A ČD 749 039-4 Turnov állomáson
A délután ráment, hogy fölvonatozzak a 843-as motorkocsival Hradec Kralovéból Liberecbe. Az út Jaromeř után válik izgalmassá, amikor beérünk a hegyekbe, onnantól kezdve a háromkocsis szerelvény 60-80 km/h sebességgel folyamatosan kanyarból kanyarba csapódik, ahogy a domboldal mintázatát próbálja követni. Nyár volt, a hűs erdőket dúsan zöldellő fűvel borított mezők váltották, és sok pici állomás, amik legtöbbjén a gyorsvonat áthaladt - azokon ugyanilyen, 843-asokból kiállított, de vezérlőkocsis személyvonatok vették föl az utasokat. A 2012-es utazás alatt már előrehaladt a Najbrt néven ismert festési séma valóságba átültetése, és a fővonali mozdonyokon, gyorsvonati személykocsikon már több kísérleti festési sorozat is végighaladt (Najbrt 1., 2., 3., 4.), mégis sikerült még jópár járművet eredeti ČD fényezésében megörökítenem, a mellékvonalakon komplett szerelvényeket is. A Najbrt-nek egyébként két fő irányzatát sikerült megfigyelnem, ez egyes sorozatoknál vegyesen is alkalmazásra kerül: a fehér homlokú és a csíkos homlokú gépeket. Majd látszódni fog ez is. Én azonban a retró festéseket sokkal jobban szeretem, így gyerekkorom zöld-fehér cseh kocsijait is. Ilyenekből áll ez a Bardotka által vontatott Prága-Tanvald gyorsvonat is, amik hétvégéken járnak nagymozdonnyal (két pár vonat összesen - a többi, és az összes munkanapi járat 854-es motorvonattal van kiállítva). Azóta a nagymozdonyos vonatokon már nem Bardotka, hanem az Isteni BB-nél gyakoribb Búvár került. Ez a 749-es a kevésbé attraktív reklámfestések egyikét viseli. Az 1992-1996 között átépített gépek gőzfűtéses 751-esekből vagy tehervonati szolgálatra beszerzett, pótsúlyozott 752-esekből épültek át villamos fűtési aggregát beszerelésével, de ma már valamennyi fűtőházban csak tartalékként szerepelnek, lerobbant dízelmozdonyok helyett ugranak csak be, gyengeségük miatt többnyire csak személyvonatozni. A fényképekből úgy tűnik, hogy a ČiČenice-Volary vonalon (Česke Budejovice térsége) még vannak szép, ČD Cargo fényezésű példányok napi tehervonati szolgálatban.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.