1009. számú vasútvonal
Linia Hutnicza Szerokotorowa, LHS: Szélesnyomtávú Metallurgiai Vasút, Ludin - Hrubieszów - Slawków Poludniowy
A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!
Megnyitás: | 1979 | |
---|---|---|
Hossz: | 394,65 km | |
Építtető: | PKP | |
Villamosítás: | - | |
Személyszállító vasút: | PKP LHS spółka z o.o | |
Az 1970-es években döntöttek úgy, hogy a főleg Sziléziában működő kisebb acélművek helyett egy nagy, korszerű üzemet építenek Katowice térségében. A Huta Katowice ellátását a Szovjetunióban található Krivíji Ríh ércbányájából biztosították, de a normál nyomközű vasútvonalak nem bírták a terhelést. Ezért a PKP terveket készített a vasútvonalak fejlesztésére, illetve egy új, széles nyomtávolságú vonal kiépítésére is. Végül utóbbit valósították meg. Az egyvágányú, nem villamosított, legfeljebb nyolcvan kilométeres sebességgel járható vonal a volt Szovjetunióhoz kapcsolódóan a legnyugatibb széles nyomtávú vonal lett, az ércvonatok kocsijai visszafelé szenet és szulfátokat szállítottak. A vonalon összesen 10 állomás létesült. Ma súlyos útkeresésben van a PKP, mivel napi kevesebb, mint 10 vonat közlekedik, ezért a vonal nem igazán jövedelmező - ami azért kérdéseket vet föl a sokszor tervezett bécsi széles nyomtávolságú vasúttal kapcsolatban is. A vasút jórészt a normál nyomközű vonalak közelében, de legtöbbször 10-15 méterrel odébb halad, de a nagyobb településeket, illetve a nehezebb terepeket (például Tunel állomásnál az alagutat) kikerüli. | ||
|
1007 | |||
Olkusz állomás, a felvételi épület előtt a széles-, utána a normál nyomtávú vágányok | |||
Fotó: Takács Bence | |||
1007 | |||