Végh József: A Wachtlbahn Kieferfelden
Mozdonyok:
|
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen Triglav - Gőzmozdony COVID-vegyes Gőzmozdonnyal a Garam völgyében |
Mozdonyok:
Címkék: Ausztria, villanymozdony, nemmozdony...
Ha valakinek nem mond sokat a Wachtlbahn elnevezés, az nem csoda, hiszen ez egy mindössze 6,1 km hosszú vasutvonal Tirol és Németország között. Ha viszont azt is megemlítjük, hogy ez az egyik legöregebb privát keskenynyomközű vasút Európában, és hogy a világ egyik legöregebb aktív forgalomban lévő négytengelyes villanymozdonyai közlekednek rajta, akkor bizonyára sok vasutbarát felkapja a fejét.
Vagy értesülj azonnal a benbe.hu összes új cikkéről és albumáról a teljes RSS-csatornán!
A Wachtl-bahn egy különlegesség a keskenynyomközű vasutak között. A legöregebb európai privát keskenynyomközű vasút 1880-ban kezte meg működését. 1990-ig a 6,1km-es villamosított vonalon (900mm nyomtáv), csak tehervonatok közlekedtek. 2003-ig naponta 8-10 vonatpár is közlekedett mészkő rakományával az Ausztriai Thiersee közelében található kőbányából a heidelbergi cementüzemhez, napi átlag 4000 tonna mészkövet megmozgatva. A Wachtl-bahn napjainkban a Rohrdorfer Zement birtokában van, jelenleg is zajlik mészkőszállítás, de nem olyan mértékű, mint a kilencvenes évek közepéig. Néha napokig nem járnak vonatok, csak teherautókra történik rakodás.
A Múzeum Vasut Szövetség Wachtl 1990-ben alapult, a Heidelberg Cement Rt. támogatásával és először kettő, majd késöbb egy harmadik személykocsival, ami a Wendelsteinbahn Brandenburgtól érkezett, 1991-ben megkezdődőtt a személyforgalom hétvégén, Wachtl-Express vagy Kieferer Grenz-Bahn néven. Mindhárom kocsi gyártási éve 1912. A három személykocsit 1912-ben az MAN nürnbergi üzemében készítették a Wendelsteinbahn számára, kettő közülük 1991-ben érkezett Kiefersfeldenbe. A harmadik szintén 1912-ben gyártott kocsi 1993-ban érkezett, amit bárkocsivá alakítottak át. A Vasutvonal célállomása Tirolban található, így egy nemzetközi vasúti kapcsolatot teremtettek.
A vontatásról két „Krokodil” villanymozdony gondoskodik. Az 1200 volt egyenáramú, Bo'Bo' tengelyelrendezésű villanymozdonyok típusa El 1, 1927-ben és 1928-ban a BBC (Brown,Boveri&Cie.) mannheimi üzemében építették 5082 és 5084 gyári szám alatt. Korábban a Rheinbraun AG tulajdonában voltak.
Teljesítményük 4x111KW, tömegük 60 tonna, legnagyobb sebességük 35 km/ó. Ezek a mozdonyok történelmileg éppolyan jelentősek mint a személykocsik, mivel egyikei a legöregebb még rendszeres forgalomban lévő négytengelyes villanymozdonyoknak a világon.
A Társaság rendelkezik természetesen dízelmozdonnyal is, egy 1947-es Gmeinder által 4247 gyártási szám alatt készített HF130C tipusú mozdonnal, amit eredetileg a hamburgi Harms&Markus gépkereskedő vállalkozás rendelt a gyártótól 600mm nyomtávra, majd Hamburgban a G.Hasse cégnél szolgált 820 mm nyomtávval. Végül 1970 ben került a Heidelberg Cementüzem tulajdonába. A kis, 16,5 tonnás mozdonyka mozgatásáról egy 6 hengeres, soros dízelmotor gondoskodik.
A Wachtl-bahn a fapados kocsijaival egy olyan utazási élményt kínál, ami a vasútvilág kezdetére volt jellemző.
Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!