sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Szatmári mellékvonalak

Veszélyeztetett mellékvonalak és motorvonatok nyomában Mátészalkától távolodóban.

Rákosrendező hajnalban fotó

Rákosrendező hajnalban

(könyvjelző)

Az első utunkra kocsival indultunk, bár először elvonatoztunk Rákosrendezőre, ahol Döbrögi fölvett minket. Ádm Esztergomból, én Óbudáról érkeztem. Rákosrendező eddigre már semmit nem mutatott hajdani fényéből, már mindkét tartalék Ferencvárosba költözött, már nem innen indulva gyűjtik össze a környező vonalakról a vagonokat és osztják szét a rákosi és ferencvárosi teherpályaudvarokra, és a Füstibe és Istvántelekre vezető elágazáson kívül más izgalmas nem maradt itt. Nem sokkal később már az M3-ason száguldottunk figyelmessen, tapasztaltan, türelmessen.

Btx 019 Vásárosnamény állom fotó

Btx 019 Vásárosnamény állomáson

Az ország keleti csücskébe, a Nyíregyháza-Vásárosnamény és a Záhony-Mátészalka vasútvonal csatlakozóállomására mentünk, ahol két MDmot motorvonat keresztjét kívántuk megörökíteni. Ekkor már a 111-es vonal vonatai összevontan, Tiborszállásig közlekedtek, csak a nagykárolyi vonatok indultak Mátészalkáról. A 111-es, 115-ös és 116-os vonalakon járatritkításokat most nem terveznek.

Btx 019 és M44 430 Vásárosn fotó

Btx 019 és M44 430 Vásárosnamény állomáson

(könyvjelző)

Az állomási tartaléknak elsősorban a környező iparvágányokon van dolga, a Nyírmadára tartó, széles nyomközű, tengelyátszerelt, koromszállító kocsik Záhonyból M62-essel érkeznek.

Btx 019 és M44 430 Vásárosn fotó

Btx 019 és M44 430 Vásárosnamény állomáson

A felvételi épületet sok évvel ezelőtt újították föl, mégis, még mindig gyönyörűen néz ki.

MDmot 3003 és M44 430 Vásár fotó

MDmot 3003 és M44 430 Vásárosnamény állomáson

Látszik, hogy ez nem vicinálisként üzemelt a hőskorban, a háttérben minden vágány mellett egyéni alak kijárati jelző áll, ami biztosítóberendezés jelenlétére utal, még ha csak elektromechanikuséra is, de legalább nem csak egy védőjelző áll az állomás két végén.

MDmot 3003 Vásárosnamény ál fotó

MDmot 3003 Vásárosnamény állomáson

A vágányhosszok is jelentősek, az éjszakai tolatást pedig térvilágító oszlopok segítik.

M44 430 Vásárosnamény állom fotó

M44 430 Vásárosnamény állomáson

Mivel darabáru-forgalom a MÁV-nál már nincs, sőt, igaziból jelentős kocsirakományú forgalom sem, így a raktárat nem használják.

Faragott kandeláber és a Bt fotó

Faragott kandeláber és a Btx 019 MDmot vezérlőkocsi oldala Vásárosnaményban

(könyvjelző)

Tulipános népi díszítésű oszlopfőn régis hatású bádogban működhet az izzó.

MDmot 3025 Aranyosapáti és  fotó

MDmot 3025 Aranyosapáti és Gyüre között

A másik vonatnak még volt időnk elémenni, a kereszt elég hosszúra van tervezve Naményban.

Btx 024 Aranyosapáti és Gyü fotó

Btx 024 Aranyosapáti és Gyüre között

(könyvjelző)

A vonat mellett a Gyürei Könnyező Pócsi Szűzanya Görög Katolikus kápolna.

MDmot 3025 Kisvarsány és Vá fotó

MDmot 3025 Kisvarsány és Vásárosnamény között

MDmot 3025 és M44 430 Vásár fotó

MDmot 3025 és M44 430 Vásárosnamény állomáson

MDmot 3025, MDmot 3003 és M fotó

MDmot 3025, MDmot 3003 és M44 430 Vásárosnamény állomáson

MDmot 3003 és MDmot 3025 Vá fotó

MDmot 3003 és MDmot 3025 Vásárosnamény állomáson

(könyvjelző)

A 3025-ös Tiborszállásra, a 3003-as Záhonyba tart.

MD motorvonat Vásárosnamény fotó

MD motorvonat Vásárosnaményban

Az állomás mögött egy iparvágánnyal is rendelkező fafeldolgozó van.

MDmot 3025 Vitka és Nagydob fotó

MDmot 3025 Vitka és Nagydobos között

(könyvjelző)

MDmot 3025 Vitka és Nagydob fotó

MDmot 3025 Vitka és Nagydobos között

Btx 024 Vitka és Nagydobos  fotó

Btx 024 Vitka és Nagydobos között

Érdekes, hogy a motorkocsi pont a 25. Btx-szel közlekedik együtt (a vezérlőkocsik számozása, mint a januári módosítás előtt minden vontatott járművé 000-val kezdődött). Ennek mondjuk sok jelentősége nincs, különösen, hogy a 3025-ös előtt két motorkocsit szerelvény nélkül gyártottak le (a 3021-es és 3022-es tartaléknak és tehervonatozásra készült).

A Nagydobos és Ópályi közöt fotó

A Nagydobos és Ópályi közötti út lombalagútja

(könyvjelző)

MDmot 3025 Nagydobos és Ópá fotó

MDmot 3025 Nagydobos és Ópályi között

(könyvjelző)

MDmot 3025 Ópályi és Mátész fotó

MDmot 3025 Ópályi és Mátészalka között

(könyvjelző)

Btx 024 Ópályi és Mátészalk fotó

Btx 024 Ópályi és Mátészalka között

Bzmot 218 Nagyecseden fotó

Bzmot 218 Nagyecseden

(Nagykároly-Mátészalka-Csapi HÉV, Mátészalka-Tiborszállás vasútvonal)

Átszaladtunk Mátészalkán és a Tiborszállásra továbbközlekedő vonatot megelőzve a nagyecsedi állomásra tértünk be. Egyfelől itt nagyon szépen fölújították a felvételi épületet, másrészt megközelíthető, jó nyíltvonali fotóhelyet itt nem ismertem.

Bzmot 218 Nagyecseden fotó

Bzmot 218 Nagyecseden

MDmot 3025 Nagyecseden fotó

MDmot 3025 Nagyecseden

(könyvjelző)

Btx 024 Nagyecseden fotó

Btx 024 Nagyecseden

MDmot 3003 Újkenéz és Arany fotó

MDmot 3003 Újkenéz és Aranyosapáti között

A másik szerelvény közben elindult Záhonyból, és mi elérobogtunk, hogy őt is végigüldözhessük a 111-es vonalon. Sajnos annyi időnk nem volt, hogy Eperjeskéig, vagy legalább a tornyospálcai átrakóig elérjünk.

MDmot 3003 Újkenéz és Arany fotó

MDmot 3003 Újkenéz és Aranyosapáti között

MDmot 3003 Aranyosapáti és  fotó

MDmot 3003 Aranyosapáti és Gyüre között

(könyvjelző)

MDmot 3003 Aranyosapáti és  fotó

MDmot 3003 Aranyosapáti és Gyüre között

(könyvjelző)

Görög katolikus templommal és kokárdával.

Btx 019 Gyürén fotó

Btx 019 Gyürén

MDmot 3003 a végre napsütöt fotó

MDmot 3003 a végre napsütötte Vásárosnaményban

(könyvjelző)

Kicsit szorosabb, de a többközpontos biztberhez képest még mindig nagyon laza vonatkereszt volt ekkor is.

MDmot 3003 a végre napsütöt fotó

MDmot 3003 a végre napsütötte Vásárosnaményban

MDmot 3003 a végre napsütöt fotó

MDmot 3003 a végre napsütötte Vásárosnaményban

MDmot 3003 a végre napsütöt fotó

MDmot 3003 a végre napsütötte Vásárosnaményban

(könyvjelző)

Kicsit szorosabb, de a többközpontos biztberhez képest még mindig nagyon laza vonatkereszt volt ekkor is.

MDmot 3003 a végre napsütöt fotó

MDmot 3003 a végre napsütötte Vásárosnaményban

(könyvjelző)

Kicsit szorosabb, de a többközpontos biztberhez képest még mindig nagyon laza vonatkereszt volt ekkor is.

MDmot 3003 Vásárosnamény és fotó

MDmot 3003 Vásárosnamény és Vitka között

(könyvjelző)

Gyönyörű alföldi hangulatú képen száraz kukoricával és késő-téli gúnyát viselő fákkal.

MDmot 3003 Vásárosnamény és fotó

MDmot 3003 Vásárosnamény és Vitka között

MDmot 3003 Vásárosnamény és fotó

MDmot 3003 Vásárosnamény és Vitka között

(könyvjelző)

Gyönyörű alföldi hangulatú képen száraz kukoricával és késő-téli gúnyát viselő fákkal.

MDmot 3003 Vitka és Nagydob fotó

MDmot 3003 Vitka és Nagydobos között

Ugyan itt már fotóztunk, de mivel kocsival voltunk, sok hely nem jöhetett számításba, viszont ha volt esélyünk még előzni, akár egy ismétlés is megérte, némi kompozícióbeli módosítással.

MDmot 3003 Nagydoboson fotó

MDmot 3003 Nagydoboson

A MÁV-TR M41 2162 a híres  fotó

A MÁV-TR M41 2162 a híres Fekete vonattal Kocsordon

(könyvjelző) (Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

A munkásvonat egészen az eredeti, Szatmárnémeti-Fehérgyarmat vicinális jelenlegi végéig, Zajtáig elmegy, és teszi jelenleg is, egyedül a szakasz teljes szüneteltetése alatt nem járt. Az igény hatalmas, sokan így is inkább a heringjáratos, őt követő csörgős ingával utaznak Gyarmatról vagy Szalkáról. A vonat nevét egyesek szerint a munkások színéről, mások szerint a régen erre ritkaságszámba menő fekete Bhv-kocsikról kapta, amiből a hőskorban kiadták.

A MÁV-TR M41 2162 a híres  fotó

A MÁV-TR M41 2162 a híres Fekete vonattal Kocsordon

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Most egy szolnoki ingavonat szerelvényével jár, és bár ezen a szakaszon egyébként is sok a Csörgő (az Uzsgyi valamint régen az MDmot is), a fővonali jellegű közlekedés csak Fehérgyarmatig van. Szatmárnémeti Romániához csatolása után ugyanis a vicinális magyar szakasz nélkül maradt, és a csengeri vonal Kocsord alsó állomásából kiágaztatva új vasútvonal épült. Ennek köszönhető, hogy Kocsord alsón nem épült több vágány, vagy az elágazóállomásokra jellemző kettős vágányösszeköttetés (hózentróger), hanem vasútmodellezők szívét megmelengetően az új vonal a régi, már magában haladó vágányából ágazik ki nem sokkal a kitérővágány váltója után.

Bzmot 219 Zajtán fotó

Bzmot 219 Zajtán

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

A mezei középállomásnak épült, mai fejállomáson az elmúlt évtizedek egyetlen hangulatjavító intézkedése (mert fejlesztésnek azért nem nevezném) a peronszegély fehérre festése volt. Ennek ellenére az állomás és környéke tiszta, megfelelő hely a vonatra várásra.

Bzmot 219 Zajtán fotó

Bzmot 219 Zajtán

(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

A népi motívumokkal dízsített épület komoly értéket képvisel, egyszer talán ennek a mása is fölépül a Skanzenban.

Bzmot 219 Zajta és Rozsály  fotó

Bzmot 219 Zajta és Rozsály között

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Rozsály és Gacsál fotó

Bzmot 219 Rozsály és Gacsály között

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Rozsály és Gacsál fotó

Bzmot 219 Rozsály és Gacsály között

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Rozsály és Gacsál fotó

Bzmot 219 Rozsály és Gacsály között

(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Rozsály és Gacsál fotó

Bzmot 219 Rozsály és Gacsály között

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Jánkmajtison fotó

Bzmot 219 Jánkmajtison

(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Az ősz csodálatos színekkel, az alacsonyan járó nap pedig melegséggel töltötte meg ezt a képet. Az állomástól Zajta felé eső helyen sok fát kivágtak, de sajnos nem vasúton szállítják el a rönköket.

Bzmot 219 Jánkmajtison fotó

Bzmot 219 Jánkmajtison

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 219 Penyigénél a Szen fotó

Bzmot 219 Penyigénél a Szenke-tó fölött

(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

A holtág jellegű vízfelület valójában nem a Szamos régi medréhez tartozik, hanem a patakokkal és csatornákkal alaposan átszőtt Szamos és a Tisza közti terület egy természetes tava. A friss vizet a Szenke-pata hozza bele, ami Jánkmajtistól nem messze fakad. Számos halfajt telepítenek a vizébe, hossza csaknem három kilométer.

Bzmot 219 Fehérgyarmaton fotó

Bzmot 219 Fehérgyarmaton

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

A háttérben a Fehérgyarmat-Eger vonat gépe jár körbe.

Fehérgyarmat vasútállomása fotó

Fehérgyarmat vasútállomása

Fehérgyarmat vasútállomása fotó

Fehérgyarmat vasútállomása

A GV 3729 pályaszámú, feket fotó

A GV 3729 pályaszámú, fekete C50-es motormozdony Fehérgyarmaton

Bzmot 219 Fehérgyarmaton fotó

Bzmot 219 Fehérgyarmaton

Egy fa árnyékába épített ha fotó

Egy fa árnyékába épített hajtányszín Fehérgyarmaton

M41 2167 Fehérgyarmaton fotó

M41 2167 Fehérgyarmaton

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

M41 2167 Fehérgyarmaton fotó

M41 2167 Fehérgyarmaton

(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

M41 2167 Fehérgyarmaton fotó

M41 2167 Fehérgyarmaton

(Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal)

Bzmot 356 Csengerben fotó

Bzmot 356 Csengerben

(Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

Ez egy másik vonal, a Mátészalka-Csenger, ami a 114-es számot viseli, és hajdan a közvetlen összeköttetést jelentette Szatmárnémetibe. Manapság nemzetközi vonat csak a kisebb Nagykárolyba van, pedig a szatmárnémeti kapcsolat még fontosabb lenne.

Bzmot 356 Csengerben fotó

Bzmot 356 Csengerben

(Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

Bzmot 356 Csengerben fotó

Bzmot 356 Csengerben

(Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

Napnyugta Porcsalma-Tyukodo fotó

Napnyugta Porcsalma-Tyukodon

(könyvjelző)

Napnyugta Porcsalma-Tyukodo fotó

Napnyugta Porcsalma-Tyukodon

(könyvjelző)

Bzmot 356 Porcsalma-Tyukodo fotó

Bzmot 356 Porcsalma-Tyukodon

(Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

Bzmot 356 Ököritófülpösön fotó

Bzmot 356 Ököritófülpösön

Bzmot 356 Kocsordon, a Kras fotó

Bzmot 356 Kocsordon, a Kraszna-hídnál

(Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

A kép a Székely Hadosztály emlékművéről készült.

Bzmot 356 Kocsordon, a Kras fotó

Bzmot 356 Kocsordon, a Kraszna-hídon

(könyvjelző) (Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

A kép a Székely Hadosztály emlékművéről készült.

Bzmot 356 Kocsordon, a Kras fotó

Bzmot 356 Kocsordon, a Kraszna-hídnál

(könyvjelző) (Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal)

A kép a Székely Hadosztály emlékművéről készült.

M41 2326 Bhv és Bx kocsikbó fotó

M41 2326 Bhv és Bx kocsikból álló személyvonattal Nyíradonyban

(könyvjelző)

A klasszik M41 2145-öt mene fotó

A klasszik M41 2145-öt menesztik Nyíradonyból

(Debrecen-Nyírbátori HÉV)

Debrecenbe megy - Nagykállóba sajnos már nem jár a Kis Piros sem, nemhogy mozdonyos vonat.

Vonatkereszt Nagykállóban:  fotó

Vonatkereszt Nagykállóban: Bzmot 363 Nyíregyháza-Mátészalka személyvonattal az éjszakában

(Szabolcsvármegyei HÉV, Nyíregyháza-Mátészalka vasútvonal)

Eredetileg MD-t indultunk fotózni Sárándra, de kiderült, hogy a kis mellékutakon végtelenül messze van, így inkább Bézék után néztünk - talán nem is hiába.

Vonatkereszt Nagykállóban:  fotó

Vonatkereszt Nagykállóban: Bzmot 316 Mátészalka-Nyíregyháza személyvonattal az éjszakában

(Szabolcsvármegyei HÉV, Nyíregyháza-Mátészalka vasútvonal)

Nagykálló hajdan versenyben volt Szabolcs megye vezetéséért, piactartó jogú város volt, ám a Tiszavidéki Vasút Nyíregyházán építette föl állomását, ezzel mindörökre kisvárosi létbe béklyózva Nagykállót.

Vonatkereszt Nagykállóban:  fotó

Vonatkereszt Nagykállóban: Bzmot 316 Mátészalka-Nyíregyháza személyvonattal az éjszakában

(könyvjelző) (Szabolcsvármegyei HÉV, Nyíregyháza-Mátészalka vasútvonal)

Vonatkereszt Nagykállóban:  fotó

Vonatkereszt Nagykállóban: Bzmot 217 Nyíregyháza-Mátészalka személyvonattal az éjszakában

(könyvjelző) (Szabolcsvármegyei HÉV, Nyíregyháza-Mátészalka vasútvonal)

Köszönöm a figyelmed! Hamarosan újabb alföldi albumok és RhB-frissítések érkeznek, elsősorban a 100 éves Ilanz-Disentis vonal kapcsán. Addig is időkitöltésre javaslom a Napi galériát megtekinteni - gyakori frissítésekkel!

Vonatkereszt Nagykállóban:  fotó

Vonatkereszt Nagykállóban: Bzmot 217 Nyíregyháza-Mátészalka személyvonattal az éjszakában

(könyvjelző)

Köszönöm a figyelmed! Hamarosan újabb alföldi albumok és RhB-frissítések érkeznek, elsősorban a 100 éves Ilanz-Disentis vonal kapcsán. Addig is idokitöltésre javaslom a Napi galériát megtekinteni - gyakori frissítésekkel!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek