sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Nagy Szlovák Kaland

A sokszínű szlovák vasút Pozsony-Kassa villamosított fővonalán fotóztunk az egyenáramú szakaszokon, majd az Árvavölgyi HÉV-et és a Trencsénteplicei kisvasutat látogattuk meg fotózás és vonatozás céljából.

M61 006 a Kelenföldi pályau fotó

M61 006 a Kelenföldi pályaudvaron

A Nagy szlovák kaland nem úgy kezdődött, hogy megláttam egy ilyen piros fétistárgyat, hanem úgy, hogy Székely Viktorral kitaláltuk, hogy fölmegyünk fotózni a Király-hágóra. Még a földrajzóra helyett vérre menő torpedó-csatákat vívó kisebbségnek is nyílvánvaló, hogy a Király-hágó a Sulzerek lakta területen fekszik, nem a Skoda-királyságban, így ez kis magyarázatra szorul.

A felismerhetetlen V43 1002 fotó

A felismerhetetlen V43 1002 Kelenföldön

A programváltozás oka a MÁV néhány dolgozójának sztrájkja volt, ami miatt a havas Király-hágó helyett a csúf időjárású Tátrát kellett választanunk, hiszen Szlovákiába a magyar vasút szolgálatatásainak igénybevétele nélkül is eljuthattunk Viktor lakhelyéről, Sopronból.

M62 230 és M61 006 Kelenföl fotó

M62 230 és M61 006 Kelenföldön

(könyvjelző)

Az utazóközönség hergelésére a tehervonatok majdhogynem zavartalanul közlekedtek. A képen a Szergej éppen egy helyi vonatot visz Ferencvárosba, valószínűleg Budafokról. Mi meg várunk. A vezér pedig igen bunkó volt a fotózás miatt.

V63 025 Kelenföldön fotó

V63 025 Kelenföldön

Én ugyan végszükség esetén tehervonaton is eljutottam volna Sopronig, szerencsére azonban a MÁV-Start ezúttal eléggé képben volt, és tudtuk, hogy kétóránként egy Talent megy személyvonatként Győrbe. Én épp lekéstem, így végignézhettem, ahogy a kezdetben üres peron lassan megtelik várakozó utasokkal. szerencsére sokan döntöttek a vonattal utazás mellett, és türelmesen várták a vonatot, ami természetesen rendben meg is érkezett, és kivételesen - lassúságra kárhoztató menetrend híján - végig a legnagyobb megengedett sebességgel, dinamikusan haladtunk.

V43 1059 Kelenföldön fotó

V43 1059 Kelenföldön

Sopronig egy GySEV mindenhol megállós személyvonattal mentem, az ottani állomásról pedig a legrövidebb, kocsmát is érintő úton Viktor magához kalauzolt, ahol egy jó pörkölt után nyugovóra tértünk. Majd másnap hajnalban útra keltünk Wien Südbahnhof felé.

V43 1059 Kelenföldön fotó

V43 1059 Kelenföldön

Ezután egy darabig nem fotóztam - olyan jó témák nem voltak, hogy amiatt érdemes lett volna a hosszan elnyúló éjszakában állványt állítani. Sem a Südbahnhof (Ost)-on álló Talentek és Herkulesek, sem a Pozsonyi főpályaudvar perontetejealatt bújkáló, borzasztóan megvilágított Laminátka nem ért meg annyit, hiszen elég megszokott jelenségek voltak.

813 005-6 Puhóban fotó

813 005-6 Puhóban

A Cingov gyorsvonat élén álló kétáramrendszerű (kék) Pershing sem volt érdekes - olyat is fogunk még lőni eleget, a tervek szerint gyönyörű helyeken. Pozsony-Szöllőst elhagyva 120 km/h-ra gyorsítottunk, és a 200-ra kiépített, de vonatbefolyásoló híján még nem emelt sebességü új fővonal rángatás- és rezgés-mentes pályáját csodáltuk - illetve az otthonról hozott Jägermeistert kortyolgattuk a csatosüvegből.

183 028-4 Puhóban (Puchov) fotó

183 028-4 Puhóban (Puchov)

A pálya csak Vágújhelyig (Nové Mesto nad Váhom) van fölújítva, Nagyszombat és Lipótvár (Leopoldov) kivételével az átmenő fővágányok mellett nincs peron - így biztos, hogy a tehervonatok és az IC-k nem sodornak el senkit, a gyorsvonatok pedig nyolcvanas, hatvanas váltókon suhannak ki a peronos megelőzővágányokhoz.

183 028-4 Puhóban (Puchov) fotó

183 028-4 Puhóban (Puchov)

Puhóban már érdemes volt fotóznom, egyrészt, mivel addigra már nem csak az emberi szem, de a fényképezőgép számára is reggel lett, másrészt pedig, mert itt kezdődik az új világ, vagyis Puhó előtt van a 25 kV 50 Hz váltakozóáram és a 3000 V egyenáram közötti határ. Innen a cseh határon át Horní Lidecig, Zsolnától Csadcán át, Kassára, Ágcsernyőn át Csapra, valamint Eperjesen keresztül Muszynáig a zöld, egyenáramú gépeké a főszerep.

131 097-8 Puhóban fotó

131 097-8 Puhóban

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Az előbbi hattengelyes nehéz tehervonati gépnél keményebb falatokkal a kétszekciós 131-esek bírkóznak meg. Érdekes, hogy a szlovák vasutat milyen sokszínűnek szoktuk gondolni, pedig például villanymozdonyból csak két forma van: az előbb látott új Bobina-forma és a 131-esre is jellemző, újabb, Pershing-forma.

363 134-8 Zsolna teherpálya fotó

363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán

A Blonski-őrületben kék-fehér színét elvesztett kétáramrendszerű Pershing egy személyvonatot visz Puhón át Vágújhelyre. Zsolna a határ a 120-as és 180-as számú vasútvonalak között, a személyvonatok mindkét irányból itt végállomásoznak. Vágújhelynél már Pozsony elővárosa kezdődik, Pantográfok és Pershingek járnak arra,

710 030-8 a zsolnai körcikk fotó

710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt

(könyvjelző)

A kis zöld Rosnicka (Lovacska) az egyik kedvenc mozdonyom - talán nem véletlenül, hiszen van egy ilyenem TT-s modellben is, a Tilligtől.

183 017-3 és 163 116-7 Zsol fotó

183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán

A város és a hegy közé nehezen bepréselt vágányokon természetesen villanymozdonyok is várakoznak. Kerekablakos Bobina ujablak már csak a nosztalgiavonatok élén és a magánvasutaknál van, de a szlovákoknak ilyen kasztnis Bobinája sincs már üzemben, csak a hattengelyes Sestikolakok. Akik szintén nagyon helyesek, egyébként.

362 015-0 Coca-Cola Zsolnán fotó

362 015-0 Coca-Cola Zsolnán

A cseheknél még négytengelyes, váltóáramú variáció is fut a régi dizájnnal, ez a Plechac ujablak, de tulajdonképpen belülről ugyanez a Laminátka is, aki a sorból kilógó megjelenésével tulajdonképpen egy régi mozdonysorozat, hiszen az S499-eseket 1966-tól szállították a CSD-nek.

710 030-8 Zsolnán fotó

710 030-8 Zsolnán

Laminátkából is készült hattengelyes változat is ujablak, de csak prototípus, és évtizedek óta nem nyúltak hozzá. Jelenleg a plzeni Skoda-gyárban tárolják.

710 030-8 Zsolnán fotó

710 030-8 Zsolnán

Laminátkából is készült hattengelyes változat is ujablak, de csak prototípus, és évtizednyi ácsorgás után 1998-ban végleg elbontották.

363 098-5 Zsolnán fotó

363 098-5 Zsolnán

A hármassal kezdődő sorozatjelű, mindkét cseh-szlovák áramrendszeren közlekedni tudó mozdonysorzatokból jelenleg három alaptípus van: a csehek vadiúj Porsche-mozdonya, a 350-es Gorillák, akiknek a kasztnija az áramvonalasságtól eltekintve már a Pershingeket idézi, de nem úgy a belbecs - régi, fokozatkapcsolós szerkenytűk, nem véletlenül igyekeznek a csehek a 380-asok megvásárlásával kiszorítani a szlovákok majmait az EC-vonatokról.

162 004-6 és 813 018-9 Zsol fotó

162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán

Az északi nagyváros nem egészen Pfaff Ferenc-i vasútállomása előtt egy Ikerbézé mellett egy 162-es pózol: ők a 163-asoktól annyiban különböznek, hogy 140 km/h sebességre alkalmas forgóváz van alattuk. A korszerű gépek közül néhány előzékenyen fölajánlotta a talpait 363-as mozdonyoknak, így született a mi vonatunk élén is haladó 362-es sorozat.

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú fotó

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

Ezek a csehszlovákosan izgalmas formavilágú mozdonyok koszerűnek számítanak. Az egyenáramú kivitel (mint ez) szaggatós vezérlésű, ahogy a továbbfejlesztett 163-asok is, míg a váltóáramú Vasaló a mi Szöcskéinkkel rokon.
Már egészen komoly hegyek is látszódnak a háttérben, csúcsaikon pár centi hóval.

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú fotó

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

(könyvjelző)

A szerbiai Nikola Tesla erőműben ujablak is dolgoznak váltóáramú Vasalók, csak bugyikék színben. Az ottani iparvasút igen kiterjedt, még kétvágányú, fővonal-jellegű szakasza is van. Ezek közül néhányat 2008-ban Ruttkára hozták nagyjavításra.

Székely Viktor, Magyarorszá fotó

Székely Viktor, Magyarország

Már nagyon vártuk az első fotóhelyre megérkezést. Ehhez már csak pár megállót kellett megtennünk a személlyel, de arra majd csak Ruttkán szállunk át, mivel már a Cingov gyorsvonat előtt elindult Zsolnáról.

721 140-2 Zsolnán fotó

721 140-2 Zsolnán

A személypályaudvari tartalékra majdnem szükség lett, mivel az egyik elsőosztályú kocsi ajtajával gondok voltak, ezt egy pár percig javították, mielőtt a pozsonyi kalauzok nyugodtan átadhatták volna a vonatot a zsolnai kollégáiknak, akikkel továbbutaztunk.

163 051-6 a Zsolna-Poprád s fotó

163 051-6 a Zsolna-Poprád személyvonattal Ruttkán

Zsolna után ezen a nagyszerű hídon ujablak dübörögtünk át, majd megérkeztünk Ruttkára. A múlt század végén Túrócszentmártonhoz tartozó település ma ismét önálló, sőt, már város is; várost pedig egyértelműen a vasutak csináltak belőle.

163 051-6 a Zsolna-Poprád s fotó

163 051-6 a Zsolna-Poprád személyvonattal Ruttkán

1871-ben itt találkozott a Vág völgyében haladó Kassa-Oderbergi vasút fővonala a MÁV első vonalával, a Budapest - Losonc - Zólyom - Ruttka fővonallal, ami a Turócz folyó völgyében ereszkedett le. Teherpályaudvara ma is nagyobb a zsolnainál, és itt működik az új kocsikat és a 840-es motorvonatokat is gyártó ZOS Vrútky járműjavító is.

A Kassa-Oderbergi vasút von fotó

A Kassa-Oderbergi vasút vonalai

Az első nap és az egész túra legjobb fényképeit ennek a vasútnak a fővonalán készítettük a Vág-völgyi szakasz utolsó részénél. A KsOd igen sikeres magánvasút volt, mivel vonalai a Monarchia fontos és fejlett iparvidékeit kötötték össze. A Tátra vonulatán Csorbánál átkelve ugyan eléri a 900 méteres magasságot, a vonalvezetés mégsem emlékeztet a Semmering vagy a Belgrád-Bar nehézségeire, mivel a pálya rendkívül hosszan gyűjti a magasságot a Vág, illetve a Hernád völgyében, így első fotóhelyünkön, Kereplénynél sem tűnik úgy, mintha 500 méterrel a tengerszint fölött lennénk.

163 051-6 Kerpelényben (Krp fotó

163 051-6 Kerpelényben (Krpel anyban)

Pár megálló megtétele után leszálltunk ebben a kis faluban. Itt már Viktor is elővette a fényképezőgépét és lefotózta a vonatot indulás előtt a töltésen fekvő megállóban.

163 051-6 Kerpelényben (Krp fotó

163 051-6 Kerpelényben (Krpel anyban)

Én majdnem pontosan mellette állva fotóztam - igaziból nem egy tánctér volt ez a peron, bár az a tucatnyi utas, aki itt leszállt, azért elfért rajta.

163 051-6 Kerpelényben (Krp fotó

163 051-6 Kerpelényben (Krpel anyban)

A három kocsinál kicsit komolyabb vonatokkal már két szedővel indulnak az egyenáramú szakaszokon a mozdonyok, mivel az alacsonyabb feszültség miatt azonos teljesítményhez nagyobb áram tartozik, ami, ha nem mozog a mozdony, elégetné a felsővezetéket.

131 096-0 Kerpelényben (Krp fotó

131 096-0 Kerpelényben (Krpel anyban)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Alighogy leszálltunk, máris beleestünk az akció közepébe, és lefényképeztük a hétvége legnehezebb vonatát, amit ez a szép, de kicsit vasporos Dvojicka vontatott.

131 096-0 Kerpelényben (Krp fotó

131 096-0 Kerpelényben (Krpel anyban)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Viktor képén látható a völgyet délről szegélyező hegygerinc, amelynek fái egészen a Vág víztározójáig érnek. Mi ehhez a víztározóhoz tartunk.

363 104-1 Kerpelényben (Krp fotó

363 104-1 Kerpelényben (Krpel anyban)

A vonat egy tológépet is hozott magával egy ZSCS 363-as személyében, de ő már nem dolgozott, hiszen a pálya itt már lejtőben halad. Feladatot legfeljebb Puhónál, az áramrendszer-határon kaphat, ha egyáltalán elmegy odáig a vonat.

363 104-1 Kerpelényben (Krp fotó

363 104-1 Kerpelényben (Krpel anyban)

363 104-1 Kerpelényben (Krp fotó

363 104-1 Kerpelényben (Krpel anyban)

Érdekes módon északi szomszédunknál sem foglalkoznak a zártárcsával, hiszen a tológép tökéletesen jelzi a vonat végét. Nálunk jobban szeretik a fölösleges túlbiztosítást ujablak.

Gorilla próbafutáson Kerpel fotó

Gorilla próbafutáson Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

A víztározóhoz megérkezve a fogásra nem is kellett sokáig várni, a vízből egy nagy, szőrös, frissen fényezett majom emelkedik ki, vagyis egy ZSSK 350-es.

Gorilla próbafutáson Kerpel fotó

Gorilla próbafutáson Kerpelényben (Krpel anyban)

Gorilla próbafutáson Kerpel fotó

Gorilla próbafutáson Kerpelényben (Krpel anyban)

Viktor magaslati megközelítést választott egy fa teherbírásban szűkös lehetőségeit kihasználva.

163 122-5 Kerpelényben (Krp fotó

163 122-5 Kerpelényben (Krpel anyban)

Aztán jön egy vonat is, élén egy Blonski-festésű Pershinggel, méghozzá egy 162-es, nagysebességűből átépített példánnyal.

163 122-5 Kerpelényben (Krp fotó

163 122-5 Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

Aztán jön egy vonat is, élén egy Blonski-festésű Pershinggel, méghozzá egy 162-es, nagysebességűből átépített példánnyal.

InterCity Kerpelényben (Krp fotó

InterCity Kerpelényben (Krpel anyban)

Közben a másik irányban is sok a vonat, de szerencsére az igazán finom fogások eddig a megfelelő irányba haladtak.

Gyorsvonat a 162 122-5-össe fotó

Gyorsvonat a 162 122-5-össel Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

131 054-9 önürítős kocsikbó fotó

131 054-9 önürítős kocsikból álló tehervonatával Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

Végre született egy tájkép a Dvojickáról is, hiszen eddig csak egy vonatból lőtt és egy külsőíves, a gép mögött csak pár kocsit mutató fotó került be a sorozatról az albumba. Ha nem írtóznék annyira az Indóházban rákként pusztító impozáns szótól, akkor mondhatnám, hogy most végre a mozdonyhoz méltó impozáns környezetben és vonattal kaphattam lencsevégre egy ZSCS 131-est.

131 054-9 önürítős kocsikbó fotó

131 054-9 önürítős kocsikból álló tehervonatával Kerpelényben (Krpel anyban)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Ez a turzás egészen nagyszerű fotóhely, sokoldalú, és így, hogy a pecások a kis, elzárt vízrészben sem vertek hullámokat, egészen kreatív fényképezésre is lehetőségünk volt. Lehetett volna naposabb az idő, de akkor biztos, hogy kicsit megszokottabb fotók születnek.

163 111-8 Kerpelényben (Krp fotó

163 111-8 Kerpelényben (Krpel anyban)

Érkezik egy személyvonat, ezúttal Zsolna felől.

163 111-8 Kerpelényben (Krp fotó

163 111-8 Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

Ezen a csíkos fotón szépen meg lehet figyelni a régi ZSR fényezése színeit: a személyvonati kocsik halványzöldek, a gyorsvonatiak néha pirosak, néha hússzínűek voltak, régebben két, vékony fehér csíkkal. Ma már a 180-as vonalon a gyorsvonatok a mi IC-inknek megfelelő színvonalú DVJ  97 kocsikkal járnak, de természetesen nem csak termes, de fülkés kivitelben is.

362 005-1 Kerpelényben (Krp fotó

362 005-1 Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

Ez a hosszú gyorsvonat is új fényezésű IC-kocsikkal közlekedik, a hatórás Kassa-Pozsony úton természetesen étkezőkocsi is az utasok rendelkezésére áll. Hogy nálunk miért csak az IC-ken lehet enni...?

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben fotó

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben (Krpel anyban)

Engem minden nagyon érdekel, ami régi, ami hamarosan eltűnhet a sínekről vagy a sínek mellől, így nagyon örültem ennek a vegyes gyorstehervonatnak, amit egy hattengelyes Sestikolak vontatott.

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben fotó

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

Engem minden nagyon érdekel, ami régi, ami hamarosan eltűnhet a sínekről vagy a sínek mellől, így nagyon örültem ennek a vegyes gyorstehervonatnak, amit egy hattengelyes Sestikolak vontatott.

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben fotó

ZSCS 183 010-8 Kerpelényben (Krpel anyban)

(könyvjelző)

Szerencsére nem túl gyorsan, olyan negyvennel ballagott el a vonat, bőven volt időm az állványom stabilitását is kihasználva fényképezni a gyönyörű vonatot.

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény  fotó

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény és Ratkó-Suttó között

A vonalon a megállók egymást érik, pedig itt is kiszedték már a kisforgalmúakat. A völgy miatt a települések mind a pálya közelében vannak, így mind a helyi, mind a távolsági személyforgalom elég komoly. Suttó házai balra, a fenyők mögött a hegyoldalban húzódnak.

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény  fotó

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény és Ratkó-Suttó között

(könyvjelző)

Az igazán híres fotóhely a víztározó túlsó végén, a Kralovany-tunel után előtt van, ott mégjobb magaslatról lehet délelőttönként lefényképezni a tavon keresztülvágtató vonatokat - az a hely viszont napot érdemel, ezért maradtunk a sokoldalú kerpelényi oldalnál.

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény  fotó

A ZSSK 162 007-9 Kerpelény és Ratkó-Suttó között

Az alagút után egy kicsit szurdokosabbra fordul a pálya, majd Kralovánnál kiszélesedik. Szélesen kanyargós marad egészen Liptótepláig, ahol egy duzzasztógáton keresztezi a folyót, majd töltésen kanyarogva gyűjti a magasságot, hogy elkezdhesse a nagy emelkedést Csorbáig, immár a folyó völgyét kicsit maga mögött, vagy maga alatt hagyva.

362 009-3 Ratkó-Suttó megál fotó

362 009-3 Ratkó-Suttó megállóhelyen

A vonal műtárgyakban ott sem bővelkedik, bevágások és fennsíki részek váltogatják egymást, a Magas-Tátra háttere viszont fenomenális, rengeteg helyen lehet vele fényképezni a vonatot. A túránk második napján mi is erre készültünk.

131 074-7 Ratkó-Suttó megál fotó

131 074-7 Ratkó-Suttó megállóhelyen

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A napnak még nincs vége, csak a fény kezd úgy elfogyni, hogy a fővonali fotózásnak már nem sok értelme van. Ezért Sútovo megállóban várunk egy személyvonatot, amivel továbbmegyünk a közeli elágazóállomásig - addig pedig fotózzuk, ami jön. Egy ilyen remek szénvonatot mégsem utasíthatunk vissza!

163 104-3 Ratkó-Suttó megál fotó

163 104-3 Ratkó-Suttó megállóhelyen

A suttói gyalogos-fölüljáróról lőttem ezt a fotót a személyvonatról, nem sokkal azután, hogy kiért az alagútból. A víz igen jól továbbítja a hangot, az alagút viszont tompít, így mikor előbukkan, akkor hirtelen robban bele a dübörgés és zúgás a korábbi éteri csendbe.

163 104-3 Ratkó-Suttó megál fotó

163 104-3 Ratkó-Suttó megállóhelyen

Ez még nem a mi vonatunk, Viktorral a másik irányba készülünk. Kezdett egyre hűvösebb lenni, a decemberi, hómentes, borult nap igényelt egy kis belső melegítést. Valahol itt ürült ki a laposüvegem és voltunk kénytelenek átváltani Viktor vizecskéjére.

163 117-5 Ratkó-Suttó megál fotó

163 117-5 Ratkó-Suttó megállóhelyen

Végre megérkezett a mienk is! Egyébként valahogy mindig ilyen sutovószerű helyeken lyukadunk ki - a múltkor például Sutomor közelében ujablak fényképeztünk - na jó, attól tízegynéhány kilométerre, de akkoris! Ezek a szláv vasútállomások mind ugyanolyanok.

163 117-5 Vágkirályháza (Kr fotó

163 117-5 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Az állomásépület hű marad a szlovák vasúti építészet hagyományaihoz, vagyis nélkülöz minden szépséget, eltűntet minden eredeti díszítést, és garantáltan össze nem illő felületekkel, nyílászárókkal és tagolásokkal dolgozik. Ennél már csak az a szörnyűbb, amit a régi állomásépületekkel csinálnak.

163 117-5 Vágkirályháza (Kr fotó

163 117-5 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Inkább nézzük is a személyvonatot egy másik szemszögből!

742 233-0 Vágkirályháza (Kr fotó

742 233-0 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Vágkirályháza fontos állomás, innen indul ki ugyanis az Árvavölgyi HÉV vonala, amin ma a megyeszékhely Trsztenáig (vagy régebbi magyar nevén Árvanádasdig) lehet utazni. Emiatt megáll itt a gyorsvonat is, nem a kicsi és jelentéktelen Kralován falu miatt.

742 233-0 Vágkirályháza (Kr fotó

742 233-0 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Reméltük, hogy még elkaphatjuk a hétköznapokon szinte mindig közlekedő tolatós tehervonatot, de már visszaérkezett az állomásra a Kandúr.

183 032-2 Vágkirályháza (Kr fotó

183 032-2 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Azért egy vegyes tehervonatot sikerült elkapnom, még ha nem is olyan kiváló környezetben. De tulajdonképpen állomási fényképekre is szükség van, Kralovánnak pedig megvan a maga hangulata.

Hóeke Vágkirályháza (Kral&# fotó

Hóeke Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Hát, ez alatt a túra alatt nem volt rá szükség.

813 013-0/913 013-9 Vágkirá fotó

813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az Árva kanyonjában

(könyvjelző)

Nem valami tágas, ennek ellenére a vonat szűk ívekben kénytelen ballagni. A kevés fényt kompenzálja egy emberes huszas lassújel.

813 013-0/913 013-9 Vágkirá fotó

813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az Árva kanyonjában

Nézzük meg, hogy az előző képen virító láthatósági kabátos alaknak mi sikerült!

813 013-0/913 013-9 Vágkirá fotó

813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az Árva kanyonjában

Szerencsére a lassújel csak a szorosban él, az első megállótól már legalább hatvannal lehet utazni. A menetrend sűrű és az Ikerbézé szépen megtelik.

813 013-0/913 013-9 Vágkirá fotó

813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az Árva kanyonjában

Nem vagyunk messze Kralovántól, a kép bal szélén már az előjelző látszik. Bár a formájuk eléggé eltér a magyarokétól, a jelzési képek nagyjából megegyeznek a MÁV-nál alkalmazottal.

813 013-0/913 013-9 Vágkirá fotó

813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az alagútban

(könyvjelző)

Az alagút másik vége már közvetlenül a váltókörzetbe érkezik, miközben a fővonal a hegy mögött egyenesen halad el egy hídon keresztezve az Árvát. Az alagút egyébként eléggé emelkedik, hiszen az út, amin állva a képet készítettem különösebb emelkedés nélkül ér az állomás fölötti felüljáróra.

[GIGAPAN] 813 013-0/913 013 fotó

[GIGAPAN] 813 013-0/913 013-9 Vágkirályháza (Kral ovany) előtt az alagútban (óriáspanoráma)

(könyvjelző)

A kép egy többtucat, teleobjektívvel készült fotóból összevágott óriáspanoráma, ami végeredményben egy normál látószögű, kb. 88 megapixeles fényképet eredményez. Ez a honlapomon teljes valójában megtekinthető.

163 119-1 Vágkirályháza (Kr fotó

163 119-1 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

(könyvjelző)

Ez a kilenckor Kralovánból Rózsahegyre közlekedő személyvonat, úgyhogy még van ideje pihenni. Nekünk majd egy gyorsvonat fog kelleni.

163 052-4 Vágkirályháza (Kr fotó

163 052-4 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Ez a zsolnai személy. A hátsó, perontetős vágány a trsztenai vonatoké, oda még aluljáró is vezet. A fővonal vágányai keskeny, de kellően magas peronosak.

163 052-4 Vágkirályháza (Kr fotó

163 052-4 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

(könyvjelző)

Ezt besvenkeltem. Meg lehet figyelni, hogy a Pershingek két oldala különböző. Itt mindkettő gép egyenáramú - a 263-asok és 363-asok oldalán a kerek ablakok helyén nagy, teljes magasságú szellőzők vannak.

163 052-4 Kralovánban fotó

163 052-4 Kralovánban

Úgy terveztük, hogy a szállásunk Csorbán lesz, hiszen ott lehet ilyesféle tátrás háttérrel ujablak fotózni a vonatokat. Persze az állomás környékén nem találtunk semmit, a faluig, ami Strba Zastávkánál van, nem volt kedvünk elgyalogolni, ezért inkább úgy döntöttünk, fogaskerekűre szállunk. Az addig hátralevő két órát pedig elkocsmázzuk.

905 953-6 pályaszámú fogas  fotó

905 953-6 pályaszámú fogas motorvonat Szentiványi Csorbató állomáson

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Aztán átmentünk az állomás másik kocsmájába, majd már eléggé menetkész állapotban biliárdozni próbáltunk. Ehhez az első feladat a csinos pultoslány Majkától a tantusz megszerzése volt. Végül egy magyarul remekül beszélő szlovák srácnak köszönhetően megtudtuk, hogy erre nincs szükség, majd kérésére Majka előzékenyen testi erővel kiszedte a golyókat az asztalból. Én pedig egy alkalommal testi erővel az asztal felületétől is messzire röpítettem az egyik csíkosat.

425 955-2 Szentiványi Csorb fotó

425 955-2 Szentiványi Csorbató állomáson

(Tátrai Villamos HÉV)

Lieskovec megállóban egy kicsit sokat álltunk, itt Viktor benyögte a csapat régi kedvenc mondását, miszerint Diese Zug endet hier!. A véletlenül a vonaton tartózkodó osztrák turistákat heveny röhögésroham kapta el...

Sztrapacska Tátralomnicon fotó

Sztrapacska Tátralomnicon

Biztosak voltunk benne, hogy Ótátrafüreden (Stáry Smokovec) találunk szállást, hiszen a Tátra a legaktívabb turistaparadicsom az országban - tévedtünk, még a vasúti szállás is foglalt volt, pedig mondták, hogy egyébként ingyen elalhatnánk ott, más szálló pedig egyszerűen a hó hiánya miatt nem is nyitott ki. Ugyanígy póruljártunk Tátralomnicon is, ahol már fotózni sem volt kedvem sem a tátrai villamost, sem a 840-es Stadler motorvonatot, amivel végül a normál nyomközű vonalon lementünk Poprádra.

A Tátrai Villamos poprádi v fotó

A Tátrai Villamos poprádi végállomása

(Tátrai Villamos HÉV)

Végül Poprádfelkán találtunk szállást. Az állomást eredetileg Felkának hívták a vasút északi oldalán fekvő falu után, majd mikor az összeépült Popráddal, Poprád-Felka lett belőle. Ma magyarul már csak simán Poprádként emlegetjük.

A tátrai villamos poprádi v fotó

A tátrai villamos poprádi végállomása

(Tátrai Villamos HÉV)

A Magas Tátra fotó

A Magas Tátra

Bár nem panorámás szobát kaptunk, kilépve a szállodából rögtön láttuk, hogy a csorbai fotózásnak nem sok értelme van ilyen alacsony felhőalapnál.

A Tátrai Villamos Vasút Pop fotó

A Tátrai Villamos Vasút Poprád városával a háttérben

(Tátrai Villamos HÉV)

A Tátrai Villamos Vasút a M fotó

A Tátrai Villamos Vasút a Magas-Tátrával

(Tátrai Villamos HÉV)

163 111-8 Poprád-Felka állo fotó

163 111-8 Poprád-Felka állomáson

150 224-4 Kralovánban, az Á fotó

150 224-4 Kralovánban, az Árva hídján

Visszatértünk tehát Kralovánba, vagy régebbi magyar nevén Vágkirályházára, és eltekintettünk a fővonali fényképezéstől, inkább a hajdan Szuchahoráig járó Árvavölgyi HÉV első szakaszán próbálkoztunk.

150 224-4 Kralovánban, az Á fotó

150 224-4 Kralovánban, az Árva hídján

A mindössze hetvennel menő, Csadcán át Csehországba a klasszikus KsOd vonalon közlekedő gyorsvonat is bemozdult, sőt, később még a 20-as Ikerbézé sem mindig maradt éles. Hát, ez egy ilyen nap volt.

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

A völgy jó kanyargós, ha sütne a Nap, akkor is tudnánk minden vonatot fotózni, hiszen szinte délre is fordul a következő kanyarnál.

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

Ennél a nagy patkókanyarnál a meanderező folyó széles ívet hagyott, a külső részén még egy fogadónak is akadt hely - ami sajnos zárva volt.

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

Engem a télben lenyűgöz a sok barna, és a helyenként megmaradt fű, vagy mint itt, a fenyők zöldjének kölcsönhatása a fotón. Külön kategóriát is szenteltem neki a címke alapú keresőmben ujablak, ám mivel újkeletű őrületemről van szó, még elég kevés ilyen kép került föl a honlapra, legtöbbjük még az otthoni merevlemezemen prosodik.

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

Viktor egy kicsit szűkebb kivágással tökéletesen kapta el a pillanat hangulatát.

813 021-3 az Árva szurdokáb fotó

813 021-3 az Árva szurdokában

Átfókuszálni a teleobjektívvel egy kis festményszerűen elmosott hatásért nem okozott gondot ilyen sebességnél.

913 014-7 az Árva szurdokáb fotó

913 014-7 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

A kanyar után aztán összeszűkül a völgy és az eddigi legszebb sziklákat és fenyőket kínálja hátterül.

813 019-7 az Árva szurdokáb fotó

813 019-7 az Árva szurdokában

Az utolsó kis kanyarokat teszi meg a Trsztenába tartó motorkocsi a sziklaszurdokban, ebben a balosban ugyanis keresztezi a főutat majd egy széles, dombvidéki jellegű szakasz kezdődik, de persze a vasút nem távolodik el az Árvától.

913 014-7 az Árva szurdokáb fotó

913 014-7 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

Ez még a Kralovánba érkező motorvonat Viktor szemszögéből, a háttérben a nevezett útátjáróval.

813 019-7 az Árva szurdokáb fotó

813 019-7 az Árva szurdokában

(könyvjelző)

A fotót az útról lőttük, én ráadásul állványról, láthatósági mellényben, miközben Viktor a GySEV munkaruházatához tartozó láthatósági télikabátban pózolt. Minden autós lépésben vette az útátjárót.

813 019-7 az Árva szurdokáb fotó

813 019-7 az Árva szurdokában

813 019-7 az Árva szurdokáb fotó

813 019-7 az Árva szurdokában

A vasút sok kis falun és pár városkán halad végig, mielőtt Trsztenába érne. Van pár híd is az Árván, kanyargós dimbes-dombos szakaszok és erdős részek is, tehát egyáltalán nem unalmas vonal. Gondolom különösen nem volt unalmas annak a mozdonyvezetőnek, aki 2002-ben a Budafok-Trsztena közötti Ro-La kamionszállító próbavonatot továbbította szinkronüzemű Bardotkákkal.

913 015-4 Kralován bejárati fotó

913 015-4 Kralován bejárati jelzőjénél

(könyvjelző)

A háttéren látszik, hogy nem szűkölködik látványosságban az Árvavölgyi HÉV vonala. Néhány kép, főleg a régebben erre járó érdekes motorvonatokról a railpage cikkében olvasható ujablak.

913 015-4 Kralován bejárati fotó

913 015-4 Kralován bejárati jelzőjénél

742 233-0 Vágkirályháza (Kr fotó

742 233-0 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

Visszaérve az állomásra éppen elkaptam ezt a szép spagetti-festéses gépet. Hogy miért mozgott, az nem derült ki, üres vágányról üres vágányra állt át, anélkül, hogy akár egyetlen kocsit megmozdított volna. Sebaj, a két svenkelt képért hálás vagyok.

742 233-0 Vágkirályháza (Kr fotó

742 233-0 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

(könyvjelző)

Visszaérve az állomásra éppen elkaptam ezt a szép spagetti-festéses gépet. Hogy miért mozgott, az nem derült ki, üres vágányról üres vágányra állt át, anélkül, hogy akár egyetlen kocsit megmozdított volna. Sebaj, a két svenkelt képért hálás vagyok. Itt még füstölt is!

163 109-2 Vágkirályháza (Kr fotó

163 109-2 Vágkirályháza (Kral ovany) állomáson

(könyvjelző)

És eljő az esti zsolnai személyvonat amit már nem azért svenkelek, mert akkora művész vagyok, hanem mert máshogy nem tudtam már megörökíteni.

Iskoláslány Kralovánban fotó

Iskoláslány Kralovánban

(könyvjelző)

És jőnek az iskolások, akiket azért kell hosszú záridővel megörökítenem, mert így művészibb.

163 109-2 Sztrecsény (Strec fotó

163 109-2 Sztrecsény (Strecno) megállóhelyen

Ezt a képet csak azért mutatom meg, hogy lássátok, a sztrecsényi szurdokhoz sem tréfából jöttünk fotózni, tényleg vannak itt hegyek. Sőt, az egyik, a vasút fölött álló hegyen még egy vár is posztol.

163 051-6 Sztrecsény (Strec fotó

163 051-6 Sztrecsény (Strecno) megállóhelyen

Másnap reggel már semmi nem látszik a korábbiakból, még mélyebb felhőalap és állandó, múlni nem vágyó, tejszerű köd köszönt ránk - és egy meglepetésszerűen a helytelen vágányon érkező személyvonat.

A helyjegyünk mindig az étk fotó

A helyjegyünk mindig az étkezőkocsiba szólt (nevezzük italozó kocsinak)

Még az előző nap reggeli sörözés közben történt, hogy fölfigyeltem egy magas, sötétbarna hajú, elegáns lányra, amint az egyik boxban sznob módra kortyolgatja az erőlevest, majd teázgat. Mi nem éppen a white tie előírásainak megfelelő állapotban gyönyörködtünk a kb. húszéves, finom szemüveget viselő lányban (nevezzük Evelinnek - végülis bárki lehetett, de szerintem olyan evelines arcocskája volt).

A trencsénteplici keskennyo fotó

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak utcáin

Szóval Evelin teázott, de Poprádtól Liptószentmiklósig vagy hármat megivott, ami a modellalkatához egész emberesnek mondható - és el tudom képzelni, hogy egészen Ágcsernyő (Cierna nad Tisou) óta az étkezőkocsi vendége volt. Nade a történetnek még nincs vége!

A trencsénteplici keskennyo fotó

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak utcáin

(könyvjelző)

Liptóteplánál azonban Evelin fölállt, és a pult felé indult, hogy ismét rendeljen valamit. Ekkor azonban tekintete mély érzelmektől szántottan elködösödött, és (ahogy mondani szokás) nagykabát ívben előrezuhanva Viktor öle mellett landolt. Mivel Evelin rosszul célzott, Viktor nem menthette meg. A következő tea fölszolgálásakor aztán kiderült, hogy ilyenkor a pultos alattomban egy kis üveg rumot is hozzátölt a csészéhez Evelin kérésére. Ebből levontuk a következtetést, hogy Evelin a ZSSK által kínált számtalan közlekedési megoldás közül a teleportációt választotta!

A trencsénteplici keskennyo fotó

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak utcáin

Liptóteplánál azonban Evelin fölállt, és a pult felé indult, hogy ismét rendeljen valamit. Ekkor azonban tekintete mély érzelmektől szántott elködösödött, és (ahogy mondani szokás) nagykabát ívben előrezuhanva Viktor öle mellett landolt. Mivel Evelin rosszul célzott, Viktor nem menthette meg. A következő tea fölszolgálásakor aztán kiderült, hogy ilyenkor a pultos alattomban egy kis üveg rumot is hozzátölt a csészéhez Evelin kérésére. Ebből levontuk a következtetést, hogy Evelin a ZSSK által kínált számtalan közlekedési megoldás közül a teleportációt választotta!

A trencsénteplici keskennyo fotó

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson

A trencsénteplici keskennyo fotó

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson

742 339-5 Hőlak állomáson fotó

742 339-5 Hőlak állomáson

Trencsénteplicz (Trenciansk fotó

Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomás

Trencsénteplicz (Trenciansk fotó

Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomás

Itt talán látható, hogy miért mondtunk le a lakótelep melletti hangulatos fotózásról, és választottuk inkább egy teplicei pizzéria nagyszerű kínálatát.

411 901-2 érkezik Trencsént fotó

411 901-2 érkezik Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomásra

411 901-2 érkezik Trencsént fotó

411 901-2 érkezik Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomásra

411 901-2 Trencsénteplicz ( fotó

411 901-2 Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomáson

411 901-2 Trencsénteplicz ( fotó

411 901-2 Trencsénteplicz (Trencianske Teplice) állomáson

Valahol Hőlak megálló körny fotó

Valahol Hőlak megálló környékén

Hőlak fotó

Hőlak

850 018-3 Hőlak (Trenciansk fotó

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Ennek az érkezésén meglepődtünk, hiszen már kivonták a 850-eseket a forgalomból. Ez a kocsi most egy mérövonat eröforrása, de javítását továbbra is régi honában végzik.

850 018-3 Hőlak (Trenciansk fotó

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Ennek az érkezésén meglepődtünk, hiszen elvileg már kivonták a 850-eseket a forgalomból.

850 018-3 Hőlak (Trenciansk fotó

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

850 018-3 Hőlak (Trenciansk fotó

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Hőlak (Trencianska Teplá) á fotó

Hőlak (Trencianska Teplá) állomás

Viktor igen keményen fotóz.

850 018-3 és 811 001-7 Hőla fotó

850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

(könyvjelző)

850 018-3 és 811 001-7 Hőla fotó

850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

811 001-7 Hőlak (Trenciansk fotó

811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Itt már csak a hazaútra vártunk, és aggódtam, hogy fogok hazajutni.

362 002-8 Hőlak (Trenciansk fotó

362 002-8 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Aztán csak beesett még meglepetésként egy szlovák Werbelok.

362 002-8 Vágújhely (Nové M fotó

362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson

Viktor úgy belelkesült, hogy a kétperces vágújhelyi tartózkodás során is lefotózta.

362 002-8 Nagyszombat (Trna fotó

362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson

Aztán a kétperces nagyszombatin mindketten, igaz, ide korábban értünk a menetrendi időnél.

362 002-8 Nagyszombat (Trna fotó

362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson

A fotó készülte után pár órával vizsgáznom kellett volna a Nagyszombaton alapított Eötvös Lóránd Tudományegyetem történetéből, és hiába telefonáltam, hogy éppen Nagyszombaton vagyok, de a sztrájk miatt nem fogok odaérni, nem voltak hajlandóak második vizsgaidőpontot kiírni a vizsgaidőszak hátralevé hat hetében. Nem baj, ez a túra jobb volt, mint az az uncsi történelmi előadás.

Villamosok a pozsonyi főpál fotó

Villamosok a pozsonyi főpályaudvaron

De minden jó, ha a vége jó, Viktor elindult Bécsbe, én minden szolvák tudásomat megfeszítve az összes maradék szlovák koronámat elvertem sörre (-Hány sör jön ki ebből? - Három. - Akkor három sört kérek! - Nincs három.) Hülyék ezek.

Kilátás a gyorsvonatból val fotó

Kilátás a gyorsvonatból valahol Tótmegyer környékén

Ezzel a nagyon depressziós képpel búcsúzom, de annak tudatában, hogy irtózatos időben is lehet jó képeket lőni és maradnadó élményeket szerezni. Köszönöm a figyelmed, szép napokat!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek