sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Україна-1: Az Uzsoki-hágótól Beregszászon át Európa közepéig

A trains.hu kisbuszos kalandtúrájának első része ER2 motorvonatokkal, Ganz D1-esekkel és a Beregszászi Kisvasúttal Kárpátalja lankásabb részeiről.

Kaptárbusz (Milla Jovovichb fotó

Kaptárbusz (Milla Jovovichbusz nélkül)

Óh, ez nem a várt (?) ukrán lepukkantság, csak egy pár perces megállás Polgáron, ahol busztalálkozó volt. A képen látható jármű kétségkívül a világ legnagyobb férőhelyszámú autóbusza!

Rögtön előtte egy talán még fotó

Rögtön előtte egy talán mégrégebbi tűzoltóautó várakozott

Éppen jókor érkeztünk, mivel még ingyen bejutottunk. Lehet, hogy pont miattunk, de a szervezők igen gyorsan kitalálták, hogy a találkozónak helyet adó strand előtti utcára is belépőjegyet kezdenek szedni.

A miskolci Ikarusz Ik31-es  fotó

A miskolci Ikarusz Ik31-es veteránbusz Polgárban

(könyvjelző)

Amilyen jól jártunk a polgári időzítéssel, később ugyanolyan jól eltaláltuk a záhonyi határállomásra érkezést is: mögöttünk ugyanis éppen hozzákezdtek a Kárpátaljának szánt szivattyúk, aggregátorok és egyéb adományok átadási ünnepségébe, ahol a pár zakós politikus, sok-sok mikrofon és kamera, több lezárt kapu, valamint három, félméteres átmérőjű tányérsapkát viselő ukrán tiszt jelenlétében húzták az idejét az árvízkárosultaknak és a határon átkelni vágyóknak.

Csap (Чол fotó

Csap (Чол) állomás

Az ukrán oldalon való átkelés (részben annak is köszönhetően, hogy tudok angolul, és elég hülye voltam ahhoz, hogy kövessem a beadandó határátlépési lap kitöltésekor követni a rajta levő feliratokat) igencsak hosszúra sikeredett, hosszabbra, mint a tervben szerepelt. Eközben a sofőrünk a papírokkal legalább ötször megtette a menettérti utat a határállomás központi épülete és az onnan direkt messze helyezett sorompók között.
A képen a csapi állomás látható, aminek szocialista dizájnú nemzetközi csarnokában ГРИВНЯ-t váltottunk. Ennek 90%-át haza is hoztam...

M41 2130 Csap (Чl fotó

M41 2130 Csap (Чол) állomáson

Éppen akkor érkeztünk, amikor a Magyarországról átjáró kishatárforgalm vonat körbejárt a normál nyomközű vágányokon. Ilyen fonódott pályát még sokat fogunk látni, még ennél extrábbat is.

Csap (Чол fotó

Csap (Чол) állomáson

Az Osztrák-magyar Monarchia korszakából maradt fönn az állomás belföldi épülete.

A Csap (Чоl fotó

A Csap (Чол) állomás előtti tér

A gyönyörűen felújított épület előtti tér szintén igen kellemes hely volt. A környező, az ukrán sztandard szerint majdhogynem járhatatlan utcákhoz és romos házakhoz képest a vasútközeli területek az egész általunk bejárt vidéken kimagasló színvonalúak voltak.

Ungvári (Уж
 fotó

Ungvári (Ужгород) iránytaxi

Csapról a záhonyi vasúti híd felé két vágány indul, a normál és a széles, ezek csak közvetlenül a híd előtt fonódnak újra (hiszen az első állomási vágány is fonódott). Csak normál vonatok járnak át, a széles vágány benőtt, rozsdás. A duplaszergejes ukrán tehervonatok a Bátyu-Eperjeske rendező vonalon érkeznek.

Ungvár pályaudvara (У fotó

Ungvár pályaudvara (Ужгород)

Az ungvári állomás egészen lenyűgöző volt (lesz belső kép is). Itt szembesültünk azzal, hogy az ukrán vasút a peronokat, lámpákat, egyebeket típustervek szerint cseréli le, és úgy tűnik, minden nagyobb állomáson végeztek már vele. Természetesen igen dizájnos perontetőt és magasított, díszköves (és gazmentes) peront is találtunk, aminek korában igen, minőségében később sehol nem tapasztaltunk különbséget.

A lembergi gyors Ungváron,  fotó

A lembergi gyors Ungváron, élén a VL10 1485-tel

Lembergbe (Lviv, Львів) sok gyorsvonat megy, ebből három különbözőnek a fotózása fér bele a túra menetrendjébe. Ez az első vonat Csapon és Munkácson keresztül a kétvágányú fővonalon megy Lembergbe.

ER fotó

ER2 138 Ungváron

A Munkács felé indulni készülő елэктричка még üres, lassan a gyorsvonat melletti peron is kiürül. Itt egy gyorsvonat indulása népünnepély, többen kísérik ki az utasokat, mint ahányan utaznak. A gyorsvonat minden kocsijában külön kalauz van.

Ungvár állomás váróterme fotó

Ungvár állomás váróterme

Körülbelül a "lélegzetelállító" jelzőt lehetne rá alkalmazni. Itt találkoztam az első ukrán lánnyal, akin gyakorlati értelemben véve nem volt ruha. Később azért kiderült, hogy a szépségüket sokkal inkább az átlagos magyar plázazombinál sokkal igényesebb, látványosabb és átgondoltabb (és valójában igen sokat fedő) ruháikkal hangsúlyozzák ki. Sok évnyi nyári külföldi utazgatás után bátran kijelenthetem, hogy a stílusosan öltözködni tudó magyar lány ritka (nagy átlagban), de az összes külföldi mini-stylist közül is az ukránok voltak a legmeggyőzőbbek.

Üzemen kívüli gyár Ungvártó fotó

Üzemen kívüli gyár Ungvártól északra

Ungvár megtekintése után az Uzsoki-hágón átkelő vasútvonal mentén elindultunk Lemberg felé. Ez az egyvágányú, villamosított vasútvonal kisebb jelentőségű, de azért itt is jelentős a forgalom.

Szalmahalmok az Uzsoki-hágó fotó

Szalmahalmok az Uzsoki-hágóra menő vasút mentén

Egy Ungvárra tartó személyvonatot készültünk fotózni. Szerencsés helyen, egy parasztasszony házánál álltunk meg.

A frissen fejt tehéntej fotó

A frissen fejt tehéntej

Miklós rövid orosz beszélgetés után elbűvölte a háziakat, így rövidesen két agyakibrikből kortyolgattuk a tehén testhőmérsékletével egyező hőfokú és igazi kárpátokbeli, sűrű levegőn született tejet.

ER2 305 halad el a pár kilo fotó

ER2 305 halad el a pár kilométerrel Perecsény fölött álló parasztház mellett

A feladatunk az volt, hogy nagyon hirtelen-hirtelen találjunk egy tűrhető fotóhelyet, mivel korábban kicsit elgatyáztuk az időt, így a hágóig már nem értünk volna föl, hiszen egy órányira voltunk az érdekesebb részétől, a vonat pedig öt perc múlva érkezett (volna). Megállás után legalább negyed óránk volt még beszélgetni, tejecskézni, fészkelődni.

ER2 315 a Во fotó

ER2 315 a Волосянка belterületén fekvő viadukton

(könyvjelző)

A kirándulás elején még nem voltunk tisztában azzal, hogy a tervben szereplő buszos haladási sebességek erősen túl vannak becsülve. Igaz ugyan, hogy az ukrán vonatok haladási sebességeit is túlbecsültük, a masszív síneken haladó villanyvonatok még az Ungvár-közeli alföldes szakaszon is csak negyven körüli sebességgel suhantak. A széles nyomköz láthatóan nem a rohanás világa - leszámítva a Kyiv-Kharkiv vasútra megrendelt Alstom S220 Pendolino vonatokat.

ER2 315 Стk fotó

ER2 315 Ставне után Ungvár felé menet

A következő fotóhelyet Voloszjankához igen közel, Szatvnje után választottuk. Ide a szögesdróton, csúszós hegyoldalon keresztül sajnos csak a sportemberek juthattak föl kellőképp gyorsan, és nem is olya jó, mint az előző fotóhely, de azért elég tisztességes a távoli, kicsit lankásnak tűnő, de azért hamarosan eldurvuló hegyekkel. A bárányfelhőket észre se vegyétek: ez az összes többi napon is így marad, legfeljebb méglátványosabb módon fogják pöttyözni a ragyogó kék eget!

ER2 315 Стk fotó

ER2 315 Ставне után Ungvár felé menet

A Nap felé fordulva a háttérből előtűnik a Kárpátok Polonyinák-ágának egyik része, a Róna-havasok, vagyis a Полонина Рівна.

ER2 315 Nagyberezna (В fotó

ER2 315 Nagyberezna (Великий Березний) fölött az Ung egyik mellékfolyójának hídján

Már nagyon későre járt az idő és a Beregszász melletti Mezőgecsén és Nagybaktán levő szállásainkig még hosszú volt az út.

Kisbusz valahol Perecseny é fotó

Kisbusz valahol Perecseny és Ungvár között

Az itt töltött napok során a legkülönösebb és legkülönfélébb korú járművekkel találkoztunk. Az Uzsoki-hágó felé menet annyira nem volt szükség strapabíró autóra, itt igaziból csak annyi volt a gond, hogy nagyon kanyargós és sokszor javított volt az út, ami folyamatosan rázott. Emésztési gondjai majdhogynem senkinek nem voltak.

Ha szombat, akkor esküvő fotó

Ha szombat, akkor esküvő

Sokautós esküvői konvojból egy tucat mellett is elmentünk egy délután alatt.

Tehenek a benzinkút előtt fotó

Tehenek a benzinkút előtt

A legeltetéshez minden területet kihasználnak. Sokszor a tehenek lába nyomán a puha földben keletkezett lépcsőkön másztunk föl a hegyoldalba.

Az esti haladást a hazafelé fotó

Az esti haladást a hazafelé terelt csordák akadályozzák

Majd minden faluban benézett a buszunkba egy-két kíváncsi tehén.

Beregszász állomás fotó

Beregszász állomás

Benéztünk Beregszász MÁV-stílusú állomására is. Az előtérben látható fonódott vágány a román-szlovák normál nyomközú vasútvonalhoz tartozik, amelyen keresztül a Kis-Antant országai a második világháború után Magyarország kikerülésével közlekedethettek vonatokat. Az első világháború után erre még nem volt szükség, hiszen a terület akkor Csehszlovákiához tartozott.

2M62 1202 érkezik a lemberg fotó

2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Beregszászra

A nyílt vonalon együtt halad a széles, és a ránézésra havonta egyszer használt normál vágány, az állomáson csak a széles vágánynak vannak kitérői. Az egyik tehervonati vágány éppen felújítás alatt állt, a maradék viszont igen rossz állapotú volt.

2M62 1202 érkezik a lemberg fotó

2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Beregszászra

Nem véletlen, hogy e nehéz és hosszú vonat mindössze öttel járt be.

2M62 1202 érkezik a lemberg fotó

2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Beregszászra

2M62 1202 a lembergi gyorss fotó

2M62 1202 a lembergi gyorssal Beregszászra

A vonat nem csak az utascsere idejére áll, hanem a menetidőhöz illően egy tízperces cigiszünetet is tart.

2M62 1202 a lembergi gyorss fotó

2M62 1202 a lembergi gyorssal Beregszászra

A mozdonyszemélyzet egy része (kicsit dülöngélő mozgással) ellenőrzi a fékeket kalapácsával.

Beregszász állomás forgalmi fotó

Beregszász állomás forgalmi szolgálattevője

Szemét hatalmának teljes tudatában vezeti végig a vonaton és utasain.

Fölszállás fotó

Fölszállás

Csak szép komótosan, beszélgetve, előzetes jegyellenőrzéssel.

L’viv-Solotvino-Chop: fotó

L’viv-Solotvino-Chop: kicsit lehetetlen irányt ír le a tábla

Mindhárom állomást érinti persze, de semmiképp sem ebben a sorrendben. Aknaszlatináról indul, Csapig megy 2M62-vel, majd onnan VL10-essel magy tovább Lvivbe.

Gyorsvonatos jelenet fotó

Gyorsvonatos jelenet

Szolgálati kutya fotó

Szolgálati kutya

Kalauznők fotó

Kalauznők

Mindig mosolyognak!

2M62 1202 Beregszászon fotó

2M62 1202 Beregszászon

Lassan indulni készül a vonat, de füstre ne számítsunk: a királyházi fűtőház legjobb gépe 0-5 km/h sebességre gyorsulás közben nem igazán füstöl.

Vendégsín egy távoli rokona fotó

Vendégsín egy távoli rokona

Az óriási négytengelyes hűt fotó

Az óriási négytengelyes hűtőkocsit igencsak leszigetelték

2M62 1202 indul Beregszászr fotó

2M62 1202 indul Beregszászról

2M62 1202 indul Beregszászr fotó

2M62 1202 indul Beregszászról

Csak egy szekció működött, valahogy kiizzadtak megukból egy kis fotófüstöt, de csak egy fél másodpercig... Pedig a kedves vezér tényleg mindent megpróbált!

Integető emberek a lembergi fotó

Integető emberek a lembergi gyorsból

Hiába tartó órák óta az utazás és fog még tartani egy napig, bárhová is mennek, elég jól viselték!

Beregszász állomás fotó

Beregszász állomás

Minden elment, mi is indulunk. A Nap utolsó sugaraival érkezünk majd Gecsére, ahol még súlyos megpróbáltatások fognak ránk várni...

Mezőgecsei fogadtatás fotó

Mezőgecsei fogadtatás

A tanácsnál maga a polgármester, a helyi turizmus leglelkesebb szervezője fogadott. Muszáj kapálózniuk: mint korábbi uradalmi és TSZ-központnak lehetne jelentős mezgadasága, de a földeket és gépeket mind a kolhoz többi tagjai kapták, Gecsének csak a házai maradtak, így azokat adják ki.

Mezőgecsei fogadtatás fotó

Mezőgecsei fogadtatás

Természetesen megfelelő ital és remek sütemények nélkül a fogadás el sem képzelhető, amit csak tetézett a vendgélátó családunk kedvessége, a saját pálinkájuk és persze a remek (és irdatlan mennyiségű, ám maradéktalanul elpusztított) zöldborsóleves, párizsi szelet, krumpli, rizs, savanyúság...

Bakdaru a Beregszászi Kisva fotó

Bakdaru a Beregszászi Kisvasút és a széles vasút közötti átrakóállomáson Beregszászban

Bőrharisnyáéhoz mérhető nyomkeresőképességemmel kiszúrtam a darupálya sínjének enyhe fényességét, ami arról árulkodott, hogy teherszállítás úgy-ahogy, de továbbra is folyik.

Beregszász  fotó

Beregszász BK állomás

Egészen hangulatos romos személykocsik vannak itt. Sajnos a gördülőállomány és a menetrend is igen kellemetlen még az ukrán viszonyokhoz képest is...

Beregszász  fotó

Beregszász BK állomás

Vannak persze személykocsik, de azok, bár egyben és viszonylag kevéssé szétrohadva futnak, nyithatatlan ablakuk miatt nyáron, fűtés híján pedig télen válnak elviselhetetlenné. Igaz ugyan, hogy bordázott oldalfalukkal és drabális szélességükkel sikeresen utánozzák a jól ismert szovjet óriásvagonokat apróban.

Romos személykocsik Beregsz fotó

Romos személykocsik Beregszászon

Nem ezekről beszélek persze, mozogni ők sem mozognak.

Romos TU2-es és lezsírozott fotó

Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony Beregszászon

A TU7-eseket, hiába újabbak, magasabb fenntartási költségeik miatt jóideje nem használták. Most viszont, ahogy a Kisszergejek végképp kiöregednek (vénebbek a becenévbáty M62-eseknél), újra rájuk kerülhet a sor.

Romos TU2-es és lezsírozott fotó

Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony Beregszászon

A másik irányból nézve a tervek még reálisaknak is tűnhetnek...

Romos TU2-es és lezsírozott fotó

Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony Beregszászon

De azért sejthetjük, hogy tízévnyi állás után még komoly beavatkozásokra lesz szükség, ha tényleg elindulnak. Az ukrán vasút mindenesetre számol velük, hiszen eddig egyetlen ajánlattevőnek sem adta el őket.

Ismeretlen funkciójú ismere fotó

Ismeretlen funkciójú ismeretlen dolog

Egyvalamire azért használják.

Szétszedett TU2 fotó

Szétszedett TU2

Valószínűleg nagyjavításon, bár éppen anyagkinyerő bontás is lehet.

TU2 motorok fotó

TU2 motorok

TU2 hajtómotor fotó

TU2 hajtómotor

Dízel-elektromos hajtásrendszerük ugyan teljesen őskori, mégis annyira igénytelen és tuti, hogy abszolút idevaló, egyszersmind állítólag egy élmény vezetni.

A munka technológiája a ber fotó

A munka technológiája a beregszászi fűtőházban kifüggesztve

(könyvjelző)

Első olvasatra akár L. Ron Hubbard is írhatta volna. Végülis különbség alig van a kommunizmus és a szcientológia között.
Érdemes megfigyelni a balra látható ártatlan rajzocska szimbolizmusát: a Szovjetuniót jelképező vörös csillag üstökösként szárnyal egyre magasabbra, eléri a Kozmoszt, amelynek leglátványosabb, szabad szemmel látható lakója pont a Комета, az üstökös. A Komet magával rántja a boldog jövőbe az ultramodern városokat, de az egész legfontosabb résztvevője a Munkásosztály, aki a jövőbe tekint, megszabja és irányítja a jövőt. Nehéz munkájával kezébe veszi az atom hatalmát (amit nyugodtan értelmezhetünk nukleáris fenyegetésként is). Szexy, mi?

Munkapad a beregszászi fűtő fotó

Munkapad a beregszászi fűtőházban

Sok üzemben jártam már, ahol ezeréves gépekkel dolgoztak, mindig azt mondták, hogy azokkal nem lehet tisztaságot tartani. Itt azért mégis sikerült.

TU2 motor tanulmány fotó

TU2 motor tanulmány

(könyvjelző)

TU2 020 Beregszászon fotó

TU2 020 Beregszászon

TU2 034 Beregszászon fotó

TU2 034 Beregszászon

A mi gépünk viszont a TU2 034 lesz, egy kiglancolt, kicsit huplisra festett, ám nagyon jólelkű kis masina. Kicsit furcsa megjelenése ellenére remek kisvasúti gép, kiválóan illene akár a Thomas, a kismozdony c. sorozatba is.

TU2 034 Beregszászon fotó

TU2 034 Beregszászon

Egy utolsó reggeli ellenőrzés után elő is állt.

TU2 034 Beregszászon fotó

TU2 034 Beregszászon

A Nap is kisütött, mire ráállt a szerelvényre. Szerencsére a felhők csak rövid ideig riogattak minket. A szerelvény a már említett bordás falú, a nagyon nagy vasútról koppintott kocsikból áll a legvégén egy poggyászkocsival.

Utazás a poggyászkocsiban fotó

Utazás a poggyászkocsiban

Mivel a személykocsik ablakai nyithatatlanok, a vasútbarátok (máshová amúgy sem fértek volna) nagyon örültek a teljeskörű audiovizuális és szellőben is mérhető élményt kínáló paklikocsinak (gyk. egy marhavagon, csak önként választva).

Utazás a Beregszászi Kisvas fotó

Utazás a Beregszászi Kisvasúton

A poggyászkocsiba is betettek néhány széket, a maradék helyet pedig kitöltötte a vasútbarátokból és sörből alkotott elegy, hiszen a kisvasúti naphoz meglehetős buli is tartozott.

Utazás a Beregszászi Kisvas fotó

Utazás a Beregszászi Kisvasúton

A kocsik közötti átkelésnél viszont józannak kellett lenni, mivel gumihurka vagy lánc nem volt, és gyakran hátizsákban kellett kikerülnöm egy, a kocsik között hűsölő utast, ahogy jártam-keltem a szerelvényben. Ennek ellenére nem éreztem veszélyesebbnek, mint átgyalogolni egy építési gödör fölött, amit ma gyakran megteszünk Budapesten is.

Piroska, a főzés irányítója fotó

Piroska, a főzés irányítója

A paklikocsiban utazóknak meg kell osztaniuk a helyet egy szép bográccsal is, amiben Komlós elágazóállomáson fog rotyogni a beregszászi fodrász által megálmodott étel.

Beregszász és Komlós között fotó

Beregszász és Komlós között

Nem a lillafüredi vagy a mariazelli hálózatéhoz hasonló táj miatt jöttünk a Beregszászi Kisvasútra; sokkal inkább azért, mert valami a régmúltból konzervált dolog, ráadásul ezen a szakaszon már nincs is forgalom.

Kicsit megilletődött fotó

Kicsit megilletődött

Ahogyan sokan mások is, akik évente egyszer, a kisvasút napján fölkerekednek, hogy Beregszászról Komlósra utazhassanak a dici-döci kisvasúttal.

Évente egyszer program fotó

Évente egyszer program

Pedig más tömegközlekedés híján lenne utasa a kisvasútnak. A pálya megvan, hiszen a fűtőház Beregszászon van, és az úgy-ahogy még közlekedő szakaszra csak ezen át tudnak mozdonyt küldeni.

Évente egyszer program fotó

Évente egyszer program

Így heti néhányszor mozdonyzaj veri föl a falvakat, de csak álmodozhatnak arról, hogy a gép mögött személykocsik is legyenek.

Gyereksor :) fotó

Gyereksor :)

(könyvjelző)

Van a vasútnak egy jóval látványosabb szakasza is, ez a Ilosva-Nagyszőlős (Иршава-Виноградів) vonal, ahol szerencsére most is van forgalom, igaz, elég csekély, pár piacnapokon ez kiegészül plusz egy párral.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Sokkoló képsor következik, de szeretném megjegyezni, hogy amerre mi jártunk (pedig viszonylag mélyen behatoltunk az igazi Ukrajnába is), ott az állapotok ezen kívül igencsak távol álltak a nyomorúságostól.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Először is, minden faluban példás rendet, tisztaságot találtunk.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Az utak rázóssága állami probléma (kivéve az 1980-as olimpiára épített Ungvár-Lviv főutat), de a rajtuk közlekedő autók remek állapotúak voltak, a vízelvezető árkok szépen kitakarítottak, az utcák szépen fásítva haladtak.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Kőházak, vályogházak mind megvoltak tetőstül, nem láttunk tömegesen lakatlan, elhordott, katasztrófa súlytotta házakat. Sokkal jellemzőbbek voltak a szerkezetkész, ám soha be nem fejezett, többszintes, polgári jellegű családi házak. Valamikor korábban sokan túl nagy fába vágták a fejszéjüket.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Nyomorgó országban nem kezdenek tömegesen új házak építésébe.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

A benzinen kívül majdnem minden fele-harmadannyiba kerül, mint nálunk (a benzin hiába olcsóbb, ukrán viszonylatban így is nagyon drága, így a sok lovaskocsit nyugodtan tekinthetjük költségkímélésnek, láttam én számítógépet is lovaskocsin szállítva).

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Ukrajnában tehát meg lehet élni. Nem nyugati színvonalon, de meg lehet.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Szükség van persze falun arra, hogy saját állatokat tartsanak, a tyúkok az útszéli árokban legeljenek és a gyerekek besegítsenek a munkákba. Engem azért annyira nem zavart, hogy az itteniek inkább termelnek ahelyett, hogy nyolcvanadrendű szolgáltatásokat nyújtsanak mondjuk egy gyorsétteremben. Sokan mégis előbb mennek plázai melltartóeladónak, minthogy teheneket legeltessenek.

Beregszász elővárosa (Bereg fotó

Beregszász elővárosa (Beregardó)

Az országot eddig szerencsésen elkerülte a globalizáció, mind az értelmetlen márkák (többek között az ehetetlen kajákat áruló gyorsétteremláncok, l. McDonald’s, Burger King, Subway, stb.), mind a globalizációs, depresszió és rettegés: hogy mindenki skandinávisztika-kultúrális antropológia szakos öltönyös/kosztümös jómunkásemberkartács akarjon lenni és annyira kevés szabadideje legyen csak, hogy barnaságért szoláriumba kelljen mennie.

TU2 034 Alsóremete megállób fotó

TU2 034 Alsóremete megállóban

Véleményem szerint aki katasztrófaturistáskodni szeretne menni, az inkább dél-Romániát vagy közép-Szlovákiát keresse föl!

A pálya Alsóremeténél fotó

A pálya Alsóremeténél

A kecskét fölismerni könnyű, a pályát nehezebb.

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Elég jól ment nekik az incselkedés, bár ahogy megfigyeltem, ennek a párnak nem volt szüksége különösen nagy beleérzőképességre hozzá! :)

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Az igazán hardcore vasútbarátok közül néhányaknak nem tetszett, de én a világért sem maradtam volna ki belőle, nagyon ügyesek és lelkesek voltak!

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

(könyvjelző)

Az igazán hardcore vasútbarátok közül néhányaknak nem tetszett, de én a világért sem maradtam volna ki belőle, nagyon ügyesek és lelkesek voltak!

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Egy közös fotó a továbbindulás előtt...

Néptáncbemutató Alsóremetén fotó

Néptáncbemutató Alsóremetén

Még a vonat fotózásáról is vannak ötleteink: Endre éppen egy kecskét próbál a képbe kergetni (mek-mek-mek!)

A Beregszászi Kisvasút TU2  fotó

A Beregszászi Kisvasút TU2 034 pályaszámú mozdonya az indulás előtt Alsóremetén

(könyvjelző)

Egy kicsit naposabb fotót sikerült összehoznunk a vadvirágokkal. Utána menet közben fölpattantunk a vonatra és továbbmentünk az elágazóállomás, Komlós felé.

A Beregszászi Kisvasút TU2  fotó

A Beregszászi Kisvasút TU2 034 pályaszámú mozdonya Komlóson

A kisvasúti nap résztvevői Komlóson leszállnak, csak mi megyünk tovább Ilosva felé, ahol egy faluban már vár ránk a buszunk.

Táncoslányok fotó

Táncoslányok

Ez természetesen két okból is késedelmet kellett szenvedjék: egyrészt, mert sörözni támadt kedvünk, de a sörcsap nehezen indult (és a nálam levő százhrivnyások miatt is húzták a szájukat), másrészt mert a mozdony is lerobbant.

Táncoslányok fotó

Táncoslányok

Táncosok a mozdony előtt fotó

Táncosok a mozdony előtt

Természetesen sikerült megtalálnunk a megoldást a javítás idejének elütésére.

Táncosok a mozdony előtt fotó

Táncosok a mozdony előtt

Táncosok a mozdony előtt fotó

Táncosok a mozdony előtt

(könyvjelző)

Ez a kunszt azért mindenkinek tetszett!

Folklóhmüsoh Komlóson fotó

Folklóhmüsoh Komlóson

Minden szovjet technika könnyen javítható, de ez sok kosszal és idővel jár.

Folklóhmüsoh Komlóson fotó

Folklóhmüsoh Komlóson

Később volt lehetőségünk a kárpátaljai magyar népszokásokról beszélgetni Ibolya nénivel, az idegenvezetőnkkel.

Folklóhmüsoh Komlóson fotó

Folklóhmüsoh Komlóson

Ókemence színmagyar faluban az esketés előtt a pappal a násznép megnézi azokat a gyümölcsfákat, amiket a vőlegény ültetett. Érthető, hogy a vőlegények mindig igyekeznek!

Folklóhmüsoh Komlóson fotó

Folklóhmüsoh Komlóson

Ókemencére nem-magyar nem is házasodhat be.

Folklóhmüsoh Komlóson fotó

Folklóhmüsoh Komlóson

(könyvjelző)

Egy másik a fiú-lány viszonyhoz kapcsolódó szokás Száldoboson honos: itt az ablakba tett piros virágból lehet tudni, ha eladó leány van a háznál.

Megálló Beregkisfaludon (&# fotó

Megálló Beregkisfaludon (Сільце)

Fél óra bütykölés után továbbindultunk, és nem sokkal később a már napi forgalommal rendelkező vonalszakaszon döcögtünk.

Megálló Beregkisfaludon (&# fotó

Megálló Beregkisfaludon (Сільце)

Ezen a közelképen még megnézhetjük a kisvasút kapcsolórendszerét: középütköző tartja távol egymástól a kocsikat, de a vonóerőt a két lánccal adják tovább. A mozdony légfékvezetékei a levegőbe vezetnek. Érdekes módon viszonylag kevéssé rángatott a vonat.

2M62 1242 a királyházi fűtő fotó

2M62 1242 a királyházi fűtőházban

Királyháza (Королеве) Beregszász és Aknaszlatina között fekszik, két oldalról a Tisza, harmadik oldalról a román-ukrán határ zárja körbe, így a vonatok ide csak betérnek, majd egy másik Tisza-hídon továbbhaladnak (kivéve, amelyek itt végállomásoznak).

CSME3 1917 Királyházán fotó

CSME3 1917 Királyházán

Ibolya néni segítségével sikerült engedélyt szereznünk a fűtőház körbejárásához. Később kiderült, hogy túl egyszerűen oldottuk meg a problémát.

D1 505-1 Királyházán fotó

D1 505-1 Királyházán

A helyes eljárás ugyanis az lett volna, ha előzetesen idetelefonálunk. Ekkor természetesen szakszerű vezetést is kapunk, megnézhetjük a csarnokot, de még mozgás is előfordulhat.

Üzemanyagkút Királyházán fotó

Üzemanyagkút Királyházán

A háttérben álló D1 már üzemképtelen. Nem dolgozhatnak sok bányagéppel, hiszen még legalább 15 évig változatlan formában kell ezekre a vén Ganz motorvonatokra építeniük a helyközi közlekedést.

D1 tengelyek Királyházán fotó

D1 tengelyek Királyházán

Az alkatrészellátásra szerencsére nem panaszkodtak: Budapesten vagy más forrásból a szükséges alkatrészek beszerezhetőek, ha időben megrendelik őket, hogy manufakturálisan le lehessen gyártani őket. A fenntartási pénzekről nem nyilatkoztak.

Kiégett D1-es fotó

Kiégett D1-es

Kiégett D1-es fotó

Kiégett D1-es

Széthordott D1-es fotó

Széthordott D1-es

Már pályaszámtáblájától is megfosztották.

Széthordott D1-es fotó

Széthordott D1-es

Anyag volt benne, a főkeret rohadása sem látszik. Más baja lehetett neki...

D1 769-3 Királyházán fotó

D1 769-3 Királyházán

Van itt azért egyben levő szerelvény is. Ő ráadásul hamarosan elindul Csap felé.

D1 563-1 közeledik Felsőver fotó

D1 563-1 közeledik Felsőveresmart (Велика Кoпаня) megállóhelyhez

(könyvjelző)

Felsőveresmart az első megálló Aknaszlatina felé, de ez a vonat éppen onnét érkezik.

D1 563-1 közeledik Felsőver fotó

D1 563-1 közeledik Felsőveresmart (Велика Кoпаня) megállóhelyhez

(könyvjelző)

Még a Tisza-híd előtt van egy másik kőbánya, onnan láttunk eljönni egy duplaszergejes tehervonatot, de igencsak robogott, így esély sem lett volna utolérni a Királyházára vezető, a fura helyezete miatt igencsak nagy kitérőt jelentő úton.

2M62 1202 érkezik a lemberg fotó

2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Bustyaházára (Буштино)

A vonat a tegnapi géppel éppen a Talabor folyó hídjáról halad le.

2M62 1202 érkezik a lemberg fotó

2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Bustyaházára (Буштино)

(könyvjelző)

A Tisza jobbparti mellékfolyója és a következő mellékfolyó, a Husztnál (mely romvárának bús düledékeinél Kölcsey megálla) beletorkolló Nagy-ág felső folyásai között a különbség 200 méter, így az ideális hely volt egy vízierőmű számára. A Rika-Terabljai vízierőmű három 9 megawattos turbináját a Talaborból három kilométernyi csővezetéken érkező felgyorsult víz hajtja meg.

D1 563-1 halad Aknaszlatina fotó

D1 563-1 halad Aknaszlatina felé Szeklence (Сокирниця) mellett

(könyvjelző)

Miközben a többiek továbbuszoztak a lemberi gyors és ennek a D1-esnek a keresztjét lefényképezni, mi igyekeztünk egy kellemes, alföldi nyíltvonali képet csinálni róla.

D1 563-1 halad Aknaszlatina fotó

D1 563-1 halad Aknaszlatina felé Szeklence (Сокирниця) mellett

A vonat több rövid, vidám fittyegéssel haladt el mellettünk, a hátsó motorkocsiban tartózkodó gépkezelő bőszen integetett is.

D1 563-1 Bustyaháza állomás fotó

D1 563-1 Bustyaháza állomáson

Itt már nem fonódott a vágány, a normál vonal Királyháza előtt a deltavágánnyal Románia felé fordult. Nem sokáig lesz ilyen, hiszen Taracköz után a széles pálya átlép a Tisza román oldalára, és fonott sínszálakon, péage-rendszerben közlekedhetnének a vonatok, ha éppen közlekednének.

D1 756-3 Bustyaháza állomás fotó

D1 756-3 Bustyaháza állomáson

A Talabor felől Királyházáig közlekedő vonat érkezik.

D1 756-3 Bustyaháza állomás fotó

D1 756-3 Bustyaháza állomáson

A D1-eseket Ukrajnában hasonlóan variálják, mint nálunk az MD-ket: a lehetőségek és az igények szerint vannak ötkocsis, négykocsis, és, mint a képen, háromkocsis vonatok is.

D1 756-3 Bustyaháza állomás fotó

D1 756-3 Bustyaháza állomáson

A váltóállító és sorompó-kezelő őrhely előtt.

D1 756-3 és 756-1 Bustyaház fotó

D1 756-3 és 756-1 Bustyaháza állomáson

Integetők Bustyaházán fotó

Integetők Bustyaházán

(könyvjelző)

Integetők Bustyaházán fotó

Integetők Bustyaházán

Integetők Bustyaházán fotó

Integetők Bustyaházán

Köszönet érte, szereztek egy, még a D1-ese-fotózásnál is jobb pillanatot!

D1 563-1 a Talabor hídjánál fotó

D1 563-1 a Talabor hídjánál

CSME3-3373 Aknaszlatina-2 á fotó

CSME3-3373 Aknaszlatina-2 állomáson

Ezután továbbmentünk Aknaszlatinára. Elég hamar odaértünk, talán még egy fotó belefért volna, de ez igaziból megmondhatatlan. Ezelőtt, Taracköznél van az elágazás a Románián át Rahóba, vissza Ukrajnába vezető széles péage vonalnak.

Máramarossziget látképe Szo fotó

Máramarossziget látképe Szolotvino-1 állomásról

Lent, az éles fák mögött megy a Tisza, annak a partján van a CFR állomása.

Aknaszlatina lenti részén a fotó

Aknaszlatina lenti részén a vágányokon kecskék legelésznek és a háttérben már nagy hegyek húzódnak

Szlatina-2 állomástól jobbra csavarodó csigavonalban ereszkedik le a még mindig magasan fekvő Aknaszlatina-1 állomásig a vonal. A ritka vonatforgalom miatt néhány unatkozó kecske úgy gondolta úgy tud a legfeltűnőbben tiltakozni, hogy kikötözi magát a sínhez és elütteti magát a tizenöttel száguldó D1-essel.

Aknaszlatina lenti részén a fotó

Aknaszlatina lenti részén a vágányokon kecskék legelésznek és a háttérben már nagy hegyek húzódnak

D1 563-3 érkezik Aknaszlati fotó

D1 563-3 érkezik Aknaszlatinára

De persze a kecskékre vigyázó gyerekek ezt nem hagyhatták, így hősiesen megmentették a kecskéket is és a kedves D1-es vonatot is.

D1 563-3 érkezik Aknaszlati fotó

D1 563-3 érkezik Aknaszlatinára

Bár alig kivehető a kis virág mögött.

D1 563-3 érkezik Aknaszlati fotó

D1 563-3 érkezik Aknaszlatinára

Sikerült összebarátkoznunk a kecskepásztorokkal is.

Julianna fotó

Julianna

A háttérben látható vágány egy 1914-es térkép szerint Tiszafejéregyházon át Máramarosszigetre vezethetett.

A kecske irányba állítása fotó

A kecske irányba állítása

Csoportkép mindenkiről, aki fotó

Csoportkép mindenkiről, aki számít

Endre bármely gyereket megb fotó

Endre bármely gyereket megbabonáz

D1 563-1 Aknaszlatina-1 áll fotó

D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomáson

D1 563-1 Aknaszlatina-1 áll fotó

D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomáson

(könyvjelző)

D1 563-1 Aknaszlatina-1 áll fotó

D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomáson

Európa közepe fotó

Európa közepe

A háttérben látható vasúti hídon megy a széles ukrán és normál román vonal Rahó felé, de egy része el van mosva, és egyébként is csak különrendeletes vonatok járnának itt.

Európa közepe fotó

Európa közepe

Ennyi az első két nap anyaga, sokkal gyorsabban jövök majd a második résszel: kevesebb szöveg, pontosabb földrajzi ismeretek és lélegzetelállító (magukért beszélni tudó) képek várhatóak!

Európa közepe fotó

Európa közepe

Ennyi az első két nap anyaga, sokkal gyorsabban jövök majd a második résszel: kevesebb szöveg, pontosabb földrajzi ismeretek és lélegzetelállító (magukért beszélni tudó) képek várhatóak! Simogasd meg a gombot, szerencsét hoz!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek