sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

Végh József: Traisentalbahn

Mozdonyok: 2070, 2095, 1099, 5090

Címkék: Ausztria, ÖBB, dízelmozdony, Traisentalbahn, motorkocsi, motorvonat, Jenbacher, nemmozdony, Mariazellerbahn, 207, kisvasút, tolatómozdony, St. Pölten Alpenbahnhof, napos, havas...

ÖBB 2143-as mozdonyok teher- és személyvonattal a Traisentalbahnon Olvasd végig az albumot!

Kövesd Nachtstern frissítéseit!

rss

Vagy értesülj azonnal a benbe.hu összes új cikkéről és albumáról a teljes RSS-csatornán!

Sajnos egy szomorú esemény miatt került az utóbbi időben a figyelem középpontjában a Traisentalbahn, mégpedig azért mert a 2010. december 12-i menetrendváltás óta szünetel (megszűnt) a közlekedés a Schrambach – Markt St. Aegyd am Neuwalde közötti szakaszon.

A vasútvonal már korábban is elszenvedett pár csonkítást, Markt St. Aegyd am Neuwalde nem volt mindig a vonal vége, egészen 1988. május 28.-ig Kernhofig jártak a vonatok, 2001. június 3-án pedig a Freilandnál leágazó, Türnitzbe vezető szárny került bezárásra.

A 2009-es évben volt szerencsém az ÖBB wörthi iskolájában a mozdonyvezető képzésen részt venni, így volt alkalmam kicsit megismerkedni a vasútvonallal. Ha tudtam volna, hogy hamarosan ilyen szomorú események következnek be a vonal életében, bizony sokkal több időt szenteltem volna a fotózásra, kirándulásra, de így is készültek képek szép számmal.

Kezdjük el a képzeletbeli utazást St Pöltenben, a vonal kiindulási városában:

---

Jobb képek

A 2095 008-5 pályaszámú dieselmozdony vonatatta személyvonat indulásra várakozik az állomás keskeny nyomközű részén Az imént, a háttérben látott motorkocsit nézzük meg kicsit alaposabban. Az 5090 015-8 pályaszámú gépezet egy 20km/ó-s lassújelen halad éppen át. Megtaláltam a hozzá illő mozdonyt is
Közben a 2095 011-9-es folytatta a tolatási munkákat és a nosztalgiavonatok kocsijait rendezgette a fűtőház területén. Ezeket a kocsikat egyébként használják rendes személyvonatokban is kocsihiány esetén. Az Alpenbahnhof szomszédságában fekszik az ÖBB Technische Service főműhelye, ahova a belépés szigorúan tilos, sőt, mint a STOP tábla alatti tábla is mutatja, még fényképezni is tilos. Ezt nagyon komolyan is veszik! Nekem szándékomban sem volt bemenni, csak ezt az utcáról készített képet követtem el, de már ezzel felhívtam magamra a figyelmet és egy biztonsági őr rövid úton el is zavart. Továbbhaladva délre a vonalon, Spratzen állomásnál leágazik Wörth felé egy iparvágány, ami egy nagy pályaudvarrá terebélyesedik. Ez a pályaudvar, javításra váró kocsiknak ad helyet és pályavasút szállítókocsiijainak az otthona. A képen látható kocsik korábban a Rola vonatok fekvőhelyes kocsijaiként szolgáltak.
Bár a kocsi sorsa szomorú, így szoborként mégis jól mutat az üde fűtengerben. Az itt tárolt kocsikon kívül ezen a pályaudvaron rakódás is zajlik. Főleg vasútépítéshez használt anyagokat szállítanak innen, síneket, betonaljakat és egyéb építőanyagokat. A kiszolgálást Hectorokkal végezték, a képen a 2070 061-3-as éppen egy nagy híddaru előtt áll Spratzen állomáson. A híddaru is megillet egy képet, tekintélyes méretű egy szerkezet!
A 2143 075-6 és a 2143 074-9 szinkronban könnyen megbirkózik egy ekkora tehervonattal. Ilyen látványban is ritkán lehet része az embernek, a 2143-as mozdonyokat ahol lehet, kiváltják a modernebb 2016-os Herkulesekkel. A 2143 029-3, a 2143 075-6 és a 2143 074-9 Spratzenben Ezen a napon a bicajos vonatot a 2143 075-6 továbbította
A Traisenből érkező nehéz tehervonatot többnyire két 2143-as vontatja St.Pöltenbe Délutánonként egyszer még ilyen négyes fogat is megfigyelhető volt ÖBB 5047-es motorkocsikból Az előbbi vonatnál, talán még a „radtramper traisental” élményvonat is gazdaságosabb, egy 2143-as nagymozdonnyal és három Schlieren kocsival. A képek egyébként a wörthi ÖBB iskola szobájából készültek :)
A már sokat emlegetett kerékpáros kirándulóvonatról elég sok képet készítettem összességében, itt például St.Georgen am Steinfeld határában halad St.Pölten irányában, a 2143 058-2 vontatásával. Szintén St.Georgen am Steinfeld faluban egy másik napon, a 2143 028-3 vontatásával a kis két kocsis vonat. Az ÖBB 2070 045-6 Traisen állomáson
A 2070 045-6 vontatta kis tehervonat Traisent hagyja el éppen Egyszer sikerült a traiseni önkéntes tűzoltók nagyon öreg tűzoltóautóját is látnom, nem is akár hol, az állomásépület előtt. A tűzoltók pedig éppen „gyűlést” tartottak a szembe lévő fogadóban 5047 017-8 vezetésével egy két egységből álló személyvonat indul hamarosan St.Pöltenbe Traisen állomásról
ÖBB Transportwagen Traisenben A Traisen folyó A Traisen folyó
Az ÖBB prototípus motorkocsija, az 5047 001-2 Hainfeld, immár végállomáson Lilienfeldben újra kereszteztünk, ezennel az 5047 022-8-al

 

---

Az összes felvétel

Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.

A St. Pölteni Rathausplatz a város tulajdonképpeni főtere, és mint ilyen számos rendezvény helyszíne. A város talán leghangulatosabb része, mindössze pár perc sétára a főpályaudvartól.

A Rathausplatzon álló szobor árnyékából megcsodálhatjuk a téren álló ferences templomot is, vagy elfogyaszthatunk egy hideg sört valamelyik étterem kerthelyiségében.

Sajnos helyet kapott St.Pöltenben a modern építészet is

Az előző épület szomszédságában található a St. Pölteni Landesmuseum és Festspielhaus, szintén egy nagyon modern és rideg épület. Nekem irodaháznak tűnt első ránézésre , nem pedig múzeumnak és ünnepi játékok helyszínének.

A Traisen hídjáról nézve látszanak a hegyek, ahonnan a folyó is érkezik, és amelyik irányba halad a Traisentalbahn vonala is. Jobbra pedig a kormányzati negyed épületei láthatók a parton.

A 2095 008-5 pályaszámú dieselmozdony vonatatta személyvonat indulásra várakozik az állomás keskeny nyomközű részén

Az 5090 007-5 pályaszámú keskennyomtávú motorkocsi várakozik a St. Pölten-i pályaudvaron

A 2095 008-5 pályaszámú dieselmozdony vonatatta személyvonat indulásra várakozik az állomás keskeny nyomközű részén

Induljunk el a Traisen völgyében vonattal. A fővonalról leágazó vasútvonal délre fordulva, a st.pölteni fűtőház mellett halad el. Egy vonatból elkapott képen, a körfűtőház előtt, az 5047 016-0-ás jenbachi motorkocsi várakozik.

A St. Pölten Alpenbahnhof-ig egymás mellett halad a Mariazellerbahn és a Traisentalbahn

Az imént, a háttérben látott motorkocsit nézzük meg kicsit alaposabban. Az 5090 015-8 pályaszámú gépezet egy 20km/ó-s lassújelen halad éppen át.

A 2095 011-9-es dieselmozdony tolatási munkálatok közben az Alpenbahnhof épülete előtt. Tőle balra az éppen használaton kívüli, kissé hanyag állapotú személykocsik állnak.

Az előbb látott mozdony az ott-tartózkodásom alatt végig mozgásban volt, sajnos villanymozdony viszont egy sem mozgott…

Egy ellenfényes kép a szorgoskodó 2095 011-esről és az Alpenbahnhofról.

Az állomás túlsó felén az Ötschbär express kocsijai pihentek

Megtaláltam a hozzá illő mozdonyt is

Nekem az igazat megvallva jobban tetszenek az elefántcsont, vérnarancs színű társai, mint a képen látható 1099 011-7, ami egyébként a „Puchenstuben” nevet viseli az oldalán.

A 13 darabos flottából a kettes számot viselő hatlábú is a fűtőházban pihent. A „Gösing” nevű villanymozdony még a régi öntvény BBÖ-s cégjelzést viseli a homlokfalán.

Közben a 2095 011-9-es folytatta a tolatási munkákat és a nosztalgiavonatok kocsijait rendezgette a fűtőház területén. Ezeket a kocsikat egyébként használják rendes személyvonatokban is kocsihiány esetén.

Az 5090 007-5-ös motorvonat elhagyja St.Pöltent.

Az Alpenbahnhof szomszédságában fekszik az ÖBB Technische Service főműhelye, ahova a belépés szigorúan tilos, sőt, mint a STOP tábla alatti tábla is mutatja, még fényképezni is tilos. Ezt nagyon komolyan is veszik! Nekem szándékomban sem volt bemenni, csak ezt az utcáról készített képet követtem el, de már ezzel felhívtam magamra a figyelmet és egy biztonsági őr rövid úton el is zavart.

Egy vonatból összeszerencsétlenkedett képpel azért tudom érzékeltetni, hogy benn azért lenne látnivaló. Kb. 20-30 dieselmozdony és számtalan személykocsi várt javításra vagy szétszerelésre a műhely területén.

Továbbhaladva délre a vonalon, Spratzen állomásnál leágazik Wörth felé egy iparvágány, ami egy nagy pályaudvarrá terebélyesedik. Ez a pályaudvar, javításra váró kocsiknak ad helyet és pályavasút szállítókocsiijainak az otthona. A képen látható kocsik korábban a Rola vonatok fekvőhelyes kocsijaiként szolgáltak.

Ez a kocsi például korábban Wörglben szolgált, ahol az én szolgálati helyem is van. A kocsi, Európa nagy részén közlekedhetett a feliratai alapján.

Több csoportban volt ezekből a kocsikból egy tucat. Korábban Wörglben, Innsbruckban és Welsben voltak államosítva, további sorsukról sajnos nem tudok.

Egy szomorú sorsú Schlieren is volt itt egy ideig elfekvőben, a kocsi sajnos teljesen kiégett.

A belseje nagyon siralmas állapotba került. Mivel már ekkor elkezdődött ennek a kocsi típusnak a selejtezése, eladása, gondolom egy ennyire sérült példány sorsa csak az elbontás lehetett.

A kocsi beltere teljesen kiégett, a hőtől még az oldalablakok egy része is kitörött, bár az is lehet, hogy ezeket a tűzoltás során törték ki a tűzoltók.

Az egykor jobb időket is megélt kocsi Linzben szolgált a katasztrófáig.

Bár a kocsi sorsa szomorú, így szoborként mégis jól mutat az üde fűtengerben.

További két, számomra ismeretlen előéletű személykocsi.

Az itt tárolt kocsikon kívül ezen a pályaudvaron rakódás is zajlik. Főleg vasútépítéshez használt anyagokat szállítanak innen, síneket, betonaljakat és egyéb építőanyagokat. A kiszolgálást Hectorokkal végezték, a képen a 2070 061-3-as éppen egy nagy híddaru előtt áll Spratzen állomáson.

A híddaru is megillet egy képet, tekintélyes méretű egy szerkezet!

A wörthi tároló pályaudvaron, és az itt lévő váltóüzemben megrakott kocsikból a spratzeni állomáson képeznek vonatokat. A 2070 045-6 pályaszámú spratzeni tartalék jelenleg éppen egy tolatási szünet idején pihen.

2070 61-3 gurul a wörthi tárlópályaudvarból Spratzen felé

A 2070 070-4-es Hector Spratzen állomáson rendezi a kocsikat, amik majd délután egy tehervonatként mennek tovább valamilyen építkezésre. A háttérben a DB Schenker logisztikai parkja látható.

Egy másik napon a spratzeni tartalék a 2070 045-6 volt.

Amit a spratzeni tartalék délelőtt összerendez, azt 2143-as mozdonyok továbbítanak tovább, a legtöbbször kettő is szükséges a hosszú és nehéz vonatra. A képen a forgalmista éppen egy személyvonatot meneszt a nehéz tehervonat mellett, az 5047 028-5 jenbachi motorkocsi személyében.

A 2143 075-6 és a 2143 074-9 szinkronban könnyen megbirkózik egy ekkora tehervonattal. Ilyen látványban is ritkán lehet része az embernek, a 2143-as mozdonyokat ahol lehet, kiváltják a modernebb 2016-os Herkulesekkel.

A 2143 029-3, a 2143 075-6 és a 2143 074-9 Spratzenben

A 2413 029-3, a 2143 075-6 és az 5047 022-8 Spratzenben

A 2143 029-3 a radtramper traisentalal kijár Spratzenből, St.Pölten felé

A személyvonatok kijártak az állomásból, csak az 5047-es látszik még a kép jobb alsó sarkában. A tehervonat is lassan elmegy, csak a 2070 045-6 marad itt állomási tartalékként.

Egy másik, felhősebb napon a 2143 055-8 volt az előbb is látott tehervonat élén, az állomási tartalék pedig a tároló pályaudvar felé vezető sínen várakozik

Ezen a napon a bicajos vonatot a 2143 075-6 továbbította

Az ehhez hasonló váltószállító kocsikkal több helyen is találkozhatunk Ausztriában, de azt kevesen tudják, hogy a váltók itt készülnek a St.Pölten melletti Wörthben, a Weichenwerk Wörth GmbH (WWG)-nál

Egy fémhulladék feldolgozó is üzemel itt, ide gyakran magyar Eas kocsikban érkezik az ócskavas

Végül egy utolsó kép a wörthi rakódó pályaudvarról. Ilyen gyökcsapos váltó is található még itt, ami elég ritka megoldás már a napjainkban, főleg egy kődobásnyira Ausztria legmodernebb váltógyárától tűnik kicsit idejétmúltnak.

Spratzenból tovább haladva Traisen felé, a Hart-Wörth megállóhelynél van az ÖBB oktatási központja

A laktanya múltat jelzi, a tetőn lévő őrtorony is.

A Traisenből érkező nehéz tehervonatot többnyire két 2143-as vontatja St.Pöltenbe

Délutánonként egyszer még ilyen négyes fogat is megfigyelhető volt ÖBB 5047-es motorkocsikból

Az előbbi vonatnál, talán még a „radtramper traisental” élményvonat is gazdaságosabb, egy 2143-as nagymozdonnyal és három Schlieren kocsival. A képek egyébként a wörthi ÖBB iskola szobájából készültek :)

Sajnos az időjárás gyakran volt ilyen esős, ezért sok kép készült csak az ablakban ülve, tanulás közben. De nem bánom, így utólag már ezek a képek is értékesebbnek tűnnek.

A hajnali órákban, de csak pénteken, még ilyen szép emeletes vonat is közlekedett 2016-os segédletével

Kár a magas kukoricáért, egész jó képek készülhettek volna innen az ablakból, ha nem takarnák ki ilyen nagyon a vonatokat. A háttérben lévő házak St. Georgen am Steinfeld faluhoz tartoznak.

A már sokat emlegetett kerékpáros kirándulóvonatról elég sok képet készítettem összességében, itt például St.Georgen am Steinfeld határában halad St.Pölten irányában, a 2143 058-2 vontatásával.

Szintén St.Georgen am Steinfeld faluban egy másik napon, a 2143 028-3 vontatásával a kis két kocsis vonat.

Az 5047 004-6-os motorkocsi Rotheau és Traisen között napfürdőzik. Itt kimondottan érdekes a vonalvezetése a pályának, ívekkel tűzdelt, kellemes kilátással a Traisen folyó völgyére.

Az ÖBB 2070 045-6 Traisen állomáson

A 2070 045-6 vontatta kis tehervonat Traisent hagyja el éppen

A 2070 045-6 vontatta kis tehervonat Traisent hagyja el éppen

A 2070 045-6 vontatta kis tehervonat Traisent hagyja el éppen

A traiseni állomás épülete a városi homlokzata felől

Egyszer sikerült a traiseni önkéntes tűzoltók nagyon öreg tűzoltóautóját is látnom, nem is akár hol, az állomásépület előtt. A tűzoltók pedig éppen „gyűlést” tartottak a szembe lévő fogadóban

Ez pedig már a traiseni állomás peronja, egy éppen indulásra váró személyvonattal. Többször is ellátogattam ide, és meg kell vallani egészen komoly a személyforgalom, üres vonatok nem nagyon járnak, azok inkább a szárnyvonalak végállomásai felé jellemzőek, ezért is történtek az utóbbi időben vonalkurtítások.

5047 017-8 vezetésével egy két egységből álló személyvonat indul hamarosan St.Pöltenbe Traisen állomásról

Az 5047 010-3 érkezik Hainfeldből Traisenbe az esti meleg napfényben

Az 5047 004-6 már új színtervvel pompázik egy hagyományos festésű társával, Traisen állomáson

5047 020-2 Traisenben

St. Aegyd am Neuwald felől érkezik egy személyvonat (5047 037-6)

St. Aegyd am Neuwald felől érkezik egy személyvonat (5047 037-6)

Hamarosan be is érkezett a Hainfeldi motorkocsi, az 5047 016-0

5047 005-3 Traisen állomáson

ÖBB Transportwagen Traisenben

Szlovák Sps fás kocsi Traisen állomáson

A Gölsen folyó hídja, Traisen mellett

A Gölsen folyó hídja, Traisen mellett

A Traisen folyó

A Traisen folyó

A Traisen folyó

A Traisen folyó

Az ÖBB prototípus motorkocsija, az 5047 001-2 Hainfeld, immár végállomáson

Marktl megállóhely

Lilienfeld vasútállomása

A következő nagyobb állomás Freiland volt, ahol kereszteztünk az 5047 025-1-el

A következő nagyobb állomás Freiland volt, ahol kereszteztünk az 5047 025-1-el

Freilandon elég tekintélyes rakódás folyik, főleg fát adnak fel itt nagyobb mennyiségben

Elhagyjuk Freiland állomást, majd utánunk nem sokkal az 5047 025-1 is kijárt Traisen irányába

Továbbhaladva Hohenberg a következő állomás, jellegzetes kőépülettel

Rakott rönkszállító kocsik Hohenbergben

Az ÖBB 2143 029-3 St. Aegyd állomáson

Az ÖBB 2143 029-3 St. Aegyd állomáson

Az ÖBB 2143 029-3 St. Aegyd állomáson

Az ÖBB 2143 029-3 St. Aegyd állomáson

5047 044-2 St. Aegyd am Neuwalde állomáson

Induljunk el képzeletben visszafelé, és élvezzük a táj szépségét az ablakon keresztül!

Bár a tábla pont takarásban van, elárulom a tartalmát, itt bizony a pályasebesség csak 40km/ó

In der Bruck egykori épülete, máig is büszkén viseli tábláját, de jelenleg már csak, mint családi ház funkcionál

Visszafelé Lilienfeld állomásépületét is sikerült megörökíteni, ami egy masszív kőépület, ami a többi állomásépületre is jellemző a környéken

Lilienfeldben újra kereszteztünk, ezennel az 5047 022-8-al

Természetesen a csinos forgalmi szolgálattevőt ezennel sem hagyhattam ki, miután lefotóztam még kedvesen integetett is a drága, biztosan nem, én vagyok az egyetlen, aki lefényképezte

A 5047 022-8 halad át Spratzen állomáson

Négy csatolt 5047-ből álló személyvonat, az 5047 019-4 sorszámú motorkocsival a végén

Az 5047 021-0 csatolva halad a párjával Spratzenen keresztül St.Pölten felé

5047 014-5 vezetésével érkezik három szinkronban dolgozó motorkocsi Hart-Wörth megállóhelyhez

 

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek