Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Vonattal a Gornergratra
SwissPass-túra a Zentralbahn és a Mont-Blanc-Express érintésével Zermattba, ahonnan a Gornergratbahn fogaskerekű vasút barna motorvonatai indulnak.
Zürich Hauptbahnhof váltóállító központja (tornya, vagy németül Zentralstellwerk)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 08:17:50 Címkék: Zürich Hauptbahnhof 237 241 239 244 Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A SBB 460 012-8 Zürich Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 08:21:30 Címkék: Zürich Hauptbahnhof 237 241 239 244 Re460 Svájc Hasonló fényképek |
Következő albumomban egy svájci vonatos utazást fogok bemutatni. Károllyal Swiss Travel Pass-t vásároltunk, ami az InterRail-nél sokkal kedvezőbb és kedvezményt ad olyan hegyi vasutakra is, ahová az InterRail egyáltalán nem érvényes; ráadásul olcsóbb is, szóval SBB-földön nem is értem, miért venne bárki InterRailt a Swiss Travel Pass helyett. Egyszerűen, online is meg lehet venni előre, ami végképp kényelmes.
Az éjszakai vonat fél kilencre ér Zürichbe, ami az úgynevezett normális embereknek biztos normális, de nekem, mint reggel hatkor kelőnek, igen késő: a korábbi, RhB-s túrákon tapasztalt hatos ébredés - igaz, Sargans előtt, ahol kevesen szállnak le - pont jó volt. Mindegy, túléltem, schengeni mélységi ellenőrzés nem is volt.
A SBB Re 420 301-4 Zürich Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 08:24:33 Címkék: Zürich Hauptbahnhof 237 241 239 244 Re420 csarnok Svájc villanymozdony Hasonló fényképek |
A SBB 460 089-6 Zürich Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 08:24:59 Címkék: Zürich Hauptbahnhof 237 241 239 244 Re460 emeletes vonat Svájc Hasonló fényképek |
A BLS RABe 535 103 Luzern állomáson egy kis mellékvonalakon Bernbe készülő RegioExpress vonattalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:23:36 Címkék: Luzern 243 248 Lötschberger állomás Hasonló fényképek |
Egy ismeretlen SBB IC2000 emeletes InterCity vezérlőkocsi Luzern állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:24:45 Címkék: Luzern 243 248 Személykocsik nemmozdony emeletes vonat Hasonló fényképek |
Az SBB 520 000-5 pályaszámú GTW Luzern állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:25:27 Címkék: Luzern 243 248 SBB FLIRT Svájc FLIRT GTW Hasonló fényképek |
Az SBB Re 430 369-9 Luzern állomáson egy tehervonattalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:25:48 Címkék: Luzern 243 248 Re420 csarnok Svájc tehervonat villanymozdony Hasonló fényképek |
Ahogy Zürichből elértünk Luzernbe, megmásztuk a hegyoldalt a Zürichsee mentén, majd Zug és Rotkreuz felé haladtunk tovább, kacskaringós, sűrűn beépített területen vezető síneken. Az egyvágányú pályaszakaszok miatt a vonatoknak óramű pontossággal kell közlekedniük, igaz, a keresztekre kényelmes tartalékidőt is hagytak. Rögtön a Luzernbe bevezető, ötvágányos bevágás előtt is van egy rövid egyvágányú szakasz, amit nem érte meg kiváltani. Mivel minden vonal a fejpályaudvarba torkollik, az igen ritka tehervonatoknak is a csarnokban kell fordulniuk. A 430-as sorozatban 80 km/h környékén magasabb vonóerejű gépek tartoznak, amiket a Gotthard-útvonalra rendszeresítettek.
A Zentralbahn 130 002-9 |
A Zentralbahn 160 002-8 |
A BLS Lötschbergbahn RABe 525 36 |
A Zentralbahn ABt 927-4 pályaszámú, régi, eredetileg a Luzern-Stans-Engelbergbahnnak szállított, alumínium szerkezetű, FFA EW I típusú vezérlőkocsija Luzern állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:44:12 Címkék: Luzern 243 248 Személykocsik nemmozdony homlokátjáró Hasonló fényképek |
A Zentralbahn ABReh 150 203-4 |
A Zentralbahn ABeh 160 002-8 Luzern állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:51:51 Címkék: FINK Hasonló fényképek |
A Zentralbahn HGe 4/4 964-5 (101 964-5) Luzern Hauptbahnhof állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 09:52:59 Címkék: zb 101 Hasonló fényképek |
A Zentralbahn 160 964-5 Interlaken Ost állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 12:04:03 Címkék: FINK Hasonló fényképek |
A Berner Oberlandbahn ABt 425 pályaszámú, alacsonypadlós, csuklós vezérlőkocsija Interlaken Ost állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 12:05:10 Címkék: Interlaken Ost 247 248 290 BOB Jungfrau-régió Svájc kisvasút vezérlökocsi nemmozdony Hasonló fényképek |
A BLS Faulensee megállóhelyeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 12:41:20 Címkék: Faulensee 247 Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A BLS RABe 525 106 |
A BLS RABe 525 123 |
A BLS RABe 525 104 |
Az SBB Cargo Eem 923 027-7 pályaszámú, bimodális (elektro-dízel) tolatómozdonya Spiez állomáson a tolatós tehervonattalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 12:49:23 Címkék: Spiez 245 247 Ee922 Hasonló fényképek |
A Bern-Lötschberg-Simplonbahn fővonala észak-déli irányban vezet Bern, és a Rhône völgyében található Brig között, ahol csatlakozik a Simplon-alagúton át Olaszországba tartó SBB-vonalhoz. Spiez ugyanakkor nagyon fontos állomása, mivel a BLS két legrégebbi mellékvonala ágazik itt ki - egyikük Erlenbachon át Zweisimmenbe, a MOB végpontjához vezet, ezen fogunk továbbutazni, a másik, forgalmasabb, Németország és Franciaország felől távolsági forgalmat is lebonyolító vonal pedig Interlaken felé vezet, ez utóbbin érkeztünk meg Spiezbe. Ez a vonal végig a Thunersee partján vezet, az egyetlen vágány hozzápasszírozva a tó partját alkotó sziklafalhoz, a közutat sok helyütt csak alagútban tudták elhelyezni. Zweisimmen felé a vasút meredeken emelkedni kezd, jópár falut végigjár, de a Simmental meredekségével csak úgy tudja tartani az iramot, ha olyan magasra felhág, hogy több oldalvölgyet csak viadukttal tud áthidalni. A két, merőben más karakterű mellékvonalon jelenleg a Lötschbergerek adják a regionális személyforgalmat (Interlakenből néha Spiez, néha Bern, néha Zweisimmen a cél), távolsági vonatok (SBB IC és német ICE) csak Interlaken felé fordul elő, utóbbi helyen néha TGV is. A jövőben változni fog a közlekedési rend, amiről néhány kocka múlva, a Montreux-Oberland bernois vonalon való átutazásunkkor fogok írni.
A Crossrail 436 115-0 hármas csatolásban egy tehervonattal Spiez állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 Címkék: Spiez 245 247 Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
SpiezFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 12:59:33 Címkék: Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
SpiezFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 13:01:32 Címkék: Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A köztes állomásokon csak a menetirány szerinti első motorkocsi nyílik, a Zweisimmenbe utazók (ők a többség) ezért lehetőleg üljenek a hátsó kocsiba!
A MOB GDe 4/4 6002 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 13:56:19 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB GDe 4/4 MOB Hasonló fényképek |
A MOB ABDe 8/8 4002 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 13:58:27 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB ABDe 8/8 MOB homlokátjáró Hasonló fényképek |
A MOB Be 4/4 5001 és Be 4/4 5002 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 13:58:33 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB Be 4/4 MOB állomás Hasonló fényképek |
A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 13:59:40 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB MOB Hasonló fényképek |
A MOB Be 4/4 1002 pályaszámú belszolgálati motorkocsija Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:01:06 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB Be 4/4 MOB homlokátjáró Hasonló fényképek |
A MOB Be 4/4 1002 pályaszámú belszolgálati motorkocsija Zweisimmen állomáson tolató dozátoros kocsikkalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:04:25 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB Be 4/4 MOB homlokátjáró Hasonló fényképek |
A MOB Be 4/4 5001 Zweisimmen állomásról indul egy helyi személyvonattal Rougemont felé, a fővonalonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:04:38 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB Be 4/4 MOB Hasonló fényképek |
A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:04:42 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB MOB Hasonló fényképek |
A MOB Be 4/4 1002 Zweisimmen állomáson tolat zúzottkővel töltött dozátoros kocsikkalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:05:04 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB Be 4/4 MOB homlokátjáró Hasonló fényképek |
Montreux - Zweisimmen - LenkMontreux - Oberland bernois | |||||
Megnyitás: |
| ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 75 km | ||||
Építtető: | Montreux - Oberland bernois | ||||
Villamosítás: | 850 V= | ||||
Személyszállító vasút: | Montreux - Vevey - Rivera | ||||
|
Megérkeztünk Zweisimmenbe, ahol a normál nyomközű vasútvonal véget ér, és át lehet szállni a MOB járataira Lenk, vagy Montreux felé. A Montreux-i vonal a meredekebb és hosszabb, ez a Golden Pass útvonala is. Az előtérben készülő szerkezet a dinamikus nyomtávváltó, amivel a MOB megfelelően átépített panorámakocsijai átállhatnak majd az 1000 mm keskeny nyomtávról az 1435 mm normál nyomtávra. A kocsikat a normál pályán a BLS normál nyomközű mozdonyai vontatnák. Interlakenben így közös peronos átszállás lenne a Luzernbe közlekedő, részben fogasléces Zentralbahn vonatokra. A fogaskerekű, nyomtávváltós forgóváz kifejlesztése egyelőre várat magára.
A MOB GDe 4/4 6005 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:05:24 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB GDe 4/4 MOB Hasonló fényképek |
MOB panorámakocsi ZweisimmenbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:09:01 Címkék: Zweisimmen 240 247 Személykocsik nemmozdony panorámakocsi Hasonló fényképek |
MOB Fanta fedett teherkocsi ZweisimmenbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:09:23 Címkék: Teherkocsik nemmozdony tehervonat MOB Hasonló fényképek |
A MOB ABDeh 8/8 4002 Zweisimmen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 14:09:39 Címkék: Zweisimmen 240 247 MOB ABDe 8/8 MOB homlokátjáró Hasonló fényképek |
A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 4/8 302 Montreux állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:14:10 Címkék: Montreux 244 246 240 Montreux - Glion - Rocher-de-Naye Bhe 4/8 302 MGR állomás motorvonat perontetö Werbelok Hasonló fényképek |
A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 2/4 204 és a Bhe 4/8 304 Montreux állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:15:02 Címkék: Montreux 244 246 240 Montreux - Glion - Rocher-de-Naye Bhe 2/4 204 Bhe 4/8 304 MGR Svájc motorvonat állomás fogaskerekü vasút perontetö Hasonló fényképek |
A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 2/4 204 és a Bhe 4/8 304 Montreux állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:15:13 Címkék: Montreux 244 246 240 Montreux - Glion - Rocher-de-Naye Bhe 2/4 204 Bhe 4/8 304 MGR állomás perontetö Hasonló fényképek |
Megérkeztünk Montreux-be, leküzdve a MOB teljes vonalát, a hágó és Montreux között azt a szakaszt is, ahol a korábbi, autós túránkon nem fotóztunk. Azért a MOB-ról így is nagyon sok szép fotónk készült:
Ezen a képen pedig a Rocher-de-Nay-i fogas látható, ami eredetileg nem is jött be Montreux-be, hanem Territetben egy lifttel csatlakozott a nagyvasúthoz - most viszont itt van, és 800 mm-es nyomtávjával és fogaskerekű motorvonataival valódi közszolgáltatást kínál.
Az MVR (Montreux-Vevey-Rivera) ABeh 2/6 7504 Montreux állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:15:31 Címkék: Montreux 244 246 240 MVR ABeh 2/6 7504 MOB MVR fogaskerekü vasút perontetö állomás Hasonló fényképek |
Egy Vevey-Blonay-Les Pléiades vonali motorkocsi próbaúton Montreux-ben. Az MVR tulajdonképp a MOB-bal közös vállalat, de járműveik különböznek - az MVR fogas motorkocsijain Bolaney és Les Pléiades közöt fogashajtással üzemelnek, míg a klasszikus MOB vonatok végig adhéziósak. A MOB is rendelt ilyen pofázmánnyal rendelkező Stadler motorkocsikat, de azokat Bbmot-stílusban vontatómotorkocsiként, a vonatok két végén közlekedtetik, miközben mindenféle kocsi akad közben.
A SBB-CFF-FFS Re 4/4 11308 Montreux állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:33:23 Címkék: Montreux 244 246 240 Re420 Svájc villanymozdony Hasonló fényképek |
A Lausanne - Brig - Domodossola Simplonbahn fővonalon Montreux csak megállóhely, két vágánnyal, illetve egy kiágazással a kisvasúti átrakó felé.
InterCity Montreux-benFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 16:34:37 Címkék: Montreux 244 246 240 Személykocsik nemmozdony Hasonló fényképek |
A SBB-CFF-FFS Am 843 003-5 Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:08:30 Címkék: Martigny 246 284 Am 841 Hasonló fényképek |
A Regionalps RABe 525 RA 40 Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:09:07 Címkék: Martigny 246 284 SBB motorvonatok Hasonló fényképek |
Az ezres átrakóhoz vezető vágány Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:10:49 Címkék: Martigny 246 284 Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A Regionalps RBDe 560 RA06 Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:13:48 |
A SBB-CFF-FFS Re 460 050-8 Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:13:51 |
A SBB-CFF-FFS Re 4/4 III 380-8 Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 17:27:06 Címkék: Martigny 246 284 Re420 Svájc villanymozdony Hasonló fényképek |
A Martigny-Chatelard vasút (mc) Le Châtelard-Frontière állomásán történik az átállás alsóvezetékesről felsővezetékre a svájci szakasz végén, a határ előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 18:30:26 Címkék: Le Châtelard-Frontiere 284 TMR Svájc Hasonló fényképek |
A TMR Beh 4/8 71 Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 18:36:34 Címkék: Vallorcine 284 TMR Franciaország Hasonló fényképek |
Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 18:36:48 Címkék: Vallorcine 284 TMR Franciaország Hasonló fényképek |
Megnyitás: |
| |
---|---|---|
Hossz: | 70 km | |
Építtető: | Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC) | |
Villamosítás: | 800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch) | |
Személyszállító vasút: | SNCF TER/Transport de Martigny et Regions | |
Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna. A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes. | ||
|
Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 18:37:41 Címkék: Vallorcine 284 TMR Franciaország Hasonló fényképek |
A SNCF TER Z803 Salvan állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 19:07:10 Címkék: Salvan 284 TMR Svájc Hasonló fényképek |
A TMR / Saint Bernard Express RA41 NINA Martigny állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 19:35:54 Címkék: Martigny 246 284 SBB motorvonatok Hasonló fényképek |
Egy megerősített SBB-CFF-FFS InterCity érkezik a Simplonbahn Martigny állomására vezérlőkocsivalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 19:42:01 Címkék: Martigny 246 284 Személykocsik nemmozdony vezérlökocsi perontetö felhos Hasonló fényképek |
Szépen látszik, hogy a negyedik kocsi szintén egy vezérlő - ott kezdődik az IC alapszerelvénye, előtte a két kocsi és a vezérlő az erősítés.
ES64 F4-esek fékeznek egy konténervonatot a Bern-Lötschberg-Simplonbahn vonalán lefelé, a Rhone völgyében, Eggerberg és Lalden között a Déli Rámpán (Südrampe)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 20:22:41 Címkék: Stadel-Tunnel Lalden Eggerberg 245 Német magánvasutak Hasonló fényképek |
Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/10 Visp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:26 20:52:41 Címkék: Visp 232 246 MGB Svájc naplemente napnyugta becsillanás éjszakai felvételi épület motorvonat GTW Hasonló fényképek |
A Mont Blanc-Express vonalára tett rövid kitérő után ideje volt elindulni a szállásunk felé, ami Zermattól nem messze volt, mivel másnapra komoly hegymászást terveztünk. Ehhez először a Simplonbahnon (Lausanne - Martigny - Sion - Visp - Brig - Domodossola) vonatoztunk kb. egy órát egy SBB IC-vel a wallisi fő közlekedési csomópontig, Vispig. Korábban Brig volt a fő fordítókorong, mivel Bern felé a BLS ott adta a legjobb csatlakozást, a Lötschberg Bázisalagút megépítésével azonban Visp került a fókuszba. Ekkor épült a modern felvételi épület is, illetve az MGB vonatai is azóta Vispben találkoznak, mivel a vonal több részben üzemel.
Az eredetileg is szeparált Brig-Visp-Zermattbahn és a Furka-Oberalpbahn mentén az utazási igények is igencsak mások; míg Brigtől Andermatt felé leginkább a helyi lakosok utaznak, Zermatt a luxusturizmus egyik fellegvára, autómentes város, és számos hírességnek van itt nyaralója (vagy csak bérel egy szobát egész évre, mert ott még az is bőven A-kategóriás dolognak számít), ráadásul Zermatt felé sűrűbben, nagyobb kapacitással járnak a vonatok, és persze oda új, légkondis-panorámablakos motorvonatok járnak, míg Andermatt és Disentis felé a Szili-korú poggyászmotorkocsik az egységkocsikkal. Annyit fejlődött a dolog, hogy arrafelé már minden vonatba jut egy Stadler alacsonypadlós kocsi is. Az ezúttal kimaradt, inkább elkezdtük a részben fogaskerekű emelkedésünket a Mattervispa völgyében.
A MGB HGe 4/4 3 Randa és Täsch közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 06:09:39 Címkék: Täsch Randa 232 HGe 4/4 II Hasonló fényképek |
Sikerült
lencsevégre kapni a reggeli tehervonatot. Na jó, ez übergáz.
A MGB BDSeh 4/8 2051 |
Zermatt állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 07:15:28 Címkék: Zermatt 232 268 Svájc nemmozdony tehervonat MGB Hasonló fényképek |
Mivel Zermatt autómentes város (bár például Wengennel szemben jön ide út, még autószerelő is van itt, de csak különleges engedéllyel lehet behajtani), így az üzletek ellátása is a vasútra hárul; reggel érkeznek a friss áruval rakott konténerek egy HGe 4/4II sorozatú mozdony mögött, majd ezeket kis, elektromos áruszállító teherautókba pakolják ki, amik az árut elszállítják az üzletekig. Természetesen az előkelő vendégek bérelhetnek elektromos taxikat és a jobb hotelek kis elektromos járművekkel begyűjtik az állomásra érkezett vendégek csomagjait is.
Az MGB-GGB összekötővágányFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 07:16:07 Címkék: Zermatt 232 268 Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn és a Brig-Visp-Zermattbahn kezdetben sok szempontból nem volt kompatibilis, de idővel megoldódott, hogy a Gornergrat hegycsúcsára tartó kocsikat elég legyen áttolni az összekötővágányon, és egy GGB mozdony közvetlenül föltolhatta őket akár a hegycsúcsig. Így jut föl a sípályákhoz, infrastruktúra-beruházásokhoz az építőanyag teherkocsikkal, és így jut el néha akár az RhB Alpine Classic Pullman Express kocsija a Gornergrat csúcsára.
A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Zermatt állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 07:19:34 Címkék: Zermatt 232 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3052 és egy alacsonypadlós, Stadler Bhe 4/6 Zermatt és Findelbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 08:00:13 Címkék: Mattervispa Getwingbrücke Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 2/4 3021 Zermatt és Findelbach között tehervonatot tolva a Mattervispa hídján (Getwingbrücke)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 08:01:22 Címkék: Mattervispa Getwingbrücke Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút vegyesvonat Hasonló fényképek |
Zermatt - GornergratGornergratbahn | |||||
Megnyitás: | 1896.05.-1898.08.20. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 9 km | ||||
Építtető: | Gornergratbahn / Leo Heer-Bétrix és Xaver Imfeld kezdeményezők | ||||
Villamosítás: | 550 V 40 Hz háromfázisú ~ | ||||
Személyszállító vasút: | Matterhorn-Gotthardbahn | ||||
Európa legmagasabb, nem alagútban vezető vasútvonala, a kontinens második legmagasabban fekvő vasútállomása és a Toblerone csokiról ismert Matterhorn hegycsúcs a jégtengerrel mind remek kirándulócélponttá teszi a Gornergratbahnt. A világ első, villamosított fogaskerekűjének maximális emelkedése 200 ezrelék, a vonatok a kezdeti 7,5 helyett akár 30 km/h-val is | |||||
|
Nem Svájcban lennénk, ha nem lenne teherforgalma is a Gornergratbahn 1000 mm nyomközű fogaskerekű vasútnak, de ez a kisvasút nem csak ezért érdekes. Az eddig bemutatott svájci kisvasutak többnyire nem ilyen rövidkék voltak, mint a mi Fogasunk vagy az erdei vasutak, hanem A-ból B-be vittek, rendes, városközi közlekedést valósítottak meg, nagyjából a mi vicinálisainknak megfelelően, csak elmondhatatlanul kulturáltabb módon. Ez viszont hamisítatlan turistajárat: aki fölszáll és utazik rajta, az vagy ezzel tér vissza a kiindulópontra, vagy ha nagyon elvetemült, akkor visszasétálhat mellette. Egy átlag Felsőtárkányi Erdei Vasút hoz képest itt annyi a csavar, hogy Stimecz-ház 3089 méterre került a 332 méter helyett. Természetesen télen a pálya mellett le is lehet síelni, a vasút jegy- és beléptető rendszere is megegyezik egy síterep bérletrendszerével és beléptető-kapuival.
Ami még lényeges lehet, hogy a fotót egy lakóház ajtajához vezető lépcsőről lőttük, de nem akármilyen lakóházéról, hanem a Gornerhauséról: ennek pincéjében egy közel 200 m hosszú, kétvágányú alagút vezet, ami, miután a zermatti állomáson található kocsiszín már rég kevésnek bizonyult a járművek tárolására, vizsgálatra alkalmatlan tárolóvágányként működik. Az album végén lesz kép a tárolókról.
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Findelbach állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 08:30:44 Címkék: Findelbach 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Oldalt a teherpályaudvarra vezető mellékvonal vágánya látható. A vonal a rakodóvágányok elejéig villamosított és addig fogasléces is, mivel nincs adhéziós meghajtással rendelkező jármű a vasúton.
Egy ismeretlen Gornergratbahn Bhe 4/6 Zermatt és Findelbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 08:52:55 Címkék: Findelbach-Viadukt Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A vasútvonal leglátványosabb műtárgya kétségkívül a Findelbachbrücke Gerber-tartós szerkezete, ezért erről több kép is lesz. Oldalt egy vízesés látszik, alig lenyűgöző. A bemutató előtt viszont ismerkedjünk meg a vasút történetével!
A kezdeményezők
A 19. század vége Svájcban a helyi- és kirándulóvasutak építésének lázát jelentette, de az optimista tervezést az idő igazolta: ma számos olyan vonal, amit napi pár vonattal, rövid vonatokkal üzemeltettek, ma sűrű ütemes menetrenddel és szardíniásdobozra emlékeztető kocsikkal közlekednek. Ennek a láznak a része volt az az 1892-ben elnyert koncesszió, ami Zermattból a hosszas gondolkodás után kiválasztott Gornergrat csúcsára vezethetett. Sokáig szó volt a Matterhorn tövéről, vegyesen fogaskerekű és siklóvasútról, de végül a gazdaságosan üzemeltethető, egységes rendszerű vasút építését kezdeményezte a bieli nyomdatulajdonos Leo Heer-Bétrix és Xaver Imfeld mérnök-topográfus, ami végig fogaskerék-hajtással és kétvezetékes, háromfázisú váltakozófeszültségű villamosítással épült meg. A Matterhorn belsejébe tervezett, 70% (!) emelkedésű alagút kifúrását a kortársak egyébként is lehetetlennek tartották, így a hozzáértők segítségével vált egyre reálisabbá a terv. A végső változat annyira időtállónak bizonyult, hogy a mai, többszörös utasmennyiséget és jóval több vonatot is gond nélkül kiszolgálja a nyomvonal - nyilván átépítések és kétvágányú szakaszok építése után.
Az építkezés 1896 májusában indult, amikor a két legjelentősebb műtárgy, a Mattervispa és a Findelbach hídjának alapozását elkezdték. A vonalat építő részvénytársaságot (3,5 millió svájci frank alaptőkével) csak egy hónappal később alapították meg Sion városában, a teljes építkezés végül 26 hónapig tartott. Az építkezés gyorsítására Riffelalp alatt 150 munkás még télen is dolgozott. Landtunnel portáljainál kettős deszkázású, mohával szigetelt barakkokat építettek a számukra. 1897 áprilisában a hó eltakarítása után - szerencsésen - a magasabban fekvő területeken is megkezdődhetett a vágányépítés, összesen 1100, zömében olasz munkással, akiknek először akklimatizálódniuk kellett. Júliusban a Rotenboden (2818 m) - Gornergrat (3018 m) szakasz is befejezéséhez közeledett. A vonal átadására 1898. augusztus 20-án került sor, ezzel jelentős szerepet vállalt a Belle Époque szálloda- és vasútépítéseinek sikerre vitelében, ami a 20. század elején csúcsosodott ki és világhírűvé tette a svájci turizmust.
A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Zermatt és Findelbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 08:54:45 Címkék: Findelbach-Viadukt Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút vegyesvonat Hasonló fényképek |
A vasútvonalon kezdetben Rowan-rendszerű szerelvények közlekedtek - fogaskerekű mozdonyból és hegy felől rá támaszkodó kocsiból álló konstrukciók, ahol a kocsinak egy, a mozdonytól távol elhelyezkedő futó forgóváza volt. Ezek a szerelvények a kétrudas Abt fogaslécen 7,5 km/h sebességgel tudtak közlekedni. Eleinte a vonatok nem mentek a Gornergrat csúcsáig, csak az alatta fekvő hegyoldalban álltak meg, az obszervatóriumig vezető, 310 méterrel hosszab (és jelentősebb emelkedésű) új szakasz csak 1909-ben nyílt meg.
A vonatokhoz a budapesti fogashoz hasonlóan kéttengelyes kocsik is csatolhatóak voltak (nyilvánvalóan szintén a hegy felőli oldalra), az első, télen is nyitvatartó szálló megnyitásától számítva (1927) már sílécszállító kocsi is rendelkezésre állt.
A Rowan-szerelvényeket az SLM Winterthur és a Brown, Boveri & Cie építette, 550 V/40 Hz háromfázisú váltakozófeszültségről működtek, a mozdonyok sorozatjele He 2/2 volt. Előtte egyébként az építkezéshez és pályafenntartáshoz gőzmozdonyt is szerzett be a vasút az SLM gyártmányú H 2/3 formájában, ez később a Chemin de fer de Revard-on folytatta pályafutását, Franciaországban.
Az első évtizedekben csak nyári közlekedés volt, téli turizmusra és síelésre nem volt igény a vasút mentén. Az egész éves forgalom és a sívonatok közlekedése 1928-ban kezdődött, amikor több, hosszú galériát építettek és javítottak a vasút hóhelyzetén is.
A Gornergratbahn Stadler gyártmányú, Bhe 4/6 3083 pályaszámú, alacsonypadlós fogaskerekű motorvonata Zermatt és Findelbach közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:17:02 Címkék: Findelbach-Viadukt Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A vonat másik kocsija egy korábbi, SLM / ABB gyártmányú Bhe 4/8-as, magaspadlós motorvonat. Hogy minden Zermatt-Gornergrat vonat akadálymentes lehessen, a régebbi motorkocsik vezérlését úgy módosították, hogy a Stadler kocsikkal is kompatibilis legyen, és így vegyes egységeket lehessen alkotni. A GGB vonalán jelenleg öt generációnyi, 1949 és 2006 között beszerzett jármű közlekedik aktív szolgálatban, de tehervonatokkal a régi Rowan-mozdonyok is előfordulhatnak. A képen is látható két típuson kívül az 1965-ben és 1975-ben gyártott, a szlovákiai Csorba-Csorbatavi Fogaskerekű Vasút jelenlegi szerelvényeivel közeli rokon ikermotorkocsik is gyakran közlekednek a nyári és téli csúcsidőszakokban. A többi járműtípus a teherforgalomban segít: egyrészt PFT és más építési anyagokat szállítanak, másrészt a hotelek, éttermek ellátását végzik. olhatnak sima teherkocsikat, de az egyik Bhe 2/4-est Dhe 2/4 3015 pályaszámmal darabáru-szállító motorkocsivá építették át. Az évek során egyre erősebb és gyorsabb járműveket tudtak gyártani, ennek megfelelően ma már a menetidő mindössze 30 perc körüli.
A Gornergratbahn Bhe 4/6 3082 Findelbach és Zermatt közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:18:30 Címkék: Findelbach-Viadukt Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Elnézést a sok képért innen, de ez a viadukt , a háttérben a Matterhornnal, és a csak egy kevésbé jó szögből belevehető vízeséssel engem teljesen lenyűgözött. Néhányan talán láttatok erről a helyről olyan képet, ami még inkább oldalról készült és elég nagy részét teszi ki a vízesés is, de sajnos az elkészítés helyére vezető ösvényt dróthálóval lezárták, így nem tudtunk továbbmenni.
A Gornergratbahn zermatti állomása olyan, mint egy repülőtér, nézed, hogy indul-e járat, jut-e hely, mindenki várakozik egy szűk helyen, átmész egy beléptetőkapun, üvegfolyosón várod, hogy beálljon a csápra
a gép... Eddig tart az összehasonlítás, mert amikor a fogaskerekek mormogása mellett elindul a vonat (nincs adhéziós hajtása, így a fűtőházba is fogaskerékkel áll be), teljesen más világba csöppenünk. Elhaladunk a fűtőház mellett, és egy éles jobbkanyarban el is kezdjük az emelkedést. Jellegzetes, alpesi házak, magas szállodák közt haladunk, keresztezzük a kőfalak közé zárt Mattervispát és elkaphatunk pár pillantást a Gornerhaus pincéjébe épített második kocsiszínből is. Ezután gyorsan Zermatt fölé érünk - a Mont Blanc-Expresshez hasonlóan itt is nagyon gyorsan nagyon mélyre kerül hozzánk képest a völgy alja, és megcsodálhatjuk az egész várost, az MGB-állomást, de a távolban egészen Randáig és az ottani, a vasutat is maga alá temető kőomlásig ellátni.
Hamarosan fenyőfák kezdik kitakarni a kilátást, de nem sokáig, mert hamarosan ráfutunk a Findelbachbrücke Gerber-tartós, a két oldal egyensúlyozására tervezett szerkezetére. Itt célszerű délelőtt a Matterhorn felé nézni, megfigyelni a völgyben hosszában vezető nagykabinos és a sípályákra vezető további felvonókat, és visszafelé megnézni az addigra napfényre kerülő vízesést. Bár a viadukt után rögtön megérkezünk Findelbach állomásra, a hídon még túl gyorsan halad a vonat ahhoz, hogy mindkét oldalt alaposan megfigyelhessük, különösen, ha tömeg van. Mi az állomáson egy visszafelé ereszkedő, tehervonati szolgálatban lévő motorkocsival is találkoztunk ott.
A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Findelbach állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:34:42 Címkék: Findelbach 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Ezeket a motorkocsikat 1981-ben szerezték be a hozzájuk tartozó vezérlőkocsival együtt. Mi csak tehervonatokat tolva találkoztunk ilyennel.
A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Findelbach állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:35:11 Címkék: Findelbach 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
RiffelalpFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:50:30 Címkék: Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Balra a szállodába vezető villamosvonal vágánya, ami az épület felújítása miatt most nem közlekedett.
RiffelalpFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:50:56 Címkék: Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Jobbra a szállodába vezető villamosvonal vágánya, ami az épület felújítása miatt most nem közlekedett.
A Gornergratbahn Bhe 4/6 3084 Riffelalp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:54:24 Címkék: Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
RiffelalptramFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:58:29 Címkék: Riffelalp 268 Svájc nemmozdony villamos Hasonló fényképek |
RiffelalptramFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 09:59:33 Címkék: Riffelalp 268 Svájc nemmozdony villamos Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Riffelalp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 10:12:59 Címkék: Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Gornergrat állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 10:40:16 Címkék: Gornergrat 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Gornergrat állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 10:41:18 Címkék: Gornergrat 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Rotenboden és Gornergrat közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 10:55:10 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Rotenboden és Gornergrat közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:04:09 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/6 3084 Gornergrat és Rotenboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:08:11 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Gornergrat és Rotenboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Gornergrat és Rotenboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:09:49 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Rotenboden és Gornergrat közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:10:11 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Findelbach után a vasút tovább folytatja meredek emelkedését a fenyőfák között, immár kevésbé drámai látvánnyal, amíg meg nem érkezik Riffelalp állomásra. Itt a nagyvasúthoz csatlakozó fogaskerekű kisvasúthoz csatlakozó fogaskerekű kisvasúthoz egy még keskenyebb nyomközű (800 mm nyomtávolságú), akkumulátoros villamosvonal csatlakozik (Riffelalp Tramway), ami Európa legmagasabban fekvő villamos vonala. Az eredetileg szintén háromfázisú táplálású vonalat ma már akkumulátorról üzemeltetik, az eredeti, 1960-as bezárás után 2001-ben nyílt újra.
Riffelalp után gyorsan elfogynak a fenyők, majd a törpefenyők is, ahogy a kétvágányú pálya egyenesen, de meredeken emelkedik. Ekkor nyílik a legnagyszerűbb kilátás a Matterhorn (a Toblerone-csokiból ismerős) csúcsára. Ezután Riffelboden rakodóhelyre érkezünk, ahol a személyszállító vonatok nem állnak meg, de jellemzően a PFT-vonatok az itt lévő depóig közlekednek, illetve itt ér véget a kétvágányos szakasz is. Ezután egy vágányon, egy fa lavina-galéria árnyékában emelkedünk tovább, majd Rotenbodennél ismét kétvágányú lesz a vasút, és innen már se törpefenyők, se fű, csak sziklák és törmelék kíséri az utunkat. Körülöttünk minden hegycsúcs kezd eltörpülni, átlátunk az Alpok másodlagos gerincei fölött, kék tavak és gleccserek felett zakatolunk át.
Ezen a szakaszon régebbi motorkocsik is járnak, ülés-soronként osztott, döntött padlóval, amitől lépcsős lesz a beltér, de tulajdonképpen ez ennél a hosszú fogasnál ez teljesen természetes is. A modern Bhe 4/8 és Bhe 4/6-okból álló vonatok is végig közlekednek persze, azok Zermattból indulva érik el a Gornergrat állomást.
Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Rotenboden és Gornergrat közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:19:00 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Rotenboden és Gornergrat között, a háttérben a Matterhorn csúcsávalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:34:09 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Rotenboden és Gornergrat között, a háttérben a Matterhorn és az Unterer TheodulgletscherFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:39:56 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Nagyon sajnálom, hogy ezek a képek talán az utolsók, amiket ezekről a hómezőkről, nyáron is jeges gleccservölgyekről készítettem. Pár napja tértem haza a Fogarasi-havasokból, ahol gyönyöű gleccservölgyeket figyelhettem meg a csúcsmászások közben, de más egy megmaradt, 30 négyzetméteres hófoltot nézni, mint a sokezer éves gleccsereket, és ezek innen végképp eltűnhetnek, ezer méternyi magassággal lefokozva a Zermatt-környéki hegyeket Erdély szintjére. Ami szintén csodaszép, de igencsak más.
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Rotenboden és Gornergrat közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:48:24 Címkék: Gornergrat Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 3082 Rotenboden állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 11:59:37 Címkék: Rotenboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn útvonala a kocsik asztalkáin rajzolt térképenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 12:01:29 Címkék: GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 & 3042 Riffelberg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 12:09:52 Címkék: Riffelberg 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Őslények ha találkoznak...
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelberg állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 12:13:11 Címkék: Riffelberg 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A régi motorkocsi pihenőjét tölti, hátha szükség lesz rá a Gornergrat felé. Fölötte a Gifthittli-felvonó látható.
Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Riffelboden és Riffelberg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 12:43:21 Címkék: Riffelberg Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn galéria Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Riffelboden rakodóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 13:25:38 Címkék: Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 Riffelboden rakodóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 13:29:39 Címkék: Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 Riffelboden és Riffelberg közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 13:30:12 Címkék: Riffelberg Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Riffelboden állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 13:49:35 Címkék: Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3054 Riffelboden állomáson, a háttérben a MatterhornnalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 13:52:38 Címkék: Riffelboden 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3041 Riffelalp és Riffelboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:10:12 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 & 3053 kereszteznek a kétvágányú szakaszon Riffelalp és Riffelboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:15:21 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3053 Riffelalp és Riffelboden között, miközben lent a völgyben Zermatt városa láthatóFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:15:32 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3042 Riffelalp és Riffelboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:37:26 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Riffelalp és Riffelboden közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:40:15 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelboden és Riffelalp közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 14:59:24 Címkék: Riffelboden Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelalp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:02:59 Címkék: Riffelalp 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Gornerhaus, kocsiszínFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:22:55 Címkék: Zermatt Depotstollen Gornerhaus Findelbach Zermatt 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
Építkezések a Mattervispa mentén ZermattbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:23:04 Címkék: GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Gornergratbahn kocsiszín ZermattbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:24:05 Címkék: Zermatt 232 268 GGB Gornergratbahn Svájc kisvasút fogaskerekü vasút Hasonló fényképek |
A Mattethorn-Gotthardbahn Gm 3/3 72 Zermatt állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:35:30 Címkék: Zermatt 232 268 MGB galéria tehervonat csarnok Svájc dízelmozdony tolatómozdony MGB Hasonló fényképek |
Közben leérkeztünk Zermattba, ahol újra a Brig-Visp-Zermattbahn vonatait kezdtük fényképezni. A ma már a Matterhorn-Gotthardbahn (MGB) részeként működő vonal több fogaskerekű szakasszal, részben mozdonyos, részben motorkocsis üzemmel működik, és az autómentes Zermattba napi több tehervonat is közlekedik Vispből. A teljes BVZ-útibeszámoló csak később következik, addig az MGB másik elődjének, a Furka-Oberalpbahnnak a képeit ajánlom figyelmedbe:
A Mattethorn-Gotthardbahn Gm 3/3 72 Zermatt állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2016:07:27 15:36:14 Címkék: Zermatt 232 268 MGB galéria tehervonat csarnok Svájc dízelmozdony tolatómozdony MGB Hasonló fényképek |
Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!
Hasonló képek:
Helyszínek:
Mozdonysorozatok:
Bhe 4/8 Bhe 2/4 ABeh 2/6
Régi és új albumok:
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!