos kismozdony visszatérhetett föltámadása helyére.

394,057 fényezésének felújí fotó

394,057 fényezésének felújítása után Szilvásváradon

A helyiek nagyon készültek a 100 éves évfordulóra, így ezen a földerítőúton láttuk először az újrafényezett gőzmozdonyt. Hátulról is megnézve már tudtuk, hogy a különleges forma miatt mindenképp kell majd olyan fotókat is készíteni, amelyeken a hátsó része kap Szilvinek szerepet (ne sejtsünk szexizmust a kijelentés mögött!)

Vízszállító tartálykocsi fö fotó

Vízszállító tartálykocsi fölújítva

Az évfordulóra néhány régi teherkocsit is fölújítottak. Amint az Indóházban megjelent archív fotón is látszik, a fennsíkon húzódó vonalakra ebben szállították föl a vizet a lenti és fönti vasutakat összekötő siklón keresztül.

Mk48-404 Szalajka-Fatelep á fotó

Mk48-404 Szalajka-Fatelep állomáson

Bzmot 328 a sátáni sorompón fotó

Bzmot 328 a sátáni sorompónál

Ezután a nagyvasútra mentünk föl újra ellenőrizni minden fotóhelyet és egy kicsit takarítani is. Szóvicc nélkül sosem lehet megúszni ezt a települést, persze ezzel mindenki így van, aki volt már Sátán.

Bzmot 328 a sátáni sorompón fotó

Bzmot 328 a sátáni sorompónál

Sajnos a sorompónál a háttér kicsit drótos, de ez a hely nem azért szerepel a programban, mert szép.

Bzmot 328 a sátáni sorompón fotó

Bzmot 328 a sátáni sorompónál

Bzmot 328 a sátáni sorompón fotó

Bzmot 328 a sátáni sorompónál

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

A sorompó máris emelkedik, bár igaziból így, hogy megáll a vonat a sorompó előtt, akár sima jobbkezes is lehetne a kereszteződés. A vonatvezető egyébként is meg szokta várni az autósokat a sorompó leeresztésével.

Bzmot 328 a sátáni sorompón fotó

Bzmot 328 a sátáni sorompónál

Mi továbbautózunk, most már nem fotózási céllal, hanem, hogy kitisztítsuk az első fotóhelyet M47, hiszen egy év eltelt, mióta utoljára ott gazoltunk.

Mónosbél állomás fotó

Mónosbél állomás

Még ekkor, pár nappal a különvonatozás előtt is kialakítatlan volt a fotóhelyek sorrendje. Megnéztük ezt a helyet is, de végül mégis amellett döntöttük, hogy levigyük a fotósokat busszal Szarvaskőre, ott több lehetőség adódott.

Bzmot Mónosbél és Bélapátfa fotó

Bzmot Mónosbél és Bélapátfalva között

Bzmot 202 Szarvaskőnél fotó

Bzmot 202 Szarvaskőnél

Megpróbáltam szemből is lőni egyet a várral a háttérben, de sajnos bemozdult. Minden nem sikerülhet.

Bzmot 248 Sajóivánka és Vad fotó

Bzmot 248 Sajóivánka és Vadna között

A fővonalon is lőttünk egyet, sajnos csak amolyan útmenti fotóhelyen és nem Csörgőt.

394,057 Szalajka-Fatelepen fotó

394,057 Szalajka-Fatelepen

Mikor a nappali programmal végeztünk a kisvasúton már várt ránk az éjszakai. Ilyet nyílvánosan még senki nem csinált Magyarországon, mi is csak egyszer gyakoroltunk a vadonat új reflektorkészletünkkel a Gyermekvasúton - a lehetőségért köszönet a Vinis családnak!

394,057 Szalajka-Fatelepen  fotó

394,057 Szalajka-Fatelepen a fűtőházi vágányon

Szerencsére jelen volt Máthé Zoltán is itt volt, ő pedig már csinált ilyet korábban is. Segítségével gördülékenyebben tudtuk kivitelezni az előre gondosan eltervezett beállásokat. Így Zolival és Kalamász Petivel hárman világosítottunk, ezért is készült kevesebb fotóm.

394,057 Szalajka-Fatelepen  fotó

394,057 Szalajka-Fatelepen a fűtőházi vágányon

(könyvjelző)

Azért panaszra nem lehet okom, a legnagyobb öröm pedig az volt, hogy a hirtelen jött ötletből egy jól sikerült, remélhetőleg hagyományt teremtő éjszaka fotózásos program született.

394,057 Szalajka-Fatelepen  fotó

394,057 Szalajka-Fatelepen a fűtőházi vágányon

A többieknek ráadásul több remek fotója is, így abszolút elégedett lehetek.

394,057 Szalajka-Fatelepen  fotó

394,057 Szalajka-Fatelepen a fűtőházi vágányon

(könyvjelző)

A fűtőházi vonal mellett volt még a legtöbb hely elhátrálni, ezt, és az állomási képet egyfajta gyakorlásnak szántuk.

394,057 a Szalajkában, a na fotó

394,057 a Szalajkában, a nagy sziklabevágásnál

(könyvjelző)

Ez a legnagyszerűbb fotóhelyünk, Vörös Attila fotóján 394,057 a railpictures-ön jól is szerepelt.

394,057 a Szalajkában, a na fotó

394,057 a Szalajkában, a nagy sziklabevágásnál

Próbálkoztunk sok, nagyerejű vakuvillanással, de a reflektoroknak nincs párja. DSLR-el célszerű volt 60 másodperces alacsony zajú és éles fotókat készíteni.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

Erről a korlátról beszéltem korábban. Próbáltam egy kis éjszakai idillt csinálni.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

(könyvjelző)

Ez a fotó már egészen finom megvilágítást kapott, gyorsan tanultunk. Sok fotó tervbe volt még véve, de a csillagjárást az időjárás miatt kihagytuk, és néhány vonali fotóhelyet is, mivel kiderült, egyelőre sokkal lassabban megy a fölállás, mint reméltük, és sokan fáradtak is az egész napos fotózástól.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

Ezek a kis szilvásváradi nyitott peronos kocsik nagyon aranyosak. Eredetileg volt itt egy kicsi, zárt, nosztalgiakocsi is, de ő Gyöngyösön maradt. Itt ezek a kocsik magukban elég nosztalgikusak.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

(könyvjelző)

Ez tetszik, sikerült egy hangulatos képet csinálnom, kihasználva a sötétség jellegzetességeit, olyan képet, ami semmiben sem hasonlít Gary Knapp ámokfutásaira.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

Körüljárás után előkerül a hátsó része Szilvinek. Látható, hogy hátul, a legtöbb szertartályos mozdonytól eltérően függőleges a konyha fala. A széntartályok a kazán mellett vannak, bár ezúttal fával megrakva (induláskor a konyha is térdig azzal volt tele).

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

A vizet trükkösen tárolják: a mozdony elég kicsi, így a főkeret pont megfelelt víztartálynak. Nagyobb mozdonynál ez a megoldás már nem bírná a terhelést és meghajolna, itt viszont jót tesz a helykihasználásnak és tele állapotban a stabilitásnak is.

394,057 Szalajka-Fátyolvíze fotó

394,057 Szalajka-Fátyolvízesésnél

(könyvjelző)

Lámpakészlet csak egy van, így az elemes lámpákat szépen átvitték a kazán felőli oldaltól a konyha felőli véghez.

394,057 Szalajka-Halastónál fotó

394,057 Szalajka-Halastónál

(könyvjelző)

Reggel nappali kisvasút-fotózással folytattuk. Az idő nem volt tökéletes, de volt remény a javulásra. Hajtó Bálinttal és Endrével indultunk a halastavi ívhez.

Mk48-404 a Halastó és a Fat fotó

Mk48-404 a Halastó és a Fatelep között

394,057 a Halastó és a Fate fotó

394,057 a Halastó és a Fatelep között

(könyvjelző)

Ez egy remek példa arra, hogy egészen pocsék fényviszonyokból is lehet valami jót kihozni.

D04-602 Szalajka-Fatelepen fotó

D04-602 Szalajka-Fatelepen

A 100 éves évfordulóra elkészült a csatlós keletnémet dízelgép fényezése is, kérésünknek megfelelően napközben ő is bemutatkozott.

D04-602 Szalajka-Fatelepen fotó

D04-602 Szalajka-Fatelepen

Btx 030 Szilvásvárad és Sza fotó

Btx 030 Szilvásvárad és Szalajkavölgy között

(könyvjelző)

A kisvasúttól följöttünk a nagyvasútra, hiszen Endrének és a debreceni vasutasoknak köszönhetően ma is volt különlegesség a kis mellékvonalon.

MDmot 3025 Szilvásvárad és  fotó

MDmot 3025 Szilvásvárad és Szalajkavölgy között

(könyvjelző)

Már közel vagyunk Szilvásváradhoz. Fura, hogy a meglló-rakodóhelynek bejárati jelzője van. Lehet, hogy menet közben állomás lett belőle?

MDmot 3025 Szilvásváradon,  fotó

MDmot 3025 Szilvásváradon, az Egres-völgyben

(könyvjelző)

A kis erdei hangulatképek után kimentünk az alsó szakasz talán legszebb fotóhelyére, ahol már szép számmal gyülekeztek a fogatok és a fotósok egyaránt. Nemsokára jött is vissza a Piroska.

D04-602 a Szalajka-völgyben fotó

D04-602 a Szalajka-völgyben

Az a fotó csak rövid kiruccanás volt, mivel az MD még csak az alsó szakaszon járkált. Délután kettőig, amikor majd fölmegy egészen Putnokig, még volt időnk egy kicsit a kisvasúton fotózgatni.

Mk48-404 a Szalajka-völgybe fotó

Mk48-404 a Szalajka-völgyben

Még fotóhelyet váltani sincs idő, a kis dízel után rögtön jön a nagy is.

394,057 a Szalajka-völgyben fotó

394,057 a Szalajka-völgyben

(könyvjelző)

Új rovat: legjobban sikerül fotó

Új rovat: legjobban sikerült vasutazás közbeni étkezéseimet lefényképezem

Ha el nem felejtem. Érdekes témának ígérkezik!

D04-602 Szalajka-Fatelepen fotó

D04-602 Szalajka-Fatelepen

(könyvjelző)

Végszóra kisütött a Nap is, ebéd után elindultunk a nagyvasút felé MD-t fogni.

Mk48-414 Szalajka-Fatelepen fotó

Mk48-414 Szalajka-Fatelepen

Végre ő is meg volt forgalomban!

Btx 030 Szalajkavölgy megál fotó

Btx 030 Szalajkavölgy megállóhelyen

Hátul egy Bzmot szerelvény van csatolva, mivel az MD most nem fordul vissza Egerbe, hanem továbbmegy Putnokig, így az MD párjának kell egy plusz szerelvény.

Btx 030 Szalajkavölgy megál fotó

Btx 030 Szalajkavölgy megállóhelyen

(könyvjelző)

Hátul egy Bzmot szerelvény van csatolva, mivel az MD most nem fordul vissza Egerbe, hanem továbbmegy Putnokig, így az MD párjának kell egy plusz szerelvény.

Btx 030 Szilvásváradon fotó

Btx 030 Szilvásváradon

Btx 030 Nekézsenyben fotó

Btx 030 Nekézsenyben

Btx 030 Nekézsenyben fotó

Btx 030 Nekézsenyben

Magas a vasútbarátok aránya!

Btx 030 Sáta fölött fotó

Btx 030 Sáta fölött

Btx 030 Sáta fölött fotó

Btx 030 Sáta fölött

(könyvjelző)

MDmot 3025 Királdon fotó

MDmot 3025 Királdon

(könyvjelző)

Putnokon gyorsan megfordultunk, nekem alig sikerült jegyet vennem, de azért elértem a vonatot.

MDmot 3025 Királdon fotó

MDmot 3025 Királdon

MDmot 3025 a sorompónál fotó

MDmot 3025 a sorompónál

MDmot 3025 a sorompónál fotó

MDmot 3025 a sorompónál

Btx 030 a sorompónál fotó

Btx 030 a sorompónál

MDmot 3025 Sátán fotó

MDmot 3025 Sátán

(könyvjelző)

MDmot 3025 Sátán fotó

MDmot 3025 Sátán

(könyvjelző)

MDmot 3025 Szilvásváradon fotó

MDmot 3025 Szilvásváradon

MDmot 3025 Bélapátfalván fotó

MDmot 3025 Bélapátfalván

(könyvjelző)

Bzmot 202 Egerben fotó

Bzmot 202 Egerben

Ez is éjszakai fotó, csak egy kicsit másmilyen :)

Btx 030 Egerben fotó

Btx 030 Egerben

Sajnos viszonylag kevés időm van foglalkozni a honlappal, ennek oka azonban a rengeteg fotózás és a vonatmagazin.hu-n való cikkírás. Ott most éppen egy hosszabb cikksorozatom fut a téli fotózásról, remélem, valamennyire tudlak kárpótolni benneteket ezzel is.

Btx 030 Füzesabonyban fotó

Btx 030 Füzesabonyban

(könyvjelző)

A legfontosabb szerintem, hogy a honlap nem tűnik el, nem felejtődik el, hanem folyamatosan frissül, remélem, még nagyon sokáig. Viszont eközben sokminden átalakul. Nem szeretnék túlozni, de valamennyire büszke vagyok arra, hogy már annyira veszélyesnek tart a nagy szaklap engem, hogy mindenáron meg akar fosztani a közönségemtől. Amíg látogatjátok és RSS-en követitek ezt a honlapot, segítetek a Vonatmagazin közösségét építeni, addig itt biztosan lesz vasútbarát élet. Ha nem és ezt nem fenyegetőzésnek szánom, de nézzünk szembe a tényekkel: az index fórumai nem a szakmaiságról és nem a barátságosságról szólnak már nagyon rég óta.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek