sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Zalai dízelrobaj

A villamosítás a befejező fázisban, de még a nagydízeleké a színpad az Őrségi Vasúton.

A MÁV-TR V43 1068 Székesfeh fotó

A MÁV-TR V43 1068 Székesfehérvár állomáson

2010. telén elindultunk egy kisebb csapattal, hogy amíg még dízeles tehervonatok járnak, addig készítsünk egy pár emlékképet a Zalaegerszeg-Őrihodos (Hodoš, Szlovénia) vasútvonalról. A 2008-as őrségi túránk képei ragyogó, nyári időben készültek, ekkor azonban viszonylag normális felhők és vékony, de jól fedő hótakaró várt bennünket, eltérő atmoszférát teremtve.

A MÁV-TR V43 1068 Székesfeh fotó

A MÁV-TR V43 1068 Székesfehérvár állomáson

(könyvjelző)

2010. telén elindultunk egy kisebb csapattal, hogy amíg még dízeles tehervonatok járnak, addig készítsünk egy pár emlékképet a Zalaegerszeg-Őrihodos (Hodoš, Szlovénia) vasútvonalról. A 2008-as őrségi túránk képei ragyogó, nyári időben készültek, ekkor azonban viszonylag normális felhők és vékony, de jól fedő hótakaró várt bennünket, eltérő atmoszférát teremtve.

A MÁV-TR M41 2328 Székesfeh fotó

A MÁV-TR M41 2328 Székesfehérvár állomáson, az I.-es toronynál

A NATO esetleges balkáni csapatfölvonulásának megkönnyítésére épített Őrségi Vasút, amit 2000-ben adtak át. Legérdekesebb szakasza a Pankasz-Nagyrákos-Őriszentpéter közötti rész, ahol az egyenletes hossz-szelvény, Nagyrákos falu elkerülése, és a Zala folyón át közlekedő vadak vonulási útjának zavartalansága miatt két viadukttal és egy alagúttal építettek meg. Ezekkel egyidőben épült egy másik jelentős műtárgy, a Zalaegerszeg (a vonal szempontjából fejállomás) elkerülésére épített deltavágány nagy, ívben fekvő, acél rácstartós hídja a Zala folyó fölött. Zalaegerszeg állomásról folytatólagosan a rédicsi vonalra lehet kijárni, ami régen szintén kapcsolatban állt Szlovéniával, korábban fölmerült, mint alternatív terv az Őrségi Vasúttal szemben, és helyi érdekek alapján ma is folyik lobbizás a pár kilométer hiányzó sínpálya megépítésére Lendvára (Lendava, Szlovénia).

Várpalota állomásra érkezik fotó

Várpalota állomásra érkezik a 900-as számú gyorsvonat

A Bakony kapujában még a Magyar Nyugoti Vasút Szombathelyen át Grazba vezető vonalán dübörgünk, a szlovén kapcsolat csak Bobán kezdődik. Itt a szerelvényt kettécsatolták, a végére Hörgő áll, és a tapolcai vonaltól Ukkon elágazva viszi a gyorsvonatot Zalaegerszegre. Amikor ott jártunk, akkor a vonat csak Ukkról indult, mivel Ukk és Boba között a felépíténycsere és a villamosítás zajlott. Ezzel párhuzamosan épült a Zalaegerszeg-Andráshida közötti, a várostól még északabbra vezető vonal is, de itt nem volt vágányzár a régi pályán. Zalaegerszeg-Ukk, illetve Andráshida-Zalalövő között már készen volt az átépítés és jórészt a felsővezeték is, csak üzembe nem volt helyezve (de lopásgátló feszültséget vezettek bele).

A Péti Nitrogénművek fotó

A Péti Nitrogénművek

Az M47 1312 Ajka állomáson fotó

Az M47 1312 Ajka állomáson

(könyvjelző)

A Bakony túloldalán akkor még nyugodt volt a Timföldgyár környéke. A tartalék marónátronlúgot visz a gyárba, ahonnan egy átmeneti tároló közbeiktatásával majd Kolontár és Devecser utcáira kerül...

M41 2317 és Bzmot 362 Ukk á fotó

M41 2317 és Bzmot 362 Ukk állomáson

(Őrségi Vasút)

Átbuszoztunk Ukkra, megfigyelve a pályaépítést és a bevillamosított rakodóvágányt az elkerülő megépítésekor úgyis megszűnő, forgalommentes Jánosháza megálló-rakodóhelyen. Itt ágazik el a Celldömölk-Tapolca és a Celldömölk-Zalaegerszeg irány. Ma már Zalaegerszegre a legváltozatosabb vonatok járnak: a 20-as vonalon van közvetlen gyors (egy pár) a bobai deltán át, vannak ugyanarra a csatolgatós ütemes gyorsok, illetve Győr - Pápa - Ukk viszonylaton is el lehet jutni Budapestre. Az ukki vonal is izgalmas, és nem csak a sümegi vár miatt: az uzsai tehervonatok és a GYSEV Szombathely-Balatonfüred-Budapest fürdővonata is arra közlekedik.

Az M41 2105 Zalaszentivánba fotó

Az M41 2105 Zalaszentivánban

(Őrségi Vasút)

Zalaszentiván állomás a Boba-Zalaegerszeg és a Szombathely-Nagykanizsa vonal keresztezésénél fekszik. Maga az állomás nem túl régi, eredetileg a két vonalnak külön vágányai voltak, amik egy (részben ma is álló ) felüljárón keresztezték egymást, de a két állomás között összekötővágány is volt. Ma a két peron akár teljes pókok vonatait is fogadhatja, a gyakorlatban azonban inkább Zalaegerszeg-Nagykanizsa és Zalaegerszeg-Szombathely vonatok közlekedtek. Mivel a 17-es északi felét a GYSEV, déli felét a MÁV üzemelteti, ez ma még erősebben megvan, kevés a végigmenő vonat, bár a GYSEV Jenbacherek is csak este fordulnak a zalai megyeszékhely felé.

M62 331, M62 310 és M62 321 fotó

M62 331, M62 310 és M62 321 Zalaszentivánban

(Őrségi Vasút)

Zalaszentiván és környéke tehervonati fogadóvágányai gyakran megtelnek, különösen Szentivánéi, hiszen innen egy vonat továbbmehet Őrihodos és Szombathely felé is. A felújítás előtt az egymás utáni személyvonatok, illetve a tehervonatok rugalmasabb közlekedtetése miatt önműködő térközbiztosító berendezés működött az Andráshidai elágazás és Zalaszentiván között, ezt azonban fölszámolták. Sokszor a Deltában állva várta ki a pókot a teher, de az okosan tervezett biztber miatt ez ma már csak Zalaszentiván felé működik, Zalalövő felé nem.

M62 331, M62 310 és M62 321 fotó

M62 331, M62 310 és M62 321 Zalaszentivánban

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A két konténervonat közül az egyik valószínűleg Hodošra, a másik Szombathelyen át Celldömölkre készülhet, hiszen Ukk felé a vágányzár miatt nem tud végigmenni a 25-ösön, így a 17-esen át kerülőre kényszerül.

M62 331, M62 310 és M62 321 fotó

M62 331, M62 310 és M62 321 Zalaszentivánban

(Őrségi Vasút)

Zalaszentiván dombok között fekvő állomása gyönyörű, bár nehéz fotózni. A 25-ösön egyébként - az alagutat kivéve - egész normális lett a felsővezeték, nem nagyon akadályozza a tájfényképezést.

M41 2317 a Citadella gyorsv fotó

M41 2317 a Citadella gyorsvonattal Nagyrákos megállóhelyen

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A háttérben a Zsuzsi-alagút.

M41 2317 a Citadella gyorsv fotó

M41 2317 a Citadella gyorsvonattal Nagyrákos megállóhelyen

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Sajnos a Bzmot-unk érkezése és a Citadella között eltelt négy percben nem sok lehetőség maradt helykeresésre.

Az M62 331 konténervonattal fotó

Az M62 331 konténervonattal dübörög végig a nagyrákosi völgyhídon

(Őrségi Vasút)

Ő volt az egyik, akit Zalaszentivánban láttunk. A háttérben Pankasz megálló-rakodóhely fedezőjelzőjének előjelzője, segít követni a menetirányváltásokat.

Az M62 331 konténervonattal fotó

Az M62 331 konténervonattal dübörög végig a nagyrákosi völgyhídon

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A monumentális viadukt hosszában ível át a Zala völgyén, széles utat hagyva a vadaknak az átkeléshez.

Az M62 331 konténervonattal fotó

Az M62 331 konténervonattal dübörög végig a nagyrákosi völgyhídon

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A monumentális viadukt hosszában ível át a Zala völgyén, széles utat hagyva a vadaknak az átkeléshez.

Az M62 331 konténervonattal fotó

Az M62 331 konténervonattal dübörög végig a nagyrákosi völgyhídon

(Őrségi Vasút)

Nagyrákos szereti vasútját, éves fesztiválukat is a viaduktról nevezték el Völgyhídi Vásárnak.

Bzmot 408 Őriszentpéte fotó

Bzmot 408 Őriszentpéter és Nagyrákos között a kis völgyhídnál

(Őrségi Vasút)

szv úr szokás szerint a Bézére elő sem vette a gépét.

Bzmot 180 Nagyrákos és ! fotó

Bzmot 180 Nagyrákos és Őriszentpéter között a kis völgyhídon

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Bzmot 180 Nagyrákos és ! fotó

Bzmot 180 Nagyrákos és Őriszentpéter között

(Őrségi Vasút)

M62 331 egy üres autószállí fotó

M62 331 egy üres autószállító vonattal Őriszentpéter és Nagyrákos között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Nagyrákos után a Balla-hegyet átfúrva a dombok között megy a vasút, majd a bevágásos szakasz végén egy kisebb fennsíkra ér, mintegy 10 méterrel Őriszentpéter házai fölött. Így Magyarország legkisebb városának állomása elég messze került a lakott területektől, a tranzit vasútvonal állomása azonban a régi helyén, a falu közepén nem fért volna már el (mondjuk a vágányok helyén csak gyümölcsfák nőnek). A Zala-parti vonal egyébként is túl kanyargós lett volna 120-hoz, és a Zalalövő-Őrihodos szakaszt még 160 km/h-ra építették ki.

M62 331 egy üres autószállí fotó

M62 331 egy üres autószállító vonattal Őriszentpéter és Nagyrákos között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Nagyrákos után a Balla-hegyet átfúrva a dombok között megy a vasút, majd a bevágásos szakasz végén egy kisebb fennsíkra ér, mintegy 10 méterrel Őriszentpéter házai fölött. Így Magyarország legkisebb városának állomása elég messze került a lakott területektől, a tranzit vasútvonal állomása azonban a régi helyén, a falu közepén nem fért volna már el (mondjuk a vágányok helyén csak gyümölcsfák nőnek). A Zala-parti vonal egyébként is túl kanyargós lett volna 120-hoz, és a Zalalövő-Őrihodos szakaszt még 160 km/h-ra építették ki.

M62 331 egy üres autószállí fotó

M62 331 egy üres autószállító vonattal Őriszentpéter és Nagyrákos között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Az ilyen fenyőfás szakaszokat nagyon szeretem, sajnos a magyarországi dombvidéki viszonyok között viszonylag ritkák. A vadvédelmi kerítés nem tudom, mennyit érhet, mi mindenesetre simán átmásztunk rajta, illetve néhány helyen még ajtók is vannak.

M62 308 egy tehervonattal h fotó

M62 308 egy tehervonattal halad át a kis völgyhídon Nagyrákos és Őriszentpéter között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Kérdezősködésből tudtuk, hogy egy darabig lesz tehervonat bőven, sőt azt is, hogy Őriszentpéter üres, így mindig csak annyi tud visszajönni, amennyi gép odament. Ma már villamos vontatás van Őriszentpéterig, de a határon még mindig egy dízelmozdony viszi át a vonatokat - igaz, már nem sokáig.

M62 308 egy tehervonattal h fotó

M62 308 egy tehervonattal halad át a kis völgyhídon Nagyrákos és Őriszentpéter között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Kérdezősködésből tudtuk, hogy egy darabig lesz tehervonat bőven, sőt azt is, hogy Őriszentpéter üres, így mindig csak annyi tud visszajönni, amennyi gép odament. Ma már villamos vontatás van Őriszentpéterig, de a határon még mindig egy dízelmozdony viszi át a vonatokat - igaz, már nem sokáig.

M62 308 egy tehervonattal h fotó

M62 308 egy tehervonattal halad át a kis völgyhídon Nagyrákos és Őriszentpéter között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A háttérben az alagút kapuja is látható. A bevágás a pár évvel ezelőtti állapothoz képest sokat vesztett tisztaságából, ha fenn akarjuk tartani a fotóhelyeket, tavasszal kellene egy kicsit írtani rajta.

Bzmot 180 Őriszentpéte fotó

Bzmot 180 Őriszentpéteren

(Őrségi Vasút)

Bzmot 180 Őriszentpéte fotó

Bzmot 180 Őriszentpéter és Nagyrákos között

(Őrségi Vasút)

Bzmot 180 Őriszentpéte fotó

Bzmot 180 Őriszentpéter és Nagyrákos között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Bzmot 408 Nagyrákos és ! fotó

Bzmot 408 Nagyrákos és Őriszentpéter között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A két személyvonatozó motorkocsiból az egyik emelt szolgáltatást adó Bzmot 400-as volt, szerencsére most is az. Igaz, a bejáró- és a turistaforgalom is épp csak elfogadható mértékű.

M62 308 konténervonattal &# fotó

M62 308 konténervonattal Őriszentpéter és Nagyrákos között

(Őrségi Vasút)

A nap utolsó fogása érkezett, ezután lementünk a városba, ahol találtunk szállást, sört és vacsorát is, így itt maradtunk.

M62 308 konténervonattal &# fotó

M62 308 konténervonattal Őriszentpéter és Nagyrákos között

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A nap utolsó fogása érkezett, ezután lementünk a városba, ahol találtunk szállást, sört és vacsorát is, így itt maradtunk.

Reggel Őrihodoson (Hod fotó

Reggel Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

A túra második napján Szlovéniában kezdtünk. Az állomás ekkor még nem volt villamosítva, az album közzétételekor viszont már a feszültség alá helyezésre készültek. A vonal szlovén szakaszán viszont még mindig dízelmozdonyok közlekednek szerencsére, és villamosításnak sincs nyoma.

Az SŽ 664 119 Őri fotó

Az SŽ 664 119 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(Őrségi Vasút)

Őriszentpéter után még van egy nagy bevágás, de Bajánsenyénél, az országhatáron már egy szélesebb medencébe ér a pálya. Aztán Muraszombat felé haladva még változik a táj, ismét hegyvidékibb lesz. Van egy pár jobban sikerült kép a környékről a Drehscheibe fórumában.

Az SŽ 664 119 Őri fotó

Az SŽ 664 119 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 119 Őri fotó

Az SŽ 664 119 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Őriszentpéter után még van egy nagy bevágás, de Bajánsenyénél, az országhatáron már egy szélesebb medencébe ér a pálya. Aztán Muraszombat felé haladva még változik a táj, ismét hegyvidékibb lesz. Van egy pár jobban sikerült kép a környékről a Drehscheibe fórumában.

Az SŽ 664 119 Őri fotó

Az SŽ 664 119 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Őriszentpéter után még van egy nagy bevágás, de Bajánsenyénél, az országhatáron már egy szélesebb medencébe ér a pálya. Aztán Muraszombat felé haladva még változik a táj, ismét hegyvidékibb lesz. Van egy pár jobban sikerült kép a környékről a Drehscheibe fórumában.

Az SŽ 664 119 Őri fotó

Az SŽ 664 119 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(Őrségi Vasút)

M62 308 Őrihodoson (Ho fotó

M62 308 Őrihodoson (Hodoš, Szlovénia)

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Előző nap még Celldömölk felé láttuk haladni a gépet, de éjszaka visszatért, majd valószínűleg személyzetre várt, mielőtt újra Magyarország felé indulna. Bár az M62-esek erős és nehéz mozdonyok, és ezek a példányok ráadásul viszonylag új Caterpillar motorral szereltek (a 301, 303, 304 kivételével, amik MTU-sok), a Bajánsenye felé levő emelkedő mégis kifog rajtuk, és a nehéz tehervonattal csak kb. 30 km/h-ra tudott fölgyorsulni. Őriszentpétertől viszont lejteni fog a pálya.

Hodos/nem hódos, de menyéte fotó

Hodos/nem hódos, de menyétes

Vigyáz VÍZ fotó

Vigyáz VÍZ

(könyvjelző)

Nagyon veszélyes anyag - tudományosan bizonyított, aki egyszer vizes lett, meghalt!

Az SŽ 664 119 pályaszá fotó

Az SŽ 664 119 pályaszámú Reaganje Őrihodoson

(Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 119 pályaszá fotó

Az SŽ 664 119 pályaszámú Reaganje Őrihodoson

(Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 119 pályaszá fotó

Az SŽ 664 119 pályaszámú Reaganje Őrihodoson

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 119 pályaszá fotó

Az SŽ 664 119 pályaszámú Reaganje Őrihodoson

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 114 pályaszá fotó

Az SŽ 664 114 pályaszámú Reaganje Őrihodoson a Citadellával

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 114 pályaszá fotó

Az SŽ 664 114 pályaszámú Reaganje Őrihodoson a Citadellával

(Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 114 pályaszá fotó

Az SŽ 664 114 pályaszámú Reaganje Őrihodoson a Citadellával

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 114 pályaszá fotó

Az SŽ 664 114 pályaszámú Reaganje Őrihodoson a Citadellával

(Őrségi Vasút)

Az SŽ 664 114 pályaszá fotó

Az SŽ 664 114 pályaszámú Reaganje Őrihodoson

(Őrségi Vasút)

M62 310 egy tehervonattal é fotó

M62 310 egy tehervonattal és Bzmot 408 Őriszentpéter Hauptbahnhofon

(könyvjelző) (Őrségi Vasút)

M62 310 egy tehervonattal & fotó

M62 310 egy tehervonattal Őriszentpéteren

(Őrségi Vasút)

M62 310 egy tehervonattal & fotó

M62 310 egy tehervonattal Őriszentpéteren

(Őrségi Vasút)

Bzmot 273 Őriszentpéte fotó

Bzmot 273 Őriszentpéteren

(Őrségi Vasút)

Befelhősödött az ég, ki is kocsmáztuk magunkat (Hodoš fantasztikus hely: miközben a falu halott, légy szárnya sem verdes, a kocsmában hatalmas élet volt, magyarok-szlovének vegyesen), így hazafelé indultunk.

M62 304 a naplementében Vas fotó

M62 304 a naplementében Vasváron

(könyvjelző) (Déli Vasút, Sopron-Nagykanizsa vasútvonal)

A Dízelparadicsom nagy attrakciója a Pácsony és Vasvár közötti tológépes szolgálat, amit az ukki vágányzár miatti terelések még gyakoribbá tettek. Ezzel a képpel zárul a 2010-es zalai utunk képes krónikája, köszönöm a figyelmed! Kérlek, regisztrálj az RSS csatornámra vagy lájkold a Facebookon a benbe.hu oldalt, hogy a reményeim szerint ismét sűrűbbé váló frissítésekről értesülj!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek