sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Україна-2: A Tatár-hágón

A Tisza és a Prut folyók völgyében a Kárpátok vonulatain átkapaszkodó Ganz-MÁVAG D1 motorvonatának nyomában jártunk.

D1 626-3 Tatarov és Mikulic fotó

D1 626-3 Tatarov és Mikulicsin között

Jött volna egy vonat Deliatyn felől. Mi vártunk. Nagyon türelmesen vártunk egy fotóhelyen, de nem jött. Tíz perccel később sem jött, de ezen még nem lepődtünk meg. Aztán húsz perccel később sem jött, ezért föladtuk. Ez még ukrán mértékkel is kezdett soknak tűnni.

D1 626-3 Tatarov és Mikulic fotó

D1 626-3 Tatarov és Mikulicsin között

Csak a fákat láttuk itt várakozva.

D1 626-3 Tatarov megállóban fotó

D1 626-3 Tatarov megállóban

(könyvjelző)

Aztán visszamentünk a többiekhez, akik nem szerettek volna kockáztatni, így nem vállalták a két fotóhely közötti száguldást. Egy sorompóőrhelynél kiderült, hogy a vonatot lemondták, így csak a következő, Rahó-Deliatyn vonatot tudtuk fotózni. Ahhoz viszont Endre segítségével kerítettünk egy fotogén és igen bögyös modell lányt, Riksát, a tehenet. Endre néha csakugyan elbűvölő (még ha a kecskéknél nem is mindig sikeres)!

D1 626-3 Tatarov és Mikulic fotó

D1 626-3 Tatarov és Mikulicsin között

(könyvjelző)

Természetesen a vonat sebessége miatti aggodalma a többieknek alaptalan volt: bőségesen visszaértünk a fotóhelyre. Természetesen erről a vonatról készült az első két fotója is az albumnak, csak a dramaturgia miatt kevertem őket előrébb.

D1 626-1 Tatarov és Mikulic fotó

D1 626-1 Tatarov és Mikulicsin között

Már a Tatár-hágó túloldalán, a Prut völgyében haladunk. A völgyben itt sem fér el más, mint a folyó, a meglepően jó út és a vasút.

Pravoszláv templom Mikulics fotó

Pravoszláv templom Mikulicsinben

Közel sem romos állapotban. Sőt, a kis rönkkunyhóval valóságos kis ékszerdoboz a szépen körbekerített parkban.

D1 626-1 Mikulicsin és Jare fotó

D1 626-1 Mikulicsin és Jaremcsa között

Igen kis folyócska a Prut, de a furcsa hídon, amin álltunk, majdnem átbukott az árvíz idején.

D1 626-3 Mikulicsin és Jare fotó

D1 626-3 Mikulicsin és Jaremcsa között

(könyvjelző)

Igen kis folyócska a Prut, de a furcsa hídon, amin álltunk, majdnem átbukott az árvíz idején. Látszik, hogy a támfal köveinek legfölsőbbikét is elérte.

Jaremcsa előtt pályamunkáso fotó

Jaremcsa előtt pályamunkások jönnek

Alig pár perccel a vonat után bukkannak elő, halkan kattogva, a szűk ívből, és vonulnak tovább az ellenvonat elé.

Jaremcsa előtt pályamunkáso fotó

Jaremcsa előtt pályamunkások jönnek

A kis kocsin alkatrészeket szállítanak. Egy kis zacskónyit korábban itthagytak az útátjárónál, ezt most fölveszik és magukkal viszik.

Jaremcsa előtt pályamunkáso fotó

Jaremcsa előtt pályamunkások jönnek

Már a falu szélén állunk, alpesi stílusú lambéria- és befejezetlen házak teszik hangulatossá a kissé már dombvidéki tájat.

D1 607-1 Jamnánál fotó

D1 607-1 Jamnánál

Lenyűgöző, nógrádos, mellékvonali hangulat, pedig valójában egy óriási gép, egy öttengelyes Ganz-MÁVAG motorkocsi négyrészes vonata robog el mellettünk a szélesnyomközön száguldásnak számító hatvan kilométeres sebességgel.

D1 607-3 Mikulicsin és Tata fotó

D1 607-3 Mikulicsin és Tatarov között

(könyvjelző)

A D1-es boldogan pózol együtt egy régi motorkerékpárral, amelyik kopottsága ellenére valószínűleg egy horgásznak ma is a szeme fénye.

D1 607-3 Jaremcsa és Tataro fotó

D1 607-3 Jaremcsa és Tatarov között

Még néhány képet lövünk erről a kocsiról a Prut völgyében. Most épp egy magas, megerősített partfal tetején kanyarog, de hamarosan Tatarov megállóba ér, ahol a párját már fotóztuk.

D1 607-1 Tatarov megállóban fotó

D1 607-1 Tatarov megállóban

Itt már jártunk egyszer, de most visszamegyünk a hágó nyugati oldalára. Mint a korábbi kimaradt vonatnál a szegény utasok busszal meg stoppal.

D1 607-1 Worochta és Tataro fotó

D1 607-1 Worochta és Tatarov között

(könyvjelző)

Egy kicsit az út mellett Királyréti Kisvasutat játszik, majd ezen a bámulatosan szép kőívhídon át befut Worochta állomásra. Ez a főúttól kis kitérő, hiszen a vonat a hágó alatt alagúton jut át nyugatra, mi viszont kénytelenek vagyunk a Tatár-hágó 921 méteres tetőpontjára fölkapaszkodni.

A felhők játéka Kőrösmező f fotó

A felhők játéka Kőrösmező fölött

Azért még így is mi voltunk a gyorsabbak. A vonatnak is erőlködnie kell, hiszen a hágóalagút 879 méter magasan vezet a Balti-tenger fölött, hossza 1202 méter.

D1 607 a Kőrösmezői viadukt fotó

D1 607 a Kőrösmezői viadukton

A hágóról lefelé ereszkedve neki még végig kell döcögnie egy két kilométeres vonalkifejtésen, mire elérkezik ehhez a bámulatos viadukthoz, amely a Лопушанка patak fölött vezet át.

D1 607 a Kőrösmezői viadukt fotó

D1 607 a Kőrösmezői viadukton

(könyvjelző)

Itt készült ez a téli gőzmozdonyos fotó is.

D1 607 Tiszaborkúton fotó

D1 607 Tiszaborkúton

Ezen a helyen készült Endre lélegzetelállító magyar-magyar együttállásos fotója. Hihetetlen, hogy mind ott voltunk, de csak ő látta és csak ő kapta le a Ganz-MÁVAG motorvonatát az Ikarusz távolsági buszával a 126 méter hosszú Tisza-híd alatt. Igaz, az már a visszaúton készült, ahol én máshol fotóztam.

D1 607 УСТ fotó

D1 607 УСТЕРИКИ mrh. ipvk.-nál a Tisza hídjáról lehaladva

Ezen a helyen a koldulásnak induló gyerekcsíny kishíján üldözéses rablássá fajult, igen gyorsan eltűntünk. Szerencsére egyszeri volt az élmény.

Ikarus távolsági busz a rah fotó

Ikarus távolsági busz a rahói buszállomáson

A személyvonat csak Rahóig közlekedik, az ukrán oldalon a péage-vonal felé vonat meghirdetve nincsen. Romániában, Hosszúmezőn a menetrend ír rahói személyeket, de csak külön rendeletre - vagyis jó eséllyel soha nem közlekednek.

Ikarus távolsági busz a rah fotó

Ikarus távolsági busz a rahói buszállomáson

Ikarus távolsági busz és eg fotó

Ikarus távolsági busz és egy Gaz mini a rahói buszállomáson

Városnézésre indulunk Rahóban, hiszen a vonat visszaindulását feltétlenül meg kell várnunk.

Ez aztán az oldtimer fogás! fotó

Ez aztán az oldtimer fogás!

Átkelünk a Tiszán Rahó belv fotó

Átkelünk a Tiszán Rahó belvárosába

Ez itt már az egyesült Szőke Tisza, a Fehér és Fekete Tisza-ágak összefolyása nem sokkal Rahó fölött van.

Rahó katolikus temploma fotó

Rahó katolikus temploma

Rögtön mellette az ortodox fotó

Rögtön mellette az ortodox

Remek színösszeállítással és csillogó kupolákkal. Igen stílusos.

Kirakodóvásár Rahóban, a Ti fotó

Kirakodóvásár Rahóban, a Tisza partján

Első lépésként meglátogattu fotó

Első lépésként meglátogattuk a templomok mögötti aranyos kis kávézót egy kis jégkrémért

Egy útitársunk be is vallotta, hogy beleszerelmesedett az igen helyes barna felszolgálólánykába.

Az ortodox templom újra fotó

Az ortodox templom újra

Az alpesi és a panel stylus fotó

Az alpesi és a panel stylus között egyensúlyozó tanácsháza

Itt minden szart árulnak fotó

Itt minden szart árulnak

Főleg aranyat.

Zsiguli vagy BMW? fotó

Zsiguli vagy BMW?

Helyre kis templom a csicsá fotó

Helyre kis templom a csicsás mellékutca végén

Rahó főutcája fotó

Rahó főutcája

Senkinek sem akarva befolyásolni a vizuális ízlését, de a gondozott fasorral, a frissen mázolt házakkal és a helyenkénti közparkokba helyezett utcai kávézókkal és éttermekkel kicsit vonzóbb, mint Pest mocskos-bűzös belvárosa, ahol minden csak a közlekedésről szól, bár arról is alig.

Azért vannak itt is stílusp fotó

Azért vannak itt is stílusproblémák

De azok nem a leányzó ruhája körül sűrűsödnek.

D1 607-1 Rahón fotó

D1 607-1 Rahón

Rahó (Рахів) állomás meglehetősen kihalt a román forgalom hiánya miatt. Volt ugyan kicsit hátrébb néhány teherkocsi, de inkább tűntek selejteknek, mint árura várakozóknak.

D1 607-1 Rahón fotó

D1 607-1 Rahón

Kicsit meleg volt, de mi föl voltunk szerelve a megfelelő, frissen vett (és abakusszal kiszámolt árú) védőitalokkal.

D1 607 Tiszaborkút (К fotó

D1 607 Tiszaborkút (Квасы) és Kőrösmező (Ясіня) között

Indulás útán ismét a tiszaborkúti hídhoz mentünk, ám én emlékeztem 200 méterrel tovább egy remek fotóhelyre, ahol a völgy másik oldalán haladó közútról remekül fotózható a túlparton, a hegy lábánál ballagó Ganz motorvonat.

D1 607 Tiszaborkút (К fotó

D1 607 Tiszaborkút (Квасы) és Kőrösmező (Ясіня) között

(könyvjelző)

A lényeg és csúcspont azonban egyértelműen ez a befejezetlen (mint oly’ sok minden errefelé) SZOT-szálló volt.
Hogy megörökíthessem, a többiek fotóhelyétől egy olyan sprintet vágtam le, amire bátran mondhatjuk, hogy olimpiai kvalifikációt érhetne, ha valaha kedvem lenne megismételni.

D1 607 Tiszaborkút (К fotó

D1 607 Tiszaborkút (Квасы) és Kőrösmező (Ясіня) között

(könyvjelző)

A lényeg és csúcspont azonban egyértelműen ez a befejezetlen (mint oly’ sok minden errefelé) SZOT-szálló volt.
Hogy megörökíthessem, a többiek fotóhelyétől egy olyan sprintet vágtam le, amire bátran mondhatjuk, hogy olimpiai kvalifikációt érhetne, ha valaha kedvem lenne megismételni.

Vissza természetesen nem fu fotó

Vissza természetesen nem futottam, hanem bevártam a buszt

Már gyűjtve a tüdőt a sprintre, de még el nem indulva sikerült Endrének odakiáltanom futásom célját, így mikor az út mellett a hátul látható helyre, és igen strapabíró Mercedes kisbusz felé integetve stoppoltam, ők voltak olyan kedvesek és megálltak.

D1 607 Kőrösmező előtt a Fe fotó

D1 607 Kőrösmező előtt a Fekete-Tisza partján

D1 607 Worochtában a Prut h fotó

D1 607 Worochtában a Prut hídján

Ez a fotó korábban már szerepelt szűkebb látószöggel. A két kép egyszerre készült, ugyanarról a vonatról (most, az Ivano Frankovszki felé vezető útján), de dramaturgiailag ott volt jobb helyen.

D1 607-3 Jaremcsa előtt a P fotó

D1 607-3 Jaremcsa előtt a Prut hídján

Lett volna itt jobb látószög is, de ez a híd tökéletesen lezárt katonai stratégiai objektumnak számít - mint minden vasúti híd és alagút Ukrajnában. Így sajnos az ideális fotópozícióba még Ibolya néni segítségével sem juthattunk el.

M62 1456 Deliyatin és Dobro fotó

M62 1456 Deliyatin és Dobrotov között segít a pálya helyreállításában

(könyvjelző)

Itt is a Prut áradása miatt van szükség a partfal megerősítésére.

M62 1456 Deliyatin és Dobro fotó

M62 1456 Deliyatin és Dobrotov között segít a pálya helyreállításában

M62 1456 Deliyatin és Dobro fotó

M62 1456 Deliyatin és Dobrotov között segít a pálya helyreállításában

Elindul vissza Deliatynban újabb kőért. Értelemszerűen ezen a szakaszon nincs vonatközlekedés.

M62 1456 Deliyatin és Dobro fotó

M62 1456 Deliyatin és Dobrotov között segít a pálya helyreállításában

És ezzel a különleges keresztfényekkel készült fotóval zárom a harmadik nap eseményeiről készült albumomat. Ugyan ezután még megálltunk szállásunkohz közel Kolomijában a fűtőháznál, de az már a sík vidék, egy másik történet.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek