Egy ismeretlen BLS AG RABe 535 és a Tm 235 91 pályaszámú síntraktor Ausserberg állomáson
A túra első felénél ott hagytuk el a fonalat , hogy végigautóztunk az Oberalp- és a Furka-hágókon, előbbin a fogaskerekű személyvonatokat, utóbbin gőzvontatású, szintén fogaskerekű nosztalgiavonatot fényképeztünk. Ezután a Rhône völgyén haladtunk egészen Brigig, ahol a Bern-Lötschberg-Simplon vasút vonalának déli rámpája kezdődik. Ezen csak rövid ideig fotóztunk (egy későbbi túrán vonattal is bejártuk és további képek készültek), eközben azonban meg tudtuk nézni az egész Rhône-völgy panorámáját, és még egy vonatot is sikerült beleszerkeszteni.
Az igazán szemfülesek odalent is kiszúrhatnak egy háromkocsis Domino motorvonatot, amint a Genfi-tótól Brigen és a Simplon-alagúton át Domodossolába vezető SBB Simplon-vasúton halad a völgy szájánál fekvő Visp felé. Visp jelentős csomópont, mivel jobbra a völgybe vezetnek a hajdani Brig-Visp-Zermattbahn (ma az MGB része) vágányai, és nagyjából a fotós alatt vezetnek el a Lötschberg-bázisalagút vágányai, amin át a Bernből délre közlekedő gyorsvonatok közlekednek. Ahol most vagyunk, az tulajdonképpen a svájci fővonali vasútvillamosítás bölcsője: a BLS volt az első, eleve villamos vontatásra tervezett fővonal a világon, a Simplon-alagútban Brig és Iselle di Trasquera között pedig az első svájci fővonali villamosítás, az erdetileg Kandó által az olasz Valtellina-vasútra kifejlesztett, de később Észak-Olaszországban több helyütt használt háromfázisú váltakozóáramú vontatást vezették be.
Erre elsősorban azért volt szükség, mert a Simplon-alagút rendkívül hosszú volt, és a füst a mozdonyvezetők, illetve a középen működő forgalmi kitérő személyzetének egészségét is veszélyeztette. A 3000 V 16 Hz feszültségű felsővezetéket, az áramellátást és a mozdonyokat a svájci Brown, Boveri & Cie. társaság gyártotta, azonban a legyártott mozdonyokkal nehézségek támadtak, ezért a forgalom beindításához az FS-től néhány Ganz-gyártmányú, már bevált lokomotívot bérelt a gyár, és adott kötbér helyett át az SBB-nek használatra. A villamos vontatás ott 1906-ban indult meg, 1919-ben a Simplonbahn vonalán Sionig hosszabbították meg a felsővezetéket (az egyre súlyosbodó szénhelyzet miatt), majd 1930-ban álltak végleg át a német rendszerű, egyfázisú váltófeszültségre.
Ganz és BBC mozdonyok Sionban
Forrás
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.