A ŽSSK 813 022-5 Csáca megálló és Trencsénrákó között
Csáca - Trencsénmakó | |||||
Megnyitás: | 1914. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 26 km | ||||
Építtető: | Trencsénvármegyei HÉV | ||||
Villamosítás: | - | ||||
Személyszállító vasút: | ŽSSK | ||||
A Kassa-Oderbergi vasút Zsolna - Oderberg vonalának Csáca állomásáról nyugat felé ágazott ki és vezetett a Kiszuca-patak völgyében Trencsénmakóig. A vonalat a HÉV megbízásából a KsOd kezelte szabványszerződés szerint. A 14 ezrelék legnagyobb emelkedésű (dombvidékinek minősülő) vasútvonalon ma is tisztességes személyforgalom van. Érdekesség, hogy Csáca állomáshoz a déli végén úgy csatlakozik, hogy dél felé lehet továbbhaladni róla, így igaziból a trencsénmakói vonatok egy, az állomás előtti téren ívben fekvő (villamos végállomásra emlékeztető) részről indulnak, a fővonali peronok mellé csak úgy tudnának beállni, ha kihúznának Zsolna felé, és visszajárnának a peronok mellé. | |||||
|
A cél Lengyelország déli része volt, de eközben érintettünk olyan vonalakat is a Felvidéken, amiket régen meg szerettünk volna nézni, de önálló, rövid túrához messze vannak, ide viszont tökéletesen illettek az oda-, illetve visszaútra. Az egyik ilyen a Zsolnától északra fekvő Csácától (Čadca, Szlovákia) Trencsénmakóra (Makov, Szlovákia) vezető mellékvonal, amelyen csak 813-asok (vagy akkoriban még szerencsésebb napokon 811-esek) jártak, de hangulatos, hegyek között vezető, igazi, patakvölgyi vonal volt. Télen és ősszel különösen szép a lombhullató és a fenyőfák kontrasztja. Sajnos úgy értünk Csácára, hogy a véállomáson már nem tudtuk fotózni a vonatot, inkább elindultunk a völgybe fotóhelyet keresni, mert bár reménykedtünk benne, hogy fogjuk tudni üldözni, a majdnem végig lakott területen vezető vonalnál azért nem voltunk teljesen biztosak benne.
A fenti StreetView kivágáson a csácai végállomás látható, ami az állomás zsolna felőli váltói felé kanyarodik, a fővonali peronok mellé nem lehet beállni innen, csak irányváltással. Ilyen megoldás csatlakozó mellékvonalaknál is sokfelé épült, például Kutná Horában nincs is közvetlenül elérhető peronos vágány a mellékvonal felől, hanem a váltókörzetben a mozdonyvezető egyszerűen átsétál a Bézé másik végére, majd a vonat tolatási mozgással jár be a peronokhoz.
Kutná Hora hlavní nádraží vágányhálózata
Egyenrangú vonalak között is előfordul ilyen megoldás, ahol a két irány (domborzati, vagy az egyszerűbb forgalomszervezé/váltóállítás okán) már az állomás elején kettéválik. Ilyen állomás Csehországban Stará Paka vagy a Felvidéken Tarpatak (Studeny Potok, Szlovákia).
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.