Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Україна-1: Az Uzsoki-hágótól Beregszászon át Európa közepéig
A trains.hu kisbuszos kalandtúrájának első része ER2 motorvonatokkal, Ganz D1-esekkel és a Beregszászi Kisvasúttal Kárpátalja lankásabb részeiről.
![]() | |
Kaptárbusz (Milla Jovovichbusz nélkül)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 07:10:35 Busz busz |
Óh, ez nem a várt (?) ukrán lepukkantság, csak egy pár perces megállás Polgáron, ahol busztalálkozó volt. A képen látható jármű kétségkívül a világ legnagyobb férőhelyszámú autóbusza!
![]() | |
Rögtön előtte egy talán mégrégebbi tűzoltóautó várakozottFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 07:11:00 Busz busz |
Éppen jókor érkeztünk, mivel még ingyen bejutottunk. Lehet, hogy pont miattunk, de a szervezők igen gyorsan kitalálták, hogy a találkozónak helyet adó strand előtti utcára is belépőjegyet kezdenek szedni.
![]() | |
A miskolci Ikarusz Ik31-es veteránbusz PolgárbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 07:12:32 Busz fekete-fehér busz |
Amilyen jól jártunk a polgári időzítéssel, később ugyanolyan jól eltaláltuk a záhonyi határállomásra érkezést is: mögöttünk ugyanis éppen hozzákezdtek a Kárpátaljának szánt szivattyúk, aggregátorok és egyéb adományok átadási ünnepségébe, ahol a pár zakós politikus, sok-sok mikrofon és kamera, több lezárt kapu, valamint három, félméteres átmérőjű tányérsapkát viselő ukrán tiszt jelenlétében húzták az idejét az árvízkárosultaknak és a határon átkelni vágyóknak.
![]() | |
Csap (Чол) állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 11:21:29 Csap Чол 100 190 301 325 302 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Az ukrán oldalon való átkelés (részben annak is köszönhetően, hogy tudok angolul, és elég hülye voltam ahhoz, hogy kövessem a beadandó határátlépési lap kitöltésekor követni a rajta levő feliratokat) igencsak hosszúra sikeredett, hosszabbra, mint a tervben szerepelt. Eközben a sofőrünk a papírokkal legalább ötször megtette a menettérti utat a határállomás központi épülete és az onnan direkt messze helyezett sorompók között.
A képen a csapi állomás látható, aminek szocialista dizájnú nemzetközi csarnokában ГРИВНЯ-t váltottunk. Ennek 90%-át haza is hoztam...
![]() | |
M41 2130 Csap (Чол) állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 Csap Чол 100 190 301 325 302 M41 (MÁV) teleobjektív különleges téma gépmenet dízelmozdony Csörgõ napos |
Éppen akkor érkeztünk, amikor a Magyarországról átjáró kishatárforgalm vonat körbejárt a normál nyomközű vágányokon. Ilyen fonódott pályát még sokat fogunk látni, még ennél extrábbat is.
![]() | |
Csap (Чол) állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 11:32:22 Csap Чол 100 190 301 325 302 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Az Osztrák-magyar Monarchia korszakából maradt fönn az állomás belföldi épülete.
![]() | |
A Csap (Чол) állomás előtti térFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 11:33:25 Csap Чол 100 190 301 325 302 Állomások Ukrajna nemmozdony |
A gyönyörűen felújított épület előtti tér szintén igen kellemes hely volt. A környező, az ukrán sztandard szerint majdhogynem járhatatlan utcákhoz és romos házakhoz képest a vasútközeli területek az egész általunk bejárt vidéken kimagasló színvonalúak voltak.
![]() | |
Ungvári (Ужгород) iránytaxiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 12:03:09 Közút Ukrajna busz |
Csapról a záhonyi vasúti híd felé két vágány indul, a normál és a széles, ezek csak közvetlenül a híd előtt fonódnak újra (hiszen az első állomási vágány is fonódott). Csak normál vonatok járnak át, a széles vágány benőtt, rozsdás. A duplaszergejes ukrán tehervonatok a Bátyu-Eperjeske rendező vonalon érkeznek.
![]() | |
Ungvár pályaudvara (Ужгород)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 12:07:55 Ungvár Ужгород 325 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Az ungvári állomás egészen lenyűgöző volt (lesz belső kép is). Itt szembesültünk azzal, hogy az ukrán vasút a peronokat, lámpákat, egyebeket típustervek szerint cseréli le, és úgy tűnik, minden nagyobb állomáson végeztek már vele. Természetesen igen dizájnos perontetőt és magasított, díszköves (és gazmentes) peront is találtunk, aminek korában igen, minőségében később sehol nem tapasztaltunk különbséget.
![]() | |
A lembergi gyors Ungváron, élén a VL10 1485-telFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 12:13:29 Ungvár Ужгород 325 BЛ10 wedgie állomás Ukrajna perontetö villanymozdony UŽ szélesnyomtáv kétszekciós mozdony UZ szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
Lembergbe (Lviv, Львів) sok gyorsvonat megy, ebből három különbözőnek a fotózása fér bele a túra menetrendjébe. Ez az első vonat Csapon és Munkácson keresztül a kétvágányú fővonalon megy Lembergbe.
![]() | |
ER2 138 UngváronFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 12:15:58 Ungvár Ужгород 325 ER2 Ukrajna motorvonat UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A Munkács felé indulni készülő елэктричка még üres, lassan a gyorsvonat melletti peron is kiürül. Itt egy gyorsvonat indulása népünnepély, többen kísérik ki az utasokat, mint ahányan utaznak. A gyorsvonat minden kocsijában külön kalauz van.
![]() | |
Ungvár állomás várótermeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 Ungvár Ужгород 325 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Körülbelül a "lélegzetelállító" jelzőt lehetne rá alkalmazni. Itt találkoztam az első ukrán lánnyal, akin gyakorlati értelemben véve nem volt ruha. Később azért kiderült, hogy a szépségüket sokkal inkább az átlagos magyar plázazombinál sokkal igényesebb, látványosabb és átgondoltabb (és valójában igen sokat fedő) ruháikkal hangsúlyozzák ki. Sok évnyi nyári külföldi utazgatás után bátran kijelenthetem, hogy a stílusosan öltözködni tudó magyar lány ritka (nagy átlagban), de az összes külföldi mini-stylist közül is az ukránok voltak a legmeggyőzőbbek.
![]() | |
Üzemen kívüli gyár Ungvártól északraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 13:01:48 Ukrajna Ukrajna |
Ungvár megtekintése után az Uzsoki-hágón átkelő vasútvonal mentén elindultunk Lemberg felé. Ez az egyvágányú, villamosított vasútvonal kisebb jelentőségű, de azért itt is jelentős a forgalom.
![]() | |
Szalmahalmok az Uzsoki-hágóra menő vasút menténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 13:08:58 Ukrajna Ukrajna |
Egy Ungvárra tartó személyvonatot készültünk fotózni. Szerencsés helyen, egy parasztasszony házánál álltunk meg.
![]() | |
A frissen fejt tehéntejFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 13:12:21 Emberek Ukrajna |
Miklós rövid orosz beszélgetés után elbűvölte a háziakat, így rövidesen két agyakibrikből kortyolgattuk a tehén testhőmérsékletével egyező hőfokú és igazi kárpátokbeli, sűrű levegőn született tejet.
![]() | |
ER2 305 halad el a pár kilométerrel Perecsény fölött álló parasztház mellettFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 13:24:18 Drugetháza Зарічево Perecsény Перечин 325 ER2 házikó tej parasztház nyílt vonal alulról bárányfelhok Ukrajna hangulat motorvonat UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A feladatunk az volt, hogy nagyon hirtelen-hirtelen találjunk egy tűrhető fotóhelyet, mivel korábban kicsit elgatyáztuk az időt, így a hágóig már nem értünk volna föl, hiszen egy órányira voltunk az érdekesebb részétől, a vonat pedig öt perc múlva érkezett (volna). Megállás után legalább negyed óránk volt még beszélgetni, tejecskézni, fészkelődni.
![]() | |
ER2 315 a Волосянка belterületén fekvő viaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 14:33:57 Ung-viadukt I. Hajasd Волосянка-Закарпаття Ligetes Луг 325 ER2 nyílt vonal táj magaslatról hegyek bárányfelhok hangulat híd viadukt különleges fények legjobb Ukrajna szalmabálák falu hegyi vasút motorvonat polárszuro UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A kirándulás elején még nem voltunk tisztában azzal, hogy a tervben szereplő buszos haladási sebességek erősen túl vannak becsülve. Igaz ugyan, hogy az ukrán vonatok haladási sebességeit is túlbecsültük, a masszív síneken haladó villanyvonatok még az Ungvár-közeli alföldes szakaszon is csak negyven körüli sebességgel suhantak. A széles nyomköz láthatóan nem a rohanás világa - leszámítva a Kyiv-Kharkiv vasútra megrendelt Alstom S220 Pendolino vonatokat.
![]() | |
ER2 315 Ставне után Ungvár felé menetFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 14:53:48 Fenyvesvölgyi nyaralótelep Ставне ІІ Határhegy Загорб 325 ER2 nyílt vonal táj magaslatról bárányfelhok hegyek Ukrajna falu motorvonat UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A következő fotóhelyet Voloszjankához igen közel, Szatvnje után választottuk. Ide a szögesdróton, csúszós hegyoldalon keresztül sajnos csak a sportemberek juthattak föl kellőképp gyorsan, és nem is olya jó, mint az előző fotóhely, de azért elég tisztességes a távoli, kicsit lankásnak tűnő, de azért hamarosan eldurvuló hegyekkel. A bárányfelhőket észre se vegyétek: ez az összes többi napon is így marad, legfeljebb méglátványosabb módon fogják pöttyözni a ragyogó kék eget!
![]() | |
ER2 315 Ставне után Ungvár felé menetFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 Fenyvesvölgyi nyaralótelep Ставне ІІ Határhegy Загорб 325 ER2 fekete-fehér magaslatról nyílt vonal Ukrajna motorvonat UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A Nap felé fordulva a háttérből előtűnik a Kárpátok Polonyinák-ágának egyik része, a Róna-havasok, vagyis a Полонина Рівна.
![]() | |
ER2 315 Nagyberezna (Великий Березний) fölött az Ung egyik mellékfolyójának hídjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 15:48:25 Ulicska Zábrogy Забрідь Nagyberezna Великий Березний 325 ER2 nyílt vonal táj híd Kárpátok hegyek Ukrajna falu motorvonat UŽ szélesnyomtáv Elektricska szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
Már nagyon későre járt az idő és a Beregszász melletti Mezőgecsén és Nagybaktán levő szállásainkig még hosszú volt az út.
![]() | |
Kisbusz valahol Perecseny és Ungvár közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 15:55:45 Közút Ukrajna busz |
Az itt töltött napok során a legkülönösebb és legkülönfélébb korú járművekkel találkoztunk. Az Uzsoki-hágó felé menet annyira nem volt szükség strapabíró autóra, itt igaziból csak annyi volt a gond, hogy nagyon kanyargós és sokszor javított volt az út, ami folyamatosan rázott. Emésztési gondjai majdhogynem senkinek nem voltak.
![]() | |
Ha szombat, akkor esküvőFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 15:57:33 Ukrajna Ukrajna |
Sokautós esküvői konvojból egy tucat mellett is elmentünk egy délután alatt.
![]() | |
Tehenek a benzinkút előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 16:43:47 Ukrajna Ukrajna |
A legeltetéshez minden területet kihasználnak. Sokszor a tehenek lába nyomán a puha földben keletkezett lépcsőkön másztunk föl a hegyoldalba.
![]() | |
Az esti haladást a hazafelé terelt csordák akadályozzákFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:20:58 Ukrajna Ukrajna |
Majd minden faluban benézett a buszunkba egy-két kíváncsi tehén.
![]() | |
Beregszász állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:45:28 Beregszász Берегово 190 321 342 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Benéztünk Beregszász MÁV-stílusú állomására is. Az előtérben látható fonódott vágány a román-szlovák normál nyomközú vasútvonalhoz tartozik, amelyen keresztül a Kis-Antant országai a második világháború után Magyarország kikerülésével közlekedethettek vonatokat. Az első világháború után erre még nem volt szükség, hiszen a terület akkor Csehszlovákiához tartozott.
![]() | |
2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal BeregszászraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:46:58 Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 füst Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony fonódott vágány szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A nyílt vonalon együtt halad a széles, és a ránézésra havonta egyszer használt normál vágány, az állomáson csak a széles vágánynak vannak kitérői. Az egyik tehervonati vágány éppen felújítás alatt állt, a maradék viszont igen rossz állapotú volt.
![]() | |
2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal BeregszászraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:47:17 Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 utas Ukrajna dízelmozdony raktár UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony fonódott vágány szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
Nem véletlen, hogy e nehéz és hosszú vonat mindössze öttel járt be.
![]() | |
2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal BeregszászraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:47:19 Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 Ukrajna dízelmozdony utas UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony fonódott vágány szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
![]() | |
2M62 1202 a lembergi gyorssal BeregszászraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:48:51 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
A vonat nem csak az utascsere idejére áll, hanem a menetidőhöz illően egy tízperces cigiszünetet is tart.
![]() | |
2M62 1202 a lembergi gyorssal BeregszászraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
A mozdonyszemélyzet egy része (kicsit dülöngélő mozgással) ellenőrzi a fékeket kalapácsával.
![]() | |
Beregszász állomás forgalmi szolgálattevőjeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:49:46 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
Szemét hatalmának teljes tudatában vezeti végig a vonaton és utasain.
![]() | |
FölszállásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:49:51 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
Csak szép komótosan, beszélgetve, előzetes jegyellenőrzéssel.
![]() | |
L’viv-Solotvino-Chop: kicsit lehetetlen irányt ír le a táblaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:50:41 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Mindhárom állomást érinti persze, de semmiképp sem ebben a sorrendben. Aknaszlatináról indul, Csapig megy 2M62-vel, majd onnan VL10-essel magy tovább Lvivbe.
![]() | |
Gyorsvonatos jelenetFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna fekete-fehér |
![]() | |
KalauznőkFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:51:45 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
Mindig mosolyognak!
![]() | |
2M62 1202 BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony fonódott vágány szovjet utódállamok |
Lassan indulni készül a vonat, de füstre ne számítsunk: a királyházi fűtőház legjobb gépe 0-5 km/h sebességre gyorsulás közben nem igazán füstöl.
![]() | |
Vendégsín egy távoli rokonaFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Ukrajna Ukrajna PFT nemmozdony |
![]() | |
Az óriási négytengelyes hűtőkocsit igencsak leszigeteltékFotó: Takács Bence Készítés ideje: Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
![]() | |
2M62 1202 indul BeregszászrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:56:58 Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 füst Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony fonódott vágány szovjet utódállamok napos |
![]() | |
2M62 1202 indul BeregszászrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:57:19 Beregszász Берегово 190 321 342 2M62 füst becsillan naplemente alkonyat Ukrajna dízelmozdony becsillanás UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony szovjet utódállamok napos |
Csak egy szekció működött, valahogy kiizzadtak megukból egy kis fotófüstöt, de csak egy fél másodpercig... Pedig a kedves vezér tényleg mindent megpróbált!
![]() | |
Integető emberek a lembergi gyorsbólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 17:57:35 Beregszász Берегово 190 321 342 Emberek Ukrajna |
Hiába tartó órák óta az utazás és fog még tartani egy napig, bárhová is mennek, elég jól viselték!
![]() | |
Beregszász állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:02 18:00:34 Beregszász Берегово 190 321 342 Állomások Ukrajna nemmozdony |
Minden elment, mi is indulunk. A Nap utolsó sugaraival érkezünk majd Gecsére, ahol még súlyos megpróbáltatások fognak ránk várni...
![]() | |
Mezőgecsei fogadtatás |
A tanácsnál maga a polgármester, a helyi turizmus leglelkesebb szervezője fogadott. Muszáj kapálózniuk: mint korábbi uradalmi és TSZ-központnak lehetne jelentős mezgadasága, de a földeket és gépeket mind a kolhoz többi tagjai kapták, Gecsének csak a házai maradtak, így azokat adják ki.
![]() | |
Mezőgecsei fogadtatás |
Természetesen megfelelő ital és remek sütemények nélkül a fogadás el sem képzelhető, amit csak tetézett a vendgélátó családunk kedvessége, a saját pálinkájuk és persze a remek (és irdatlan mennyiségű, ám maradéktalanul elpusztított) zöldborsóleves, párizsi szelet, krumpli, rizs, savanyúság...
![]() | |
Bakdaru a Beregszászi Kisvasút és a széles vasút közötti átrakóállomáson BeregszászbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 05:54:33 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Bőrharisnyáéhoz mérhető nyomkeresőképességemmel kiszúrtam a darupálya sínjének enyhe fényességét, ami arról árulkodott, hogy teherszállítás úgy-ahogy, de továbbra is folyik.
![]() | |
Beregszász |
Egészen hangulatos romos személykocsik vannak itt. Sajnos a gördülőállomány és a menetrend is igen kellemetlen még az ukrán viszonyokhoz képest is...
![]() | |
Beregszász |
Vannak persze személykocsik, de azok, bár egyben és viszonylag kevéssé szétrohadva futnak, nyithatatlan ablakuk miatt nyáron, fűtés híján pedig télen válnak elviselhetetlenné. Igaz ugyan, hogy bordázott oldalfalukkal és drabális szélességükkel sikeresen utánozzák a jól ismert szovjet óriásvagonokat apróban.
![]() | |
Romos személykocsik BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Nem ezekről beszélek persze, mozogni ők sem mozognak.
![]() | |
Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 05:58:57 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A TU7-eseket, hiába újabbak, magasabb fenntartási költségeik miatt jóideje nem használták. Most viszont, ahogy a Kisszergejek végképp kiöregednek (vénebbek a becenévbáty M62-eseknél), újra rájuk kerülhet a sor.
![]() | |
Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 05:59:29 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A másik irányból nézve a tervek még reálisaknak is tűnhetnek...
![]() | |
Romos TU2-es és lezsírozott TU7-es mozdony BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 05:59:51 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
De azért sejthetjük, hogy tízévnyi állás után még komoly beavatkozásokra lesz szükség, ha tényleg elindulnak. Az ukrán vasút mindenesetre számol velük, hiszen eddig egyetlen ajánlattevőnek sem adta el őket.
![]() | |
Ismeretlen funkciójú ismeretlen dologFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:00:11 Ukrajna Ukrajna |
Egyvalamire azért használják.
![]() | |
Szétszedett TU2Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:00:45 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok nemmozdony dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
Valószínűleg nagyjavításon, bár éppen anyagkinyerő bontás is lehet.
![]() | |
TU2 motorokFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:01:00 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok nemmozdony dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
TU2 hajtómotorFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:01:12 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok nemmozdony dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
Dízel-elektromos hajtásrendszerük ugyan teljesen őskori, mégis annyira igénytelen és tuti, hogy abszolút idevaló, egyszersmind állítólag egy élmény vezetni.
![]() | |
A munka technológiája a beregszászi fűtőházban kifüggesztveFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:01:40 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Első olvasatra akár L. Ron Hubbard is írhatta volna. Végülis különbség alig van a kommunizmus és a szcientológia között.
Érdemes megfigyelni a balra látható ártatlan rajzocska szimbolizmusát: a Szovjetuniót jelképező vörös csillag üstökösként szárnyal egyre magasabbra, eléri a Kozmoszt, amelynek leglátványosabb, szabad szemmel látható lakója pont a Комета, az üstökös. A Komet magával rántja a boldog jövőbe az ultramodern városokat, de az egész legfontosabb résztvevője a Munkásosztály, aki a jövőbe tekint, megszabja és irányítja a jövőt. Nehéz munkájával kezébe veszi az atom hatalmát (amit nyugodtan értelmezhetünk nukleáris fenyegetésként is). Szexy, mi?
![]() | |
Munkapad a beregszászi fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:01:54 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Sok üzemben jártam már, ahol ezeréves gépekkel dolgoztak, mindig azt mondták, hogy azokkal nem lehet tisztaságot tartani. Itt azért mégis sikerült.
![]() | |
TU2 motor tanulmányFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:02:39 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna fekete-fehér UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok nemmozdony dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
TU2 020 BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
TU2 034 BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:06:27 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút futoház szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A mi gépünk viszont a TU2 034 lesz, egy kiglancolt, kicsit huplisra festett, ám nagyon jólelkű kis masina. Kicsit furcsa megjelenése ellenére remek kisvasúti gép, kiválóan illene akár a Thomas, a kismozdony c. sorozatba is.
![]() | |
TU2 034 BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
Egy utolsó reggeli ellenőrzés után elő is állt.
![]() | |
TU2 034 BeregszászonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:23:29 Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút megszunt vasútvonal daru szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A Nap is kisütött, mire ráállt a szerelvényre. Szerencsére a felhők csak rövid ideig riogattak minket. A szerelvény a már említett bordás falú, a nagyon nagy vasútról koppintott kocsikból áll a legvégén egy poggyászkocsival.
![]() | |
Utazás a poggyászkocsibanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:08:34 Emberek Ukrajna |
Mivel a személykocsik ablakai nyithatatlanok, a vasútbarátok (máshová amúgy sem fértek volna) nagyon örültek a teljeskörű audiovizuális és szellőben is mérhető élményt kínáló paklikocsinak (gyk. egy marhavagon, csak önként választva).
![]() | |
Utazás a Beregszászi KisvasútonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:27:46 Emberek Ukrajna |
A poggyászkocsiba is betettek néhány széket, a maradék helyet pedig kitöltötte a vasútbarátokból és sörből alkotott elegy, hiszen a kisvasúti naphoz meglehetős buli is tartozott.
![]() | |
Utazás a Beregszászi KisvasútonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:28:13 Emberek Ukrajna |
A kocsik közötti átkelésnél viszont józannak kellett lenni, mivel gumihurka vagy lánc nem volt, és gyakran hátizsákban kellett kikerülnöm egy, a kocsik között hűsölő utast, ahogy jártam-keltem a szerelvényben. Ennek ellenére nem éreztem veszélyesebbnek, mint átgyalogolni egy építési gödör fölött, amit ma gyakran megteszünk Budapesten is.
![]() | |
Piroska, a főzés irányítójaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:40:24 Emberek Ukrajna |
A paklikocsiban utazóknak meg kell osztaniuk a helyet egy szép bográccsal is, amiben Komlós elágazóállomáson fog rotyogni a beregszászi fodrász által megálmodott étel.
![]() | |
Beregszász és Komlós közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:57:00 Ukrajna Ukrajna |
Nem a lillafüredi vagy a mariazelli hálózatéhoz hasonló táj miatt jöttünk a Beregszászi Kisvasútra; sokkal inkább azért, mert valami a régmúltból konzervált dolog, ráadásul ezen a szakaszon már nincs is forgalom.
![]() | |
Kicsit megilletődöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:57:13 Emberek Ukrajna |
Ahogyan sokan mások is, akik évente egyszer, a kisvasút napján fölkerekednek, hogy Beregszászról Komlósra utazhassanak a dici-döci kisvasúttal.
![]() | |
Évente egyszer programFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:58:15 Emberek Ukrajna |
Pedig más tömegközlekedés híján lenne utasa a kisvasútnak. A pálya megvan, hiszen a fűtőház Beregszászon van, és az úgy-ahogy még közlekedő szakaszra csak ezen át tudnak mozdonyt küldeni.
![]() | |
Évente egyszer programFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:59:11 Emberek Ukrajna |
Így heti néhányszor mozdonyzaj veri föl a falvakat, de csak álmodozhatnak arról, hogy a gép mögött személykocsik is legyenek.
![]() | |
Gyereksor :)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 06:28:00 Emberek legjobb Ukrajna |
Van a vasútnak egy jóval látványosabb szakasza is, ez a Ilosva-Nagyszőlős (Иршава-Виноградів) vonal, ahol szerencsére most is van forgalom, igaz, elég csekély, pár piacnapokon ez kiegészül plusz egy párral.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:06:24 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Sokkoló képsor következik, de szeretném megjegyezni, hogy amerre mi jártunk (pedig viszonylag mélyen behatoltunk az igazi Ukrajnába is), ott az állapotok ezen kívül igencsak távol álltak a nyomorúságostól.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:06:31 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Először is, minden faluban példás rendet, tisztaságot találtunk.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:06:36 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Az utak rázóssága állami probléma (kivéve az 1980-as olimpiára épített Ungvár-Lviv főutat), de a rajtuk közlekedő autók remek állapotúak voltak, a vízelvezető árkok szépen kitakarítottak, az utcák szépen fásítva haladtak.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:06:50 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Kőházak, vályogházak mind megvoltak tetőstül, nem láttunk tömegesen lakatlan, elhordott, katasztrófa súlytotta házakat. Sokkal jellemzőbbek voltak a szerkezetkész, ám soha be nem fejezett, többszintes, polgári jellegű családi házak. Valamikor korábban sokan túl nagy fába vágták a fejszéjüket.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:06:56 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Nyomorgó országban nem kezdenek tömegesen új házak építésébe.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:07:03 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
A benzinen kívül majdnem minden fele-harmadannyiba kerül, mint nálunk (a benzin hiába olcsóbb, ukrán viszonylatban így is nagyon drága, így a sok lovaskocsit nyugodtan tekinthetjük költségkímélésnek, láttam én számítógépet is lovaskocsin szállítva).
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:07:10 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Ukrajnában tehát meg lehet élni. Nem nyugati színvonalon, de meg lehet.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:07:16 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Szükség van persze falun arra, hogy saját állatokat tartsanak, a tyúkok az útszéli árokban legeljenek és a gyerekek besegítsenek a munkákba. Engem azért annyira nem zavart, hogy az itteniek inkább termelnek ahelyett, hogy nyolcvanadrendű szolgáltatásokat nyújtsanak mondjuk egy gyorsétteremben. Sokan mégis előbb mennek plázai melltartóeladónak, minthogy teheneket legeltessenek.
![]() | |
Beregszász elővárosa (Beregardó)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 07:07:31 Beregardó Яноші Beregszász-Vásártér Берегове-Мале 342 Ukrajna Ukrajna |
Az országot eddig szerencsésen elkerülte a globalizáció, mind az értelmetlen márkák (többek között az ehetetlen kajákat áruló gyorsétteremláncok, l. McDonald’s, Burger King, Subway, stb.), mind a globalizációs, depresszió és rettegés: hogy mindenki skandinávisztika-kultúrális antropológia szakos öltönyös/kosztümös jómunkásemberkartács akarjon lenni és annyira kevés szabadideje legyen csak, hogy barnaságért szoláriumba kelljen mennie.
![]() | |
TU2 034 Alsóremete megállóbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:19:15 Alsóremete Нижні Ремети 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút nyílt vonal szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút napos |
Véleményem szerint aki katasztrófaturistáskodni szeretne menni, az inkább dél-Romániát vagy közép-Szlovákiát keresse föl!
![]() | |
A pálya AlsóremeténélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:21:32 Felsõremete Верхні Ремети Alsóremete Нижні Ремети 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A kecskét fölismerni könnyű, a pályát nehezebb.
![]() | |
Néptáncbemutató AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:23:21 Tánc Ukrajna |
Elég jól ment nekik az incselkedés, bár ahogy megfigyeltem, ennek a párnak nem volt szüksége különösen nagy beleérzőképességre hozzá! :)
![]() | |
Néptáncbemutató AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:23:48 Tánc Ukrajna |
Az igazán hardcore vasútbarátok közül néhányaknak nem tetszett, de én a világért sem maradtam volna ki belőle, nagyon ügyesek és lelkesek voltak!
![]() | |
Néptáncbemutató AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:26:15 Tánc Ukrajna |
Az igazán hardcore vasútbarátok közül néhányaknak nem tetszett, de én a világért sem maradtam volna ki belőle, nagyon ügyesek és lelkesek voltak!
![]() | |
Néptáncbemutató AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:27:47 Tánc Ukrajna |
Egy közös fotó a továbbindulás előtt...
![]() | |
Néptáncbemutató AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:30:35 Tánc Ukrajna |
Még a vonat fotózásáról is vannak ötleteink: Endre éppen egy kecskét próbál a képbe kergetni (mek-mek-mek!)
![]() | |
A Beregszászi Kisvasút TU2 034 pályaszámú mozdonya az indulás előtt AlsóremeténFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:32:44 Alsóremete Нижні Ремети 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút nyílt vonal virág alulról szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút határon túl ragadt vasútvonal napos |
Egy kicsit naposabb fotót sikerült összehoznunk a vadvirágokkal. Utána menet közben fölpattantunk a vonatra és továbbmentünk az elágazóállomás, Komlós felé.
![]() | |
A Beregszászi Kisvasút TU2 034 pályaszámú mozdonya KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 08:58:25 Komlós Хмільник 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
A kisvasúti nap résztvevői Komlóson leszállnak, csak mi megyünk tovább Ilosva felé, ahol egy faluban már vár ránk a buszunk.
![]() | |
Táncoslányok |
Ez természetesen két okból is késedelmet kellett szenvedjék: egyrészt, mert sörözni támadt kedvünk, de a sörcsap nehezen indult (és a nálam levő százhrivnyások miatt is húzták a szájukat), másrészt mert a mozdony is lerobbant.
![]() | |
Táncosok a mozdony előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:10:10 Tánc Ukrajna |
Természetesen sikerült megtalálnunk a megoldást a javítás idejének elütésére.
![]() | |
Táncosok a mozdony előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:10:53 Tánc legjobb Ukrajna |
Ez a kunszt azért mindenkinek tetszett!
![]() | |
Folklóhmüsoh KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:25:11 Tánc Ukrajna |
Minden szovjet technika könnyen javítható, de ez sok kosszal és idővel jár.
![]() | |
Folklóhmüsoh KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:25:39 Tánc Ukrajna |
Később volt lehetőségünk a kárpátaljai magyar népszokásokról beszélgetni Ibolya nénivel, az idegenvezetőnkkel.
![]() | |
Folklóhmüsoh KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:26:09 Tánc Ukrajna |
Ókemence színmagyar faluban az esketés előtt a pappal a násznép megnézi azokat a gyümölcsfákat, amiket a vőlegény ültetett. Érthető, hogy a vőlegények mindig igyekeznek!
![]() | |
Folklóhmüsoh KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:26:16 Tánc Ukrajna |
Ókemencére nem-magyar nem is házasodhat be.
![]() | |
Folklóhmüsoh KomlósonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 09:25:59 Tánc Ukrajna |
Egy másik a fiú-lány viszonyhoz kapcsolódó szokás Száldoboson honos: itt az ablakba tett piros virágból lehet tudni, ha eladó leány van a háznál.
![]() | |
Megálló Beregkisfaludon (Сільце)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 10:38:42 Beregkisfalud Сільце 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
Fél óra bütykölés után továbbindultunk, és nem sokkal később a már napi forgalommal rendelkező vonalszakaszon döcögtünk.
![]() | |
Megálló Beregkisfaludon (Сільце)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 10:39:01 Beregkisfalud Сільце 342 Kisvasút kisvasút Ukrajna UŽ Borzsavölgyi Gazdasági Vasút szovjet utódállamok nemmozdony dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
Ezen a közelképen még megnézhetjük a kisvasút kapcsolórendszerét: középütköző tartja távol egymástól a kocsikat, de a vonóerőt a két lánccal adják tovább. A mozdony légfékvezetékei a levegőbe vezetnek. Érdekes módon viszonylag kevéssé rángatott a vonat.
![]() | |
2M62 1242 a királyházi fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:41:49 Királyháza Королеве 321 2M62 futoház Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal borult |
Királyháza (Королеве) Beregszász és Aknaszlatina között fekszik, két oldalról a Tisza, harmadik oldalról a román-ukrán határ zárja körbe, így a vonatok ide csak betérnek, majd egy másik Tisza-hídon továbbhaladnak (kivéve, amelyek itt végállomásoznak).
![]() | |
CSME3 1917 KirályházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:45:56 Királyháza Королеве 321 ЧМЭ3 futoház dízelmozdony tolatómozdony Ukrajna UŽ szélesnyomtáv Dongó szovjet utódállamok borult |
Ibolya néni segítségével sikerült engedélyt szereznünk a fűtőház körbejárásához. Később kiderült, hogy túl egyszerűen oldottuk meg a problémát.
![]() | |
D1 505-1 KirályházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:47:30 Királyháza Королеве 321 Д1 futoház motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
A helyes eljárás ugyanis az lett volna, ha előzetesen idetelefonálunk. Ekkor természetesen szakszerű vezetést is kapunk, megnézhetjük a csarnokot, de még mozgás is előfordulhat.
![]() | |
Üzemanyagkút KirályházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:49:14 Királyháza Королеве 321 Д1 üzemanyagkút gázolajfeladó motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
A háttérben álló D1 már üzemképtelen. Nem dolgozhatnak sok bányagéppel, hiszen még legalább 15 évig változatlan formában kell ezekre a vén Ganz motorvonatokra építeniük a helyközi közlekedést.
![]() | |
D1 tengelyek KirályházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:51:15 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
Az alkatrészellátásra szerencsére nem panaszkodtak: Budapesten vagy más forrásból a szükséges alkatrészek beszerezhetőek, ha időben megrendelik őket, hogy manufakturálisan le lehessen gyártani őket. A fenntartási pénzekről nem nyilatkoztak.
![]() | |
Kiégett D1-esFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:52:12 Királyháza Королеве 321 Д1 kiégett roncs motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
![]() | |
Kiégett D1-esFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:52:47 Királyháza Королеве 321 Д1 kiégett roncs motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
![]() | |
Széthordott D1-esFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:54:07 Királyháza Королеве 321 Д1 roncs motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
Már pályaszámtáblájától is megfosztották.
![]() | |
Széthordott D1-esFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:55:06 Királyháza Королеве 321 Д1 roncs motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
Anyag volt benne, a főkeret rohadása sem látszik. Más baja lehetett neki...
![]() | |
D1 769-3 KirályházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 11:56:29 Királyháza Королеве 321 Д1 futoház motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok borult |
Van itt azért egyben levő szerelvény is. Ő ráadásul hamarosan elindul Csap felé.
![]() | |
D1 563-1 közeledik Felsőveresmart (Велика Кoпаня) megállóhelyhezFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 13:54:08 Rakasz megálló Батрадь Felsõveresmart Велика Копаня 321 Д1 nyílt vonal táj hegyek kõbánya kukorica föld kukorica motorvonat Ukrajna szántóföld sziklák UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
Felsőveresmart az első megálló Aknaszlatina felé, de ez a vonat éppen onnét érkezik.
![]() | |
D1 563-1 közeledik Felsőveresmart (Велика Кoпаня) megállóhelyhezFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 13:55:31 Rakasz megálló Батрадь Felsõveresmart Велика Копаня 321 Д1 nyílt vonal táj virág alulról hangulat muvészi motorvonat Ukrajna szántóföld UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
Még a Tisza-híd előtt van egy másik kőbánya, onnan láttunk eljönni egy duplaszergejes tehervonatot, de igencsak robogott, így esély sem lett volna utolérni a Királyházára vezető, a fura helyezete miatt igencsak nagy kitérőt jelentő úton.
![]() | |
2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Bustyaházára (Буштино)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 14:56:00 Úrmezõ Руське Поле Bustyaháza Буштинo 321 2M62 szembol nyílt vonal híd rácsos híd Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A vonat a tegnapi géppel éppen a Talabor folyó hídjáról halad le.
![]() | |
2M62 1202 érkezik a lembergi gyorssal Bustyaházára (Буштино)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 14:56:19 Úrmezõ Руське Поле Bustyaháza Буштинo 321 2M62 nyílt vonal szembol híd wedgie teleobjektív Ukrajna dízelmozdony UŽ Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal napos |
A Tisza jobbparti mellékfolyója és a következő mellékfolyó, a Husztnál (mely romvárának bús düledékeinél Kölcsey megálla) beletorkolló Nagy-ág felső folyásai között a különbség 200 méter, így az ideális hely volt egy vízierőmű számára. A Rika-Terabljai vízierőmű három 9 megawattos turbináját a Talaborból három kilométernyi csővezetéken érkező felgyorsult víz hajtja meg.
![]() | |
D1 563-1 halad Aknaszlatina felé Szeklence (Сокирниця) mellettFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 15:40:45 Iparvágány Husztbaranya Боронява 321 Д1 nyílt vonal távírópózna falu házak motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
Miközben a többiek továbbuszoztak a lemberi gyors és ennek a D1-esnek a keresztjét lefényképezni, mi igyekeztünk egy kellemes, alföldi nyíltvonali képet csinálni róla.
![]() | |
D1 563-1 halad Aknaszlatina felé Szeklence (Сокирниця) mellettFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 15:40:34 Iparvágány Husztbaranya Боронява 321 Д1 nyílt vonal bárányfelhok motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
A vonat több rövid, vidám fittyegéssel haladt el mellettünk, a hátsó motorkocsiban tartózkodó gépkezelő bőszen integetett is.
![]() | |
D1 563-1 Bustyaháza állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:06:13 Bustyaháza Буштинo 321 Д1 motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok állomás napos |
Itt már nem fonódott a vágány, a normál vonal Királyháza előtt a deltavágánnyal Románia felé fordult. Nem sokáig lesz ilyen, hiszen Taracköz után a széles pálya átlép a Tisza román oldalára, és fonott sínszálakon, péage-rendszerben közlekedhetnének a vonatok, ha éppen közlekednének.
![]() | |
D1 756-3 Bustyaháza állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:22:23 Úrmezõ Руське Поле Bustyaháza Буштинo 321 Д1 szembol távírópózna híd motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
A Talabor felől Királyházáig közlekedő vonat érkezik.
![]() | |
D1 756-3 Bustyaháza állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:22:45 Úrmezõ Руське Поле Bustyaháza Буштинo 321 Д1 távírópózna motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
A D1-eseket Ukrajnában hasonlóan variálják, mint nálunk az MD-ket: a lehetőségek és az igények szerint vannak ötkocsis, négykocsis, és, mint a képen, háromkocsis vonatok is.
![]() | |
D1 756-3 Bustyaháza állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:22:56 Bustyaháza Буштинo 321 Д1 távírópózna torony váltóállító központ motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
A váltóállító és sorompó-kezelő őrhely előtt.
![]() | |
D1 756-3 és 756-1 Bustyaháza állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 Bustyaháza Буштинo 321 Д1 motorvonat Ukrajna együttállás UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok állomás napos |
![]() | |
Integetők BustyaházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:27:22 Bustyaháza Буштинo 321 Emberek Ukrajna |
![]() | |
Integetők BustyaházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:27:26 Bustyaháza Буштинo 321 Emberek Ukrajna |
![]() | |
Integetők BustyaházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:27:29 Bustyaháza Буштинo 321 Emberek Ukrajna |
Köszönet érte, szereztek egy, még a D1-ese-fotózásnál is jobb pillanatot!
![]() | |
D1 563-1 a Talabor hídjánálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 16:28:22 Úrmezõ Руське Поле Bustyaháza Буштинo 321 Д1 híd nyílt vonal távírópózna magaslatról motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
![]() | |
CSME3-3373 Aknaszlatina-2 állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:27:22 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 ЧМЭ3 tehervonat alkonyat naplemente különleges fények hangulat dízelmozdony tolatómozdony Ukrajna napnyugta sziluett UŽ szélesnyomtáv Dongó szovjet utódállamok állomás napos |
Ezután továbbmentünk Aknaszlatinára. Elég hamar odaértünk, talán még egy fotó belefért volna, de ez igaziból megmondhatatlan. Ezelőtt, Taracköznél van az elágazás a Románián át Rahóba, vissza Ukrajnába vezető széles péage vonalnak.
![]() | |
Máramarossziget látképe Szolotvino-1 állomásrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:41:44 Máramarossziget Sighetu Marmatiei 323 307 Románia Románia |
Lent, az éles fák mögött megy a Tisza, annak a partján van a CFR állomása.
![]() | |
Aknaszlatina lenti részén a vágányokon kecskék legelésznek és a háttérben már nagy hegyek húzódnakFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:48:58 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Emberek Ukrajna |
Szlatina-2 állomástól jobbra csavarodó csigavonalban ereszkedik le a még mindig magasan fekvő Aknaszlatina-1 állomásig a vonal. A ritka vonatforgalom miatt néhány unatkozó kecske úgy gondolta úgy tud a legfeltűnőbben tiltakozni, hogy kikötözi magát a sínhez és elütteti magát a tizenöttel száguldó D1-essel.
![]() | |
Aknaszlatina lenti részén a vágányokon kecskék legelésznek és a háttérben már nagy hegyek húzódnakFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:49:15 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Д1 kecske gyerek srác pásztor pásztorfiú nyílt vonal hegyek motorvonat Ukrajna portré UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
![]() | |
D1 563-3 érkezik AknaszlatináraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:49:44 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Д1 nyílt vonal táj hegyek motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
De persze a kecskékre vigyázó gyerekek ezt nem hagyhatták, így hősiesen megmentették a kecskéket is és a kedves D1-es vonatot is.
![]() | |
D1 563-3 érkezik AknaszlatináraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:49:52 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Д1 nyílt vonal táj hegyek virág makró motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
Bár alig kivehető a kis virág mögött.
![]() | |
D1 563-3 érkezik AknaszlatináraFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:50:00 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Д1 táj hegyek motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos |
Sikerült összebarátkoznunk a kecskepásztorokkal is.
![]() | |
JuliannaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:50:53 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Emberek Ukrajna |
A háttérben látható vágány egy 1914-es térkép szerint Tiszafejéregyházon át Máramarosszigetre vezethetett.
![]() | |
Csoportkép mindenkiről, aki számítFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:52:03 Emberek Ukrajna |
![]() | |
Endre bármely gyereket megbabonázFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 17:54:12 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 Aknaszlatina-2 Солотвино-2 321 Emberek Ukrajna |
![]() | |
D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:02:09 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 321 Д1 alkonyat motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok állomás |
![]() | |
D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:09:41 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 321 Д1 különleges fények motorvonat Ukrajna alkonyat napnyugta naplemente UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos felhos |
![]() | |
D1 563-1 Aknaszlatina-1 állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:10:15 Aknaszlatina-1 Солотвино-1 321 Д1 alkonyat motorvonat Ukrajna UŽ szélesnyomtáv szovjet utódállamok napos felhos |
![]() | |
Európa közepeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:48:28 Barnabás Костилівка Terebesfejérpatak Ділове 323 Ukrajna Ukrajna nemmozdony |
A háttérben látható vasúti hídon megy a széles ukrán és normál román vonal Rahó felé, de egy része el van mosva, és egyébként is csak különrendeletes vonatok járnának itt.
![]() | |
Európa közepeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:49:42 Ukrajna Ukrajna |
Ennyi az első két nap anyaga, sokkal gyorsabban jövök majd a második résszel: kevesebb szöveg, pontosabb földrajzi ismeretek és lélegzetelállító (magukért beszélni tudó) képek várhatóak!
![]() | |
Európa közepeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:08:03 18:51:00 Ukrajna Ukrajna |
Ennyi az első két nap anyaga, sokkal gyorsabban jövök majd a második résszel: kevesebb szöveg, pontosabb földrajzi ismeretek és lélegzetelállító (magukért beszélni tudó) képek várhatóak! Simogasd meg a gombot, szerencsét hoz!
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!