A ŽSSK 840 005-3 pályaszámú Stadler/ŽOS Vrútky gyártmányú GTW 2/6 típusú motorvonata a 170-es Zólyom - Ruttka fővonalon Ul'anka állomáson
A régi fővonal, amit még a Magyar Északi Vasút kezdett tervezni és a MÁV első fővonalának tekintünk Salgótarjánból Zólyomba vezetett, majd Garamberzencén ágazott ki a Zólyom-Érsekújvár vonalból, hogy sok kacskaringóval Körmöcbányán át Ruttkára jusson. Ma a 171-es számot viseli a Garamberzence és Stubnyafürdő közötti rész és csak mellékvonali forgalmat bonyolít le. Ennek oka, hogy a magas töltések fenntartása, bővítése nehéz, a pályasebesség alacsony, az új nyomvonal pedig rövidebb és nagyobb, 80-100 km/h sebességgel is járható, ezért a gyorsvonatok erre közlekednek (személyvonatok viszont gyakorlatilag nincsenek ma már, ez a GTWs kép így kuriózum). Ehhez persze egy nagy hágóalagút építése volt szükséges, aminek mostanában nem fognak tudni nekilátni a villamosításának, mivel túl alacsony. Ruttkáról Stubnyafürdőn át a 171-es kétvágányú részének végéig, Felsőstubnyáig járnak személyvonatok is a 170-esen, ahol csatlakoznak Privigye felé. Felsőstubnya egyben minden reggel parádés tolatós tehervonati találkahely (manipulák), három irányból is érkeznek oda elegyek dupla dízelgéppel.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.