1002. számú vasútvonal
Linia kolejowa nr 4 / Centralna Magistrala Kolejowa (CMK): (Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna -) Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (- Katowice)
Varsó-Katowice nagysebességű vasút
A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!
Megnyitás: |
| |
---|---|---|
Hossz: | 224 km | |
Építtető: | PKP | |
Villamosítás: | 3 kV= | |
Személyszállító vasút: | PKP InterCity | |
Az első tervek a CMK megépítésére Aleksander Wasiutyński mérnök-professzor tett javaslatot az 1920-as években. A frissen alakult Lengyelország egyik legsúlyosabb közlekedési problémájának látta, hogy a korábbi, külön álló országrészek központjai sokkal erősebben együtt fognak dolgozni, és ezért a Varsó-Bécsi Vasút meglévő vonala nem lesz elegendő a sziléziai ipari központok, a főváros Varsó és a Trójmiasto (Gdánsk, Gdynia és Sopot) kikötői közötti forgalom számára. Ehelyett a terv helyett végül a Magistrala Węglowa (Szénszállító Törzsvonal) épült meg, ami észak-déli irányban közvetlenül kötötte össze a Katowice melletti Chorzówot Gdyniával. Az 1950-es évek erőltetett iparosítása közben újra fölmerült a CMK megépítése, de akkor a meglévő vonalak villamosításával gondolták a problémát orvosolni. Mivel megnőtt a keletre tartó forgalom, ez a körülbelül 25%-os kapacitásnövelés is kevés volt, így végül 1970-re belátták, hogy csak új, a városokat elkerülő, direkt vonallal lehet a kapacitást érdemben növelni, amin ráadásul a vonatok akadálytalanul haladhatnak célállomásuk felé. Ez a vonal is elsősorban a szenet szállító tehervonatok számára készült, és eredetileg ez is elérte volna Gdánskot. Több nyomvonalváltozat is készült, pont a továbbvezetés lehetősége miatt közelítette végül nyugatról Varsót, és nem délről, de ez a továbbvezetés pénzügyi okokból nem épült meg, így a Varsó-Bécsi Vasútba való bekötés a varsói előváros Grodzisk Mazowieckiben végleges lett. Ma teherforgalom alig van, helyette 160-200 km/h sebességű InterCity és Express InterCity Premium (Pendolino) vonatok közlekednek rajta. A távolsági vonatok ide terelésével és a teherforgalom csökkenésével a régi fővonal már elbír a tehervonatokkal. A kereskedelem iránya egyébként is újra nyugat felé tolódott. | ||
|
1008 1010 | |||
| |||
| |||
1010 3 kV= | |||
1001 1004 1010 | |||
| |||
| |||
1001 1004 1010 3 kV= | |||
1001 1004 1008 1010 | |||
| |||
| |||
1001 3 kV= | |||
1001 | |||
1001 3 kV= | |||
1001 | |||
3 kV= | |||
3 kV= | |||
3 kV= | |||
1003 | |||
3 kV= | |||
1001 | |||
1001 3 kV= | |||
1001 | |||
1001 3 kV= | |||
1001 | |||
1001 3 kV= | |||
1001 1007 | |||
1001 3 kV= | |||
1001 1006 1007 1018 | |||
A PKP EP09 040 Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A PKP EP09 015 Katowice állomáson az RŽD méltán híres Moszkva-Nizza vonatával | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A PKP EP07 412 Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A PKP EN57 1178rb Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A PKP ED160 001 b Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A PKP EN57 1384 rb Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Koleje Śląskie EN75 002 a FLIRTKatowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Koleje Śląskie EN75 002 és a PKP InterCity ED160 001 FLIRT1és FLIRT3Katowice állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||