Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Az Engadinerlinie
Képek az RhB mellékvonaláról St. Moritz és Scuol-Tarasp között, változatos vonatforgalommal.
A Rhätische Bahn bergüni fűtőháza hajnalban (Bergün/Bravuogn, Graubünden, Svájc)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:10:51 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Mintha őszi színekben pompázna a hegyoldal, pedig csak az áprilisi hajnali nap játszik velünk és kápráztat el bennünket. A vörösfenyőkön még nincs lomb, a kis ágacskákon törik meg a sárgás napsugár, a súrlófénytől látszik ilyennek az erdő. Az eddigi svájci beszámolókhoz hasonlóan most is időugrással kezdünk: a tavaly száz éves Chur-Disentis/Mustér vonalat jópár albummal körüljártuk már, és elkészült az Albulabahnt bemutató galéria is. Legelső svájci utunkon azonban a Surselvalinie után nem az Albula-vonallal folytattuk, hanem az Engadin mellékvonalával. A Rajna alacsonyan és az Inn magasan fekvő völgyét összekötő Albulabahn viszont az RhB leghíresebb vonala, így a szerdai fotóink előbb szerepeltek a honlapon, mint a keddiek. Most viszont eljött az idő, hogy bergüni szállásunk elfoglalása utáni első fotózásunkra induljunk!
Az RhB Ge 4/4III 647 Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:12:25 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 647 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Werbelok Ge4/4-Swisscanto Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
Több okunk is volt, hogy ne a vadítóan kanyargó Albula-vonallal folytassuk: egyrészt, így nappali fénynél is utazhattunk rajta, így megnézhettük, mennyire esnek közel a fotóhelyek a Bahnwanderweghez, a vasút menti turistaúthoz (nagyon), másrészt tapasztalatot gyűjthettünk a svájci fotózásban, ugyanis sok fix helyünk akkor még nem volt, és a menetrend, fordák értelmezését is tanulnunk kellett még. Az Engadinban pedig annyira bizonytalanok voltunk a helyek megközelítését tekintve, hogy egyébként is garantáltak voltak a melléfogások, de legalább vonatként nem kellett másra számítanunk, mint vezérlőkocsis ingákra. Azokért pedig nem volt nagy kár.
Megérkeztünk az Engadinba - konténerszállító bölcsőkocsikat tárolnak BeverbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 08:46:29 Címkék: Bever 230 233 Teherkocsik nemmozdony Hasonló fényképek |
Bever [ejtsd: Béver] állomáson csatlakozik az Inn-völgyi vonal (az Engadin az Inn völgyének neve) az Albulabahnhoz. A keleti rámpa nem túl hosszú, a hágóalagútban található 1823 méteres tetőponttól mindössze 1710 méterig ereszkedik jelentősebb műtárgy nélkül a pálya a Val Beverben, majd egy éles jobbkanyarral délre fordul, és az Oberengadinban, az Inn felső folyását követve csaknem vízszintesen halad Celerináig. Az Albulabahn legtöbb REX vonata áthalad Beveren, átszállási lehetőség az Engadinba és a Bernina-hágó felé Samedanban biztosított.
Az RhB Ge 4/4II 630 és a Ge 3/3 215 Samedanban, a hálózat keleti központjábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:51:29 Címkék: Samedan 230 233 RhB villamos tolatómozdonyok Ge 4/4 II 630 Ge 3/3 215 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tolatómozdony napos hegyek tehervonat Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
A hely egy kicsit olyan, mint Celldömölk: fontos vasúti csomópont, karbantartóbázis, természetesen ide esik a pók is, de mégsem ez a legnagyobb (vagy, ami itt inkább számít: leghíresebb) város a közelben. Persze, a nagyon-nagyon gazdagok üdülőparadicsomának tekintett Arany háromszög
része, vannak itt is menő szállodák, sőt, itt van a repülőtér, ahol hárompercenként száll le egy business jet, de azért mégsem St. Moritz ez. Vagy éppen Pontresina, ami szerintem még menőbb, mint St. Moritz (itt is van egyfajta dezurbanizáció, de legalábbis egy nagyon durva szecessziós szállodasor örökpanorámával).
A nagymozdonyos ingavonat Pontresinából jön és az Engadinba tart. Épp a St. Moritzból Churba tartó RegioExpress vonatot várja, amiről közös peronos átszállást biztosítanak. Előtte az RhB két Stammnetz villamos tolatómozdonyának egyike, valószínűleg a közeli Cho d'Punt teherpályaudvarról hozott pár kocsit. Samedan nevét [Zámédánnak] ejtjük, a hangsúly az é
betűn van.
Régi vezérlőkocsis szerelvény a samedani tárolóvágányon, a háttérben a Bernina-masszívummalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:56:06 Címkék: Samedan 230 233 Személykocsik Svájc RhB vezérlökocsi Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Ezek a vezérlőkocsik a Ge 4/4I-esekkel és a fővonali ABe 4/4 501-504 motorkocsikkal tudnak együttműködni. Mivel 2011 áprilisában az volt a terv, hogy a Ge 4/4I-eseket teljesen leállítják, sokmindent már nem tervezhettek ezzel a szerelvénnyel, az esetleges nosztalgián kívül (a motorkocsival jól mutatna, és bár állandó résztvevője volt az Engadinerlinie forgalmának, idén sem tervezik bevetni a százéves évfordulón). Azóta kettőt is fordult a világ: a Ge 4/4I-est még 2012 decemberében is ingával és a 1723-as vezérlőkocsival fotózgattuk Bergün és Preda között a hágóúton kialakított szánkópálya felvonójaként üzemelve (ez annyira svájci, hogy na). A képen látható 1721-es vezérlőkocsi és a társa, a 1722-es viszont jelentős átalakításon esett át: bár magaspadlós maradt, az orrát átszabták az Engadinban közlekedő Stadler NEVA (Neue Vereina) vezérlőkocsik mintájára és már Ge 4/4II-essel ingázott a Klosters - Davos közötti sportvonaton (ami egy fordulóban négyszer vált irányt, kell tehát a távvezérlés).
A bordó épület a samedani fűtőház modern épülete. A nagy havas hegy a Piz Bernina, előtte az erdős domboldal a Staz, annak tövében vezet a Berninabahn, ami a hegyet megkerülve a Bernina-hágó felé tart. Ennek Pontresina állomásáig vezet egy váltóárammal villamosított összekötővonal, azon közlekednek az Engadinerlinie személyvonatai, mivel a viszonylatuk Pontresina - Scuol-Tarasp. St. Moritzba átszállással az Albulabahn-vonatokra, illetve néhány közvetlen(ebb) vonattal lehet eljutni. A kis sárga kocsik a Berninabahn nosztalgiajárművei, amik a pontresinai színbe már nem fértek be tárolásra. Az egyébként már csak a samedani fűtőház kirendeltségeként működik.
Karika pózol a Tmf 2/2 86 pályaszámú, úgynevezett traktorral Samedan állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:57:42 Címkék: Samedan 230 233 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Kissé boldogok voltunk, hogy ott lehettünk, ezen a túrán először. A jövő héten már sokadjára megyünk, de még mindig nem tudtunk hozzászokni. Nem, ehhez nem lehet!
A Hotel Bernina épülete SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 08:57:13 Címkék: Samedan 230 233 Svájc Hasonló fényképek |
Az állomás éppen átépítés alatt állt, azóta elkészültek. Volt peronfelújítás, vágánycsere, de ami a legfontosabb, építettek egy meredek aluljárót a vonatnak, ezzel kiváltva egy forgalmas sorompót a St. Moritz felé vezető vonalon.
Az RhB Ge 6/6II 702 SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 09:07:55 Címkék: Samedan 230 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tehervonat kétszekciós mozdony Welterbe Albula-Bernina BoBoBo Hasonló fényképek |
Az Albulabahn tehervonatai Landquart és Pontresina között közlekednek, Samedanba az átrakóba és a Berninabahn vonataihoz hoznak kocsikat. Az aláverőgép is a kirándulóvonalra tart. Logikusnak tűnhet, hogy a Vereinaalagúton át küldjék a tehervonatokat, de az Engadinban csak helyi teherek járnak, Klosters és Landquart közé egyszerűen nem férne be több vonat, az Albula viszont, különösen most, hogy bővítik a térközöket, még többet is elbír. A magasságkülönbséget úgyis le kell győzni. Éjszaka azonban van egy tehervonat Poschiavóból Landquartba a Vereinán át.
Az RhB Ge 6/6II 702 címere és gyári táblájaFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 09:15:09 Címkék: Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony kétszekciós mozdony BoBoBo Hasonló fényképek |
Komolyan közreműködtek cégek: Maschienenfabrik Oerlikon, Schweizerische Maschinen- und Lokomotivefabrik Winterthur, Brown Bover & Cie. Ezek aztán nevek!
Az RhB Ge 6/6II 701 Lavin és Sagliains között az Unterengadinban (érkezés Lavin felől)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 10:17:56 Címkék: Val-Lavinuoz-Viadukt Lavin Sagliains 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony kétszekciós mozdony BoBoBo Hasonló fényképek |
Ez a fotó jól jellemezte a kezdeti formánkat, szükség volt tehát az akklimatizációra a netről és könyvekből alaposan megismert és triviális tehervonati menetrenddel megáldott Surselvalinie után. Itt a Google Maps alapján tervezett fotózás szokásos buktatója látszik: azt gondoltuk, az út itt még magasabban vezet, ahonnan jól be lehet telézni a szép ívben vezető viaduktra. Csak a magasságban meg a fa méretében tévedtünk. Ja, meg a tehervonat hosszában. Az ellentétes irányba persze jó lett volna a fotó az új, vasbeton felüljáróval és a gyönyörű völggyel - ebből a szempontból mázli, hogy csak gépmenet jött.*
A Bever és Zernez között szakaszon gyakorlatilag nincs rakodás, az éjszakai teher is csak áthalad, néha terelt tehervonatok vetődnek arra, illetve kora reggel Samedanból megy egy tehervonat, egy Ge 6/6II-es levisz egy nagy adag teherkocsit Scuol-Taraspba, ahol kombinált árufuvarozási terminál üzemel (és használják is rendesen, mivel belföldön egyszerűbb vonatoztatni az árut, mint átkocsikáztatni a hágókon - már amikor nincsenek zárva). Scuoli lerakodása után a mozdony csaknem mindig gépementben (legalábbis én még sosem láttam máshogy) elgurul a Vereina szája előtt és fölmegy az Unterengadin végéig, egészen Zernez állomásig. Innen majd egy tehervonattal tér vissza a Vereina-alagút deltavágányán keresztül Landquartba. Mi úgy terveztük az utunkat, hogy ezt is legyen esélyünk elkapni (lehet fogadni, hogy sikerült-e).
*A hosszabb leírások okát az új Mesefolyam nézetben keressétek: ebben elég végiggörgetni egy oldalt, és végig tudod nézni az összes képet a Címkefolyamhoz hasonlóan. Itt lehetőséged van csak a válogatott képeket végignézni, és hogy ne maradjon ki semmi a képekhez tartozó leírásból, a mese részt a kiválasztott képek alá sűrítem. Emiatt viszont néha előfordulhat olyan szövegrész is, mint itt a viaduktra utalás, ami csak a bénább képet megnézve válik teljesen érthetővé. Tégy egy próbát az új nézettel!
Az RhB Ge 6/6II 701 Lavin és Sagliains között az Unterengadinban (távozás Sagliaigns felé)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 10:18:05 Címkék: Val-Lavinuoz-Viadukt Lavin Sagliains 233 Ge 6/6 II Ge 6/6 II 701 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony gépmenet napos nyílt vonal táj hegyek híd árnyékos hegyi vasút kétszekciós mozdony BoBoBo Hasonló fényképek |
Ez a fotó jól jellemezte a kezdeti formánkat, szükség volt tehát az akklimatizációra a netről és könyvekből alaposan megismert és triviális tehervonati menetrenddel megáldott Surselvalinie után. Itt a Google Maps alapján tervezett fotózás szokásos buktatója látszik: azt gondoltuk, az út itt még magasabban vezet, ahonnan jól be lehet telézni a szép ívben vezető viaduktra. Csak a magasságban meg a fa méretében tévedtünk. Ja, meg a tehervonat hosszában. Az ellentétes irányba persze jó lett volna a fotó az új, vasbeton felüljáróval és a gyönyörű völggyel - ebből a szempontból mázli, hogy csak gépmenet jött.*
A Bever és Zernez között szakaszon gyakorlatilag nincs rakodás, az éjszakai teher is csak áthalad, néha terelt tehervonatok vetődnek arra, illetve kora reggel Samedanból megy egy tehervonat, egy Ge 6/6II-es levisz egy nagy adag teherkocsit Scuol-Taraspba, ahol kombinált árufuvarozási terminál üzemel (és használják is rendesen, mivel belföldön egyszerűbb vonatoztatni az árut, mint átkocsikáztatni a hágókon - már amikor nincsenek zárva). Scuoli lerakodása után a mozdony csaknem mindig gépementben (legalábbis én még sosem láttam máshogy) elgurul a Vereina szája előtt és fölmegy az Unterengadin végéig, egészen Zernez állomásig. Innen majd egy tehervonattal tér vissza a Vereina-alagút deltavágányán keresztül Landquartba. Mi úgy terveztük az utunkat, hogy ezt is legyen esélyünk elkapni (lehet fogadni, hogy sikerült-e).
*A hosszabb leírások okát az új Mesefolyam nézetben keressétek: ebben elég végiggörgetni egy oldalt, és végig tudod nézni az összes képet a Címkefolyamhoz hasonlóan. Itt lehetőséged van csak a válogatott képeket végignézni, és hogy ne maradjon ki semmi a képekhez tartozó leírásból, a mese részt a kiválasztott képek alá sűrítem. Emiatt viszont néha előfordulhat olyan szövegrész is, mint itt a viaduktra utalás, ami csak a bénább képet megnézve válik teljesen érthetővé. Tégy egy próbát az új nézettel!
Katonai adó jól elrejtve a hegyek közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 10:19:02 Címkék: Svájc Hasonló fényképek |
Lavin állomás és az 1754-es pályaszámú NEVA (NEue VEreina) vezérlőkocsiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 10:49:30 Címkék: Lavin 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
A felvételi épület az engadini stílusú vonali típusterv szerinti, itt szakítottak a fa építészettel. A kis raktárt is tartalmazó típusterv szerint épült Susch [Suscs] állomásé POLA modellben be is szerezhető H0 építési nagyságban. Jobb oldalt a lavini temetői kápolna látható.
Tehervonat indul Landquartba ZernezbőlFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 11:17:14 Címkék: Praschitsch-Tunnel Inn-Brücke Susch Zernez 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tehervonat kétszekciós mozdony BoBoBo Hasonló fényképek |
Aki úgy tippelt, hogy nem tudjuk lefotózni majd a Zernez-Landquart tehervonatot, az jól tippelt. Természetesen érkezésünk után, mivel készen volt a tolatással, operatívan indították is. Azért nem kellett csüggednünk, Zernez gyönyörű helyen fekszik: északra az Unterengadin szélesnek tűnő, de gyéren lakott, vadregényes völgye, délen a második Inn-szurdok a viaduktokkal és alagutakkal, Zernez medencéje körül pedig havas hegycsúcsok és hágók: a Davosba vezető Flüelapass természetesen áprilisban még zárva, csak a Vereina-alagút autószállító vonataival lehet odajutni, de Olaszország felé az Ofenpass nyitva van. Azon a hágón át vasutat is terveztek építeni, így Zernez állomása eleve elágazóállomásnak épült, többszintes felvételi épülettel, fűtőházzal.
A nagyobbacska, tipikusan svájci kisváros építészetileg is érdekes, a nagyon régi bátran keveredik az újjal, a festett falak, a folyamatosan csobogó artézi kút, a napóra bőven megfér a látszóbeton parkolóházzal.
Városnézés és egy kis bosszankodás után átsétáltunk a városka déli végére, ahol egy széles mezőn vonalkifejtésként patkó alakba fejtették a vasutat. Itt lehet a legnyitottabb helyen fényképezni az Unterengadinban, ezt találtuk mint nagyjából biztosan működő fotóhelyet. Akkor persze még nem tudtuk, hogy a következő napon az Albulabahnon micsoda tehervonatfesztiválban lesz részünk!
A Schloss Wildenberg kastély ZernezbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 11:17:04 Címkék: Zernez 233 Svájc Hasonló fényképek |
Artézi forrás ZernezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 11:25:59 Címkék: Zernez 233 Svájc Hasonló fényképek |
Parkolóház ZernezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 11:22:46 Címkék: Zernez 233 Svájc Hasonló fényképek |
Zernez házaiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 11:17:24 Címkék: Zernez 233 Svájc Hasonló fényképek |
A Ge 4/4II 625 Carolina forgalmi kitérő és Zernez állomás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 11:43:08 Címkék: Spöl-Brücke Röven-Tunnel Zernez Carolina 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
A 1754-es vezérlőkocsi ZerneznélFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 11:48:32 Címkék: Spöl-Brücke Röven-Tunnel Zernez Carolina 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
Trágyaszórás ZerneznélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 12:05:40 Címkék: Svájc Hasonló fényképek |
A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.
Az RhB 1753-as pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Zernez és Carolina között az UnterengadinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 12:08:54 Címkék: Spöl-Brücke Röven-Tunnel Zernez Carolina 233 NEVA BDt 1753 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi napos hegyek magaslatról templom falu táj nyílt vonal Hasonló fényképek |
A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.
Az RhB 1753-as pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Zernez és Carolina között az UnterengadinbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 12:14:04 Címkék: Spöl-Brücke Röven-Tunnel Zernez Carolina 233 NEVA BDt 1753 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi magaslatról hegyek templom táj nyílt vonal Hasonló fényképek |
A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.
TÜZÉP-rakodó Zernez mellett, mellette a bejárati jelzőFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 12:17:28 Címkék: Spöl-Brücke Zernez Carolina 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
A jelző a klasszikus közép-európai rendszer szerint működik: a főjelző részen egy vagy két zöld fény jelenhet meg, ezek sebességjelzések, az előjelző pedig két vízszintes sárga fénnyel megálljra, két ferde zöld fénnyel szabadra, két vízszintes sárga és alattuk egy zöld fénnyel csökkentett sebességre ad előjelzést.
Az RhB ABe 8/12 3504 pályaszámú Allegra motorvonata egy EngadinStar járattal Zernez állomáson, a háttérben egy alacsonyan fekvő Inn-híddalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 12:27:53 Címkék: Inn-Brücke Susch Zernez 233 Allegra ABe 8/12 3504 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút vegyesvonat motorvonat napos híd hegyek panorámakocsi motorkocsi tehervonat jelzö Hasonló fényképek |
Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.
Az RhB ABe 8/12 3504 pályaszámú Allegra motorvonata egy EngadinStar járattal Zernez állomáson, amit éppen átépítettek akkortájtFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 12:35:42 Címkék: Zernez 233 Allegra ABe 8/12 3504 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút motorvonat vegyesvonat napos állomás raktár motorkocsi Hasonló fényképek |
Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.
Az RhB igen részletes, forgalmi kitérőket és térközjelzőket is tartalmazó vonalhálózati térképe (a zernezi átépítés tájékoztató plakátjáról fotózva)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 12:43:37 Címkék: Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.
Az RhB Ge 4/4II 622 |
Sokat beszéltünk már Sagliainsról. Ez egy nagyon modern kinézetű állomás a lavinafogó galériában vezető autófelhajtóval, a háromvágányos bázisalagút-portállal és a böszmenagy autószállító szerelvényekkel. Ezek itteni végén mindig egy Ge 4/4III-as, a selfrangai végén pedig egy csöpp kis vezérlőkocsi áll. Az állomás félúton épült az eredeti Engadin-vonal Susch és Lavin állomásai között. Mindhárom állomáson van kereszt: először a Scuol-Pontresina vonat keresztez a Disentis-Scuol vonattal Sagliaignsban. Ekkor már Suschba megérkezett a Pontresina-Scuol vonat és vár kb. négy percet. Ezután a Disentis-Scuol és a Scuol-Disentis vonatok kereszteznek Lavinban, majd kb. harminc másodperccel később a Scuol-Pontresina vonat is keresztez a rá váró Pontresina-Scuol vonattal. Végül Sagliainsban a Pontresina-Scuol és a Scuol-Disentis vonatok kereszteznek (ez látható Karcsi fotóján). Így az Engadin Sagliains és Scuol-Tarasp közötti szakaszán 10 perc különbséggel két vonat is közlekedik mindkét irányba, és a négyből három mozdonnyal előre (egyelőre, mert a klostersba csatolva szétváló motorvonatok terve szerint ez meg fog változni kb. 2018-tól). Amikor ez a REX behalad az alagútba, éppen kibukkan majd onnan egy autószállító. Egy következő autószállítóval pont az alagút közepén található kétvágányú részen fog találkozni, ahol a fél órával később induló autószállítók pedig majd egymással. Érdemes megnézni a grafikus menetrendet (menetrendábrát) , gyönyörűen ki van sakkozva!
Régi áramátalakító épület ArdezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 13:17:27 Címkék: Ardez 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Az Engadinerlinie kezdettől fogva villamosított vonalként épült ki, ráadásul először a graubündeni vonalak között váltófeszültséget alkalmaztak. A számítások azt mutatták, hogy a korábban alkalmazott alagút-keresztmetszetekkel a 11 kV feszültség lesz ideális, a frekvencia 16 2/3 Hz lett. Az energiát a brusiói erőmű termelte, ahonnan távvezetéken hozták át az Engadinba a Bernina-hágón.
Az RhB Ge 4/4II 627 érkezik Ardez állomásraFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 14:06:47 Címkék: Ardez 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
A Disentisből érkező REX végén ott fityeg az elmaradhatatlan teherkocsi. Ardez az Unterengadin legismertebb fotóhelye, mi is fölmásztunk a vonat fölött látható sárga házhoz.
ArdezFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 13:16:56 Címkék: Svájc Hasonló fényképek |
Ardez egészen lenyűgöző és nagyon tipikus svájci hegyi faluja vastag falú házakkal, sok fával, kacskaringós utcákkal és artézi kúttal, Sgraffito-technikával díszített falakkal. Ráadásul a magasan az Inn fölött épült falu adja a hátteret az Unterengadin legismertebb fotóhelyének. A faluban 70%-os többségben rétorománok élnek.
ArdezFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 13:23:59 Címkék: Ardez 233 Svájc Hasonló fényképek |
Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija ArdezbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 13:42:16 Címkék: Ardez 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
A Chasté nevű romegyüttesben bronzkori település nyomait is megtalálták, az öregtorony a középkorból származik.
Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija ArdezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 13:47:31 Címkék: Ardez 233 NEVA BDt 1754 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi napos magaslatról falu virág tavasz Hasonló fényképek |
A Chasté nevű romegyüttesben bronzkori település nyomait is megtalálták, az öregtorony a középkorból származik.
Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija ArdezbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 13:42:29 Címkék: Val-Pravust-Viadukt Ardez Guarda 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
A kép jobb szélén a távvezeték alatt látható szakadékban zubog az Inn, több, mint ötven méterrel a falu alatt. A vasút Suschtól mindössze 3 métert esett 10,5 km-en, miközben Susch és Zernez között, ahol az Inn szelíd arcát mutatja, a vasút több, mint tízszer annyit ereszkedve sem tudja a folyóval a lépést tartani (ott a távolság 6,5 km). A vonalat Scuol-Tarasptól tovább tervezték vezetni egészen az ÖBB Arlbergbahn Landeck-Zams állomásáig, elképesztően sokat kellett volna még ereszkednie a vonalnak. Erre a vonalvezetésre a falvak kiszolgálásán túl geológiai okokból is szükség volt, az Inn fölötti sziklás magaspart rendkívül instabil, két szakaszon két kilométeres alagúttal lehetett csak megoldani a vasúti mellékvonal biztonságos megépítését (összehasonlításképp az Albulatunnel 5865 méter).
Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal ArdezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 13:52:17 Címkék: Ardez 233 Ge 4/4 II Ge 4/4 II 617 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony napos állomás magaslatról felvételi épület vegyesvonat templom Hasonló fényképek |
A kép jobb szélén a távvezeték alatt látható szakadékban zubog az Inn, több, mint ötven méterrel a falu alatt. A vasút Suschtól mindössze 3 métert esett 10,5 km-en, miközben Susch és Zernez között, ahol az Inn szelíd arcát mutatja, a vasút több, mint tízszer annyit ereszkedve sem tudja a folyóval a lépést tartani (ott a távolság 6,5 km). A vonalat Scuol-Tarasptól tovább tervezték vezetni egészen az ÖBB Arlbergbahn Landeck-Zams állomásáig, elképesztően sokat kellett volna még ereszkednie a vonalnak. Erre a vonalvezetésre a falvak kiszolgálásán túl geológiai okokból is szükség volt, az Inn fölötti sziklás magaspart rendkívül instabil, két szakaszon két kilométeres alagúttal lehetett csak megoldani a vasúti mellékvonal biztonságos megépítését (összehasonlításképp az Albulatunnel 5865 méter).
Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal ArdezbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 13:48:11 Címkék: Val-Pravust-Viadukt Ardez Guarda 233 Ge 4/4 II Ge 4/4 II 617 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Werbelok villanymozdony napos nyílt vonal táj falu templom hegyek vár sziklák ge44-repower Hasonló fényképek |
Az előző, pontresinai vonat után tíz perccel jövő disentisi vonatot én lentről szerettem volna lefotózni. A falun keresztül nem értem volna körbe, egy órát viszont nem értünk rá várni, így a sziklafalon kellett fenéken lecsúsznom. Itt lent van egy kisebb bevágás, ami magaslatot kínál a belső íven a fotózáshoz.
Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal ArdezbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 13:53:17 Címkék: Ardez 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
Egy mi autónk
Ardezben.
Az RhB Ge 4/4II 624 ArdezbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:11:15 Címkék: Ardez 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:24:04 Címkék: Scuol-Tarasp 233 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Az eredetileg átmenőállomásnak épület Scuolt nemrég átépítették, perontetőt és két csonkavágányt kapott (a rakodóhoz és a pontresinai ingáknak). Ezen kívül egy közepesen nagy közúti átrakóterminál is működik itt.
Az RhB BDt 1753-as vezérlőkocsija Scuol-Tarasp állomásonFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 14:39:05 Címkék: Scuol-Tarasp 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
Az RhB BDt 1753-as vezérlőkocsija Scuol-Tarasp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:33:57 Címkék: Nairs-Viadukt Scuol-Tarasp Ftan-Baraigla 233 NEVA BDt 1753 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi napos Hasonló fényképek |
Az eredetileg átmenőállomásnak épület Scuolt nemrég átépítették, perontetőt és két csonkavágányt kapott (a rakodóhoz és a pontresinai ingáknak). Ezen kívül egy közepesen nagy közúti átrakóterminál is működik itt.
Az RhB Ge 4/4II 627 Scuol-Tarasp és Ftan-Baraigla közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:39:50 Címkék: Nairs-Viadukt Scuol-Tarasp Ftan-Baraigla 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:44:17 Címkék: Scuol-Tarasp 233 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomásonFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 14:50:40 Címkék: Scuol-Tarasp 233 RhB dízel tolatómozdonyok Tm 2/2 111 dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút napos álló formátum hegyek Hasonló fényképek |
Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomásonFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 14:51:13 Címkék: Scuol-Tarasp 233 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:47:25 Címkék: Scuol-Tarasp 233 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Scuol-Tarasp hatalmas, de tájba illő felvételi épületeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 14:50:08 Címkék: Scuol-Tarasp 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Scuol faluFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 15:04:22 Címkék: Scuol-Tarasp 233 Svájc Hasonló fényképek |
Buszok ndulnak Scuolból Ausztria felé és a környékbeli tanyavilágba, természetesen ütemesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 15:28:40 Címkék: Scuol-Tarasp 233 Svájc busz Hasonló fényképek |
Binari=vágány rétorománulFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 15:30:19 Címkék: Scuol-Tarasp 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Az RhB Ge 4/4II 625 Scuol-Taraspban az ingavonatok csonkavágányánFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 15:35:02 Címkék: Scuol-Tarasp 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
Ez a megoldás itt egyedülálló az RhB svájci hálózatán (Olaszországban, Tiranóban csak csonkavágányok vannak, igazi fejpályaudvar sok tolatással!)
Az RhB Ge 4/4II 616 a valódi EngadinStar gyorsvonattal Beverbe érkezikFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 16:46:42 Címkék: Bever 230 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony ge44-siemens Hasonló fényképek |
A háttérben a havas, vakítóan fehér Bernina-masszívum. Nem véletlen, hogy miközben az Albulán vagy az Engadinban az árnyékot hajkurásztuk, pólóban jártunk, vágyakoztunk a rövidnadrágunkra és néha megörültünk, ha egy megmaradt hófoltba vagy egy hűs patak vizébe tehettük a langymeleg sörösdobozokat, addig a Berninabahnon a polárpulcsi és a télikabát extra béléssel volt az alapöltözékünk. A táskánk maradék tartalmára tulajdonképpen nem is volt szükség.
Az RhB Ge 4/4III 642 |
A Val Bever az egész RhB egyik legcsodálatosabb része.
Egy autómentes, kis völgy, nagyszerű fenyőerdővel, sétautakkal, legelőkkel és remek hegycsúcsokkal. Nagy a forgalom is: ez itt az Albulabahn önálló szakasza a nagyalagút és az engadini vonal csatlakozása előtt. A képek beleillettek volna az Albulabahn albumába is, de az úgy túl hosszú, ez pedig túl rövid lett volna. Ezért, mivel tulajdonképpen az Engadinhoz tartozik, inkább ide tettük be ezeket a fotókat, így ez az album színesebb is lett. Az egyedüli kivétel a beveri napfelkeltét ábrázoló képünk.
Kikericsek a Val BeverbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 17:02:42 Címkék: Bever Spinas 230 Svájc Hasonló fényképek |
Az RhB Ge 6/6II 706 egy tehervonattal a Val BeverbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 17:25:12 Címkék: Bever Spinas 230 Ge 6/6 II Ge 6/6 II 706 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tehervonat napos nyílt vonal hegyek táj teleobjektív templom virág tavasz kétszekciós mozdony Welterbe Albula-Bernina BoBoBo jelzö Hasonló fényképek |
A Val Bever az egész RhB egyik legcsodálatosabb része.
Egy autómentes, kis völgy, nagyszerű fenyőerdővel, sétautakkal, legelőkkel és remek hegycsúcsokkal. Nagy a forgalom is: ez itt az Albulabahn önálló szakasza a nagyalagút és az engadini vonal csatlakozása előtt. A képek beleillettek volna az Albulabahn albumába is, de az úgy túl hosszú, ez pedig túl rövid lett volna. Ezért, mivel tulajdonképpen az Engadinhoz tartozik, inkább ide tettük be ezeket a fotókat, így ez az album színesebb is lett. Az egyedüli kivétel a beveri napfelkeltét ábrázoló képünk.
NEVA-ingavonat Bever és Samedan között az OberengadinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 17:38:08 Címkék: Samedan Bever 230 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
Az RhB Ge 6/6II 701 Bever és Samedan között egy tehervonatot húzva az OberengadinbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:06:43 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 6/6 II Ge 6/6 II 701 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tehervonat napos nyílt vonal magaslatról hegyek kétszekciós mozdony Welterbe Albula-Bernina BoBoBo Hasonló fényképek |
Az RhB Ge 6/6II 701 Bever és Samedan között egy tehervonatot húzva az OberengadinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:01:34 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony kétszekciós mozdony Welterbe Albula-Bernina BoBoBo Hasonló fényképek |
A Ge 4/4II 630 Samedan és Bever közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:14:50 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 4/4 II Ge 4/4 II 630 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony napos ellenfény nyílt vonal magaslatról táj hegyek Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
A Ge 4/4III 650 Samedan és Bever közöttFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:24:06 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 650 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Werbelok villanymozdony vegyesvonat hegyek havas tavasz nyílt vonal táj magaslatról napos legjobb Ge4/4-Unesco-Welterbe Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
A Ge 4/4III 650 Samedan és Bever közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:18:50 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 650 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Werbelok villanymozdony vegyesvonat nyílt vonal hegyek táj magaslatról Ge4/4-Unesco-Welterbe Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:40:03 Címkék: Samedan 230 233 RhB villamos tolatómozdonyok RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tolatómozdony Hasonló fényképek |
A Ge 6/6II 705 SamedanbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:45:38 Címkék: Samedan 230 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tehervonat kétszekciós mozdony Welterbe Albula-Bernina BoBoBo Hasonló fényképek |
Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:41:11 Címkék: Samedan 230 233 RhB villamos tolatómozdonyok Ge 3/3 215 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tolatómozdony felhos vegyesvonat Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról SamedanbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:46:33 Címkék: Samedan 230 233 RhB villamos tolatómozdonyok RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony tolatómozdony Hasonló fényképek |
Aláverőgép SamedanbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:47:07 Címkék: Samedan 230 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
Aláverőgép SamedanbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 18:47:23 Címkék: Samedan 230 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
A Ge 6/6II 705 és a Ge 4/4III 641 SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:42:43 Címkék: Samedan 230 233 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 641 Ge 6/6 705 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Ge4/4-Coop Werbelok Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
Fölvonult a PFT BergünbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 22:16:56 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
Az Albulabahn a világörökség része - de azért a kötelező kajaautomata ott vanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 19:51:04 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB UNESCO Welterbe Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Fölvonult a PFT BergünbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 22:01:31 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
Fölvonult a PFT BergünbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 22:01:46 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
Fölvonult a PFT BergünbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 22:16:23 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút nemmozdony Hasonló fényképek |
A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 21:53:02 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 RhB dízel tolatómozdonyok Tm 2/2 116 dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút éjszakai futoház PFT Hasonló fényképek |
A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 22:04:09 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 RhB dízel tolatómozdonyok dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút Hasonló fényképek |
Aláverőgép Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 22:05:20 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút éjszakai nemmozdony Hasonló fényképek |
Aláverőgép vált teret Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 22:05:41 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn PFT kisvasút bemozdult éjszakai nemmozdony Hasonló fényképek |
A Tm 2/2 116 pályaszámú Schöma traktor Bergün/Bravuogn állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 22:10:37 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 RhB dízel tolatómozdonyok Tm 2/2 116 dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút éjszakai PFT Hasonló fényképek |
Gyorsvonat BergünbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 22:16:31 Címkék: Bergün/Bravuogn Bergün 230 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
A Ge 4/4II 624 SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:22 09:07:33 Címkék: Samedan 230 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
A BDt 1753 SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:22 09:08:08 Címkék: Samedan 230 233 NEVA RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony vezérlökocsi Hasonló fényképek |
Ez nem az a BDt! A kis szem a kalauz nélküli vonatra utal.
A Ge 4/4III 641 SamedanbanFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:22 09:14:41 Címkék: Samedan 230 233 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 641 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Ge4/4-Coop napos Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
GEX SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:22 09:09:46 Címkék: Samedan 230 233 Személykocsik Svájc nemmozdony Hasonló fényképek |
A Glacier-Express miatt túl hosszú vonatnak kell a második áramszedő - ilyenkor a fővezetéket a poggyászkocsiban megszakítják és ő külön transzformátorról táplálja a vonat hátsó részét.
GEX SamedanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:22 09:10:07 Címkék: Samedan 230 233 Személykocsik Svájc RhB Rhätische Bahn Glacier-Express panorámakocsi nemmozdony Hasonló fényképek |
A Tmf 2/2 89 pályaszámú traktor a samedani fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:22 09:03:55 Címkék: Samedan 230 233 RhB dízel tolatómozdonyok Tmf 2/2 89 dízelmozdony tolatómozdony RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút napos futoház PFT Hasonló fényképek |
Köszönöm a figyelmed!
Kimaradt jelenetek rovatunk: a lavini viadukton kicsit belecsúszott a fákba a hangtalanul suhanó mozdonyvonatFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 10:23:05 Címkék: Val-Lavinuoz-Viadukt Lavin Sagliains 233 Ge 6/6 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony kétszekciós mozdony BoBoBo Hasonló fényképek |
A Ge 4/4II 630 Samedan és Bever közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 18:14:57 Címkék: Samedan Bever 230 233 Ge 4/4 II RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Hasonló fényképek |
A Ge 4/4III 651 BeverbenFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:22 08:45:45 Címkék: Bever 230 233 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 651 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Werbelok Ge4/4-Glacier on Tour Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
Lavin állomásFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 10:44:49 Címkék: Lavin 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony Hasonló fényképek |
Ardez állomásFotó: Lászlófi Károly Készítés ideje: 2010:04:19 14:03:46 Címkék: Ardez 233 Svájc Svájc RhB Rhätische Bahn nemmozdony jelzö felszállásjelzö Hasonló fényképek |
A Ge 4/4III 651 Celerina/Schlarigna állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:04:19 19:04:24 Címkék: Celerina/Schlarigna Celerina 230 Ge 4/4 III Ge 4/4 III 651 RhB Rhätische Bahn Svájc kisvasút villanymozdony Werbelok Ge4/4-Glacier on Tour Welterbe Albula-Bernina Hasonló fényképek |
A St. Moritz-i állomás helyének kitalálásáig ez volt az Albulabahn végállomása.
Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!
Hasonló képek:
Helyszínek:
Mozdonysorozatok:
Ge 4/4 III Ge 4/4 II BDt Ge 6/6 II Tm 2/2 630 Ge 3/3 ABe 8/12 651 Ge 6/6 Tmf 2/2
Régi és új albumok:
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!