A BBÖ 2095.05 Weitra és Alt Weitra között
Gmündből is több irányba szándékoztak mellékvonalakat építeni, erre végül 1899-ben alakult részvénytársaság. A két vonal Litschaun át Neubistritzbe, illetve Weitrán és Gross Gerungs-on át Kremsbe vezetett volna. 1896. január 24-én kezdődött a litschaui vonal (a Nordast) építése, 1900. június 4-én már menetrend szerint jártak a vonatok. Az Alt Nagelbergből Heidenreichsteinbe vezető mellékvonal már 1989. június 30-án járható volt.
Eközben megkezdődött a déli vonalrész (a Südast) tervezése, és 1901. április 18-án már Gross Gerungsig végeztek a nyomvonal-bejárással. Május elsején megkezdődött az építkezés és 1902. augusztus 9-én Steinbach/Grosspertholzig megnyitották a pályát, ami 1903. március 1-jére volt Gross Gerungsig járható. A további vonalszakaszok sosem épültek meg, így a helyiérdekű vasút nem volt hosszútávú sikerre ítélve.
Betett a vasútnak az első világháborút lezáró Versailles-i Béke is: Gmünd város felét, és természetesen Gmünd Hauptbahnhofot Csehszlovákiához csatolták. Ezért a Franz-Josefs-Bahn számára Gmünd Stadt megálló helyén új állomás épült, és ide helyezték át 1922. január 1-jei üzemkezdettel a kisvasúti állomást is. A Südastot könnyű volt bekötni az új állomásba, mivel annak délre kanyarodó íve már a mai határokon belül feküdt. A Nordast elágazása azonban csehszlovák területre került, ezért a vonatok korridorforgalomban közlekedtek. A Nordast és a Südast közötti közvetlen teherforgalmat deltavágány segítette. 1950-ben a csehszlovák állam költségén osztrák területen új nyomvonal épült, ekkor a régi nyomvonalat föladták, a deltavágány azonban gépfordítás céljából megmaradt, de harmadik ágában csak egy rövid kihúzóvágány található.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.