L.B.P.-H., vagyis Lokal Bahn Payerbach - Hirschwang, mondja a Höllentalbahn TW1 motorkocsijának oldalfala
Mint sok alpesi kisvasútnál, a Raxalpe lábához is több vasútépítési terv létezett, itt egy normál nyomtávolságú, villamosított (valószínűleg ugyanígy egyenáramú) vonalat terveztek eleinte, ami természetesen a kisvasúténál jóval egyenesebb nyomvonalon haladt volna, és egy szárnyvonala Prien községet is bekapcsolta volna. A Höllentalbahn eredetileg ezen vasútépítés anyagmozgató vasútjának épült, és elkészülte után a normál nyomtávú vonal kivitelezése is elkezdődött, ami az első világháború alatt sem állt meg. 1918-ra elkészült a 428 m hosszú Artzbergtunnel fúrása és az alsó zsalukövek is, de a felső boltozatra már nem maradt sem idő, sem pénz a Monarchia összeomlása előtt.
Az elkészült alépítmény-szakaszok néhány helyen sejthetőek a műholdképen, az alagutat azonban eltömedékelték, a legenda szerint jelentős értékű katonai eszközparkkal együtt, persze erről semmilyen hiteles dokumentum nincs. Mivel a völgyben működő erdőgazdaság már korábban is kérvényt nyújtott be teherszállító vasút építésére a Südbahnig, így az anyagmozgató kisvasutat a beruházó Firma Neusiedler AG átadta a Holzschleiferei Schoeller & Co számára. A Neusiedler AG még készített egy tanulmányt a normál nyomtávú vasútvonal megépítéséről, de a gazdasági válság előtt nem sokkal ennek semmi realitása nem volt.
A tervezett nyomvonala a nagyvasútnak és a megvalósult kisvasúti nyomvonala a Höllentalbahnnak
Forrás: lokalbahnen.at
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.