sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Alsó-Ausztria határán

Rövid osztrák GySEV-kiruccanást követően Bécsújhely főpályaudvarán és környékén fényképeztem.

V43 328 Lajtaújfalu (Neufel fotó

V43 328 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomáson

Éppen csak hazaértünk Albániából ujablak, de Székely Viktorral ismét fotózni indultunk tavaly Októberben.

V43 328 Lajtaújfalu (Neufel fotó

V43 328 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomáson

Először az éppen felújítás alatt álló Lajtaújfalura mentünk. Az elővárosi forgalom jobb kiszolgálása érdekében a 4124-es Talent motorvonatokhoz illeszkedő magasságú peron épült, ám nem 12 méter széles, csak egy éppen kényelmes kivitel. Az első vágány úgyis csak raktári, a tehervonatok a közelebbi két megelőzővágányt használhatják félreállásra.

1116 161-9 Lajtaújfalu (Neu fotó

1116 161-9 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomáson

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

A gépmenet a 25 kV-os felsővezetéken csak Ebenfurthig mehet, onnan hozza majd az EURegio vonatot. Sopronkeresztúrról (Deutschkreutzból) pedig egy Taurus érkezik a napi répavonattal. Korábban Dupla-Sisivel is előfordult, ekkor sajnos jutott piros Teknő rá.

5022 033-2 Lajtaújfalu (Neu fotó

5022 033-2 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomáson

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Hétvégén néhány bécsi vonat a Burgenlandbahn villamosított szakaszán túlról, Sopronnyék-Haracsonyból (Neckenmarkt-Horitschon, Ausztria) érkezik, ilyenkor ezek Desirók.

5022 033-2 Lajtaújfalu (Neu fotó

5022 033-2 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomáson

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

1116 065-2 Lajtaújfalu (Neu fotó

1116 065-2 Lajtaújfalu (Neufeld a/d Leitha) állomás előtt

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Még fényképeztünk itt egy kicsit változó fényviszonyok között - azért nem a jóval szebb Sopronkertes-Darufalva szakaszon, mert az első, Budapestről is elérhető vonattal Drassburgig nem szedtünk volna elég előnyt a répavonatig a helykereséshez, egyedül ez a gyenge közepes hely tűnt elérhetőnek még a GySEV szakaszon.

V43 328 Lajtaújfalun fotó

V43 328 Lajtaújfalun

(könyvjelző)

Ezek a vonatok átmenetileg szünetelnek, de a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd pályaépítés befejeztével mégerősebb EURegio forgalom fog beindulni. Ha pedig a kőszegi vonalat is megkapja a GySEV, a teljes Burgenlandbahn föléledhet.

V43 328 Lajtaújfalun fotó

V43 328 Lajtaújfalun

Az összes, ausztriában futó GySEV vonalon ilyen érdekes színűek a felsővezeték berendezései. A sopronkeresztúri oldalban, mivel az ÖBB vonal, a 25 kV-os rendszer ellenére ettől a színtől megkíméltek minket.

1116 273-2 Lajtaújfalun fotó

1116 273-2 Lajtaújfalun

(könyvjelző) (Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Egy egyszerű kis őszi hangulatot a leveleiket későn elvesztő nyírfákkal még ebbe belvárosi képbe is sikerült belevarázsolnom.

6020 250-4 Ebenfurth állomá fotó

6020 250-4 Ebenfurth állomáson

(könyvjelző) (Pottendorfer Linie)

Lajtaújfalu volt az utolsó magyar falu. Az állomási kocsma megismerése után átsétáltunk a híres volt határfolyó fölött, és pár perc múlva megérkeztünk a Déli Vasút által emelt állomásra.

1016 030-7 Ebenfurth állomá fotó

1016 030-7 Ebenfurth állomáson

Ebenfurthot úgy elkerüli a fővonal két vágánya, mint az 1-es Almásfüzitőt, így ide csak a GySEV-re menő vonatok és a Bécsújhelyre tartó S-Bahn tér be. A képen egy egyáramrendszerű Teknő látható, de ezen az állomáson ő is jól érzi magát: Hegyeshalomhoz hasonlóan a felsővezetékbe vágányonként külön mindkét vasút áramát lehet táplálni.

6020 250-4 Bécsújhely (Wien fotó

6020 250-4 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

A kétféleképp táplálható felsővezetéket már nem kívánják fölújítani, hiszen a GySEV egyre kevésbé használja a V43-asait osztrák relációban, a kiváltott gépeknek pedig bővülő magyar hálózatán fog még tudni munkát adni bőséggel.

1116 170-0 Bécsújhely (Wien fotó

1116 170-0 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Szép látni a 160 km/h sebességre utaló táblákat! Az állomáson magán azonban az utasokra tekintettel csak 80-nal lehet áthaladnia a nem megálló tehervonatoknak is, itt nem épült ugyanis (helyhiány miatt) peron nélküli átmenő fővágány, ami az osztrák vasúton már egyre inkább alapkövetelmény.

Emeletes ingavonat Bécsújhe fotó

Emeletes ingavonat Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

Az emeletes, Wiesel-kocsikból álló REX vonatok a Semmering alsó részén fekvő Payerbach-Reichenauból indulnak és a Südbahnon haladnak Bécsig. Ahhoz képest Ebenfurth csak egy kis mellékvonal, hiszen a Déli Vasút csak az Ostbahnhoz való csatlakozás érdekében építette ki.

1116 033-0  fotó

1116 033-0 Telekom Austria Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

1144 265-4 Bécsújhely (Wien fotó

1144 265-4 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Egy magas géptérszellőzős, Valousek-festésű 1144-es érkezik egy grazi vagy villachi IC-vel. Ez még rövid vonat, egy óra múlva már másfélszer ilyen hosszú IC-kkel érkeznek a bejárók Bécsből. Mivel nem pótjegykötelesek, ezek is ugyanúgy részt vesznek az elővárosi forgalomban, mint a REX és S-Bahn járatok.

1144 265-4 Bécsújhely (Wien fotó

1144 265-4 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

A Taurus-országban én akkor örülök, ha régi mozdony kerül az objektívem elé. Azért az idézőjel, mert ez a gép (2005-ig 1044 265-5) még csak 14 éves volt a kép készítésekor, de így is sokkal kedvesebb nekem a műanyagszagú, telipiros Bikáknál. A 1144-es sorozat tagjai rádiós és hagyományos távvezérlésre is alkalmasak.

1116 137-9 és 5022 052-2 Bé fotó

1116 137-9 és 5022 052-2 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Az Aspangbahn még egy érdekes vonal - persze nem a Bécshez közeli szakasza, amit most meg akarnak szüntetni. Ez ugyanis külön vasúttársaságé volt (mint ahogy a ma már a bécsújhelyi pókba óránként befutó puchbergi és gutensteini vonalak is külön társaságok voltak) és Bécsben, Bécsújhelyen saját állomásuk, közte pedig saját vasútvonala volt.

1116 136-1 Bécsújhely (Wien fotó

1116 136-1 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Ez az ún. Innere Aspangbahn majdnem teljesen a Südbahn mellett halad, magában komoly települést csak Traisenkirchent érinti. Amitt pedig nem éri meg fönntartani, a sűrűn kiszolgált Südbahnon az S-Bahn megállója pár perc buszozás. Itt a megszüntetéssel a kínálat irányába mozdulnak és még spórolnak is.

1044 102-0 Bécsújhely (Wien fotó

1044 102-0 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Egy tehervonat esik le a Semmeringről. Ha volt előfogata, azt már Gloggnitzban elvesztette, da a baljárat még itt is fönnáll. A perontetőn látható két vörös fényből a távolabbi a kijárati jelző, a közelebbi az úgynevezett vágányfelező jelző. Az osztrákok ugyanis foglalt vágányra is negyvennel engednek vonatot fogadni, így egy peronra két Talent vagy Desiro is befér. Az Indusi persze megállítaná a kocsikat időben, amire az EVM nem képes. Így gyors lehet az összezárás is.

1116 088-4 Bécsújhely (Wien fotó

1116 088-4 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Utolsó Taurus-fotómra készültem a peron végén, mivel vissza szerettem volna érni Budapestre egy vonatmagazinos ujablak megbeszélésre. Ezért ezután átballagtunk az első vágányhoz.

5047 502-9 Bécsújhely (Wien fotó

5047 502-9 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

Ez a vonat a látszat ellenére nem Sopronba megy, hanem az Aspangbahnra. A mi vonatunk egy dupla osztrák 5047 lett volna, ami csak nem akart elindulni. Késett valami a pókban és azt vártuk, emiatt viszont a budapesti IC elérésének lehetősége elúszott.

4020 204-6 Bécsújhely (Wien fotó

4020 204-6 Bécsújhely (Wiener Neustadt) állomáson

(Südbahn)

ÖBB sucks, mondtuk, majd egy bécsi S-Bahnra szálltunk, hogy kivigyen minket a nyílt vonalra. A Südbahn első megállójától átgyalogoltunk az ebenfurthi vonalhoz, ahol egy gyár kínált volna megfelelő hátteret, ha jön valami. Nem jött.

DB 151 150-0 Bécsújhely Főp fotó

DB 151 150-0 Bécsújhely Főpályaudvar és Bécsújhely Civitas Nova között

(könyvjelző)

Jött helyette ez a csinos konténervonat. A hattengelyes német szörnyeteget úgyis nagyon szeretem, örülök, hogy egy ilyen kellemes képet sikerült készítenem elsőre róla.

DB 151 150-0 Bécsújhely Főp fotó

DB 151 150-0 Bécsújhely Főpályaudvar és Bécsújhely Civitas Nova között

Ezzel vége is ennek az albumnak, de ne aggódjatok, még rengeteg képem van Ausztriából - legközelebb a Semmeringre látogatunk el ebben az országban.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek