Modellvasúti helyikapcsoló készítése Z21 rendszerben, teljesen digitálisan
A helyikapcsoló a nagyvasúton egy külsőtéri kezelőpanel az egyébként távkezelt váltók és jelzők állítására, amely bizonyos engedélyek birtokában válik használhatóvá. Jellemzően iparvágányokat kiszolgáló tolatócsapat használja őket a kiszolgálandó iparvágányok (modern nevükön saját célú pályahálózatok) kiágazásainak helyszínén.
Az építésről két részben videó készült, az első rész megtekinthető itt:
A helyikapcsoló építése - 1. rész
A második rész szeptember 11-én, szerda délután érkezik.
Az ipartelep kicsit távolabb van Zabar állomástól, egyrészt, hogy ne legyen olyan egyszerű kiszolgálni, csak vonatmentes időben lehessen megtenni, másrészt, hogy adott esetben több operátor is dolgozhasson a pálya mentén, és míg valaki Zabarban tolat, addig valaki más dolgozhasson az ipartelepen (és a későbbiekben megint valaki más dolgozhat majd Istenmezeje megálló-rakodóhelyen is). A váltók és jelzők állását elsősorban a Zabar fölött, a világítást rejtő polc előlapján elhelyezett tartóba rögzített tabletről lehet vezérelni, ez egyemberes üzemnél, vagy többemberesnél a Zabart és kapcsolódó iparvágányait kezelőnek kényelmes. Az iparteleptől már kissé messze van, kényelmetlen ide-oda lépkedni, ahogy a mozdonyok vezérlésére használt okostelefonon is kellemetlen minden váltóállításhoz átlépni a Roco Z21 App-ban a váltóállítás fülre, majd vissza a mozdonyvezetés fülre. Ezért készült az ipartelep váltóinak állítását lehetővé tevő és állásukat is visszajelző helyikapcsoló.
Ezek a berendezések a nagyvasúton is megtalálhatóak olyan vágánykapcsolatoknál, amiket a központból kényelmetlen felügyelni, és célszerűbb a tolatásvezetőnek átadni vezérlésre a kiszolgálás idején. Bár Zabarban alapból modern, építőkockákból épült és KÖFI-képes biztosítóberendezés van a sztori szerint (a Z21 alkalmazás képességei miatt SpDr60 típusú), a helyikapcsolót házilag barkácsolt, a szabadkapcsolású (vasgombos) Integra berendezésekhez hasonlóra terveztem elkészíteni, mivel gyermekvasutas koromból szép emlékeim vannak a VES-Integra hibrid Csillebérc állomásról .
Analóg kapcsolópultot könnyű építeni, de az iparvágány-kiágazások nálam a fővonal vágányában vannak benne, így rendszeres vonatközlekedés van rajtuk, és a DCC-vezérelt állomási biztber mindig biztosítja, hogy az iparvágányok (az Egyesült Bútorlap és a Zabarchem vágányai) kitérői mindig egyenes állásban legyenek vonatközlekedéskor. Ezért ezek a váltók is be vannak kötve a DCC vezérlésbe (igaziból mindegyik be van), és Digitools DigiServo-4HP szívpolarizált szervós váltóvezérlő dekóderek működtetik őket. A szívpolarizálás (pontosabban: a váltók keresztezési darabjainak a megfelelő fázisú DCC jellel való ellátása, mivel a szívdarab
német tükörfordítás, ami magyarul nem létezik, DCC esetében pedig csak + és 0 értékek léteznek a jelvezetékeken, így polaritásról nincs értelme beszélni) megoldása relékkel történik, aminek váltónként két köre van, a másik körön megvalósul egy visszajelentő áramkör. Ehhez a dekóder A1B1C1, A2B2C2, stb. csatlakozópontjait kell használni, a C bemenetre kapcsolt tetszőleges tápfeszültséget (ami nálam simán az egyik DCC jelvezeték lett) a relé a váltó állásától függően hol az A, hol a B kimenetre kapcsolja, így könnyen megvalósítható visszajelző lámpák vagy LED-ek telepítése. Az autentikusság miatt én ezeket nem simán csak befúrtam a vágányrajzot tartalmazó panelbe, hanem a vasgombos Integrákhoz hasonlóan furán derengő kivágások mögé rejtettem. A LED-eken előtétellenállásokat alkalmaztam az áram limitálására, a másik csatlakozásukat pedig a másik sínjelhez kapcsoltam. Bár a kapcsoló maga a Zabar főrészletet rejtő terület és az Istenmezeje mrh.-t tartalmazó szembefali polcok közötti, az ablak előtti elbontható modulban van, ami a jövőben majd a Z21 saját kimenete helyett egy Boosterhez fog csatlakozni, a gombnyomások érzékelését a Zabar alatti Z21 Detectorx16-ra bíztam, így az egész panel az ottani sínjelből működik, minden vezeték a főtémához van visszakötve. Erről a területről kapja egyébként az ipartelep és a váltói is az áramellátást, nem akartam összekavarni a dolgokat. Jelenleg a rengeteg váltó- és jelződekóder, illetve mozdonydekóderek ellenére nincs szükségem a pálya Boosterrel való kettéválasztására, de ha a személykocsikba is elkezdek világítást telepíteni, alighanem szükség lesz rá majd. Egyébként digitális erősítőként Roco Z21 Dual Booster telepítését tervezem, aminek egyik kimenete szabadon maradna későbbi projektekre.
A Digitools váltódekóderén lévő gombok lehetővé teszik a váltók állítását, sőt, ezeket a gombokat meg lehet duplázni, a dekóder alaplapjára beforraszthatóak vezetékek, amiket egy másik gombhoz kötve messziről is kezdeményezhető a váltóállítás. Elvben ez is megoldás lehetett volna nekem, a visszajelentésekhez hasonlóan a helyikapcsoló három állítógombját is beköthettem volna a DigiServo-4HP dekóderbe, azonban azok megnyomása akkor csak a dekóderben okozott volna állapotváltozást. A DCC ugyanis alapvetően (tehát a Railcomot nem számítva) egyirányú kommunikáció a parancsközpont és a dekóderek között, így ha a dekóderben kezdeményezem a váltóállítást, arról a központ és az okostelefonos/tabletes vezérlők nem fognak tudni. Én viszont szerettem volna, ha Zabar forgalmi szolgálattevője vagy a KÖFI forgalmista folyamatosan képben van, ezért kissé komplikált alternatív megoldáshoz folyamodtam.
A gombok megnyomását az alapvetően vonatérzékelésre kitalált Roco Z21 Detector x16 -ra bíztam. Mindegyik gombot egy ellenállással becsatoltam a Detector szabadon maradt három bemenete egyikéhez, így amikor megnyomjuk a gombot, áram folyik, amit a Detector érzékelhet. A laptopomon egyébként is fut a JMRI Panel Pro, mivel az állítja vissza a félig önműködő be- és kijárati jelzőket a vonatok közlekedése után továbbhaladást tiltó állásba, így arra bíztam a gombok megnyomásának érzékelését is, és LOGIX eljárásokkal megoldottam, hogy az adott gombok megnyomásakor a JMRI kiadja a Z21 és így a DCC busz felé a megfelelő váltók másik állásba állítását. Így a dekóder, a helyikapcsoló, a Z21 App és a JMRI mindig a valós állását látja minden kitérőnek, mivel állítási utasítás csak a Z21 parancsközponton keresztül van kiadva.
A helyikapcsoló még nem készült el teljesen, egyrészt az ablak előtti kivehető nyíltvonali modul terepének megépítésekor annak előlapjába kell majd integrálni, másrészt még rozsdafoltok és fékpor hiányzik róla, hiszen nyilván öregíteni kell egy ilyen autentikusnak szánt kapcsolóelemet is. Viszont a cucc így is tökéletesen működik, a második videóban látható, ahogy egy csehszlovák Búvár tolatós tehervonattal kiszolgálja az Egyesült Bútorlap iparvágányát a helyikapcsolót használva. A valósághűség növelése érdekében a váltóállító gombok csak akkor hatásosak, ha a berendezés főkulcsát a beépített kulcsos kapcsolóban elfordították. A főkulcsot a zabari rendelkező forgalmi szolgálattevő vagy a KÖFI szolgálattevő adhatja ki a vonali tolatócsapatnak.
Kapcsolási rajz: DCC helyikapcsoló Roco Z21 Detector x16-tal és Digitools DigiServo-4HP váltódekóderrel
LED-ek és ellnállások összeforrasztása
A váltóállító gombok csatlakoztatása a Roco Z21 Detector x16-ba
A váltóállítógombok csatlakoztatása a modellvasút fix részéhez csokival - a lila a tápvezeték, a másik három a három gombhoz tartozó jelvezeték
A váltóállító gombok kapcsolása a szalagkábelhez Wago elemmel
A Digitools DigiServo-4HP szervós váltódekóder és a csatlakozó vezetékek, beleértve a visszajelentés vezetékeit is
A helyikapcsoló festett sztirol előlapja
A helyikapcsoló telepítéséhez használt habszivacs (XPS - extrudált polisztirolhab) keret
Matt lakkot vittem föl a LED-ekre, hogy kicsit diffúzabb legyen a fényük
Kategóriák: általános DCC dekóder elektronika eszközdekóder szerelés videó Z21