A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Alcsúti arborétum között
A kisvasutat övező politikai hisztériával nem tudok egyet érteni. 600 millió, igen, de eközben a Transbörzsönyi Kisvasútra elment 1200 millió, aminek a szobi része MÉH-telepre való szemétként lett megépítve, könyökös, rövid hevederes pályaként, gagyi járművekkel. Szerintem az is hasznos volt, kell a Börzsönybe a feltáró kisvasút, de szigorú számadás szerint sokkal kevésbé éri meg, mint Felcsút. Felcsút az év minden napján jár, eddigi tapasztalataim szerint 5-50 közötti utas van rajta vonatonként, miközben a TBEV-n ennyien föl sem férnek a vonatra, csak késő tavasztól kora őszig, csak hétvégén jár. Ha a Transzbörzsöny ellen nem tűntetett valaki, akkor Felcsút ellen sincs joga szerintem.
Eközben épültek más kisvasutak is, mint a Lajosháza-Szalajkaház, szintén EU pénzből, századannyi utasnak, mint Felcsút, vagy a Csömödér-Lenti összekötés, ami igaziból a teherforgalmat szolgálja, és emellé hozott eszméletlen plusz vonatkilométert. Az tehát egy igazi siker. Szóval nehéz a vonalakról önmagukban nyilatkozni, az abszulútumok pedig ez esetben sem ülnek.
Amit én fontosnak tartanék, az a Hegyközi Kisvasút újjáépítése, de általában is a nagy turistacélpontoknak meg kell adni a kötöttpályás kapcsolatot. Ahol tanítok, a Karinthy Frigyes Gimnázium Csibetábora minden évben Sátoraljaújhelyen van, és még egyszer sem sikerült eljutnunk Széphalomra a Magyar Nyelv Múzeumába - merthogy a Volán kiröhög, mikor megmondjuk, hogy 350 diák+28 tanár+15 további ember menne reggel 10 és 11 között 10 km-t a busszal. Azt mondják, menjünk óránként hatvanan - de ezzel szétverik a tábor programját, nem lehet megcsinálni. Vasúton ez nem akadály.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.