Az UZ D1 768-1 Bilin és Tiszaborkút között
A legutóbb, mikor itt jártam , szintén a trains.hu fotóbusszal jöttünk, de akkor előtte bejártuk az Uzsoki-hágó magyar oldalát és fotóztunk a Bereszászi Kisvasúton, valamint a Királyháza-Aknaszlatina vonalon (sőt, egy rövid nézelődés a polgári Ikarus találkozón is belefért). Ezúttal az útba esett két vonaton kívül nem álltunk meg Kárpátalján, hanem rögtön a hegyek közé, a Sziget - Rahó - határszéli Vasútra indultunk, hogy még egy esti vonatot fotózzunk a Kárpátok itteni oldalán a Tatár-hágón.
Talán nem sok olvasóm van képben Ukrajna vasútföldrajzával kapcsolatban, ezért röviden összefoglalom a helyzetet. A Kárpát-medencéből három vasútvonalon lehet Ukrajna fő területei felé eljutni (ez a szükségszerűség rögtön mutatja, hogy itt mennyire marhaság a trianoni határ, egyben mutatja, miért tud ilyen elzárt, világvégi hely lenni Kárpátalja). A legfontosabb útvonal a hajdani MÁV Budapest - Sátoraljaújhely - Munkács vonalának folytatásaként a Kisszolyvai-hágón át megépült vonal számít, amit a MÁV egy vágánnyal a határpont Szkatarszkéig épített ki, itt az egyvágányú Beszkid-alagúton csatlakozott a BBÖ Lavocsnén és Sztríjen át Lembergbe vezető vonalához. Időközben a Szovjetunió a Beszkidi-alagút kivételével az egészet kétvágányúsította, oda most EU-finanszírozással épül a régi, eléggé rossz állapotú alagúttal párhuzamosan új, kétvágányú hágóalagút.
A másik villamosított, de egyvágányú kapcsolat a már említett Uzsoki-hágón vezet át, ez Ungvárról indul, és ez a legészakibb átkelő, a túloldalon Szambir érintésével vezet Lembergig. Ahol a képek készültek, az pedig a harmadik kapcsolat, a Tatár-hágó, amelyik Bátyúról indul tulajdonképpen, és először végigvezet az Alföld határán egész Kárpátalján, érintve Beregszászt, Nagyszőlőst, Husztot, majd a vasút átlép Romániába, ahol érinti Máramarosszigetet, Visóvölgynél ismét Ukrajnába kerül, ahol Barabás - Rahó - Tiszaborkút - Kőrösmező útvonalon át eléri a hágót, és szintén az osztrák pályához csatlakozik Voroktán át Kolomijába és Ivano-Frankivszkba. A kétszeri határátlépés miatt átmenőforgalom nincs rajta, a vonatok délen egy rövid kiágazással Aknaszlatinára közlekednek, északon pedig Rahótól a hágón át Lemberg és Kolomija felé. A románok Visóvölgyből Dés felé új vasútvonalat építettek, részben fölhasználva az Alsóvisón át Borsára vezető mellékvonalat, ezen a mai napig van valamekkora forgalom, főleg Sulzerekkel távolsági személy- és tehervonatok formájában. Hajdan Taracköz és Rahó felől is volt Szigetre piacnapokon széles vonat D1-essel, de ma már ilyesmi a menetrendekben sem szerepel. Pedig Brutzerék még román, gőzvontatású vegyesvonat mellett fotózták Visóvölgyben !
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.