sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Vonattal a Gornergratra

SwissPass-túra a Zentralbahn és a Mont-Blanc-Express érintésével Zermattba, ahonnan a Gornergratbahn fogaskerekű vasút barna motorvonatai indulnak.

Zürich Hauptbahnhof váltóál fotó

Zürich Hauptbahnhof váltóállító központja (tornya, vagy németül Zentralstellwerk)

A SBB 460 012-8 Zürich Haup fotó

A SBB 460 012-8 Zürich Hauptbahnhof állomáson

(könyvjelző)

Következő albumomban egy svájci vonatos utazást fogok bemutatni. Károllyal Swiss Travel Pass-t vásároltunk, ami az InterRail-nél sokkal kedvezőbb és kedvezményt ad olyan hegyi vasutakra is, ahová az InterRail egyáltalán nem érvényes; ráadásul olcsóbb is, szóval SBB-földön nem is értem, miért venne bárki InterRailt a Swiss Travel Pass helyett. Egyszerűen, online is meg lehet venni előre, ami végképp kényelmes.

Az éjszakai vonat fél kilencre ér Zürichbe, ami az úgynevezett normális embereknek biztos normális, de nekem, mint reggel hatkor kelőnek, igen késő: a korábbi, RhB-s túrákon tapasztalt hatos ébredés - igaz, Sargans előtt, ahol kevesen szállnak le - pont jó volt. Mindegy, túléltem, schengeni mélységi ellenőrzés nem is volt.

A SBB Re 420 301-4 Zürich H fotó

A SBB Re 420 301-4 Zürich Hauptbahnhof állomáson

A SBB 460 089-6 Zürich Haup fotó

A SBB 460 089-6 Zürich Hauptbahnhof állomáson

A BLS RABe 535 103 Luzern á fotó

A BLS RABe 535 103 Luzern állomáson egy kis mellékvonalakon Bernbe készülő RegioExpress vonattal

Egy ismeretlen SBB IC2000 e fotó

Egy ismeretlen SBB IC2000 emeletes InterCity vezérlőkocsi Luzern állomáson

Az SBB 520 000-5 pályaszámú fotó

Az SBB 520 000-5 pályaszámú GTW Luzern állomáson

Az SBB Re 430 369-9 Luzern  fotó

Az SBB Re 430 369-9 Luzern állomáson egy tehervonattal

(könyvjelző)

Ahogy Zürichből elértünk Luzernbe, megmásztuk a hegyoldalt a Zürichsee mentén, majd Zug és Rotkreuz felé haladtunk tovább, kacskaringós, sűrűn beépített területen vezető síneken. Az egyvágányú pályaszakaszok miatt a vonatoknak óramű pontossággal kell közlekedniük, igaz, a keresztekre kényelmes tartalékidőt is hagytak. Rögtön a Luzernbe bevezető, ötvágányos bevágás előtt is van egy rövid egyvágányú szakasz, amit nem érte meg kiváltani. Mivel minden vonal a fejpályaudvarba torkollik, az igen ritka tehervonatoknak is a csarnokban kell fordulniuk. A 430-as sorozatban 80 km/h környékén magasabb vonóerejű gépek tartoznak, amiket a Gotthard-útvonalra rendszeresítettek.

A Zentralbahn 130 002-9  fotó

A Zentralbahn 130 002-9 Spatz Luzern állomáson

A Zentralbahn 160 002-8  fotó

A Zentralbahn 160 002-8 FINK Luzern Hauptbahnhof állomáson

A BLS Lötschbergbahn RABe 5 fotó

A BLS Lötschbergbahn RABe 525 36 NINA Luzern állomáson

A Zentralbahn ABt 927-4 pál fotó

A Zentralbahn ABt 927-4 pályaszámú, régi, eredetileg a Luzern-Stans-Engelbergbahnnak szállított, alumínium szerkezetű, FFA EW I típusú vezérlőkocsija Luzern állomáson

A Zentralbahn ABReh 150 203 fotó

A Zentralbahn ABReh 150 203-4 ADLER Luzern állomáson

A Zentralbahn ABeh 160 002- fotó

A Zentralbahn ABeh 160 002-8 Luzern állomáson

A Zentralbahn HGe 4/4 964-5 fotó

A Zentralbahn HGe 4/4 964-5 (101 964-5) Luzern Hauptbahnhof állomáson

A Zentralbahn 160 964-5 Int fotó

A Zentralbahn 160 964-5 Interlaken Ost állomáson

A Berner Oberlandbahn ABt 4 fotó

A Berner Oberlandbahn ABt 425 pályaszámú, alacsonypadlós, csuklós vezérlőkocsija Interlaken Ost állomáson

A BLS Faulensee megállóhely fotó

A BLS Faulensee megállóhelye

A BLS RABe 525 106  fotó

A BLS RABe 525 106 Lötschberger Spiez állomáson

A BLS RABe 525 123  fotó

A BLS RABe 525 123 Lötschberger Spiez állomáson

A BLS RABe 525 104  fotó

A BLS RABe 525 104 Lötschberger Spiez állomáson

Az SBB Cargo Eem 923 027-7  fotó

Az SBB Cargo Eem 923 027-7 pályaszámú, bimodális (elektro-dízel) tolatómozdonya Spiez állomáson a tolatós tehervonattal

(könyvjelző)

A Bern-Lötschberg-Simplonbahn fővonala észak-déli irányban vezet Bern, és a Rhône völgyében található Brig között, ahol csatlakozik a Simplon-alagúton át Olaszországba tartó SBB-vonalhoz. Spiez ugyanakkor nagyon fontos állomása, mivel a BLS két legrégebbi mellékvonala ágazik itt ki - egyikük Erlenbachon át Zweisimmenbe, a MOB végpontjához vezet, ezen fogunk továbbutazni, a másik, forgalmasabb, Németország és Franciaország felől távolsági forgalmat is lebonyolító vonal pedig Interlaken felé vezet, ez utóbbin érkeztünk meg Spiezbe. Ez a vonal végig a Thunersee partján vezet, az egyetlen vágány hozzápasszírozva a tó partját alkotó sziklafalhoz, a közutat sok helyütt csak alagútban tudták elhelyezni. Zweisimmen felé a vasút meredeken emelkedni kezd, jópár falut végigjár, de a Simmental meredekségével csak úgy tudja tartani az iramot, ha olyan magasra felhág, hogy több oldalvölgyet csak viadukttal tud áthidalni. A két, merőben más karakterű mellékvonalon jelenleg a Lötschbergerek adják a regionális személyforgalmat (Interlakenből néha Spiez, néha Bern, néha Zweisimmen a cél), távolsági vonatok (SBB IC és német ICE) csak Interlaken felé fordul elő, utóbbi helyen néha TGV is. A jövőben változni fog a közlekedési rend, amiről néhány kocka múlva, a Montreux-Oberland bernois vonalon való átutazásunkkor fogok írni.

A Crossrail 436 115-0 hárma fotó

A Crossrail 436 115-0 hármas csatolásban egy tehervonattal Spiez állomáson

Spiez fotó

Spiez

Spiez fotó

Spiez

A köztes állomásokon csak a menetirány szerinti első motorkocsi nyílik, a Zweisimmenbe utazók (ők a többség) ezért lehetőleg üljenek a hátsó kocsiba!

A MOB GDe 4/4 6002 Zweisimm fotó

A MOB GDe 4/4 6002 Zweisimmen állomáson

A MOB ABDe 8/8 4002 Zweisim fotó

A MOB ABDe 8/8 4002 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 5001 és Be 4/4 fotó

A MOB Be 4/4 5001 és Be 4/4 5002 Zweisimmen állomáson

A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimme fotó

A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 1002 pályaszám fotó

A MOB Be 4/4 1002 pályaszámú belszolgálati motorkocsija Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 1002 pályaszám fotó

A MOB Be 4/4 1002 pályaszámú belszolgálati motorkocsija Zweisimmen állomáson tolató dozátoros kocsikkal

A MOB Be 4/4 5001 Zweisimme fotó

A MOB Be 4/4 5001 Zweisimmen állomásról indul egy helyi személyvonattal Rougemont felé, a fővonalon

A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimme fotó

A MOB Gm 4/4 2004 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 1002 Zweisimme fotó

A MOB Be 4/4 1002 Zweisimmen állomáson tolat zúzottkővel töltött dozátoros kocsikkal

(könyvjelző)

Montreux - Zweisimmen - Lenk

Montreux - Oberland bernois

GDe 4/4 6003

Megnyitás:
  • Montreux - Les Avants: 1901/12/17
  • Les Avants - Montbovon: 1903/10/01
  • Montbovon - Château-d'Œx: 1904/08/19
  • Château-d'Œx - Gstaadt: 1904/12/20
  • Gstaadt - Zweisimmen: 1905/06/06
  • Zweisimmen - Lenk: 1912/06/08
Hossz:75 km
Építtető:Montreux - Oberland bernois
Villamosítás:850 V=
Személyszállító vasút:Montreux - Vevey - Rivera
Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Megérkeztünk Zweisimmenbe, ahol a normál nyomközű vasútvonal véget ér, és át lehet szállni a MOB járataira Lenk, vagy Montreux felé. A Montreux-i vonal a meredekebb és hosszabb, ez a Golden Pass útvonala is. Az előtérben készülő szerkezet a dinamikus nyomtávváltó, amivel a MOB megfelelően átépített panorámakocsijai átállhatnak majd az 1000 mm keskeny nyomtávról az 1435 mm normál nyomtávra. A kocsikat a normál pályán a BLS normál nyomközű mozdonyai vontatnák. Interlakenben így közös peronos átszállás lenne a Luzernbe közlekedő, részben fogasléces Zentralbahn vonatokra. A fogaskerekű, nyomtávváltós forgóváz kifejlesztése egyelőre várat magára.

A MOB GDe 4/4 6005 Zweisimm fotó

A MOB GDe 4/4 6005 Zweisimmen állomáson

MOB panorámakocsi Zweisimme fotó

MOB panorámakocsi Zweisimmenben

MOB Fanta fedett teherkocsi fotó

MOB Fanta fedett teherkocsi Zweisimmenben

A MOB ABDeh 8/8 4002 Zweisi fotó

A MOB ABDeh 8/8 4002 Zweisimmen állomáson

A MOB/Montreux - Glion - Ro fotó

A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 4/8 302 Montreux állomáson

A MOB/Montreux - Glion - Ro fotó

A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 2/4 204 és a Bhe 4/8 304 Montreux állomáson

A MOB/Montreux - Glion - Ro fotó

A MOB/Montreux - Glion - Rocher-de-Nay Bhe 2/4 204 és a Bhe 4/8 304 Montreux állomáson

(könyvjelző)

Megérkeztünk Montreux-be, leküzdve a MOB teljes vonalát, a hágó és Montreux között azt a szakaszt is, ahol a korábbi, autós túránkon nem fotóztunk. Azért a MOB-ról így is nagyon sok szép fotónk készült:

Ezen a képen pedig a Rocher-de-Nay-i fogas látható, ami eredetileg nem is jött be Montreux-be, hanem Territetben egy lifttel csatlakozott a nagyvasúthoz - most viszont itt van, és 800 mm-es nyomtávjával és fogaskerekű motorvonataival valódi közszolgáltatást kínál.

Az MVR (Montreux-Vevey-Rive fotó

Az MVR (Montreux-Vevey-Rivera) ABeh 2/6 7504 Montreux állomáson

Egy Vevey-Blonay-Les Pléiades vonali motorkocsi próbaúton Montreux-ben. Az MVR tulajdonképp a MOB-bal közös vállalat, de járműveik különböznek - az MVR fogas motorkocsijain Bolaney és Les Pléiades közöt fogashajtással üzemelnek, míg a klasszikus MOB vonatok végig adhéziósak. A MOB is rendelt ilyen pofázmánnyal rendelkező Stadler motorkocsikat, de azokat Bbmot-stílusban vontatómotorkocsiként, a vonatok két végén közlekedtetik, miközben mindenféle kocsi akad közben.

A SBB-CFF-FFS Re 4/4 11308  fotó

A SBB-CFF-FFS Re 4/4 11308 Montreux állomáson

(könyvjelző)

A Lausanne - Brig - Domodossola Simplonbahn fővonalon Montreux csak megállóhely, két vágánnyal, illetve egy kiágazással a kisvasúti átrakó felé.

InterCity Montreux-ben fotó

InterCity Montreux-ben

A SBB-CFF-FFS Am 843 003-5  fotó

A SBB-CFF-FFS Am 843 003-5 Martigny állomáson

A Regionalps RABe 525 RA 40 fotó

A Regionalps RABe 525 RA 40 Martigny állomáson

Az ezres átrakóhoz vezet fotó

Az ezres átrakóhoz vezető vágány Martigny állomáson

A Regionalps RBDe 560 RA06  fotó

A Regionalps RBDe 560 RA06 Martigny állomáson

A SBB-CFF-FFS Re 460 050-8  fotó

A SBB-CFF-FFS Re 460 050-8 Martigny állomáson

A SBB-CFF-FFS Re 4/4 III 38 fotó

A SBB-CFF-FFS Re 4/4 III 380-8 Martigny állomáson

A TMR Beh 4/8 71 Martigny á fotó

A TMR Beh 4/8 71 Martigny állomáson

A Martigny-Chatelard vasút  fotó

A Martigny-Chatelard vasút (mc) Le Châtelard-Frontière állomásán történik az átállás alsóvezetékesről felsővezetékre a svájci szakasz végén, a határ előtt

A TMR Beh 4/8 71 Vallorcine fotó

A TMR Beh 4/8 71 Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)

Az SNCF TER csak adhéziós Z fotó

Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)

(könyvjelző)

Megnyitás:
  • Le Fayet - Chamonix: 1901.07.25.
  • Chamonix - Argentiere: 1906.07.25.
  • Martigny - Le Chatelard-Frontiere: 1906.08.20.
  • Argentiere - Le Chatelard-Frontiere: 1908.07.01.
Hossz:70 km
Építtető:Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC)
Villamosítás:800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch)
Személyszállító vasút:SNCF TER/Transport de Martigny et Regions

Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna.

A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes.

Fényképek

Az SNCF TER csak adhéziós Z fotó

Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)

A SNCF TER Z803 Salvan állo fotó

A SNCF TER Z803 Salvan állomáson

(könyvjelző)

A TMR / Saint Bernard Expre fotó

A TMR / Saint Bernard Express RA41 NINA Martigny állomáson

A RegionAlps RA12 NPZ Marti fotó

A RegionAlps RA12 NPZ Martigny állomáson

A TMR RA06 NPZ Martigny áll fotó

A TMR RA06 NPZ Martigny állomáson

Egy megerősített SBB-C fotó

Egy megerősített SBB-CFF-FFS InterCity érkezik a Simplonbahn Martigny állomására vezérlőkocsival

Szépen látszik, hogy a negyedik kocsi szintén egy vezérlő - ott kezdődik az IC alapszerelvénye, előtte a két kocsi és a vezérlő az erősítés.

ES64 F4-esek fékeznek egy k fotó

ES64 F4-esek fékeznek egy konténervonatot a Bern-Lötschberg-Simplonbahn vonalán lefelé, a Rhone völgyében, Eggerberg és Lalden között a Déli Rámpán (Südrampe)

Az SBB Re460 090-4 Visp áll fotó

Az SBB Re460 090-4 Visp állomáson

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/ fotó

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/10 Visp állomáson

(könyvjelző)

A Mont Blanc-Express vonalára tett rövid kitérő után ideje volt elindulni a szállásunk felé, ami Zermattól nem messze volt, mivel másnapra komoly hegymászást terveztünk. Ehhez először a Simplonbahnon (Lausanne - Martigny - Sion - Visp - Brig - Domodossola) vonatoztunk kb. egy órát egy SBB IC-vel a wallisi fő közlekedési csomópontig, Vispig. Korábban Brig volt a fő fordítókorong, mivel Bern felé a BLS ott adta a legjobb csatlakozást, a Lötschberg Bázisalagút megépítésével azonban Visp került a fókuszba. Ekkor épült a modern felvételi épület is, illetve az MGB vonatai is azóta Vispben találkoznak, mivel a vonal több részben üzemel.

Az eredetileg is szeparált Brig-Visp-Zermattbahn és a Furka-Oberalpbahn mentén az utazási igények is igencsak mások; míg Brigtől Andermatt felé leginkább a helyi lakosok utaznak, Zermatt a luxusturizmus egyik fellegvára, autómentes város, és számos hírességnek van itt nyaralója (vagy csak bérel egy szobát egész évre, mert ott még az is bőven A-kategóriás dolognak számít), ráadásul Zermatt felé sűrűbben, nagyobb kapacitással járnak a vonatok, és persze oda új, légkondis-panorámablakos motorvonatok járnak, míg Andermatt és Disentis felé a Szili-korú poggyászmotorkocsik az egységkocsikkal. Annyit fejlődött a dolog, hogy arrafelé már minden vonatba jut egy Stadler alacsonypadlós kocsi is. Az ezúttal kimaradt, inkább elkezdtük a részben fogaskerekű emelkedésünket a Mattervispa völgyében.

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/ fotó

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/8 Visp állomáson

A MGB HGe 4/4 3 Randa és Tä fotó

A MGB HGe 4/4 3 Randa és Täsch között

Sikerült lencsevégre kapni a reggeli tehervonatot. Na jó, ez übergáz.

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/ fotó

Egy ismeretlen MGB ABDeh 4/8 Randa állomáson

A MGB BDSeh 4/8 2051  fotó

A MGB BDSeh 4/8 2051 Castor, egy Täschbe tartó ingajárat Zermatt állomáson

Zermatt állomás fotó

Zermatt állomás

(könyvjelző)

Mivel Zermatt autómentes város (bár például Wengennel szemben jön ide út, még autószerelő is van itt, de csak különleges engedéllyel lehet behajtani), így az üzletek ellátása is a vasútra hárul; reggel érkeznek a friss áruval rakott konténerek egy HGe 4/4II sorozatú mozdony mögött, majd ezeket kis, elektromos áruszállító teherautókba pakolják ki, amik az árut elszállítják az üzletekig. Természetesen az előkelő vendégek bérelhetnek elektromos taxikat és a jobb hotelek kis elektromos járművekkel begyűjtik az állomásra érkezett vendégek csomagjait is.

Az MGB-GGB összekötővá fotó

Az MGB-GGB összekötővágány

(könyvjelző)

A Gornergratbahn és a Brig-Visp-Zermattbahn kezdetben sok szempontból nem volt kompatibilis, de idővel megoldódott, hogy a Gornergrat hegycsúcsára tartó kocsikat elég legyen áttolni az összekötővágányon, és egy GGB mozdony közvetlenül föltolhatta őket akár a hegycsúcsig. Így jut föl a sípályákhoz, infrastruktúra-beruházásokhoz az építőanyag teherkocsikkal, és így jut el néha akár az RhB Alpine Classic Pullman Express kocsija a Gornergrat csúcsára.

A Gornergratbahn Bhe 4/4 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Zermatt állomáson

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3052 és egy alacsonypadlós, Stadler Bhe 4/6 Zermatt és Findelbach között

A Gornergratbahn Bhe 2/4 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 2/4 3021 Zermatt és Findelbach között tehervonatot tolva a Mattervispa hídján (Getwingbrücke)

(könyvjelző)

Zermatt - Gornergrat

Gornergratbahn

Megnyitás:1896.05.-1898.08.20.
Hossz:9 km
Építtető:Gornergratbahn / Leo Heer-Bétrix és Xaver Imfeld kezdeményezők
Villamosítás:550 V 40 Hz háromfázisú ~
Személyszállító vasút:Matterhorn-Gotthardbahn

Európa legmagasabb, nem alagútban vezető vasútvonala, a kontinens második legmagasabban fekvő vasútállomása és a Toblerone csokiról ismert Matterhorn hegycsúcs a jégtengerrel mind remek kirándulócélponttá teszi a Gornergratbahnt. A világ első, villamosított fogaskerekűjének maximális emelkedése 200 ezrelék, a vonatok a kezdeti 7,5 helyett akár 30 km/h-val is száguldhatnak. Évente akár 800 000-ren is utazhatnak a vonalon.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Nem Svájcban lennénk, ha nem lenne teherforgalma is a Gornergratbahn 1000 mm nyomközű fogaskerekű vasútnak, de ez a kisvasút nem csak ezért érdekes. Az eddig bemutatott svájci kisvasutak többnyire nem ilyen rövidkék voltak, mint a mi Fogasunk vagy az erdei vasutak, hanem A-ból B-be vittek, rendes, városközi közlekedést valósítottak meg, nagyjából a mi vicinálisainknak megfelelően, csak elmondhatatlanul kulturáltabb módon. Ez viszont hamisítatlan turistajárat: aki fölszáll és utazik rajta, az vagy ezzel tér vissza a kiindulópontra, vagy ha nagyon elvetemült, akkor visszasétálhat mellette. Egy átlag Felsőtárkányi Erdei Vasút hoz képest itt annyi a csavar, hogy Stimecz-ház 3089 méterre került a 332 méter helyett. Természetesen télen a pálya mellett le is lehet síelni, a vasút jegy- és beléptető rendszere is megegyezik egy síterep bérletrendszerével és beléptető-kapuival.

Ami még lényeges lehet, hogy a fotót egy lakóház ajtajához vezető lépcsőről lőttük, de nem akármilyen lakóházéról, hanem a Gornerhauséról: ennek pincéjében egy közel 200 m hosszú, kétvágányú alagút vezet, ami, miután a zermatti állomáson található kocsiszín már rég kevésnek bizonyult a járművek tárolására, vizsgálatra alkalmatlan tárolóvágányként működik. Az album végén lesz kép a tárolókról.

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Findelbach állomáson

Oldalt a teherpályaudvarra vezető mellékvonal vágánya látható. A vonal a rakodóvágányok elejéig villamosított és addig fogasléces is, mivel nincs adhéziós meghajtással rendelkező jármű a vasúton.

Egy ismeretlen Gornergratba fotó

Egy ismeretlen Gornergratbahn Bhe 4/6 Zermatt és Findelbach között

(könyvjelző)

A vasútvonal leglátványosabb műtárgya kétségkívül a Findelbachbrücke Gerber-tartós szerkezete, ezért erről több kép is lesz. Oldalt egy vízesés látszik, alig lenyűgöző. A bemutató előtt viszont ismerkedjünk meg a vasút történetével!

A kezdeményezők

A Gornergratbahn és a Matterhornbahn hossz-szelvénye
A Gornergratbahn és a Matterhornbahn hossz-szelvénye

A 19. század vége Svájcban a helyi- és kirándulóvasutak építésének lázát jelentette, de az optimista tervezést az idő igazolta: ma számos olyan vonal, amit napi pár vonattal, rövid vonatokkal üzemeltettek, ma sűrű ütemes menetrenddel és szardíniásdobozra emlékeztető kocsikkal közlekednek. Ennek a láznak a része volt az az 1892-ben elnyert koncesszió, ami Zermattból a hosszas gondolkodás után kiválasztott Gornergrat csúcsára vezethetett. Sokáig szó volt a Matterhorn tövéről, vegyesen fogaskerekű és siklóvasútról, de végül a gazdaságosan üzemeltethető, egységes rendszerű vasút építését kezdeményezte a bieli nyomdatulajdonos Leo Heer-Bétrix és Xaver Imfeld mérnök-topográfus, ami végig fogaskerék-hajtással és kétvezetékes, háromfázisú váltakozófeszültségű villamosítással épült meg. A Matterhorn belsejébe tervezett, 70% (!) emelkedésű alagút kifúrását a kortársak egyébként is lehetetlennek tartották, így a hozzáértők segítségével vált egyre reálisabbá a terv. A végső változat annyira időtállónak bizonyult, hogy a mai, többszörös utasmennyiséget és jóval több vonatot is gond nélkül kiszolgálja a nyomvonal - nyilván átépítések és kétvágányú szakaszok építése után.

Az építkezés 1896 májusában indult, amikor a két legjelentősebb műtárgy, a Mattervispa és a Findelbach hídjának alapozását elkezdték. A vonalat építő részvénytársaságot (3,5 millió svájci frank alaptőkével) csak egy hónappal később alapították meg Sion városában, a teljes építkezés végül 26 hónapig tartott. Az építkezés gyorsítására Riffelalp alatt 150 munkás még télen is dolgozott. Landtunnel portáljainál kettős deszkázású, mohával szigetelt barakkokat építettek a számukra. 1897 áprilisában a hó eltakarítása után - szerencsésen - a magasabban fekvő területeken is megkezdődhetett a vágányépítés, összesen 1100, zömében olasz munkással, akiknek először akklimatizálódniuk kellett. Júliusban a Rotenboden (2818 m) - Gornergrat (3018 m) szakasz is befejezéséhez közeledett. A vonal átadására 1898. augusztus 20-án került sor, ezzel jelentős szerepet vállalt a Belle Époque szálloda- és vasútépítéseinek sikerre vitelében, ami a 20. század elején csúcsosodott ki és világhírűvé tette a svájci turizmust.

A Gornergratbahn Bhe 4/4 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Zermatt és Findelbach között

(könyvjelző)

A vasútvonalon kezdetben Rowan-rendszerű szerelvények közlekedtek - fogaskerekű mozdonyból és hegy felől rá támaszkodó kocsiból álló konstrukciók, ahol a kocsinak egy, a mozdonytól távol elhelyezkedő futó forgóváza volt. Ezek a szerelvények a kétrudas Abt fogaslécen 7,5 km/h sebességgel tudtak közlekedni. Eleinte a vonatok nem mentek a Gornergrat csúcsáig, csak az alatta fekvő hegyoldalban álltak meg, az obszervatóriumig vezető, 310 méterrel hosszab (és jelentősebb emelkedésű) új szakasz csak 1909-ben nyílt meg.

A vonatokhoz a budapesti fogashoz hasonlóan kéttengelyes kocsik is csatolhatóak voltak (nyilvánvalóan szintén a hegy felőli oldalra), az első, télen is nyitvatartó szálló megnyitásától számítva (1927) már sílécszállító kocsi is rendelkezésre állt.

A Rowan-szerelvényeket az SLM Winterthur és a Brown, Boveri & Cie építette, 550 V/40 Hz háromfázisú váltakozófeszültségről működtek, a mozdonyok sorozatjele He 2/2 volt. Előtte egyébként az építkezéshez és pályafenntartáshoz gőzmozdonyt is szerzett be a vasút az SLM gyártmányú H 2/3 formájában, ez később a Chemin de fer de Revard-on folytatta pályafutását, Franciaországban.

Az első évtizedekben csak nyári közlekedés volt, téli turizmusra és síelésre nem volt igény a vasút mentén. Az egész éves forgalom és a sívonatok közlekedése 1928-ban kezdődött, amikor több, hosszú galériát építettek és javítottak a vasút hóhelyzetén is.

A Gornergratbahn Stadler gy fotó

A Gornergratbahn Stadler gyártmányú, Bhe 4/6 3083 pályaszámú, alacsonypadlós fogaskerekű motorvonata Zermatt és Findelbach között

(könyvjelző)

A vonat másik kocsija egy korábbi, SLM / ABB gyártmányú Bhe 4/8-as, magaspadlós motorvonat. Hogy minden Zermatt-Gornergrat vonat akadálymentes lehessen, a régebbi motorkocsik vezérlését úgy módosították, hogy a Stadler kocsikkal is kompatibilis legyen, és így vegyes egységeket lehessen alkotni. A GGB vonalán jelenleg öt generációnyi, 1949 és 2006 között beszerzett jármű közlekedik aktív szolgálatban, de tehervonatokkal a régi Rowan-mozdonyok is előfordulhatnak. A képen is látható két típuson kívül az 1965-ben és 1975-ben gyártott, a szlovákiai Csorba-Csorbatavi Fogaskerekű Vasút jelenlegi szerelvényeivel közeli rokon ikermotorkocsik is gyakran közlekednek a nyári és téli csúcsidőszakokban. A többi járműtípus a teherforgalomban segít: egyrészt PFT és más építési anyagokat szállítanak, másrészt a hotelek, éttermek ellátását végzik. olhatnak sima teherkocsikat, de az egyik Bhe 2/4-est Dhe 2/4 3015 pályaszámmal darabáru-szállító motorkocsivá építették át. Az évek során egyre erősebb és gyorsabb járműveket tudtak gyártani, ennek megfelelően ma már a menetidő mindössze 30 perc körüli.

A Gornergratbahn Bhe 4/6 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/6 3082 Findelbach és Zermatt között

(könyvjelző)

Elnézést a sok képért innen, de ez a viadukt , a háttérben a Matterhornnal, és a csak egy kevésbé jó szögből belevehető vízeséssel engem teljesen lenyűgözött. Néhányan talán láttatok erről a helyről olyan képet, ami még inkább oldalról készült és elég nagy részét teszi ki a vízesés is, de sajnos az elkészítés helyére vezető ösvényt dróthálóval lezárták, így nem tudtunk továbbmenni.

A Gornergratbahn zermatti állomása olyan, mint egy repülőtér, nézed, hogy indul-e járat, jut-e hely, mindenki várakozik egy szűk helyen, átmész egy beléptetőkapun, üvegfolyosón várod, hogy beálljon a csápra a gép... Eddig tart az összehasonlítás, mert amikor a fogaskerekek mormogása mellett elindul a vonat (nincs adhéziós hajtása, így a fűtőházba is fogaskerékkel áll be), teljesen más világba csöppenünk. Elhaladunk a fűtőház mellett, és egy éles jobbkanyarban el is kezdjük az emelkedést. Jellegzetes, alpesi házak, magas szállodák közt haladunk, keresztezzük a kőfalak közé zárt Mattervispát és elkaphatunk pár pillantást a Gornerhaus pincéjébe épített második kocsiszínből is. Ezután gyorsan Zermatt fölé érünk - a Mont Blanc-Expresshez hasonlóan itt is nagyon gyorsan nagyon mélyre kerül hozzánk képest a völgy alja, és megcsodálhatjuk az egész várost, az MGB-állomást, de a távolban egészen Randáig és az ottani, a vasutat is maga alá temető kőomlásig ellátni.

Hamarosan fenyőfák kezdik kitakarni a kilátást, de nem sokáig, mert hamarosan ráfutunk a Findelbachbrücke Gerber-tartós, a két oldal egyensúlyozására tervezett szerkezetére. Itt célszerű délelőtt a Matterhorn felé nézni, megfigyelni a völgyben hosszában vezető nagykabinos és a sípályákra vezető további felvonókat, és visszafelé megnézni az addigra napfényre kerülő vízesést. Bár a viadukt után rögtön megérkezünk Findelbach állomásra, a hídon még túl gyorsan halad a vonat ahhoz, hogy mindkét oldalt alaposan megfigyelhessük, különösen, ha tömeg van. Mi az állomáson egy visszafelé ereszkedő, tehervonati szolgálatban lévő motorkocsival is találkoztunk ott.

A Gornergratbahn Bhe 4/4 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Findelbach állomáson

Ezeket a motorkocsikat 1981-ben szerezték be a hozzájuk tartozó vezérlőkocsival együtt. Mi csak tehervonatokat tolva találkoztunk ilyennel.

A Gornergratbahn Bhe 4/4 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/4 3062 Findelbach állomáson

Riffelalp fotó

Riffelalp

Balra a szállodába vezető villamosvonal vágánya, ami az épület felújítása miatt most nem közlekedett.

Riffelalp fotó

Riffelalp

Jobbra a szállodába vezető villamosvonal vágánya, ami az épület felújítása miatt most nem közlekedett.

A Gornergratbahn Bhe 4/6 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/6 3084 Riffelalp állomáson

Riffelalptram fotó

Riffelalptram

Riffelalptram fotó

Riffelalptram

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Riffelalp állomáson

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Gornergrat állomáson

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Gornergrat állomáson

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3051 Rotenboden és Gornergrat között

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Rotenboden és Gornergrat között

A Gornergratbahn Bhe 4/6 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/6 3084 Gornergrat és Rotenboden között

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Gornergrat és Rotenboden között

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Gornergrat és Rotenboden között

A Gornergratbahn Bhe 4/8 30 fotó

A Gornergratbahn Bhe 4/8 3042 Rotenboden és Gornergrat között

(könyvjelző)

Findelbach után a vasút tovább folytatja meredek emelkedését a fenyőfák között, immár kevésbé drámai látvánnyal, amíg meg nem érkezik Riffelalp állomásra. Itt a nagyvasúthoz csatlakozó fogaskerekű kisvasúthoz csatlakozó fogaskerekű kisvasúthoz egy még keskenyebb nyomközű (800 mm nyomtávolságú), akkumulátoros villamosvonal csatlakozik (Riffelalp Tramway), ami Európa legmagasabban fekvő villamos vonala. Az eredetileg szintén háromfázisú táplálású vonalat ma már akkumulátorról üzemeltetik, az eredeti, 1960-as bezárás után 2001-ben nyílt újra.

Riffelalp után gyorsan elfogynak a fenyők, majd a törpefenyők is, ahogy a kétvágányú pálya egyenesen, de meredeken emelkedik. Ekkor nyílik a legnagyszerűbb kilátás a Matterhorn (a Toblerone-csokiból ismerős) csúcsára. Ezután Riffelboden rakodóhelyre érkezünk, ahol a személyszállító vonatok nem állnak meg, de jellemzően a PFT-vonatok az itt lévő depóig közlekednek, illetve itt ér véget a kétvágányos szakasz is. Ezután egy vágányon, egy fa lavina-galéria árnyékában emelkedünk tovább, majd Rotenbodennél ismét kétvágányú lesz a vasút, és innen már se törpefenyők, se fű, csak sziklák és törmelék kíséri az utunkat. Körülöttünk minden hegycsúcs kezd eltörpülni, átlátunk az Alpok másodlagos gerincei fölött, kék tavak és gleccserek felett zakatolunk át.

Ezen a szakaszon régebbi motorkocsik is járnak, ülés-soronként osztott, döntött padlóval, amitől lépcsős lesz a beltér, de tulajdonképpen ez ennél a hosszú fogasnál ez teljesen természetes is. A modern Bhe 4/8 és Bhe 4/6-okból álló vonatok is végig közlekednek persze, azok Zermattból indulva érik el a Gornergrat állomást.

Egy ismeretlen Gornergratba fotó

Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Rotenboden és Gornergrat között

Egy ismeretlen Gornergratba fotó

Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Rotenboden és Gornergrat között, a háttérben a Matterhorn csúcsával

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Rotenboden és Gornergrat között, a háttérben a Matterhorn és az Unterer Theodulgletscher

(könyvjelző)

Nagyon sajnálom, hogy ezek a képek talán az utolsók, amiket ezekről a hómezőkről, nyáron is jeges gleccservölgyekről készítettem. Pár napja tértem haza a Fogarasi-havasokból, ahol gyönyöű gleccservölgyeket figyelhettem meg a csúcsmászások közben, de más egy megmaradt, 30 négyzetméteres hófoltot nézni, mint a sokezer éves gleccsereket, és ezek innen végképp eltűnhetnek, ezer méternyi magassággal lefokozva a Zermatt-környéki hegyeket Erdély szintjére. Ami szintén csodaszép, de igencsak más.

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Rotenboden és Gornergrat között

(könyvjelző)

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 3082 Rotenboden állomáson

A Gornergratbahn útvonala a fotó

A Gornergratbahn útvonala a kocsik asztalkáin rajzolt térképen

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 & 3042 Riffelberg állomáson

Őslények ha találkoznak...

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelberg állomáson

(könyvjelző)

A régi motorkocsi pihenőjét tölti, hátha szükség lesz rá a Gornergrat felé. Fölötte a Gifthittli-felvonó látható.

Egy ismeretlen Gornergratba fotó

Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Riffelboden és Riffelberg között

Egy ismeretlen Gornergratba fotó

Egy ismeretlen Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/6 Riffelboden rakodóhelyen

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 Riffelboden rakodóhelyen

(könyvjelző)

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 Riffelboden és Riffelberg között

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Riffelboden állomáson

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3054 Riffelboden állomáson, a háttérben a Matterhornnal

(könyvjelző)

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3041 Riffelalp és Riffelboden között

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3051 & 3053 kereszteznek a kétvágányú szakaszon Riffelalp és Riffelboden között

(könyvjelző)

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3053 Riffelalp és Riffelboden között, miközben lent a völgyben Zermatt városa látható

(könyvjelző)

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3042 Riffelalp és Riffelboden között

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3052 Riffelalp és Riffelboden között

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelboden és Riffelalp között

A Gornergratbahn (GGB) Bhe  fotó

A Gornergratbahn (GGB) Bhe 4/8 3044 Riffelalp állomáson

Gornerhaus, kocsiszín fotó

Gornerhaus, kocsiszín

(könyvjelző)

Építkezések a Mattervispa m fotó

Építkezések a Mattervispa mentén Zermattban

A Gornergratbahn kocsiszín  fotó

A Gornergratbahn kocsiszín Zermattban

A Mattethorn-Gotthardbahn G fotó

A Mattethorn-Gotthardbahn Gm 3/3 72 Zermatt állomáson

(könyvjelző)

Közben leérkeztünk Zermattba, ahol újra a Brig-Visp-Zermattbahn vonatait kezdtük fényképezni. A ma már a Matterhorn-Gotthardbahn (MGB) részeként működő vonal több fogaskerekű szakasszal, részben mozdonyos, részben motorkocsis üzemmel működik, és az autómentes Zermattba napi több tehervonat is közlekedik Vispből. A teljes BVZ-útibeszámoló csak később következik, addig az MGB másik elődjének, a Furka-Oberalpbahnnak a képeit ajánlom figyelmedbe:

A Mattethorn-Gotthardbahn G fotó

A Mattethorn-Gotthardbahn Gm 3/3 72 Zermatt állomáson

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

GDe 4/4 6003

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Bhe 4/8 Bhe 2/4 ABeh 2/6

 

Régi és új albumok:

COVID-vegyesFőleg kisvasúti különvonatokRhB - Hauenstein - JuraBúcsúcsókWolsztyn!

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek