sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Száznegyvenkettő

A budapesti elővárosi vicinális Desiro, Uzsgyi és Csörgő-vontatású szerelvényei.

A MÁV-START 418 110 Ócsa és fotó

A MÁV-START 418 110 Ócsa és Felsőpakony között

(könyvjelző)

Elég régen jelentkeztem utoljára új albummal (a LÁEV 100 -zal közel két hónapja), és már nagyon szerettem volna publikálni valamit. Sajnos a digitális oktatás lakásfelújítással keresztezve nem teszi egyszerűvé az írást, de azért addig túrtam a képek között, amíg nem találtam egy témát, amihez nem kell borzasztó sokat írni. Ez lett a 142-es és évszakai.

A MÁV-START 418 187 Ócsa és fotó

A MÁV-START 418 187 Ócsa és Ócsai szőlők között

(könyvjelző)

A MizseJet egyébként is forró téma, hiszen a BDt 100-as vezérlőkocsik is kihalófélben vannak. Akkor még a Desirók térnyerése miatt aggódva indultam fényképezni, azóta kiderült, hogy a duzzogva lefotózott, útbaeső desirós vonatok képei is dokumentum-értékűek lettek.

A MÁV-START 418 187 Ócsa és fotó

A MÁV-START 418 187 Ócsa és Ócsai szőlők között

A MÁV-START 426 028 Ócsai s fotó

A MÁV-START 426 028 Ócsai szőlők és Ócsa között

A MÁV-START 418 157 Ócsa és fotó

A MÁV-START 418 157 Ócsa és Ócsai szőlők között

(könyvjelző)

Teljesen átlagos havas fotók készültek egy-egy tanítás utáni délutánon 2018-ban, de nekem igazán emlékezetesek ezek a képek. Többnyire hegyekben érzem jól magamat, de a 142-esen a nagygépek és az időjárás együtt nagyon kellemessé tették a vonatfotózást.

A MÁV-START 418 156 Ócsai s fotó

A MÁV-START 418 156 Ócsai szőlők és Ócsa között

(könyvjelző)

A MÁV-START 418 202 Ócsai s fotó

A MÁV-START 418 202 Ócsai szőlők és Inárcs-Kakucs között

(könyvjelző)

A MÁV-START 418 202 Ócsai s fotó

A MÁV-START 418 202 Ócsai szőlők és Inárcs-Kakucs között

A MÁV-START 418 187 Inárcs- fotó

A MÁV-START 418 187 Inárcs-Kakucs és Ócsai szőlők között

(könyvjelző)

A háttérben a vonatkeresztek miatt fölélesztett állomás nem biztosított bejárati jelzője látható.

A MÁV-START 418 164 Zugló m fotó

A MÁV-START 418 164 Zugló megállóhelyen

A MÁV-START 431 357 Kő fotó

A MÁV-START 431 357 Kőbánya-Kispest állomáson

Azóta a 150-es számú Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kiskunhalas - Kelebia vasútvonalon is nagy változások következtek be a járműállományban. Másban nem igazán, bár a túlárazott és túltolt átépítés állítólag hamarosan kezdődik. Gondolom szívesen bármit, csak a járványban tönkrement embereknek ne kelljen adniuk.

A MÁV-START 426 013, az uto fotó

A MÁV-START 426 013, az utolsó első szériás MÁV Desiro porol Gyál felső és Gyál között

A MÁV-START 418 157 Gyál és fotó

A MÁV-START 418 157 Gyál és Gyál felső között

(könyvjelző)

Budapest - Lajosmizse - Kecskemét
(Hetényegyháza - Kerekegyháza)

MizseJet

M41 2203

Megnyitás:
  • Budapest - Lajosmizse: 1889.
  • Kecskemét - Tiszaug (Tiszaparti rakodó): 1896.
  • Lajosmizse - Kecskemét alsó: 1905.
  • Kisnyír - Kerekegyháza: 1905.
Hossz:~122 km
Építtető:Budapest-Tiszai HÉV
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:MÁV-START Zrt.

A vasútvonal egyes szakaszainak kiépítésére különböző HÉV-ek alakultak, ám a tényleges beruházást már az egyesülésükkel létrejött Budapest-Tiszai HÉV végezte. A vonalak teljes egészükben Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyében vezettek, mivel Tiszaugnál a Tisza-híd nem épült meg, csak egy folyami rakodó lett a lakiteleki oldalon a vonal végpontja. A Második Világháború után Lakitelek és Kunszentmárton között új nyomvonalon épült meg a vonal folytatása, amely magában foglalta a tiszaugi közös közúti-vasúti hidat is. A vonalnak elsősorban stratégiai jelentősége volt, személy- vagy teherforgalma nem volt jelentős, ma minimális számú személyszállító vonat közlekedik rajta. A menetrendekben és az Atlaszban 145-ös számmal található meg.

Kecskemét alsó pályaudvar és Kecskemét között a Kecskemét - Fülöpszállási HÉV vonalát használta péage-forgalomban. A Kecskemét felől bejárható Hetényegyháza - Kerekegyháza szakasz 1974. december 31-én szűnt meg.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Sokszor az elővárosi vicinálisnak titulálják a 142-es számú Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonalat, de hát életem jórészében az volt az esztergomi vonal is, és a kellemes hőmérsékletű, korszerű járművek ellenére az a veresegyházi dici-döci is. Budapest környékén az igazi elővárosi mellékvonal egyébként is a Vác-Diósjenő!

Mindez azonban nem veszi el az érdemet a lajositól, hogy óriási hangulattal rendelkezik, az elmúlt évtizedben igen változatos a járműparkja, és a különvonatoknak is köszönhetően az egyik legtöbbet látogatott és fotózott vasútvonalam lett. Persze, majdnem kizárólag autóval fotózok itt, ami rögtön rávilágít arra, hogy bár vasútrajongási szempontból a vonal egy csoda, a környéken lakók számára egy mindennapos bosszúság, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő csődje, egy felfoghatatlan zárvány, ami egy hivatalosan vasútbarát kormány tizenegyedik évében rettenetesen kínos kellene, hogy legyen, sokaknak mégsem az.

A Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal térképe, állomásai és megállóhelyei
Az összes vasúti térképem a fotóhelyekkel

Oldalt olvasható röviden a vonal története, ami igaziból tipikus HÉV-es történet. Eredetileg Lakitelek (Tiszaug) felé csak irányváltással lehetett végig közlekedni, de ma már van Kecskeméten deltavágány, így Budapestről ez a legkisebb távolsággal rendelkező útvonal Kecskemétre és Szegedre is. Nyilván a sok lakott terület miatt sosem lesz olyan gyors, mint az emelt sebességre is előkészített ceglédi irány, de a fejlesztések totális hiányát sem magyarázza semmi. 60 km/h a pályasebesség, de komplett állomásközök negyvenesek, ráadásul pont az igázók által leginkább használt, Budapesthez közel eső részeken.

A képen látható, nem biztosított bejárati jelző előjelzője már nincs üzemben, a Prolan által kifejlesztett új, kisállomási, elektronikus biztosító-berendezés próbaüzeme keretében biztosított fényjelzők kerültek ide. Bíztató volt pár éve az is, hogy Gyálon és Inárcs-Kakucson is lehetőséget teremtettek vonatkeresztezésekre, aminek köszönhetően kedvezőbb, ütemesebb menetrendet lehetett kialakítani, de a fő problémát, a leromlott felépítményt, ez nem oldja meg. Mindenesetre a pályát csak állami pénzből lehetne fölújítani, hiszen a legfejlettebb Közép-Magyarországi régióban van, rengeteget kellene valóban építkezni, nem elég a pályát újrafektetni ott, ahol volt, ráadásul a költségvetési forrásokat direktben is el lehet lopni át lehet csoportosítani a Mathias Corvinus Collegium-hoz, nem kell holmi építkezéseket belevonni. Plusz itt sok helyen a klasszikus felüljárók nem férnének el, csak komplex város-szöveti átalakításokkal lehetne a vasutat integráló szerepbe hozni a mostani szeparáló szerepéből, ami a környék demográfiáját ismerve túl szép környezetet adna mindenféle vidéki népeknek meg cigányoknak olyan választópolgároknak, akik enélkül is a kormányra szavaznak, ráadásul a lakókörnyezetük élhetőbbé tétele zavarná a politikai hátországot. Az állam elintézettnek tekintette a 142-es ügyét a Desirók ide helyezésével, ami a menetrendszerűségre gyakorolt katasztrofális hatás miatt nem maradhatott végleges megoldás.

A MÁV-START 418 174 Gyál és fotó

A MÁV-START 418 174 Gyál és Gyál felső között

(könyvjelző)

A terv állítólag az volt, hogy az esztergomi villamosítás beindulása után a lajosi vonal teljesen desirós lesz, de a sok fekvemaradás, a tripla helyett szóló motorok miatt gyorsan visszakerültek a Csörgők, először csak első generációs posta-Bhv kocsikkal, később régi Bhv-kkal is, néha ingaként, néha körüljárósan. Azóta a Desirók elkerültek a Dunántúlra InterRegio és mellékvonali forgalomra, ahová igaziból valók (lennének, ha megkapnák a 17 éves életkoruk miatt igencsak indokolt főjavítást). A helyükre Uzsgyik érkeztek, akik nem először bukkannak föl a 142-esen , a baj csak az, hogy nem a szentesi, szintén főjavításra váró sorból vették föl őket beruházással, hanem olyan vonalakról hozták el őket, ahol a bejáratott utazóközönség számított rájuk, és talán csak miattuk nem szokott még át buszra. Gyomorforgató az is, ahogy Békés megyétől elvették az InterPiciket, de kárpótolták őket sima légkondis Bézékkel - például Balassagyarmatról, akik kaptak jöttment, légkondi nélküli, és ki tudja, milyen állapotú távvezérléssel megvert kocsikat. Salgótarján pedig visszasüllyedt 15 évet .

A MOS-271 forgalmi rendszám fotó

A MOS-271 forgalmi rendszámú Volánbusz Volvo 7800A csuklós autóbusz Gyálon

A MÁV-START 418 110 Gyál fe fotó

A MÁV-START 418 110 Gyál felső megállóhelyen

Ez egy körüljárós szerelvény, ami nem csak onnan látszik, hogy nincs rajta vezérlőkocsi, de onnan is, hogy egy második generációs 20-05-ös Bhv is van benne, bordázott tetővel és a lépcsőket teljesen taaró ajtókkal (ezekben nincs 30 eres távvezérlési kábel és nem csak oldalfalcserét, hanem teljes szekrénycserét kaptak).

A MÁV-START 418 110 Gyál fe fotó

A MÁV-START 418 110 Gyál felső megállóhelyen

(könyvjelző)

Ez egy körüljárós szerelvény, ami nem csak onnan látszik, hogy nincs rajta vezérlőkocsi, de onnan is, hogy egy második generációs 20-05-ös Bhv is van benne, bordázott tetővel és a lépcsőket teljesen taaró ajtókkal (ezekben nincs 30 eres távvezérlési kábel és nem csak oldalfalcserét, hanem teljes szekrénycserét kaptak). A háttérben látható szobormozdony a Közlekedési Múzeum által kiállított, a müncheni Krauss gyárban a MÁV-nak 1882-ben épült, eredetileg XIIh osztályú, 6633-as pályaszámú, később 381,001 pályaszámot viselő, szertartályos gőzmozdony.

A BDt 103-ast egy Csörg! fotó

A BDt 103-ast egy Csörgő tolja be Kispestre

A BDt 103-ast egy Csörg! fotó

A BDt 103-ast egy Csörgő tolja be Kispestre

(könyvjelző)

A 142-es teherforgalma ma már csekély, de azért van pár képem a gazdagabb, Bobókkal és Szergejekkel színezett hőskorból .

A MÁV-START 418 156 Kispest fotó

A MÁV-START 418 156 Kispest állomáson

A MÁV-START 418 149 Fels fotó

A MÁV-START 418 149 Felsőpakony és Ócsa között dübörög nagy füsttel

(könyvjelző)

Ócsa nem csak a bedőlt banki hitelesek lakóparkjáról nevezetes, de például a lápról vagy arról a 800 éves templomról, amelyben Ken Follet és Ridley Scott a Katedrális című TV-sorozatot forgatta. Meg a szép, napos, bejárati ívéről.

A MÁV-START 418 149 Fels fotó

A MÁV-START 418 149 Felsőpakony és Ócsa között dübörög nagy füsttel

(könyvjelző)

Ócsa nem csak a bedőlt banki hitelesek lakóparkjáról nevezetes, de például a lápról vagy arról a 800 éves templomról, amelyben Ken Follet és Ridley Scott a Katedrális című TV-sorozatot forgatta. Meg a szép, napos, bejárati ívéről.

A MÁV-START 426 029 Fels fotó

A MÁV-START 426 029 Felsőlajos és Táborfalva között

Ismét egy Desiro, amit csak lefotóztam, mert útba esett, bár a másik irányból jött, erre ebből lett dokumentum értékű kép. Egy kicsit hasonlít ez a Napi vonatfotók között erre a képre:

Azt hittem, a Púposok lassan tényleg eltűnnek, így muszáj fotózni őket, erre az Uzsgyik tűntek el onnan...

A MÁV-START 418 149 Táborfa fotó

A MÁV-START 418 149 Táborfalva és Felsőlajos között

(könyvjelző)

A MÁV Nosztalgia kft. MDa 3 fotó

A MÁV Nosztalgia kft. MDa 3017 Gyón és Hernád között

(könyvjelző)

Mivel a következő, jó napállású vonat is Csörgőre volt írva, elindultam visszafelé az ötös úton, amikor megláttam, hogy egy mellékút fénysorompója piros. Szemből gyorsan kibontakozott a vörös-elefántcsönt színezése a nosztalgia MDmot motorvonatnak, így a közlekedési szabályok adta lehetőségeknek megfelelő sürgősséggel megfordultam, majd fotóhelyet kezdtem keresni a Piroskának. Nem kellett messzire mennem, csak az Öreg országút kiágazásáig.

A MÁV-START 418 149 Fels fotó

A MÁV-START 418 149 Felsőlajos és Lajosmizse között

(könyvjelző)

Így még egyszer kénytelen voltam lefotózni a posta-Bhv-s ingát, pedig a következő vonat elvileg klasszik volt. Nade utána jött az MDá!

A MÁV Nosztalgia kft. MDa 3 fotó

A MÁV Nosztalgia kft. MDa 3017 Felsőlajos és Lajosmizse között a MÁV Kert gyomírtó-vonatával

(könyvjelző)

Örömteli, hogy egy üzemképes motorkocsi megmaradt a kedvenc Ganz járműsorozatomból, az azonban szánalmas, hogy a változatos belső terekkel fölújítható, ideális élményvonati szerelvény helyett nyugati import kocsik kerültek és kerülnek a MÁV Nosztalgia, majd a MÁV Rail Tours kft.-k kebelébe, és a motorral egyidőben elvben felújított szerelvény már csak napszítta, romos torzó. Egy ideig a vezérlőkocsi fűtőkocsiként még járt élményvonatokkal, de mára az a szerepe is kikopott. Pedig az MDmot egy olyan járműtípus, amelyik többet érdemelt:

A MÁV-START 426 024 Fels fotó

A MÁV-START 426 024 Felsőlajos és Táborfalva között

A MÁV-START 426 024 Fels fotó

A MÁV-START 426 024 Felsőlajos és Táborfalva között

(könyvjelző)

A MÁV-START 426 029 Ócsa és fotó

A MÁV-START 426 029 Ócsa és Inárcs-Kakucs között tanyasi postaládákkal

(könyvjelző)

A MÁV-START 426 023 Inárcs- fotó

A MÁV-START 426 023 Inárcs-Kakucs és Ócsa között

(könyvjelző)

A MÁV-START 418 149 Ócsa és fotó

A MÁV-START 418 149 Ócsa és Inárcs-Kakucs között

(könyvjelző)

A MÁV-START 426 029 Táborfa fotó

A MÁV-START 426 029 Táborfalva és Örkény között

A MÁV-START 426 029 Táborfa fotó

A MÁV-START 426 029 Táborfalva és Örkény között

A MÁV-START 426 029 Táborfa fotó

A MÁV-START 426 029 Táborfalva és Örkény között

A MÁV-START 418 149 Örkény  fotó

A MÁV-START 418 149 Örkény és Táborfalva között

(könyvjelző)

A 142-es alsó szakaszán Lajosmizse és Kecskemét között Bézék járnak, egy ottani vonatról például itt látható képem:

. Most egy szakaszon megsokasodtak a motorkák, mivel az állandó közúti dugók miatt városi vasút indult Hetényegyháza és Kecskemét között. Az igazi megoldás persze a végig ütemes menetrend lenne, akár mondjuk dabasi járműcserével, de mégis a teljes vonalra nézvést.

A MÁV-START 418 156 Inárcs- fotó

A MÁV-START 418 156 Inárcs-Kakucs és Dabas között, Dabas állomás bejáratán

(könyvjelző)

A MÁV-START Bmxfee 001 Döms fotó

A MÁV-START Bmxfee 001 Dömsöd és Kunszentmiklós-Tass között

(könyvjelző)

Néha teszünk kisebb kitérőket a fókuszban lévő vasútvonaltól, és Hernyót fotózni például szintén fontos manapság, szóval így érkeztünk Petivel Kunszentmiklós-Tass állomás bejárati jelzőjéhez. A hely nincs is messze Dabastól és elég kellemes a táj útközben.

A MÁV-START 414 009 Dömsöd  fotó

A MÁV-START 414 009 Dömsöd és Kunszentmiklós-Tass között

A MÁV-START Bmxfee 001 Kuns fotó

A MÁV-START Bmxfee 001 Kunszentmiklós-Tass állomáson

Sárga virágok között áll indulásra készen a motorvonat.

A MÁV-START 414 009 pályasz fotó

A MÁV-START 414 009 pályaszámú Hernyó villamos motorvonata Dömsöd és Kiskunlacháza között

(könyvjelző)

A MÁV-START Bmxfee 001 pály fotó

A MÁV-START Bmxfee 001 pályaszámú Hernyó vezérlőkocsi Dömsöd és Kiskunlacháza között

A MÁV-START 415 120 Kiskunl fotó

A MÁV-START 415 120 Kiskunlacháza és Dömsöd között

A MÁV-START Bmxfee 001 Taks fotó

A MÁV-START Bmxfee 001 Taksony és Dunavarsány között

(könyvjelző)

A MÁV-START 415 114 Dunavar fotó

A MÁV-START 415 114 Dunavarsány és Taksony között

A MÁV-START 424 201  fotó

A MÁV-START 424 201 Kissamu Taksony és Dunavarsány között

A MÁV-START 434 003-1  fotó

A MÁV-START 434 003-1 Samu InterCity motorkocsi Taksony és Dunavarsány között

A MÁV-START 431 265 tehervo fotó

A MÁV-START 431 265 tehervonattal Taksony és Dunavarsány között

(könyvjelző)

A MÁV-START 418 178 Kispest fotó

A MÁV-START 418 178 Kispest és Kőbánya-Kispest között

A MÁV-START BDt 102 Kispest fotó

A MÁV-START BDt 102 Kispest és Kőbánya-Kispest között

A MÁV-START BDt 102 Kispest fotó

A MÁV-START BDt 102 Kispest és Kőbánya-Kispest között

A bejárati jelző jelzése: Szabad csökkentett, legfeljebb 40 km/h sebességgel, a következő jelzőn megállj jelzés várható.

A MÁV-START 426 102 Hernád  fotó

A MÁV-START 426 102 Hernád és Örkény között

A MÁV-START BDt 102 Örkény  fotó

A MÁV-START BDt 102 Örkény és Hernád között

A MÁV-START BDt 102 Örkény  fotó

A MÁV-START BDt 102 Örkény és Hernád között

A MÁV-START BDdf 149 Ócsa é fotó

A MÁV-START BDdf 149 Ócsa és Inárcs-Kakucs között

A MÁV-START BDdf 149 Ócsa é fotó

A MÁV-START BDdf 149 Ócsa és Inárcs-Kakucs között

A MÁV-START BDdf 149 Inárcs fotó

A MÁV-START BDdf 149 Inárcs-Kakucs és Dabas között az Öreg országútnál

A MÁV-START BDdf 149 Inárcs fotó

A MÁV-START BDdf 149 Inárcs-Kakucs és Dabas között az Öreg országútnál

(könyvjelző)

Mikor az ötvenes évek végén kigördültek az első Bhv-kocsik a dunakeszi gyárból, nem tudhatták, hogy 2020-ban még a Főváros elővárosi forgalmában fognak fontos szerepet betölteni, és újra és újra visszatérni, jobb megoldás híján. A retró-szerelvény teljesen azt a régi korszakot idézi, miközben arról is volt szó, hogy a Daimler-Benz gyár (közismerten a kecskeméti Mercedes-gyár, ahol az A és B osztályokat is gyártják, de hamarosan elektromos autók is készülnek majd) fölújítja terelőútvonalnak, de úgy tűnik, Kiskunhalas, vagy akár Baja felé terelni egyszerűbb. Pedig megnéznék egy Mercedes szürke reklám-Desirót. Ehelyett nézegethettek további retró vonatokat:

A MÁV-START BDdf 149 Gyón é fotó

A MÁV-START BDdf 149 Gyón és Hernád között az Öreg országútnál

(könyvjelző)

A MÁV-START BDdf 149 Táborf fotó

A MÁV-START BDdf 149 Táborfalva és Felsőlajos között

(könyvjelző)

A MÁV-START BDdf 149 Táborf fotó

A MÁV-START BDdf 149 Táborfalva és Felsőlajos között

(könyvjelző)

Természetesen egy ilyen, egy vonalra fókuszáló album végén nem tudok mást javasolni, minthogy maradj a honlapon, és tekints meg néhány további képet az elővárosi vicinálisról:

A MÁV-START 416 012 Kispest fotó

A MÁV-START 416 012 Kispest állomáson

Mellette a Hoffher Albert utcai villamos összekötő-vágány látható.

A MÁV-START 416 012 Kispest fotó

A MÁV-START 416 012 Kispest állomáson

(könyvjelző)

A tipikus mellékvonali látvány az Üllői út mellett. De a Metrovagonmas ikermotorkocsikkal végre megbízható járműek kerültek a lajosi vonalra.

A MÁV-START 416 012 Kispest fotó

A MÁV-START 416 012 Kispest állomáson

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

426 001M43 1081415 M41 2203431 334

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

418 BDt BDdf 416 MDa MDmot 426 Bmxfee 424 434 431

 

Régi és új albumok:

Chabówka, gőzösmúzeumEMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai VillamosFotósvonat BalatonfenyvesenHavas képek FelsővisórólWolsztyn!

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek