A CFR Calatori 641 363-2 Kissebes és Sebesvár között
A nagyváradi, ipartelepeken keresztülvezető elővárosi szakasza a Kolozsvárra vezető vonalnak nem túl szép, de gyorsan megjelenik a domborzat és izgalmassá válik a táj, amely így téli hósipkával, de nyári zöldelléssel is gyönyörű. Két vágány csak szórványosan van, az Atlaszban végigkövethetők a szakaszok, de itt, Kissebestől egészen Kolozsváron át Apahidáig megépült. A legnehezebb építési körülményeket jelentő és persze legszebb szakaszon Rév és Királyhágó között, a Sebes-Kőrös (románul Crisul Repede) szurdokában természetesen csak egy vágány van, de a Szamos völgyébe átvezető hágókon már megvan a kettő, ahogy a Bánffyhunyad környéki kopár, alacsony domboldalak között is. Akinek esetleg a Szamos folyó idekeverése furcsának tűnik, azoknak elmondom, hogy először kelet felé folyik, érinti Kolozsvárt, majd északra fordul, és Dés előtt észak-nyugat felé kanyrodva indul el végre a mai, csonka Magyarország felé, és azt követi persze Zsibó felé a Szamosvölgyi Vasút nyomvonala.
Bár itt az autóból, vagy épp csak kiugorva készült néhány kép a vonalon, mindenképpen alaposabban végig szeretném fotózni, mivel a tervek szerint hamarosan elkezdik a Kolozsvár és Püspökladány közötti, 160 km/h sebességre is alkalmas, villamosított vasútvonal építését. A dízelmozdony-rajongók reménykedhetnek, hogy ez is évtizedekig eltart még, de szerintem ezt most kiemelten kezelik, és meglepetésszerűen meg fog indulni a folyamat. Időszerű is, a 40-60-80 km/h között váltakozó sebességek nem jövőbe mutatóak egy ilyen fontosságú vasútvonalon.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.